Skocz do zawartości

HEQ5 z napędem pasowym - amatorskie usprawnianie montażu


riklaunim

Rekomendowane odpowiedzi

Pomysłowość miłośników astronomii nie zna chyba granic. Niedawno Brytyjczycy opracowali modyfikację do HEQ5 (i EQ6) polegającą na zastąpieniu przekładni z zębatek pasem:

 

thumb_heq5_belt.jpg

 

Moment obrotowy ("napęd") z silników przekazywanie jest nie za pomocą zębatek a za pomocą pasów. Dzięki temu znikają luzy obecne na wspomnianych zębatkach. Poprawia się także dokładność prowadzenia montażu, jak i pracuje on ciszej - tak twierdzą użytkownicy zmodyfikowanych montaży - do kupienia są gotowe zestawy w cenie 80 funtów + przesyłka.

 

Należy zwrócić uwagę że po modyfikacji nie można (jeszcze) stosować pilotów SynScan, gdyż nie obsługują potrzebnego nietypowego przełożenia 4:1 (opcję tą posiada już EQMOD).

 

 

 

Wyświetl pełny artykuł

Edytowane przez riklaunim
  • Lubię 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysłowość miłośników astronomii nie zna chyba granic. Niedawno Brytyjczycy opracowali modyfikację do HEQ5 (i EQ6) polegającą na zastąpieniu przekładni z zębatek pasem:

 

 

"Polacy" stosują ten patent już od dawna :D

 

Mój EQ6 wsparty Systemem Mela Bartelsa pracuje od 2007 roku, a PE zmalał z 60arcsek do +/-2.

Fakt, dotarłem przekładnie i wgrałem precyzyjny PEC :yes: DZIAŁA!

Jak gdzieś znajdę, to wkleję fotkę pasków.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Polacy" stosują ten patent już od dawna :D

 

Mój EQ6 wsparty Systemem Mela Bartelsa pracuje od 2007 roku, a PE zmalał z 60arcsek do +/-2.

Fakt, dotarłem przekładnie i wgrałem precyzyjny PEC :yes: DZIAŁA!

Jak gdzieś znajdę, to wkleję fotkę pasków.

 

Ile Cię kosztowały części, jeśli wolno zapytać...? Pasy zębate to nie głupi pomysł,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój EQ6 wsparty Systemem Mela Bartelsa pracuje od 2007 roku, a PE zmalał z 60arcsek do +/-2.

Fakt, dotarłem przekładnie i wgrałem precyzyjny PEC :yes: DZIAŁA!

Jak gdzieś znajdę, to wkleję fotkę pasków.

Ten PE zmalał Ci po wymianie przekładni czy wgraniu PEC? Bo wydaje mi się że sama wymiana tej przekładni nie zmieniłaby PE - on powstaje na ślimaku... <_<

W paski i koła zębate ja się zaopatrywałem tutaj http://www.whm.pl/katalog/pasy_kola/p_21976.htm - ceny są przyjazne nawet dla detalistów.

Edytowane przez jolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paski kupiłem gdzieś w Bydgoszczy - wysyłkowo za b. sensowne pieniądze. 4szt. za 30-40zł.

Kółka zębate małe na silnik miałem z jakiegoś odzysku, a duże mają tak dużą średnicę, że nie muszą być zębate więc sam sobie je wytoczyłem.

Tym patentem wyeliminowałem wszystkie niedoskonałości przeniesienia napędu. Pasek daje 0-wy backlash!!!

Reszta to dotarcie obu ślimaków i ślimacznic + b. precyzyjne wyregulowanie całości. Nie mierzyłem PECa bez jego nagrania, ale po dotarciu zrobił się extremalnie gładki.

Ot cała tajemnica. To było w czasach, kiedy jeszcze miałem czas na ATM :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z paskami teraz to nie problem. Pokaż lepiej jak to zamontowałeś w EQ6 - bo przyznam się , że co do białej wersji to nie mam pomysłu jak to zrobić bez większej ingerencji.

 

 

Bez totalnej ingerencji to się po prostu nie da...

Nie mogę znaleźć fotek, a mont jest "wyjechany" i nie jestem w stanie zrobić nowych :no:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie masz racji :no:

 

Gdymym miał przekładnie z łysym kołem w maszynie nie dorobił bym ani jednego gwintu w życiu, ze względu na poslizgi, skok gwintu był by nierównomierny .Podobna zasada obowiązuje w "naszych zastosowaniach"..... Tam gdzie dokładność przełożenia jest istotna nie ma mowy o "garażowych konstrukcjach"... Z łysym kołem nie da rady na dłuższą metę....

 

To rozwiaanie jest bardzo nieprofesjonalne. Jeśli masz w przekładni pas zębaty, oba koła muszą mieć zęby nacinane metodą obwiedniową :Salut:

 

Jesli wykorzystujesz przekładnie do celów mniej precyzyjnych jak prowadzenie monta aby nie pchać się w zęby można zastosować pas klinowy... ale w żadnych wypadku "lysego koła"....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wy gdzieć widzicie to "łyse " koło :)

 

 

"Kółka zębate małe na silnik miałem z jakiegoś odzysku, a duże mają tak dużą średnicę, że nie muszą być zębate więc sam sobie je wytoczyłem."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdymym miał przekładnie z łysym kołem w maszynie nie dorobił bym ani jednego gwintu w życiu, ze względu na poslizgi, skok gwintu był by nierównomierny .Podobna zasada obowiązuje w "naszych zastosowaniach"..... Tam gdzie dokładność przełożenia jest istotna nie ma mowy o "garażowych konstrukcjach"... Z łysym kołem nie da rady na dłuższą metę....

 

To rozwiaanie jest bardzo nieprofesjonalne. Jeśli masz w przekładni pas zębaty, oba koła muszą mieć zęby nacinane metodą obwiedniową :Salut:

 

Jesli wykorzystujesz przekładnie do celów mniej precyzyjnych jak prowadzenie monta aby nie pchać się w zęby można zastosować pas klinowy... ale w żadnych wypadku "lysego koła"....

 

Mitek, ty to lubisz udowadniać wyższosc swojej mysli technicznej co? :) Skoro Tomciowi wszystko ładnie chodzi z PE+-2, to czemu wrzucasz swoje jadliwe kometarze?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mitek, ty to lubisz udowadniać wyższosc swojej mysli technicznej co? :) Skoro Tomciowi wszystko ładnie chodzi z PE+-2, to czemu wrzucasz swoje jadliwe kometarze?

 

 

Tylko zauważ że to nie moja myśl techniczna, naprawdę tak się nie robi :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.