Skocz do zawartości

Nowy reduktor/korektor od TS'a. 4 soczewki. Wielki!


Adam_Jesion

Rekomendowane odpowiedzi

Właśnie przyjechał do mnie ciekawy reduktor. Ciekawy, bo jeszcze nikt go nie testował w warunkach polowych. Jest jeszcze ciepły :D

 

Wielki, świetnie wykonany, ze skorygowanym krążkiem dla Full Frame. Gwinty ze wszystkich stron (adaptery do wielu wyciągów).

 

 

-- Podłączenie do focusera: męskie M68x1
-- Po stronie kamery: M48x0.75
-- Przelicznik ogniskowej: 0.79x
-- 4 soczewki, FMC
-- Krawędzie soczewek wyczerniane (odblaski)
-- W pełni skorygowany krążek: 42 mm
-- Długość: 80 mm
-- Średnica: 76.5 mm
Korektor idealnie pasuje do wyciągów 2,5" i 3". Jego zaletą w stosunku do popularnego ostatnio Riccardiego jest to, że zadowala się każdym backfocusem (nie wymaga przeróbek toru optycznego).
Dedykowany głownie jest do dużych APO i wielkoformatowych kamer (do FF). Typowe korektory winietują, ten, ze względu na swoje rozmiary - nie.
Ja będę go testował z moim RC'kiem 12", bo jest szansa, że będzie z nim świetnie pracował. Tak twierdzi konstruktor, a czy sprawdzi się to w praktyce ma dowieść moja misja testerska ;)
Swoją drogą, Tajwan rozwija się nieprawdopodobnie. Do niedawna taki sprzęt optyczny robiła tylko europa i usa. Jakość wykonania - bajka. Nawet "kapsle" są metalowe.

zdjęcie.JPG

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano zobaczymy, chociaż to FF to mocno wątpliwe. ( 42 mm to jednak mało)

 

Producenci mają manierę podawania "42" jako określenie potoczne Full Frame. Poza tym, jeżeli nawet krążek miałby idealnie 42 mm i obcinał się gwałtownie, to i tak byłoby dobrze. W rzeczywistości spot size nie "obcina" się gwałtownie, więc wszystko, co jest podawane na 42-43 mm musi obsłużyć duża matrycę - bez realnych w rzeczywistości zniekształceń gwiazd. Problemem małych korektorów jest winieta, dlatego lepiej zawsze mieć większy, niż mniejszy. Bardzo jestem ciekawy, jak zachowa się wspomniany reduktor pod tym kątem. Nie mam żadnego Full Frame mono pod ręką, ale zapnę mu Canona 5D MII z pełną klatką. Zobaczymy, czy wydoła ;)

 

Z drugiej strony np ASA podaje dla swojego 3" korektora krążek 50 mm, a z KAF16803 (wymagający min. 52 mm) rysuje absolutnie perfekcyjnie. Nie ma możliwości, żeby zobaczyć jakieś deformacje gwiazdek.

42mm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasz przyjaciel Gino z firmy OS podaje krążek 44 mm dla mojego Veloce - no to albo ja mam super full frame :) albo włoskie milimetry są inne :)

 

Standardowa klatka 35mm ma wymiary 36 x 24 mm, co daje przekątną 43,27mm. Twoje 44mm jest po prostu większe niż standard, czyli wychodzi na to, że masz super full frame.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasz przyjaciel Gino z firmy OS podaje krążek 44 mm dla mojego Veloce - no to albo ja mam super full frame :) albo włoskie milimetry są inne :)

 

No jest po prostu minimalnie większy niż full frame, ale niestety za mały dla XL Full Frame, czyli 16803 i większych. Bardziej istotna jest rozkład iluminacji i granica stożka światła (czyli miejsce, gdzie kończy się iluminacja). Wpływa na to masa czynników, włącznie z projektem fizycznym obudowy, masek, etc.

 

O ile lekka elogencja w gwiazdkach na samych rogach nigdy mnie nie męczyła, to jakoś za winietą nie przepadam, chyba, że da się zrobić dobre flaty (co np. w tanim/średnim sprzęcie nie jest takie łatwe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość wessel

Kevin, chyba coś źle zrozumiałeś. Ja mam kamerę full frame STL 11000 i astrograf Veloce ( po to jest stopka pod postem) . Firma OS ( Officina Stellare ) podaje że krążek płaskiego pola ostrości astrografu 44 mm co ja neguję. Czyli full frame STL 11000 nie jest pokryte przez teoretyczne 44 mm Veloce. Jasne?

@Adam - niestety tnie luminancję po rogach. Uźyteczne jest 41 mm.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kevin, chyba coś źle zrozumiałeś. Ja mam kamerę full frame STL 11000 i astrograf Veloce ( po to jest stopka pod postem) . Firma OS ( Officina Stellare ) podaje że krążek płaskiego pola ostrości astrografu 44 mm co ja neguję. Czyli full frame STL 11000 nie jest pokryte przez teoretyczne 44 mm Veloce. Jasne?

@Adam - niestety tnie luminancję po rogach. Uźyteczne jest 41 mm.

 

Kwestia nomenklatury, czyli tego, co oznacza słowo "użyteczne pole". Też się na to naciąłem - nie raz. Trzeba by zobaczyć dokładny rozkład spot size poza osią i wtedy można się dowiedzieć, czy wystarczy, czy nie. Teoretycznie, przy kamerze z 9 um wszystko powinno zmieścić się w spot size 9 um przy pomiarze na tych 2 cm od środka. Co więcej, każdy błąd kolimacji będzie dramatycznie zwiększał krążki rozproszenia w strategicznych miejscach. Tak samo odległości między głównym lustrem, a wtórnym, oraz do tego pozycja na tej osi korektora. Sporo zmiennych ;)

 

Podejrzewam, że OS podaje wymiar krążka teoretyczny, czyli z modelu wirtualnego, gdzie wszystkie błędy wspomniane powyżej po prostu nie istnieją. A jak wiadomo, teoria teorią, a życie sobie...

 

Jak zawsze - mechanika królem. Oczywiście nie dotyczy to tematu, w którym dyskutujemy - korektora. W nim raczej nic się nie rusza, soczewki nie zmieniają dystansu i - dzięki Bogu - nie trzeba go kolimować ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kevin, chyba coś źle zrozumiałeś. Ja mam kamerę full frame STL 11000 i astrograf Veloce ( po to jest stopka pod postem) . Firma OS ( Officina Stellare ) podaje że krążek płaskiego pola ostrości astrografu 44 mm co ja neguję. Czyli full frame STL 11000 nie jest pokryte przez teoretyczne 44 mm Veloce. Jasne?

@Adam - niestety tnie luminancję po rogach. Uźyteczne jest 41 mm.

 

A to przepraszam, w wersji na telefon nie widać stopek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dedykowany głownie jest do dużych APO i wielkoformatowych kamer (do FF). Typowe korektory winietują, ten, ze względu na swoje rozmiary - nie.

 

Czy to oznacza ,że ( Riccardi - Reducer / Flattener 0,75 x for 152/1200 --- ten większy - korygowane pole to 52mm ), będzie winietował z kamerą SBig 11002 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Odświeżam trochę stary temat gdyż jestem zainteresowany zakupem tego reduktora/korektora.

Pytania do Adama:

1.Masz jakieś doświadczenia z tym TS-em poza testowanym RC-ekiem?

2.Wiesz może kto takowy posiada bo podobno testowy egzemplarz został przez Ciebie sprzedany a może jeszcze dla kogoś taki Astromarket sprowadzał?

Chcę go zastosować w APO TS 115/800 w połączeniu z Canonem 350D

3.Czy potrzeba jakiś dodatkowych złączek do połączenia z teleskopem i canonem?

4.Czy montuje się go również w środku wyciągu tak jak pokazywałeś z reduktorem riccardi?

5.Twoja opinia : porównanie go z Riccardim ,czy warto dopłacić ponad 2 razy tyle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.