Skocz do zawartości

PANORAMY


Rekomendowane odpowiedzi

Mam dokładnie to samo, zawsze! Dlatego też zdjęcia po mojej obróbce mają mocno zaciemniony pierwszy plan aby jednocześnie pozbyć się niebieskiej mgiełki którą generuje mi aparat n horyzoncie. To przejście często jest bardzo mocno widoczne.

Prawdopodobnie geneza tego zjawiska jest taka sama, jak kolor dziennego nieba i związana z rozpraszaniem się tego składnika światła białego w atmosferze. Pytanie tylko, dlaczego matryca to widzi, a oko ludzkie nie. Czy związane jest to ze szczątkową postacią tego zjawiska na tej wysokości npg i tylko czuła matryca przy naświetlaniu potrafi to dostrzec czy też może z jakiegoś powodu matryce aparatów odbierają to jako kolor niebieski, tymczasem dla ludzkiego oka to owe "mleko", nad którym tak często płaczemy w terenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie geneza tego zjawiska jest taka sama, jak kolor dziennego nieba i związana z rozpraszaniem się tego składnika światła białego w atmosferze. Pytanie tylko, dlaczego matryca to widzi, a oko ludzkie nie. Czy związane jest to ze szczątkową postacią tego zjawiska na tej wysokości npg i tylko czuła matryca przy naświetlaniu potrafi to dostrzec czy też może z jakiegoś powodu matryce aparatów odbierają to jako kolor niebieski, tymczasem dla ludzkiego oka to owe "mleko", nad którym tak często płaczemy w terenie.

Moim zdaniem (na optyce znam się słabo) wynika to z jednej prostej przyczyny - matryca w aparacie jest dużo mniej czuła niż oko ludzkie i dlatego zdjęcie (JPG, bo z RAW to może być zupełnie inaczej) albo się przepali na biało albo wychodzą takie różnice w kolorach pomiędzy pierwszym a dalszym planem. Nie wiem jak duży byłby pojedynczy pixel i ile ich byłoby w naszym oku ale żadna matryca nie jest w stanie tego oddać. Dlatego w zależności od jakości matrycy (i obiektywu) zależy tak bardzo co widzimy na zdjęciu a czego nie. A zazwyczaj wydaje się nam że to ludzkie oko jest niedoskonałe i na zdjęciu dostrzegamy coś czego teoretycznie nie widzieliśmy "na żywo". Bo tu akurat przewagę mają aparaty posiadające w obiektywach takie magiczne coś zwane przesłoną, czego zwężająca się soczewka oka nie da razy osiągnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dokładnie to samo, zawsze! Dlatego też zdjęcia po mojej obróbce mają mocno zaciemniony pierwszy plan aby jednocześnie pozbyć się niebieskiej mgiełki którą generuje mi aparat n horyzoncie. To przejście często jest bardzo mocno widoczne.

 

Dlatego warto wykorzystać tutorial Rafała z wątku o obróbce foto. Dzięki osobnemu "wywołaniu" zdjęć z różnym naświetleniem poszczególnych planów i scaleniu ich programem do HDR, można mieć i pierwszy i odległe plany czytelne. Chociaż wiem, że dobre efekty da się uzyskać tylko z plików raw, z jpg są już problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo nadmienię, że technika Rafała to popularny sposób poszerzania rozpiętości tonalnej zwany pseudoHDR. Właściwie ten sam efekt można uzyskać (czasami lepiej czasami gorzej) wywołując Rawa i manipulując parametrami (krzywe, kolory, maski itp).

 

Natomiast najwięcej można oczywiście wyciągnąć (i to rozwiązanie optymalne) z pelnego HDR czyli połączenia np trzech niezależnych RAWów wykonanych z różnymi ustawieniami naświetlania. Właściwie chyba nikt tutaj tego nie robi a to rozwiązanie daje największe możliwości. Obiecuję sobie, że przy okazji kolejnej sesji DO zrobię takie 100% HDR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ostatnich publikacjach gigapanoram, sprawdziłem jakimi programami można to zrobić. Najbardziej spodobała mi się i chyba najbardziej do naszych dalekoobserwacyjno-mapowo-opisowych potrzeb pasuje photosynth.net.

Niestety jest to zrobione w oparciu o technologię Microsoft, trzeba mieć Windows, konto w MS, należy się zarejestrować przy użyciu tego konta, ale efekt jest dobry. Działa szybko i ma duże funkcjonalności do opisu panoram i ich geotagowania (u mnie jeszcze nie działa).

Niestety to forum nie przyjmuje chyba wstawek kodu z panoramą, mogę więc podać tylko link:

Mój link

 


 

 

Wymaga zainstalowania mnóstwa śmieci na komputerze i najlepiej działa z Internet Eksplorerem. Po zainstalowaniu odpowiednich dodatków jest ładny podgląd pełnoekranowy.

Edytowane przez wolwi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wolwi >> kilka błędów przy składaniu panoramy ale działa to na prawdę extra! korzystam z FF, nic nie musiałem instalować, za pierwszym razem odpaliło ;)

 

Niestety Microsoft Image Composite Editor robi błędy przy składaniu panoram w trybie Rotating Motion, a tylko takie akceptuje Photosynth. Być może dlatego, że zdjęcia były robione z ręki bez dbałości o zachowanie osi obrotu i poziomu.

U mnie ten program przy uruchomieniu dopominał się o instalację Silverlight i HD view.

 

 

No to na deser drugi test. tym razem Panorama Bielska-Białej z Trzech Lipek.

Nie jest to specjalnie dalekoobserwacyjna panorama, ale pozwoli Wam zobaczyć z bliska, to co zwykle obserwujecie z daleka :)

Niestety podoba mi się tylko prawa strona panoramy, lewa, robiona pod światło wyszła słabo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

No to na deser drugi test. tym razem Panorama Bielska-Białej z Trzech Lipek.

 

 

Panorama całkiem fajna, ale... to co oznaczyłeś jako Babia Góra to jest ewidentnie Pilsko, przed nim Romanka. Babia chowa się za Beskidem Małym

Edytowane przez athomer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to na deser drugi test. tym razem Panorama Bielska-Białej z Trzech Lipek.

Nie jest to specjalnie dalekoobserwacyjna panorama, ale pozwoli Wam zobaczyć z bliska, to co zwykle obserwujecie z daleka :)

Niestety podoba mi się tylko prawa strona panoramy, lewa, robiona pod światło wyszła słabo.

Świetna ! :o

 

Niestety Microsoft Image Composite Editor robi błędy przy składaniu panoram w trybie Rotating Motion, a tylko takie akceptuje Photosynth. Być może dlatego, że zdjęcia były robione z ręki bez dbałości o zachowanie osi obrotu i poziomu.

Dziwne, korzystam z ICE i najczęściej takie błędy robi w trybie Planar Motion a w Rotating dużo mniej. No chyba że faktycznie mocno nierówna w oryginale ta panoramka była.

Gdyby poskładać w innym trybie a potem wyrównać poprzez edycję projekcji np z perspektywicznej na walcową nie działałoby w Photosynth ? Przecież plik wyjściowy jest taki sam :g:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja przerwę waszą konwersację i dodam pierwszą Panoramę zrobioną nowym Aparatem (odkupionym od brata) i nowym obiektywem Sigma 70-300 APO DG. Panorama robiona z ręki, nie obrabiałem specjalnie, jedynie co to poziomy. Widok z Siemianowic na część G. Siewierskiej i G. Świętej Doroty. Narazie się uczę, proszę o wyrozumiałość. Mi osobiście się podoba :)

:Salut:

Panorama forum.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja przerwę waszą konwersację i dodam pierwszą Panoramę zrobioną nowym Aparatem (odkupionym od brata) i nowym obiektywem Sigma 70-300 APO DG. Panorama robiona z ręki, nie obrabiałem specjalnie, jedynie co to poziomy. Widok z Siemianowic na część G. Siewierskiej i G. Świętej Doroty. Narazie się uczę, proszę o wyrozumiałość. Mi osobiście się podoba :)

:Salut:

Gratuluję sprzętu :) Od razu widać, że to z lustrzanki :Beer:

Edytowane przez Robert J
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybyś miał załączone, to ten biały budynek by Ci się tak nie spalił. Obojętnie jakie ustawienia by nie były. Super sprawa, zastanawia mnie tylko jakie są minusy używiania tej funkcji. Bo w końcu każdy kij...

 

Jak już opanuje ten sprzęt to pewnie nie będę spalał budynków :friends:

 

A funkcja sama w sobie naprawde dobra, zwłaszcza do naszych celów, artystycznym fotografom może troszkę dokuczać jeśli chcą uzyskać ciemne miejsca celowo, a puszka na złość im to rozjaśni :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Maćku, rób tak byś miał -0.3eV wtedy nic nie spalisz. Ale to nie zasada. Ja u siebie zauważyłem że w Manualu mam czasami jeszcze duży zapas do naświetlania w okolicy +-1eV ,a już w pozostałych trybach tak różowo nie ma. TDla mnie to zagadka w jakich warunkach mogę wykorzystać ten bonus :)

@MAteo, D-lighting wyciąga z cieni szczegóły więc drugi koniec kija to szumy, choć też nie jest tragicznie ale to już loteria...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Maćku, rób tak byś miał -0.3eV wtedy nic nie spalisz. Ale to nie zasada. Ja u siebie zauważyłem że w Manualu mam czasami jeszcze duży zapas do naświetlania w okolicy +-1eV ,a już w pozostałych trybach tak różowo nie ma. TDla mnie to zagadka w jakich warunkach mogę wykorzystać ten bonus :)

 

 

Dzięki Merti za radę :) Teraz to ja mam niestety strasznie dużo na głowie do praktycznie końca września, ale jak tylko będzie luźniej to albo w grupie, albo sam wybiorę się w teren testować i w końcu poczuć sprzęt. Bo z jakości jestem zadowolony choć wiem, że mogę z tego znacznie więcej wyciągnąć jak tylko odpowiednio ustawię puchę.

:Salut:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.