Skocz do zawartości

Kupiłem montaż i co dalej...


Loki

Rekomendowane odpowiedzi

Pomóżcie proszę, bo mam dziurę w chmurach i zgłupiałem... Wycelowałem w Wegę, zrobiłem pinpiointa, teleskop zsynchronizowany. Gdziekowliek nie chciałbym bym ruszyć, nawet sekundę od Wegi, a Maxim ostrzega, że muszę zrobić flipa (niezależnie w którą stronę chce ruszyc) i nie wiem jak sobie z tym poradzić. Pomóżcie pliz, bo chmurwy blisko :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki Piotrek ale padłem wczoraj po upojnym rendez vouz z szefem w pracy :). Sprawdż dwie rzeczy : czy masz wpisane parametry położenia do drivera Temmy i czy masz wlaściwie ustawiony czas. Poza tym po podłączeniu montażu w zakladce All sky Maxima sprawdź gdzie jest marker położenia teleskopu, powinien być na zaparkowanej pozycji.

Acha jeszcze jedno - masz ustawioną pozycję parkowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest za wyjątkiem zaparkowanej pozycji. Nie wiem o co chodzi z tym parkowaniem w ogóle. Z autem sobie radzę, ale z montażem nie bardzo.

Powodem problemów z pewnością była błędna informacja dotycząca położenia teleskopu. Musiałem zrobić "disconnect" a potem przy ponownym włączaniu, gdy driver pyta o położenie, zgodnie z prawdą podałem, że przeciwwagę mam skierowaną na zachód. To mu pomogło i przestał straszyć flipem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiecie ile fotek zrobilem wczorajszej nocy? Pięć :) Żeby było śmieszniej, to zajęło mi to osiem godzin :)

Na szczęście tym razem była to sesja balkonowa i mądrze zrobiłem nie jadąc na miejscówkę, bo szlag by mnie trafił. CHMURWY. Ale przy okazji odkryłem, że gwiazdy, choć kompletnie i całkowicie nie widoczne gołym okiem, przy 60 sekundach naświetlania potrafiły przebić się przez chmurwiastą zasłonę i alignację na polarną robiłem przy autentycznie zachmurzonym niebie. Trwało to dłużej, ale się udało. Z balkonu nie widzę polarnej więc PAM to jedyny ratunek (dzięki Paweł za tutorial).

 

Jak już wycelowałem, zaczęła się jazda z kalibracją guidingu. Zachmurzenie było zmienne, więc albo gwiazdki znikały, albo wyskakiwał komunikat, że przesunięcie było mniejsze niż 5 pikseli. W końcu jakoś się udało.

Parametry musiałem ustawić tak:

Cas.JPG

 

a guider rates w sterowniku Temmy podciągnąć do 99% (Maćku, jakie masz wartości tam wpisane?)

 

W końcu się udało i mam nadzieję, że będzie spokój.

Chmury przeszkadzały aż do czwartej. Wtedy się nieco bardziej przejaśniło i zacząłem jakieś testowe fotki robić. Ciachnąłem 5 minut, potem 10 - oczywiście na najdłuższej posiadanej ogniskowej czyli 400mm. Z balkonu mam widok tylko na zachód, dosyć mocno zaświetlenie skutecznie wybija z głowy wygodne fotografowanie, ale do testów się nadaje w sam raz.

W końcu nad ranem przylazła w moje okolice M31 i strzeliłem trzy dziesięciominutówki. Strasznie czerwone (LP) wyszły, ale mi chodzi o gwiazdki.

Wykres guidingu świrował całkiem solidnie, ale nie wychodząc poza zakres +1 / -1. Bardziej skoczna była oś X. Próbowałem zmieniać agresywność, ale nie widziałem jakichś szczególnych różnić. Wydaje się, że najlepsze rezultaty miałem dla wartości 4 (oś X) i 6 (oś Y).

 

Poniżej zamieszczam JPG-a pełnej wielkości (ciutkę mocniej skompresowanego), stack z trzech klatek. Proszę, oceńcie gwiazdki i podpowiedzcie jak wygładzić guiding?

 

Cholercia mam problem z wysłaniem pliku. Wstawię fotkę w kolejnego posta - może przejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Loki, po pierwsze jaką masz skalę gidingu a jaką aparatu? Maxim pokazuje błędy w px czyli, żeby zobaczyć faktyczny błąd to musisz sobie przeliczyć to na arcsek/px. Przy następnej sesji zobacz jaki miałeś RMS (w oknie wykresu, w okienku pod nim)

 

Oś X w Maximie to oś RA, natomiast Y to DEC - jak dobrze ustawić na biegun to DEC powinna mieć mało korekt - im więcej tym większa rotacja pola będzie.

 

Gwiazdy wyglądają ok (kształtowo) ale:

1. dałeś za dużego cropa

2. guiding rozszalał Ci na dwóch osiach i dlatego wyszły plackowate

3. poleciała ostrość

 

Ogólnie nie jest źle.

 

P.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrość była do dupy, bo nie traktowałem sesji na poważnie i nie chciałem tracić czasu na dopieszczanie. Mam kłopot z ostrością w Maximie, bo jego mechanizm ostrzenia jest dla mnie nie do wykorzystania. Musiałbym (wzorem Sumasa) zamontować jakiś silniczek, którym mógłbym super dokładnie obracać pierścieniem przysłony. Łapa jest mało precyzyjna. Ostrzę korzystając z mechanizmów APT, ale żeby to zrobić, muszę odłączyć aparat od Maxim-a, bo dwa softy razem nie mogą być do Canona podłączone. Nie wiem dlaczego, głupie to, ale nie mogą.

 

Maćku, dzięki, znaczy się masz domyślne ustawienia. Do końca nie jestem pewien, czy zwiększenie tego parametru do 99% faktycznie pozwoliło mi zrobić kalibrację guidera... może jest jakaś inna przyczyna, która "pojawia się i znika." Podejrzewałem nawet, że montaż nie reaguje w osi Y na polecenia programu. Na razie wychodzę z założenia, że kalibrację udało się zrobić, a ponieważ lepsze jest wrogiem dobrego, nie będę na razie robił nowej.

 

Nie popatrzyłem na RMS niestety. Jaka wartość jest akceptowalna przy skali 7 arcsec z groszami?

 

Co robić gdy (jak to Paweł ładnie określił) guiding się rozszaleje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejrzewałem nawet, że montaż nie reaguje w osi Y na polecenia programu.

 

A podczas kalibracji na podglądzie było widać ruch gwiazdy?

 

Mozesz też w Move wymusić ruch aby sprawdzić czy os jest sterowana.

 

Masz wiele pytań ale nie da się na nie prosto odpowiedziec :) ale za jakiś czas sam ogarniesz temat i zrozumiesz co z czego wynika.

 

Guiding często szaleje jak masz tragiczny seeing, lata jak głupi wtedy. Warto też czasem pogrzebac w Manual Calibration, zmniejszając wartości wtedy guiding stanie sie szybszy, ale też trzeba uważać aby nie przedobrzyć. Temat rzeka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Loki, ja nie mam zwyczaju zmieniać ustawień jeśli wszystko działa dobrze. Po kalibracjii powinieneś mieć piękną literkę L. Jeśli nie masz to:

1. Na 80 % masz źle ustawiony montaż na Polarną

2. Na 18 % masz źle wyważony montaż

3. Na 2 % jest coś innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W naświetlaniu klatek Maxim faktycznie nic nowego nie wniesie, a nawet jest ciut gorszy, bo nie ma opcji zapisu na dysk i na kartę aparatu. Ma natomiast inną dużą zaletę. Można w nim kapitalnie planować kadr. Jak ustawię na obiekt, robię fotkę, plate solva i na zakładce zoom widzę jak mam obrócony aparat. Wczoraj to przećwiczyłem i działa genialnie i niesamowicie oszczędza czas, bo w alternatywie jest robienie dłuższej ekspozycji i sprawdzanie, czy kadr jest dobry.

 

Wczoraj to już w ogóle była kuriozalna noc. Chmury, parowanie szkieł, a jak już wszystko zadziałało powiesił się Maxim...

 

Maćku, faktycznie, lunetka biegunowa w Takahashi jest super. Ustawiłem wczoraj na lunetkę i z ciekawości zrobiłem PAM-a. W deklinacji błąd wyniósł 1 minutę, a w azymucie 6.

 

Jeśli chodzi o wyważenie, może robię coś źle... obracam zestaw tak, aby mieć układ aparat - przeciwwaga poziomo i sprawdzam, która strona przeważa. Robię korektę i sprawdzam w różnych położeniach, czy układ zachowuje się stabilnie. Jak jest ok, wracam do poziomego położenia, odblokowuję drugą oś i sprawdzam, co przeważa - aparat, czy kamerka guidująca. Koryguję (położeniem aparatu) i zaś sprawdzam w różnych pozycjach, czy nic nie przeważa. Zajmuje to w sumie nie więcej jak minutę.

 

Jacku, wychodzi na to, że balkon mam stabilniejszy od miejscówki, bo choć guiding szalał, to zdjęcia jako tako wychodziły, a wczoraj miałem takie klatki (wśród nielicznych, złapanych przez chmury):

guiding.jpg

 

Przypuszczam, że większość z tych problemów wynikała z zaparowanej lunetki guidującej. Co rusz miałem komunikaty o znikającej gwieździe guidującej, ale zrzucałem to na karb chmur. Z faktu, że soczewki były elegancko pokryte wodą zdałem sobie sprawę bardzo późno. Założyłem grzałki i problem znikających gwiazd zniknął ale środkowy (w dolnym rzędzie) wycinek kadru, to ostatnia fotka z sesji i wtedy soczewka lunetki była już na pewno czysta.

 

Powyższe problemy próbuję tłumaczyć zaparowaną soczewką, ale kompletnie niezrozumiałe jest dla mnie następujące zachowanie:

Guiding przez dłuższy czas jedzie sobie ślicznie, poziomo, równiutko, tyle, że po linii +1, a następnie radośnie przeskakuje na -1 i dalej zaś prowadzi równiutko, tyle, że nie po tej linii co trzeba.

Na wykresie wygląda to tak:

guiding2.jpg

 

Nie myślcie sobie, że narzekam i marudzę. Szlag mnie trafia, ale od marudzenia jestem daleki. Biorę natomiast pod uwagę fakt, że może coś robię źle, coś źle ustawiłem i z tegoż powodu rozpisuje się szeroko licząc, że ktoś z Was naprowadzi mnie na właściwe tory :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak odpowiedzieć... Zestaw pracuje sobie na zewnątrz, a ja siedzę w aucie przy laptopie. Wykluczając jakieś zwierzątko, które mogło potrącić zestaw (co się może zdarzyć, ale jest mało prawdopodobne), to w żaden sposób nie mam szans oddziaływać fizycznie na pracujący montaż.

 

Nie potrafię wytłumaczyć dlaczego soft nie próbuje korygować prowadzenia przez kilkadziesiąt sekund, gdy wykres jedzie po wartości +1, a potem nagle przypomina sobie, że ma coś do zrobienia, ale bierze się za to zbyt energicznie, wykres wali na -1, a soft, szczęśliwy, że zadziałał, spoczywa na laurach i radośnie prowadzi po dolnej linii.

Edytowane przez Loki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek, póki nie ogarniesz całości do stopnia pozwalającego na zostawianie go samemu powinieneś przy nim posiedzieć, poobserwować, posłuchać.

A co do Twojego problemu to normalne, masz +1 | -1 kiedy on jedzie po 1 ale nie wyjdzie po za zakres agresywności, to olewa temat bo wszystko jest ok, jednak po przekroczeniu tego zakresu robi korektę Dec tak dużą że przelatuje na stronę ujemną, zmiana agresywności nic nie da, bo mniejsza, będzie oznaczać tylko tyle że pozwoli gwieździe wyżej uciec w +1 zanim ją pociągnie do dołu, a większa sprawi że zareaguje na mniejszą odchyłkę ale też przeskoczy za daleko na -1. wtedy należy go oszukać i tak dobrać wartość w Settings/Manual Calibration osi Y aby myślał że na przestawienie się potrzebuje mniejszego ruchu i robiąc korektę z np z połowy +1 przeskoczy na zero a nie na połowę -1. Im większa wartość Y Speed tym mniejszy ruch wykona, im dasz mniejszą analogicznie ruch będzie większy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HAMAL, nie wiem czy dobrze rozumiem o czym piszesz, ale to chyba nie tak, że "nie wyjdzie poza zakres agresywności" - agresywność prowadzenia to % wykonanej korekty dla montażu.

Również osobiście nie manipulowałbym manual calibration - tam Maxim wpisuje paramtery gudowania po kalibracji. Do "ręcznych" ustawień martwej strefy (kiedy guiding nie wykonuje żadnych korekt) jest zakładka Advanced w Settings (guider), tam ustawiamy minimalny i maksymalny błąd (w sek) po jakim (i poniżej jakiego) guider reaguje.

Do tego w opcjach wykresu (pod strzałką -> Plot) jest Show Corrections (ver 5.24) - wtedy będziesz widział, czy są korekty czy nie.

 

Zgadzam się oczywiście, że powinieneś montaż poznać (i jego zachowanie) zanim zaczniesz się chować do samochodu. Ja niejedną sesję przesiedziałem przy swoim obserwując jak się zachowuje w różnych położeniach

 

 

Jeśli chodzi o wyważenie, może robię coś źle... obracam zestaw tak, aby mieć układ aparat - przeciwwaga poziomo i sprawdzam, która strona przeważa. Robię korektę i sprawdzam w różnych położeniach, czy układ zachowuje się stabilnie. Jak jest ok, wracam do poziomego położenia, odblokowuję drugą oś i sprawdzam, co przeważa - aparat, czy kamerka guidująca. Koryguję (położeniem aparatu) i zaś sprawdzam w różnych pozycjach, czy nic nie przeważa. Zajmuje to w sumie nie więcej jak minutę.

Montaże paralaktyczne muszą być zawsze przeważone - tak by montaż ciągnął, a nie popuszczał - czyli zawsze wschodnia strona montażu musi być delikatnie cięższa. Nie wyważaj równo bo przy położeniu pionowym (przeciwwagi w dół) montaż lubi się bujać na "luzie" między zębami ślimaka i śmiacznicy. Do tego jak montaż popuszcza to wychodzi spora ziarnistość.

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wpisuję. Mam zaznaczoną opcję FITS center.

 

Hamal

Czy dobrze rozumiem, że parametr agresywność decyduje o tym, przy jakiej odchyłce soft ma wysłać korektę, a "manual calibration" o prędkości przesunięcia montażu?

Czyli jeśli chcę jak najdokładniejszego prowadzenia, to powinienem agresywność ustawić wysoko, a w "manual calibration" również wprowadzić wyższe wartości, żeby korekta była delikatniejsza?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wpisuję. Mam zaznaczoną opcję FITS center.
Focisz kamerką czy aparatem?

Hamal

Czy dobrze rozumiem, że parametr agresywność decyduje o tym, przy jakiej odchyłce soft ma wysłać korektę, a "manual calibration" o prędkości przesunięcia montażu?

nie jestem Hamal, ale odpowiem - nie. Parametr agresywność to % korekty jaką ma dostać montaż i przy agresywności 10 montaż wykona 100% korekty, przy 8 - 80% itd. Co zresztą napisałem powyżej :-) .Ja oscyluję w granicach 7-9.

O tej korekcie decydują ustawienia w zakładce guide -> settings -> advanced

Czyli jeśli chcę jak najdokładniejszego prowadzenia, to powinienem agresywność ustawić wysoko, a w "manual calibration" również wprowadzić wyższe wartości, żeby korekta była delikatniejsza?
Ja bym manual calibration nie ruszał - to są dane z kalibracji, ale oczywiście zrobisz jak uważasz. Jeśli ustawisz za wysoką agresywność to montaż może wpaść w oscylacje (góra - dół itd), jeśli za małą to może nie mieć siły na korektę do 0 w jednym ruchu i wykona to w kilku - musisz dobrać agresywność do sesji.

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Focę aparatem.
hmm, czyli to maxim zapisuje pliki do fita... nawet z aparatu... dobrze wiedzieć.

Dzięki za wyjaśnienia. Przy najbliższej sesji będę dalej walczył. Były wczoraj takie momenty, kiedy naprawdę wszystko fajnie działało.
Przyczyn może być wiele, że coś zaczęło źle działać - coś niedokręcone, kabelek zwisał, położenie montażu w którym najbardziej wychodzą błędy, seeing słaby i gwiazdka do guidu wariowała...

a przy okazji jakich czasów używasz do guidowania?

Pawle, przy klatkach 600 sekund, jaki masz procent klatek odrzuconych z powodu złego prowadzenia?
z powodu prowadzenia - 0 (chyba, że coś spindolę albo montaż źle wyregulowany)

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem różnych czasów. Od 1 sekundy aż do 5. Jak dotąd za mało doświadczeń być mieć preferencje. W którym kierunku się skłaniać?

Kabelki zwisają mi z każdej strony...

 

Ja guiduję z czasami 3-4 sekundy. Pozwala to zmniejszyć wpływ seeingu.

Co do kabli, to u mnie wszystko zwisa mniej więcej z jednej strony i raczej nie mam problemów.

Edytowane przez Iluvatar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.