Skocz do zawartości

ATM focuser na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Tak poglądowo wyglądać będzie płytka:

2013-11-14_120950.jpg

Teksty bez ramek pokazują opcjonalne elementy do podłączenia które mogą być umieszczone wewnątrz obudowy (przyciski do sterowania ręcznego, diody LED, włącznik zasilania).

PS - płytka ma rozmiary około 115x55mm

Edytowane przez jolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy można było było by się pisać na samą płytkę bo aurdino nano mam i pozostałe części też powinienem gdzieś znaleźć w szufladzie przymierzałem się do samodzielnej budowy ale wyszło jak wyszło

I takie jeszcze małe pytanko czy nie można było by zaadoptować jeszcze do tego focusera sterowanie długimi czasami do canono fajnie było by sterować jednym kablem podłączonym do usb i focuser i canona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już niestety musiałoby się dwóch kolejnych chętnych znaleźć, bo płytki będą robione w seriach po 3 z jednego panelu, a mamy chętnych na 6 obecnie. Płytki będę zamawiał w poniedziałek rano, więc jeszcze trochę czasu jest.

 

Co do sterowania Canonem - nie ma problemu ze strony arduino, gorzej ze strony kompa jeśli byś to chciał jakoś kontrolować, bo mamy a Arduino jeden wirtualny port COM który jest zajęty przez sterownik ASCOM. Jeśli byś chciał gdzieś upchać ustawienia długimi czasami to chyba jedynie w okienku dialogowym sterownika ASCOM, co tak średnio by chyba wyglądało :) Inna opcja to klawiaturka i LCD do Arduino, ale podniesie koszty i na pewno nie wszyscy oczekują takiej funkcjonalności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy jak ma wyglądać to sterowanie Canonem. W końcu wężyk tylko zwiera piny, więc można by puścić sygnał z Arduino na odpowiedni pin do Canona i zrobić kontrolę czasów w twoim programie. Minus będzie taki, że z poziomu innych programów już nie będziesz mógł sterować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie przekombinowywać obecnego rozwiązania i nie podnosić kosztów wyprowadzę wolne piny Arduino na listwę goldpin na płytce i będą dostępne do dowolnego wykorzystania. Oprogramowanie (zarówno skecz Arduino jak i sterownik ASCOM) jest otwarte na githubie i każdy może sobie je pobrać, zmodyfikować, zrobić własnego brancha i cokolwiek chce :) Pozostaje jedynie kwestia płytek - ilość zamówionych będzie krotnością 3 i tyle chętnych musimy znaleźć. Obecnie mamy chętnych na 6 i diabel4you 'rozpoczyna' kolejną potencjalną trójkę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój silnik to PM35S-048 taki jak ten http://www.nmbtc.com/pdf/motors/PM35S048.pdf bipolarny tzn ma 4 wyprowadzenia. W specyfikacji jest podane że przy 24V pobiera 0,6mA o ile dobrze to rozszyfrowałem. Ja zasilam swój napięciem 12V więc zdaje się że pobór prądu będzie wtedy większy. Te 6-8 pln to nie jest duża różnica więc w moim przypadku jeśli to nie koliduje z elektroniką i silnikiem może być zastosowany sterownik L298. Aha silnik jest podczepiony do przekładni coś ala RoboFocus tyle że o przełożeniu 33:1. Wygląda to tak jak na fotce poniżej.

 

Mam pytanie, chodzi mi o źródło przekładni... mam w zasobach większy trochę PM55L048 ale ma spory kąt 7,5 stopnia i jest duży i unipolarny.

Mój refraktor (chyba) nie potrzebuje aż takich mocy :) Ale mam jeszcze newtona...

Edytowane przez sp3occ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, chodzi mi o źródło przekładni... mam w zasobach większy trochę PM55L048 ale ma spory kąt 7,5 stopnia i jest duży i unipolarny.

Mój refraktor (chyba) nie potrzebuje aż takich mocy :) Ale mam jeszcze newtona...

Przekładnie kupiłem kiedyś okazyjnie na alezło. Moje focusery są bez mikroruchów i bez tej przekładni silnik raczej nie dałby rady. Obawiam się trochę o dokładność mojego urządzenia. Silnik ma 48 kroków 7,5* a przekładnia a przekładnia daje mi 1584 kroki o kącie 0,22727...* czy to wystarczy by precyzyjnie ustawićostrość w EDku 80 i z Atikiem 314L+?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kroków - policzcie sobie Wasz CFZ - http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm#CFZ. Następnie jeden krok silnika jakiej odpowiada odległości, np @wtw - nie wiem jaką ma średnicę ośka w Twoim focuserze, ale załóżmy 5mm, czyli obwód jakieś 15.5mm. Czyli masz jeden krok = 15.5 / 360 * 0.2727 = 11.7um . Tak z pamięci Twoje CFZ to będzie około 90um, a więc będziesz miał około 8 kroków na CFZ, powinno być bardzo ok.

@Tadeusz - u Ciebie CFZ dla 80tki z QHY8L będzie około 105um, myślę że jak będziesz miał pojedynczy krok focusera 30um albo mniej to będzie ok.

Pamiętajcie że jolofocuser steruje tylko silniki bipolarne, ale półkrokowo, czyli z silnika 7.5* 'zrobi' 96 krokowy.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też bym się pisał !

 

P.S.

Panowie dajcie link do zabudowanego elementu (gotowy do użycia) który z DC 12V robi DC 5V - jakieś 2A.

 

To potrzebujemy jeszcze przynajmniej jednego chętnego.

Szukaj pod hasłem przetwornica step down 5v, choć większość jest raczej jako moduły bez obudowy, np http://allegro.pl/przetwornica-napiecia-stalego-dc6-step-down-6a-i3708978560.html . I raczej nie patrz na wynalazki za mniej niż 20zł przy prądzie 2A i więcej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kroków - policzcie sobie Wasz CFZ - http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm#CFZ. Następnie jeden krok silnika jakiej odpowiada odległości, np @wtw - nie wiem jaką ma średnicę ośka w Twoim focuserze, ale załóżmy 5mm, czyli obwód jakieś 15.5mm. Czyli masz jeden krok = 15.5 / 360 * 0.2727 = 11.7um . Tak z pamięci Twoje CFZ to będzie około 90um, a więc będziesz miał około 8 kroków na CFZ, powinno być bardzo ok.

@Tadeusz - u Ciebie CFZ dla 80tki z QHY8L będzie około 105um, myślę że jak będziesz miał pojedynczy krok focusera 30um albo mniej to będzie ok.

Pamiętajcie że jolofocuser steruje tylko silniki bipolarne, ale półkrokowo, czyli z silnika 7.5* 'zrobi' 96 krokowy.

Uspokoiłeś mnie i przestałem się obawiać :icon_biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to świetnie :) Końcowa wersja projektu:

focuser-layout.jpg

- u góry gniazdo zasilania i do czujnika temperatury (DS1820)

- PWR złącze do podłączenia wyłącznika (domyślnie zworka)

- PWRLED złącze do podłączenia diody sygnalizującej zasilanie

- SG1 buzzer

- EXT1 i EXT2 wyprowadzone szyny danych z Arduino dla własnych zastosowań

- poniżej EXT1 płytka Arduino nano ze złączem mini USB

- OPTO wyprowadzenie transoptora np do sterowania Canonem albo innych zastosowań (jest miejsce na płytce, transoptor trzeba dołożyć samemu)

- LED dioda sygnalizująca operacje focusera

- poniżej OK1 - złącze RJ45 do podłączenia silnika

- CONTROL złącze do podłączenia przycisków sterowania ręcznego do umieszczenia np w obudowie

- obok CONTROL gniazdo do podłączenia osobnych przycisków sterowania ręcznego

 

Co do OPTO, EXT1 i EXT2 - projekt i oprogramowanie jest otwarte i można sobie zmodyfikować zarówno kod kontrolera jak i sterownik ASCOM do własnych potrzeb i wykorzystać te złącza np do:

- sterowania migawką Canona

- sterowania opaskami grzewczymi

- sterowania przekaźnikami włączającymi zasilanie urządzeń

- monitorowania wilgotności dodatkowym czujnikiem

- i pewnie wiele innych :)

To dodatkowe sterowanie można kontrolować na kilka sposobów przez ten sam port COM przez który sterownik ASCOM będzie gadał z Arduino:

- dodając własne kontrolki do okienka dialogowego sterownika i mając je w razie potrzeby otwarte

- dodając do sterownika ASCOM dodatkowy moduł COM windowsowy i komunikowanie się z osobnego programu za jego pośrednictwem do portu szeregowego kontrolera

- podłączając do płytki moduł bluetooth i dodając do kodu kontrolera bibliotekę SoftwareSerial dzięki której dowolne piny kontrolera mogą pracować jako port szeregowy

- jak wyżej ale zamiast BT użyć konwertera USB-RS232

 

Jest pole do popisu :)

 

Obecna lista chętnych:

1 . jolo 1szt

2. sp3occ 1 szt.

3. wtw 1szt.

4. Jarkowy123 1-2 szt.

5. Tadeopoulos 1 szt.

6. zombi 1szt.

7. MarysM 1 szt.

 

Mamy 8 kitów i ew. sama płytka dla diabel4you - o ile potwierdzi. Dla przypomnienia orientacyjna cena - MMduino nano 45zł, reszta elementów 40-50zł, płytka dla 6 sztuk 20zł, dla 9 będzie trochę taniej.

Edytowane przez jolo
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętajcie że jolofocuser steruje tylko silniki bipolarne, ale półkrokowo, czyli z silnika 7.5* 'zrobi' 96 krokowy.

 

Dlatego zamówiłem taki sam silnik jak Twój Łukasz. Poza tym drugi (zapasówka też jest bipolarny tyle, że 7,5 stopnia) , powinno być ok.

Jeszcze tylko pasek i kółka :)

Edytowane przez sp3occ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7-10 dni trzeba będzie poczekać. Samą płytkę wyślę Ci zaraz jak je dostanę (zamawiam w poniedziałek), natomiast gotowe kity będę musiał pokleić wieczorkami, więc jeszcze trochę więcej.

 

PS - płytki zamawiam w Merkarze - http://www.merkar.pl/wyroby.html

Edytowane przez jolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.