Jump to content

BIN 2x2 zalety i wady


AWE
 Share

Recommended Posts

Niedawno zostałem szczęśliwym posiadaczem kamerki CCD (Atki 383)która ma możliwość fotografowania w Bin 2x2, 3x3 …

I mam nowe dylematy …, jakie są wady i zalety fotografowania BIN 1x1 vs BIN 2x2.

To co już wiem. (Na podstawie kamery Atik 383 i Newtona o ogniskowej 800mm)

  1. Dwukrotny spadek rozdzielczości. Oczywistość. BIN 1 (3362x2505) -> BIN2 (1681x1252) czyli 4x spadek ilości pikseli
  2. Dwukrotny wzrost odwzorowania BIN1 1,39 sec/piksel BIN2 2,78 sec/piksel
  3. Wzrost głębokości studni BIN1 25ke BIN2 no ile? Zdroworozsądkowo powinno być 4x czyli 100ke, ale czy na pewno? Znalazłem w necie że tylko 2x większa. Jaka jest prawda?
  4. Skrócenie czasu ekspozycji przy BIN2 ale dlaczego? Tego nie rozumiem.

Czytając forum zauważyłem że stosuje się BIN2 do robienia koloru RGB dla kamerek mono.

Proszę kolegów o sprostowanie jeżeli piszę jakieś głupoty. I tak jeszcze od strony praktycznej do czego stosujecie BIN2 ?

Pozdrawiam

AWE

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Stosowanie bin2 ma sens dla mnie w fotografii wąskopasmowej . Zwiększenie " czułości " kamery w ten sposób pozwala osiągnąć w przybliźeniu ten sam odstęp szum-sygnał przy krótszych czasach naswietlania. Piszę - w przybliżeniu- bo to nie jest zależność liniowa. Na przykład potem trzeba taki obrazek rozciągnąć do rozmiaru bin1 żeby dał się złoźyć z luminancją. Można oczywiście zrobić resize w doł luminancji, ale to chyba gorszy pomysł bo następuje degradacja sygnału i detali.

Każde takie przeliczenie to dodatkowa porcja szumu - nie ma algorytmów bezstratnych!

Aby byc superpoprawnym trzeba mieć drugi zestaw darków i flatów z bin2.

W sumie- stosuję nieczęsto i niechętnie.

Maciek

Link to comment
Share on other sites

4. Skrócenie czasu ekspozycji przy BIN2 ale dlaczego? Tego nie rozumiem.

 

No skoro jeden piksel w bin 2x2 to suma 4 pikseli bin 1x1, to chyba jasne że będzie 4 razy jaśniej (w przybliżeniu) więc można naświetlać 4 razy krócej dla tego samego efektu. Oczywiście efekt nie jest ten sam bo skala zdjęcia jest inna. Przy małym szumie odczytu można równie dobrze naświetlać bin 1x1 i robić binning programowy.

Link to comment
Share on other sites

Prawda jest taka, że wszystko zależy od umiejętności processingu. Paradoksalnie, dużo łatwiej jest zrobić zdjęcie po prostu R + G + B (1:1) i złożyć, niż naświetlać 1:1 Luminancję i potem RGB w bin 2. Nie mniej, jeżeli ktoś w obróbce jest zaawansowany i potrafi sobie poradzić z łączeniem takiego koloru to... na pewno osiągnie dobre efekty w krótszym czasie.

 

Jest jeszcze jedna poważna wada - bin 2 znacznie bardziej uwidacznia gradienty i wszystko to, co pochodzi z LP. Obawiam się, że zdecydowana większość z nas (astrofotografów) nie będzie w stanie sobie z takim gradientem poradzić, chyba, że mamy świetne niebo.

 

A jak ja robię? Różnie. Zależy od weny i obiektu.

 

W przypadku narrowband świecenie SII i OIII w bin 1 to strata czasu. Możesz od biedy zrobić nawet w bin 3 i wielkiej różnicy w efekcie ostatecznym nie zobaczysz ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wnioski praktyczne na razie takie:

Jak potrzebny detal i robimy Luminację lub H alfa to bin 1x1

Jeśli RGB i potrafimy to obrobić to bin 2x2

Jeśli narrowband OIII lub SII to bin 2x2

Jeśli mamy duże LP to bin 1x1

 

Ale jak to jest z tą "czułością" w bin 2x2 na jeden piksel pada 4x fotonów ponieważ mamy 4x większą powierzchnię piksela. Ale co robi sterownik CCD czy on to sumuje odczyt z 4 pikseli zachowując taką samą studnię? Jeśli tak to "czułość" wzrasta 4x i studnia jest taka sama jak w bin 1x1. Poziom ADU rośnie 4x. Gain constans.

 

A może potrafi odczytać z dokładnością do 1e i wtedy Studnia wzrasta 4x, ADU constans, Gain x4 mniejszy.

A może wariant pośredni

Studnia 2x, ADU 2x, Gain 2x mniejszy

Wiadomo jak to działa?

 

AWE

 

 

Link to comment
Share on other sites

...

A może potrafi odczytać z dokładnością do 1e i wtedy Studnia wzrasta 4x, ADU constans, Gain x4 mniejszy.

A może wariant pośredni

Studnia 2x, ADU 2x, Gain 2x mniejszy

Wiadomo jak to działa?

...

 

To już zależy od kamery. Przykładowo, u mnie w QSI są dwa poziomy gainu. Jeden (większy) dla bin 1x1, a drugi do bin 2x2. Dzięki temu bin 2x2 pozwala uzyskać lepszy stosynek sygnału do szumu, a nie tylko skrórcić czas nasświetlania. Jak jest u Ciebie, nie wiem. Pewnie trzeba zajrzeć do specyfikacji.

Link to comment
Share on other sites

4. Skrócenie czasu ekspozycji przy BIN2 ale dlaczego? Tego nie rozumiem.

 

No skoro jeden piksel w bin 2x2 to suma 4 pikseli bin 1x1, to chyba jasne że będzie 4 razy jaśniej (w przybliżeniu) więc można naświetlać 4 razy krócej dla tego samego efektu. Oczywiście efekt nie jest ten sam bo skala zdjęcia jest inna.

 

Jeśli zrobisz bin 2x2 sprzętowo to uzyskasz 4x lepszy stosunek sygnał szum, jeśli z powrotem przeskalujesz obraz powiększając go 2 krotnie do jego pierwotnego rozmiaru to poprawa stosunku sygnał szum wyniesie tylko 2x.

 

Bin 2x2 programowo to 2x lepszy stosunek sygnał szum, gdy przeskalujesz obraz powiększając go 2 krotnie do jego pierwotnego rozmiaru nastąpi powrót do braku poprawy.

 

Założenie telekonwertera 2x na przód obiektywu i zrobienie bin 2x2 programowo da odpowiednik bin 2x2 sprzętowego bo poprawa stosunku sygnał szum wyniesie 2x.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

To już zależy od kamery. Przykładowo, u mnie w QSI są dwa poziomy gainu. Jeden (większy) dla bin 1x1, a drugi do bin 2x2. Dzięki temu bin 2x2 pozwala uzyskać lepszy stosynek sygnału do szumu, a nie tylko skrórcić czas nasświetlania. Jak jest u Ciebie, nie wiem. Pewnie trzeba zajrzeć do specyfikacji.

 

Moja kamerka (Atik 383) nie ma tego parametru wystawionego więc chyba jest niezmienny. Używając bin 2x2 uzyskuję 2x lepszy stosunek sygnału do szumu (uwzględniając potrzebne zwiększenie rozmiaru do luminacji).

 

Chyba już rozumiem. Bin 2x2 -> mniejsza rozdzielczość, 2x większa czułość, 2x lepszy SNR

Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia

 

Pogodnego nieba

AWE

Link to comment
Share on other sites

Moja kamerka (Atik 383) nie ma tego parametru wystawionego więc chyba jest niezmienny.

 

W atikach gain jest "zalutowany" i "optymalizowany" do BIN1x1. Był chyba na ten temat kiedyś wątek na grupie yahoo (nie potrafię teraz znaleźć).

 

Co do studni, to nie jestem pewny, czy wogóle się zmienia przy binnowaniu. Rozmiar studni to właściwość pojedynczego pixela, więc moim zdaniem się nie zmienia. Teoretycznie łącząc 4 pixele studnia jest sumarycznie 'większa', ale to połączenie jest dokonywane już po naświetlaniu. Więc raczej żadnego zysku głębokości studni przy binnowaniu nie będzie.

 

Pozdrawiam,

milosz

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Zrobiłem mały test (Atik 383L) obiekt który w Bin 1x1 ma około 5k ADU w bin 2x2 ma 20k ADU czyli kamerka jest 4x czulsza. Muszę jeszcze sprawdzić co zrobi gdy w bin 1x1 będzie 40k ADU to wtedy w bin2x2 i max 65k ADU?

 

Pozdrawiam

AWE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 39 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 132 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.