Skocz do zawartości

Produkcja lustra inna metoda


Badowsky

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, widziałem ostatnimi czasy ze czesto zwierciadła dla instytutów, laboratoriów i innych osrodków badawczych produkowane są metodą samoczynnego kształtowania się sfery poprzez podgrzanie szkła i oddziaływanie siłą odśrodkową, jestem ciekaw czy wśród "amatorów" także prowadzone są tego typu projekty ;p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

tak samo, jak pytanie w rodzaju - czy nie warto zamiast ręcznie szlifować i polerować zwierciadło 15 cm, kupić/zrobić odpowiednia maszynę...

Można, tylko po co wydawać na taką maszynę np. 10 razy więcej pieniędzy niż warte jest jedno zwierciadło.

 

Na marginesie - kiedyś próbowano zrobić teleskop zenitalny ze zwierciadłem rtęciowym - przy odpowiednich obrotach osiągano żądaną ogniskową. Okazało się, że wskutek drgań całej maszynerii (a nawet podmuchów wiatru) zwierciadło... falowało. :ha:

 

Można by to następnie zamrozić w temperaturze poniżej -40 stopni - ale taki teleskop miał by sens chyba tylko w rejonach biegunowych... :astronom:

(Pomijam szkodliwość oparów rtęci i ciężar takiego zwierciadła... :ha: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, ponieważ w przypadku małych amatorskich luster zupełnie nie miało by to sensu. Metoda opłacalna dla 5m zwierciadła staje się zupełnie absurdalna w przypadku zwierciadła 25 cm.

 

A masło jest maślane... pytam czemu a Ty odpowiadasz "bo jeśli jest opłacalna dla zwierciadeł 5m to do 25cm nie będzie".

Pytam dlatego że wydaje się nie być trudnym zbudować urządzenie które rozgrzeje szkło do wymaganej temperatury a następnie będzie obracać nim. A dokładność jest o wiele większa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam dlatego że wydaje się nie być trudnym zbudować urządzenie które rozgrzeje szkło do wymaganej temperatury a następnie będzie obracać nim.