Skocz do zawartości

ATM focuser na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Gratuluję, może w końcu będę miał większą motywację do zrobienia swojego, bo jakoś zabrać się za to nie mogę. Choć ja akurat planowałem zamiast platformy ASCOM napisać część graficzną w QT, żeby nie uczyć się specjalnie VB, C# czy co tam jest do ASCOM potrzebne. Publikuj jak najczęściej ewentualne postępy, żebym sam ruszył tyłek.

Z ciekawości dopytam jeszcze, czy ten enkoder to taki zwykły 24 imp./obr.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :) Nie wiedziałem że jest jakiś konkurs ATM/DIY :)

Sam na co dzień programuję w Javie, ale zainstalowanie Visual Studio to parę chwil, a wykorzystanie gotowego szablonu z ASCOM developers tools znakomicie ułatwia sprawę - pozostaje tylko wypełnienie wygenerowanych metod no i trochę zabawy z utworzeniem formatki i przetestowaniem całości. Co do postępów to mam jeszcze kilka pomysłów na usprawnienie całości ale nie mam zamiaru rozdmuchiwać projektu o kolejne wodotryski.

Enkoder to dokładnie taki jak piszesz - 24 imp/obr z przyciskiem na ośce, który służy do zmiany pomiędzy trybami pracy enkodera. Pierwszy tryb to ustawianie ostrości, drugi tryb to zmiana ilości kroków silnika przypadających na jeden impuls enkodera (1,2,4,8,16,32,64,128 i 256 kroków silnika na impuls).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wczoraj niebo się wypogodziło, ale tylko częściowo (zasięg 3.5-4mag) i tylko na kilka godzin, więc był to doskonały moment na kilka testów. Focuser przeszedł pierwsze próby polowe w połączeniu z FocusMaxem. FocusMax okazał się być bardzo sprawnym programikiem i bez kłopotu współpracuje z moim rękodziełem.

Po dopasowaniu kilku ustawień przeprowadziłem first light wizard:

 

2013-02-28_211235.jpg

 

Po czym przez pół godziny bawiłem się ustawianiem ostrości na różnych kadrach i przez różne filtry:

 

 

Ostrość została ustawiona za każdym razem - 100% skuteczności. Końcowe HFD wynosiło od 1.7 do 2.15 w zależności od gwiazdki i filtra.

 

2013-02-28_212739.jpg

 

PS projekt został przeniesiony pod nowy adres: https://github.com/sirJolo/ascom-jolo-focuser a więc jeśli ktoś jest chętny to zapraszam tam po wszystkie kody i dokumentację.

Edytowane przez jolo
  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słabo to widzę - potrzebowałbym jakiegoś agenta/managera :)

Ale jeśli zebrałoby się kilka chętnych osób na pewno można by dać zamówienie na zrobienie płytek drukowanych pod ten projekt, skompletować elementy i rozesłać w postaci kitów do złożenia.

Edytowane przez jolo
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę, że nie masz przekładni na silniku. Używasz przekładni w wyciągu?

i jeszcze pytanie o trzymanie pozycji. Zatrzymujesz silnik w pełnym kroku czy zasilasz uzwojenia cały czas?

 

pozdrawiam

 

PS

zapanowała moda na własnoręcznie robione robofokusy

łatwiej znaleźć info o własnoręcznej budowie robo niż teleskopu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zębatka na silniku napędza inną zębatkę na pokrętle mikroruchów. Obawiałem się że rozwiązanie okaże się dość wolne, ale silnik pracuje przy 500-600pps i prędkość przesuwu to około 1.5mm/sek. Przy takim rozwiązaniu mam duty cycle ustawione na 0% i w spoczynku uzwojenia nie są zasilane.

 

Generalnie lepiej czuję się w elektronice i kodowaniu niż mechanice, dlatego większym wyzwaniem było dla mnie umocowanie silniczka do wyciągu, niż napisanie kodu do projektu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli mikrokroki są tylko dla poprawy płynności ruchu, a nie precyzji pozycjonowania. W takim razie wyciąg musi mieć własną przekładnię by zapewnić odpowiednią dokładność ustawienia ostrości. Mikrokroki powyżej 8 mogłeś sobie darować bo i tak przeciętny silnik nie jest w stanie ich zrealizować

 

prędkość przesuwu ma drugorzędne znaczenie. Można poczekać kilka sekund na wysuw

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie używam w ogóle mikrokroków. Całość chodzi ze stałą prędkością, jedynie na początku i końcu ruchu zastosowano płynne rozpędzanie i hamowanie w czasie około 0.5 sek (biblioteka AccelStepper). Dlatego właśnie używam przekładni z mikroruchów - w moim przypadku jeden krok odpowiada 2.6um.

 

Edytowane przez jolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako że budowę swojego focusera mam już za sobą chciałbym się podzielić swoimi uwagami na temat sterowania silnikiem.

 

Zauważ że niezasilany silnik krokowy unipolarny przykładowo 1.8* ma tylko 50 stabilnych położeń osi. Zatrzymanie silnika i odłączenie zasilania powoduje utratę pozycji i przeskok do następnej stabilnej pozycji. Łatwo możesz się o tym przekonać kręcąc silnikiem na sucho i licząc ile kroków robi, podobnie podczas ustawiania ostrości zwróć uwagę że oś po odłączeniu zasilania przekręca się, nawet o kilka stopni.

 

Problem ten szczególnie się uwidacznia gdy krok jest stosunkowo duży do zakresu ostrości teleskopu, bo wtedy łatwo wypaść poza zakres, mimo że sterownik wysunie wyciąg na odpowiednią odległość. Poza tym podczas robienia krzywej ostrości te błędy będą się nakładać na siebie.

 

Pierwotna wersja mojego sterownika borykała się właśnie z takim problemem, dlatego aktualnie podtrzymuję zasilanie uzwojeń. Dodatkowy plus jest taki że silnik robi wtedy jako hamulec. Natomiast aby ograniczyć zużycie energii wykorzystałem softwarowy chopper prądowy, pracuje z częstotliwością ultradźwiękową, więc może nawet komary i inne stworzenia będzie odstraszał :icon_biggrin:

 

PS. Odnośnie ilości tych stabilnych pozycji wirnika to nie wiem czy się nie pomyliłem, ale jest to liczba na pewno mniejsza niż ilość kroków silnika.

Edytowane przez kkk
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako że budowę swojego focusera mam już za sobą chciałbym się podzielić swoimi uwagami na temat sterowania silnikiem.

 

Zauważ że niezasilany silnik krokowy unipolarny przykładowo 1.8* ma tylko 50 stabilnych położeń osi. (...)

 

O widzisz... w moim przypadku pewnie to nie ma żadnego znaczenia, ponieważ krok wynosi 2.6um a strefa CFZ dla mojego setupu to 62um a więc jest mocno nadpróbkowana :) Czyli duty cycle tak naprawdę nie tylko chroni przed przesuwem wyciągu pod obciążeniem, ale i przed przeskakiwaniem silnika w stabilne położenie.

Tak czy siak duty cycle jest też zaimplementowane w sterowniku i można ustawić jego wartość w pełnym zakresie. Częstotliwość PWM do duty cycle można ustawić z poziomu kodu arduino - opisałem to na stronie projektu.

 

PS - doczytałem i jest tak jak piszesz - dla silnika 1.8* mamy 50 stabilnych położeń - czyli w najgorszym przypadku będziemy mieli 2 kroki niedokładności.

Edytowane przez jolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słabo to widzę - potrzebowałbym jakiegoś agenta/managera :)

Ale jeśli zebrałoby się kilka chętnych osób na pewno można by dać zamówienie na zrobienie płytek drukowanych pod ten projekt, skompletować elementy i rozesłać w postaci kitów do złożenia.

 

Jestem chętny na kompletny kit do złożenia - jak dojdzie do pospolitego ruszenia :)

Jak się zgłosi do Ciebie kilka osób to mogę kupić jeden pełny kit + dodatkowa płytka drukowana (na przyszłość) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się że może nie ruszyć - tak jak pisał ZbyT, każdy chce robić własnoręcznie :smokin:

Myślę że jakby zebrało się z pięciu chętnych to zaprojektowałbym PCB i dał do zakładu do zrobienia jak należy. Potem zamówienie na elementy i kity gotowe (tylko część elektroniczna, bo od sposobu mocowania silnika do wyciągu umywam moje obie lewe ręce :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MMduino Nano z firmy propox to 45 zł + przesyłka

PCB np w http://www.merkar.pl/cennik.html - na 1dm2 powinniśmy zmieścić dwie płytki, więc ok. 8zł + przesyłka

Reszta - gniazda i złącza, buzzer, kontroler L293D dla silnika bipolarnego, czujnik DS1820 ~15zł

Ewentualnie enkoder od 3 do 15 zł

I to by stanowiło kit do zlutowania - w sumie z przesyłkami pewnie około 100zł.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję udanego projektu!


Majstruję właśnie coś bardzo podobnego. Patrząc na wykaz części to pewnie o takich samych możliwościach. Mam ten komfort, że mam fokuser Baader Steeltrack, który ma wykonane koło zębate na pasek na pokrętle precyzyjnym.


Ciekawy jestem jak z tymi płytkami w Merkarze będzie, bo sam chciałbym tam wykonać moją płytkę jeśli nie dam rady sam lub choćby dla samego profesjonalizmu.

 

Ja to robię bez Arduino ale generalnie działać będzie tak samo. Z tego co widzę powinienem się zmieścić na płytce mniejszej niż 50x40 mm (full SMD).

Chcę skopiować rozwiązanie z oryginału i zamknąć wszystko w obudowie z silnikiem.

 

Będę miał teraz większą motywację żeby to wreszcie zrobić :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :) Rozwiązanie problemu mocowania silnika do wyciągu przerażało mnie dużo bardziej niż wykonanie całej elektroniki, a więc taka zębatka powinna ułatwić Ci sprawę. Co do płytek w Merkarze jeszcze tam nie zamawiałem nigdy. Jeśli zbierze się kilku chętnych to myślę że za około 3-4 tygodnie będę dopiero zamawiał.

 

Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

i ja bym się pisał na taki sterownik. Mam tylko pytanie, czy można by zamienić sterowanie ręczne obrotowe na dwa guziczki?

 

edit: jak możesz, to napisz proszę czy zwykły zjadacz chleba, będzie w stanie sobie sam zaprogramować układ, tzn wczytać te wszystkie kody itd

Edytowane przez Amper
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do sterowania - to właśnie też o tym myślę, że jednak wygodniej się będzie to robić dwoma guziczkami (ew. trzeci do zmiany trybu pracy). Jeśli w ogóle powstanie ta kitowa wersja to raczej w takiej postaci. Myślę że obsługa dwoma guziczkami mogłaby wyglądać tak:

- krótkie naciśnięcie - 1, 2, 4, lub 8 kroków

- naciśnięcie i przytrzymanie ponad 0.5 sek - obracanie ciągłe

Enkoder wygląda trendy, ale nie jest zbyt wygodny jednak w obsłudze.

Co do programowania to myślę że nie będzie problemu. Do sterownika ASCOM jest normalny instalator windowsowy. Do zaprogramowania arduino trzeba ze strony arduino pobrać ich środowisko (niecałe 100MB), załadować program, podpiąć kablekiem USB dołączonym do płytki arduino i zaprogramować. Jest to dokładniej opisane na stronie projektu https://github.com/sirJolo/ascom-jolo-focuser/wiki/Installation .

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.