Jump to content

Jak usunąć dominantę koloru – tutorial


Recommended Posts

Tutorial przygotowany został w programie Adobe Photoshop w wersji CS3 ENG. W najnowszych wersjach aplikacji operacja przebiega praktycznie identycznie (min. wersja 7.0, w starszych pojawiają się różnice).

 

t1.jpg1. Oryginał

W celach prezentacyjnych naniosę na zdjęcie uciążliwą dominantę czerwieni, która tradycyjnymi metodami jest bardzo trudna do usunięcia. Poniżej przedstawiam technikę, którą wykorzystuję od 12 lat do usuwania szkodliwej dominanty z fotografii tradycyjnej.

 

 

t2.jpg2. Czerwona dominanta

Przykład przedstawia paskudą i irytującą dominantę czerwieni. Jest to często spotykany efekt na zdjęciach dziennych, ale bywa też zmorą astrofotografów, którzy do swojej pracy używają zmodyfikowane lustrzanki cyfrowe (wymontowany filtr). Efekt celowo wzmocniłem, aby pokazać, jak moją techniką łatwo pozbyć się tego feleru.

 

 

t3.jpg3. Narzędzie

Z paletki narzędzi wybieramy pipetę w wersji rozszerzonej – Color Sampler Tool, lub polski odpowiednik. Ikonka przedstawia pipetę z celownikiem. W przeciwieństwie do standardowej pipety celem Color Samplera nie jest bezpośrednie próbkowanie koloru, a zbieranie danych o kolorze z wielu dowolnie wybranych miejsc. Odczyty widoczne są w paletce „Info” (klawisz F8).

 

 

t4.jpg4. Obszar próbkowania

W standardowym ustawieniu próbnik pobiera informacje o 1 pikselu. Jak wiemy, zdjęcie nigdy nie ma równego tła, co spowodowane jest np. szumem. Aby pominąć wpływ szumu przy odczycie wartości proponuję zmienić obszar próbkowania na 5×5 pikseli. Program uśredni wtedy wartość pikseli odczytanych z matrycy 5 na 5. W przypadku wybrania tej opcji, próbkując zdjęcie, zwracamy uwagę na to, że próbnik czyta więcej niż 1 piksel. Jeżeli chcemy odczytać dokładną wartość danego piksela zmieniamy opcję z powrotem na 1×1.

 

 

t5.jpg5. Odczyty

Wybieramy miejsce odczytu. W przypadku zdjęcia astronomicznego naszym polem zainteresowań jest tło (czerń) oraz przeciwny koniec dynamiki – czyli przepalona gwiazda (biel). Technika usuwania dominanty, ogólnie mówiąc, wykorzystuje wiedzę o czerni, która często powinna być czarna i bieli, która na ogól jest biała. Jeżeli zdjęcia ma jakąś dominantę to badając np. czerń można dowiedzieć się, jaka to jest dominanta.

 

A teraz zaznaczmy pierwszym wskaźnikiem (klik) tło – czyli puste miejsce bez gwiazd. Drugim kliknięciem zaznaczmy dużą gwiazdę, gdzie na pewno powinno pojawić się białe pole.

 

 

t6.jpg6. Info

Dane z naszych odczytów wędrują do paletki Info (klawisz F8). Na czerwono zaznaczyłem miejsce, gdzie podane są wartości z naszych 2 odczytów (#1 czerń i #2 biel).

 

 

t7.jpg7. Poziomy (Levels)

Z menu Image/Adjustments wybieramy narzędzie korekcji koloru Levels (klawisz ctrl+L w PC). Dla nas ważne są w tym okienku 2 rzeczy – trzy małe trójkąciki (selektory) pod histogramem (to ten wykres) oraz wybór kanału, którego korekcja ma dotyczyć (channel na górze – RGB).

 

Teraz musimy przyjrzeć się widocznym w oknie Info odczytom. Zacznijmy od analizy tła, czyli pierwszego odczytu #1. Wiemy, że dotyczy to czerni, która przez komputer w zapisie 8 bitowym reprezentowana jest przez ZERO – 0:0:0. Co pokazuje pipeta na moim przykładzie? Dokładnie wartość 52:7:18.

 

Najbliżej czerni jest środkowa wartość 7, czyli Green (G). Teraz, manipulując suwakami musimy dwie pozostałe wartości doprowadzić także do 7. Robimy to Levelsami, których okienko powinniście mieć cały czas otwarte – pkt. 7.

 

Kanał Green (zielony) zostawiamy w tym przypadku w spokoju, bo reprezentuje najniższą wartość, do której doprowadzić musimy pozostałe. Z pull downu (rozwijane menu) Channel (kanał) wybieramy więc Red ® i następnie modyfikujemy ustawienie jednego z trzech trójkącików pod histogramem. Chcemy zmienić czerń, więc wybieramy lewy (czarny) trójkącik. Przesuwamy go w prawo do momentu, aż wartość Red osiągnie 7.

 

Następnie wybieramy kanał Blue ( B) i dokładnie tak samo modyfikujemy jego wartość, aby uzyskał dokładnie taką samą liczbę 7 – jak pozostałe.

 

Po tej operacji wszystkie trzy wartości RGB powinny pokazywać to samo, czyli 7:7:7.

 

Powyższą operacją nasze tło doprowadziliśmy do dokładnej szarości (cyfrowej). Czas na odbarwienie jasnych partii.

 

Robimy to bardzo podobnie do czerni, z tą różnicą, że odczyty bierzemy z pipety #2, która przedstawia wartości jasnej gwiazdy, która wg nas powinna być dokładnie biała, czyli uzyskać parametry bliskie 255:255:255.

 

Tym razem, w oknie Levels (Poziomy) manipulujemy trójkącikiem skrajnie prawym, czyli białym. Reprezentuje on jasne partie zdjęcia, w tym wypadku biel.

 

Pipeta przedstawia w moim przypadku wartości: 242:200:202. Ponieważ najbielsza biel w zapisie 8 bitowym to wspomniane już 255:255:255, my wybieramy najbliższą jej wartość, czyli w tym wypadku 242, za która odpowiada kanał R – czyli Red (czerwony).

 

Oznacz to, że pozostałe dwa kanały musimy zmodyfikować tak, żeby wszystkie wskazały nam wartość 242:242:242.

 

Wybieramy w oknie Levels kanał G (Green) i przesuwamy biały (prawy) trójkącik tak, żeby wartość odczytu #2 osiągnęła spodziewaną cyfrę 242. Tak samo robimy z kanałem B.

 

Po naszych operacjach obydwa odczyty powinny zawierać stałe wartości RGB – czyli #1 – 7:7:7, a odczyt #2 – 242:242:242.

 

t1.jpgNo i voila. Poniżej skorygowane zdjęcie, które wygląda dokładnie jak oryginał.

 

 

Metoda wbrew pozorom jest bardzo prosta i przedstawiona na specyficznym, łatwym do zrozumienia przykładzie. Zrozumienie przedstawionych tu zasad pozwoli na wykonywanie bardziej skomplikowanych korekt z zastosowaniem np. krzywych – czyli nie tylko w cieniach, czy światłach, ale także w tonach pośrednich.

 

Na początek polecam tę metodę do korekty tła nieba, żeby wreszcie było czarne, a nie np. czerwone.

 

Jeżeli macie jakieś pytania to zapraszam do komentowania. Mam nadzieję, że od dzisiaj koniec z czerwonymi zdjęciami na forum

 

Poniżej pokaże jeszcze jeden przykład – tym razem metoda została zastosowana przy dziennej fotografii. Korekcja została wykonana trochę bardziej zaawansowaną metodą. Zamiast Levels użyłem Curves, czyli Krzywe. Ale całkiem niezły efekt można uzyskać stosując tylko i wyłącznie przedstawioną w tym przykładzie metodę.

 

k1x.jpg k2.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Cześć!

... mozna też tę operację wykonać znacznie szybciej i prościej za pomocą wspomnianych KRZYWYCH

wybierając opcję AUTO. Photoshop to genialne narzędzie, które usunie nam wszelkie dominanty automatycznie!

(bez przechodzenia przez kolejne etepy ręcznego usuwania dominanty)

Oczywiscie, mozemy póżniej ten zabieg dowolnie skorygować ale z doswiadczenia wiem, ze rzadko jest to konieczne. :-)

 

Miłego dnia,

Stawek

 

ps. Załączam „przed” i „po” zrobine na pliku Adama.

post-18118-0-11322500-1345628882_thumb.jpg

post-18118-0-06407300-1345628895_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

A mi się wydaje, że na automatyce polegać za bardzo nie można. Lepiej poświęcić te parę minut więcej i doprowadzić zdjęcie do stanu jaki chcemy mieć a nie jaki PSP chce :-)

moja subiektywna opinia ale dobrze wiedzieć, że niekiedy opcja "auto" jest pomocna :-)

 

Paweł

Link to post
Share on other sites

Sławek, no właśnie, że nie możemy użyć auto. W większości przypadku system doprowadzi do sytuacji, w której tło będzie miało 0:0:0 (najciemniejsze piksele), a zupełnie nie o to chodzi. Poza tym, intencją tego (starego już) artykułu było wyjaśnienie procesu, a nie klikanie w przycisk auto, który w większości przypadku nie zadziała prawidłowo.

 

W moim wypadku, w CS6 np. przy tym zdjęciu system zupełnie świruje.

Link to post
Share on other sites

Sławek, no właśnie, że nie możemy użyć auto. W większości przypadku system doprowadzi do sytuacji, w której tło będzie miało 0:0:0 (najciemniejsze piksele), a zupełnie nie o to chodzi. Poza tym, intencją tego (starego już) artykułu było wyjaśnienie procesu, a nie klikanie w przycisk auto, który w większości przypadku nie zadziała prawidłowo.

 

W moim wypadku, w CS6 np. przy tym zdjęciu system zupełnie świruje.

 

„STAWEK” ... druga litera to T ;-)

Oczywiście ze mozemy :-)

Róźnica pomiędzy 777 a 000 jest na wielu monitorach praktycznie nie zauwazalna a w druku, gdybyśmy chcieli to opublikować nie ma jej zupelnie. Gdybyśmy jednak chcieli minimalnie oslabić korektę to jak napisalem zawsze mozemy to zrobic równiez w krzywych choć jesli nie widać różnicy to po co przepłacać ;-)

 

Moja korekta Twojego pliku (w załączniku) jest AUTO i trwała 0.5 s ;-) ... i moim zdaniem nie rózni się od oryginału więc jeśli ktoś nie ma ochoty wchodzić w szczegóły (osobę nie pracującą w PS może to trochę przestraszyć) to moze uzyc opcji AUTO i cieszyć się uzyskanym obrazem.

 

... moze masz zadane jakieś zle ustawienia w CS6? ... ja uzywam CS5 i równiez na Twojej drugiej fotce z kotem korekta auto jest wysmienita. Robiąc AUTO trzeba uwazac aby w kadrze nie znalazly się obszary o czerni bądż bieli bez dominanty (np. fragment jakiejś ramki) bo wtedy PS nie będzie wiedział o co nam chodzi ;-)

 

 

Pozdrawiam,

Stawek

 

 

PS. Zgadzam się z Tobą - funkcja poznawcza calego procesu ma sens. :-)

Link to post
Share on other sites

W przypadku dominanty unikam jak ognia opcji auto. Wystarczająco dużo testów przeprowadziłem na M31 gdzie jądro galaktyki uległo przepaleniu. Opcja ręcznego usuwania dominanty zawsze dawała mi lepsze efekty - gwiazdy i inne jasne obiekty wyglądały jak chciałem a nie jak sugerował PS.

Link to post
Share on other sites

Tak jak Stawek zaznaczył, warto znać tę metodę a "auto" też ma swoje ustawienia. W krzywych auto warto wciskać wraz z Alt, żeby uzyskać dostęp do parametrów. Albo poustawiać i zaznaczyć "Save as defaults". Jako algorytm "Find Dark &Light colours" , clip 0.02 % oraz zaznaczyć "Snap neutral miditones".A krańcowe przepały wyregulować kontrastem łapiąc za prawy koniec krzywej RGB i ściągając w dół.

O ile w jpg mozna coś z przepałem zrobić, tzn nie powiększać go :icon_biggrin:

Przy zapisaniu tych ustawień jako defaultowych używane są one również przez polecenie Image->Auto Color z identycznym efektem, tyle że dostępu do opcji nie ma.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.