Jump to content

Recommended Posts

Ładnie wygląda :) Kolorki fajne, ale poza M42, bo tam dla mnie trochę to wyblakłe :) Bardzo lubię ten szeroki kadr. Niestety albo kompresja JPGa (ustaw na 100% jakości, jeśli tego nie zrobiłeś), albo zmniejszenie rozmiaru strasznie psuje efekt. Może wstaw na jakiś serwer oryginalną wielkość?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Mateuszu. Faktycznie, kompresja była znaczna. Podmieniłem zdjęcie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loki, mam prosbe - nie podmieniaj zdjęcia w pierwszym poście, jeśli już chcesz to wrzuć drugie. Patrząc na to zdjecie totalnie nie zgadzam sie z Mateuszem - kolory są fajne i nie przesadzone (no moze ciutke czerwien :-) ). Jak zostawiasz oryginalne zdjecie to bedzie widać poprawę w obróbce.

 

Paweł

 

Wysłane z mojego GT-I9505 przy użyciu Tapatalka

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Loki, mam prosbe - nie podmieniaj zdjęcia w pierwszym poście, jeśli już chcesz to wrzuć drugie. Patrząc na to zdjecie totalnie nie zgadzam sie z Mateuszem - kolory są fajne i nie przesadzone (no moze ciutke czerwien :-) ). Jak zostawiasz oryginalne zdjecie to bedzie widać poprawę w obróbce.

Akurat teraz Loki tylko zmniejszył kompresję, więc nie ma sensu trzymać 2 wersji :)

 

Może trochę źle to napisałem, chodzi mi bardziej o to, że M42 z reguły jest ciut bardziej czerwona. Ale może to na fotkach z teleskopów jest zły balans kolorów? Skoro tutaj na Koniu jest już soczysta czerwień, jak na fotkach tego obszaru z ciasnym kadrem, to może znaczyć, że M42 jest w rzeczywistości bardziej niebieska (taka jak tutaj), a nie tak czerwona, jak na ciasnych kadrach. Tak więc wstrzymuję moje zażalenie z poprzedniego postu :). Również to zmniejszenie kompresji lepiej ujawniło wygląd M42.

 

Już miałem pisać, że widać tutaj wszystkie rodzaje mgławic, ale niestety - brakuje planetarki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widać pięknie to co trzeba, mój ulubiony kawałek czyli Boogie Man Nebula VdB 62, M 78 do Konia - pięknie!. I czarownica wystawia głowę...

Loki, gratulacje!

Edited by wessel

Share this post


Link to post
Share on other sites
W końcu wymęczyłem zdjęcie, któremu do ideału daleko,

Czy Ty aby nie przesadzasz? Fotka marzenie dla wielu...

Napisz, jaki myk zastosowałeś, aby M42 wyszła tak naturalnie? Przecież ona powinna być całkowicie wypalona biorąc pod uwagę czasy naświetlania.

 

Narobiłeś mi smaka na ten rejon, w szerokim kadrze. Chyba spróbuję :) .

Edited by Robson_g

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tym właśnie rzecz. Warto wziąć lepsze zdjęcie ale zbliżone charakterystyką do naszego i szukać co nam zaczęło wyłazić i choć n razie tylko majaczy w szumie to może w przyszłości uda się to wydobyć jak na zdjęciu referencyjnym. W ten sposób można też dostrzec wiele detali które nam się załapały a ich nie dostrzegaliśmy.

 

Zapisz sobie zdjęcie Loki-ego na kompie (szkoda że JPG) obróć i zacznij porównywać :) wtedy widać jego wartość.

Edited by HAMAL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Loki, mam prosbe - nie podmieniaj zdjęcia w pierwszym poście, jeśli już chcesz to wrzuć drugie. Patrząc na to zdjecie totalnie nie zgadzam sie z Mateuszem - kolory są fajne i nie przesadzone (no moze ciutke czerwien :-) ). Jak zostawiasz oryginalne zdjecie to bedzie widać poprawę w obróbce.

 

Pawle,

Nie zmieniałem obróbki. Zmieniłem wyłącznie kompresję przy zapisie do jpg. Mateusz miał rację, w powiększeniu widoczne były artefakty pochodzące od kompresji. Nic więcej nie dotykałem, bo IMHO kolor jest dobry (no, może ciutkę przegiąłem z czerwienią) :)

 

Może trochę źle to napisałem, chodzi mi bardziej o to, że M42 z reguły jest ciut bardziej czerwona. Ale może to na fotkach z teleskopów jest zły balans kolorów? Skoro tutaj na Koniu jest już soczysta czerwień, jak na fotkach tego obszaru z ciasnym kadrem, to może znaczyć, że M42 jest w rzeczywistości bardziej niebieska (taka jak tutaj), a nie tak czerwona, jak na ciasnych kadrach.

 

Używam niemodyfikowanej lustrzanki, czyli mniej czułej na czerwień. To sprawia, że czerwieni w oryginale nie ma w zasadzie w ogóle. Jest magenta. Słusznie kiedyś Paweł zauważył, że to dosyć naturalna konsekwencja obecności filtra wycinającego czerwone pasmo. Wodór, jeśli w ogóle pokaże się na zdjęciu, ma barwę mocno zaniebieszczoną, czyli przybiera kolor magenty. To jedyna kolorystyczna manipulacja jaką robię - w kanale czerwonym (Selective Color) zamieniam magentę na czerwony. Łatwo pójść w przesadę, co Paweł nie raz słusznie wypominał.

 

Czy Ty aby nie przesadzasz? Fotka marzenie dla wielu...

Napisz, jaki myk zastosowałeś, aby M42 wyszła tak naturalnie? Przecież ona powinna być całkowicie wypalona biorąc pod uwagę czasy naświetlania.

 

Nie przesadzam. To miało być takie zdjęcie jakim Hamal mi oczy kłuje. Takie miałem bynajmniej oczekiwania. Pierwszej nocy zebrałem 21 klatek po 8 minut. Byłem pewien, ze wystarczy. Gdzie tam. W ogóle nie dawało się tego po ludzki obrobić. Drugiej nocy przez niebo przewalały się cirrusy i większość klatek była do śmieci, bo wokół gwiazd powstało halo, a mgławice i pyły zniknęły.

Do zebranych wcześniej 21 dołożyłem 10 czystych ekspozycji z drugiej nocy i dalej nic. Obróbka straszna, efekt mizerny. W końcu ze wszystkich 61 ujęć wywaliłem tylko takie, które były totalnie zachmurzone. Zebrałem łącznie 45 ekspozycji i udało się coś z nich wycisnąć.

 

Do M42 żadnego specjalnego myku nie stosowałem. Jest w PS-ie taka funkcja Highlights & Shadows. Korzystam czasami, żeby odzyskać informację w światłach. Troszkę też odzyskałem środka dzięki paru ekspozycjom dwu minutowym, jakie pierwszej nocy zebrałem. Teraz wiem, że aby pokazać środek M42 w najjaśniejszym miejscu, trzeba dużo krótkich ekspozycji. Dwie minuty to też za długo.

 

Dobre zdjęcie do porównań http://apod.nasa.gov..._andreo2000.jpg

 

Znam tą fotkę i nie ukrywam, że marzył mi się podobny rezultat. Nie aż tak imponujący, ale podobny. Dlatego nastawiłem się na zebranie dużej ilości materiału. Wydawało mi się, że jak już mam ponad 6 godzin to będzie dość. Teraz wiem, że nie tędy droga. Aby zrobić tak dobre ujęcie, jak to z APOD-a, trzeba jednak robić mozaikę. Szerokie szkło straci zbyt wiele informacji. Wystarczy popatrzeć na moją wcześniejszą fotografię Oriona (http://www.piotrkonopka.pl/2013/10/galaktyka-jest-na-pasie-oriona_6.html). Tylko 90 minut, a obróbka była miła, łatwa i przyjemna. Dużo pyłowych detali (jak na tak małą ilość materiału). Przy okazji nauczyłem się, że mój astrofotograficzny zoom jest znacznie lepszy na długim końcu. Na krótkim dokucza trochę aberracja i zapewne brakuje nieco rozdzielczości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako ciekawostkę dodam, że druga sesja to było istne kuriozum nieszczęść i mojej głupoty. Wiało trochę i guiding szalał. Miotałem się z ustawieniami jak głupi, bo w moim odczuciu wiatr takich szaleństw na wykresie nie usprawiedliwiał. Potem na niebie pojawiły się chmury. Syn telefonicznie doniósł (na podstawie sat24.com), ze warto przeczekać, czekałem więc. Następnie okazało się, że strzelił mi bezpiecznik gniazdka zapalniczki i nie mogę ładować laptopa (montaż jedzie na własnym aku). O drugiej w nocy wziąłem się za naprawy. Wyobrażacie sobie co za bezsens... chmury właśnie się rozchodzą, a ja miast focić, czytam instrukcję, który to bezpiecznik i gdzie go szukać, a potem miotam się z multitoolem, żeby się doń dobrać. Niestety, jedyny zapasowy bezpiecznik jaki miałem to 4A, a potrzebowałem 15. Wstawiłem tą czwórkę, podłączyłem lapka i... bezpiecznik strzelił natychmiast. Żeby było śmieszniej, w skrzynce w bagażniku miałem woreczek bezpieczników, ale... byłem pewien, że zostały w domu.

Godzinę później laptop się poddał, ale nie ja. Podniosłem ciężki zad, z plecaka foto wyciągnąłem pilota elektronicznego, podpiąłem do aparatu i do rana ciachałem ekspozycje, a montaż prowadził bez guidingu. I dobrze zrobiłem, bo Takahashi sobie świetnie poradził Jedyne zmarnowane klatki to te zachmurzone. Prowadzenie (przy tej ogniskowej) było idealne.

Edited by Loki
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie, tak się zastanawiam, czy przy takiej ogniskowej guidowanie ma jakikolwiek sens? W przyszłym tygodniu (o ile pogoda pozwoli :) ) jadę w Bieszczady i chciałbym maksymalnie wykorzystać tamtejsze niebo. Planuję jechać na dwóch setupach :) Teleskop ze stopki z Atikiem, oraz coś szerokiego, czyli aparat z obiektywem ok 50mm na EQ5. I tak sobie myślę, czy EQ5 uciągnie fotki 5-10min bez guidingu na 50mm? Ewentualnie dałbym radę zrobić na szybko prowizoryczny guiding również do drugiego steupu, ale czy jest sens?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na EQ-5 nie pociągniesz 5-10 min fotek nawet przy 50mm.

Zabije mnie PE? Z tego co znalazłem, to jego PE jest na poziomie 50" (+-25"), a u mnie skala wyjdzie 46"/pix. Czyli trochę brakuje, ale jednak nie dużo. No ale zostaje jeszcze deklinacja :) Trzeba by pewnie super dokładnie go ustawić. A dokładniej mówiąc, to jest to SkyView Pro, czyli ciut większy EQ5. No to chyba wyjdzie na to, że będę jechał na 2 guidingi w jednym kompie :)

 

Bardzo przepraszam za offtopa :)

Edited by MateuszW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loki, piękne zdjęcie. Gratulacje! Myślę o takim kadrze od dłuższego czasu i kiedyś go zrobię. Super duszek wychodzi z prawej strony :)


Adam, trochę pesymistyczna ocena. Ujeżdżałem kiedyś CG5 (info dla mniej zorientowanych: odpowiednik EQ5) bez guidingu (napęd w jednej osi) i na 200mm (!) osiągałem czasy 4 min, na jednej sesji schodziły klatki nawet 5 min. Montaż był dobrze wyregulowany i zawsze starannie ustawiony na GP. Więc moim skromnym zdaniem przy 50mm to 5 minutowe ekspozycje nie powinny być niczym niezwykłym - oczywiście nie przy 100% uzysku klatek, ale na pewno większym niż 50%.

 

Jak ktoś ma ochotę, to mogę to co napisałem podeprzeć zdjęciami. Loki wybacz za offtop :)

Edited by dziki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loki, gratulacje! Jest super!

 

Zdjęcie jest świetnie zbalansowane kolorystycznie, a detal subtelny i potraktowany delikatnie - ogólnie, bardzo przyjemne doświadczenie wizualne.

Marzy mi się w takiej postaci fotograficzny atlas nieba. Właśnie sprawdziłem w The Cambridge Photographic Star Atlas - ogólnie bardzo wartościowa pozycja, ale m. in. Orion został tam potraktowany bardzo oględnie: brak tam w ogóle dużych obszarów magławic, a M42 jest mocno przepalona.

W ogóle brakuje w sieci takich szerokich, poglądowych, dobrze wykonanych kadrów - czekam na więcej takich od CIebie, będzie się na czym wzorować!

 

Mam jeszcze pytanie, odnośnie mergowania klatek z krótszą ekspozycją z głównym stackiem (w celu pokazania detalu w przepalonych obszarach) - na jakim etapie obróbki to robisz? Czy stackujesz wszytskie klatki razem? Czy maskujesz w PS dwa osobne stacki?Czy robisz to w początkowym etapie obróbki, czy na końcu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Loki, piękne zdjęcie. Gratulacje! Myślę o takim kadrze od dłuższego czasu i kiedyś go zrobię. Super duszek wychodzi z prawej strony

 

Dzięki Łukaszu. Mam ochotę zapolować na duszka w całości, ale nie wiem czy się odważę. Wypadałoby zebrać ze 12 godzin materiału.

 

 

Mam jeszcze pytanie, odnośnie mergowania klatek z krótszą ekspozycją z głównym stackiem (w celu pokazania detalu w przepalonych obszarach) - na jakim etapie obróbki to robisz? Czy stackujesz wszytskie klatki razem? Czy maskujesz w PS dwa osobne stacki?Czy robisz to w początkowym etapie obróbki, czy na końcu?

 

Szczerze mówiąc, sam nie wiedziałem jak do tego podejść. Wyszedłem z założenia, że nie powinno się mieszać róznych czasów przy stackowaniu, dlatego zrobiłem dwa osobne stacki i nałożyłem je w PS-ie, gdzie maskami wyciągnąłem środek M42. Zrobiłem to na samym końcu, gdy główne zdjęcie było już praktycznie gotowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że nie masz się co załamywać, że wyszło tak, a nie inaczej. Te ciemne mgiełki wymagają zapewne przynajmniej modyfikowanej lustrzanki, jak nie jakiejś kamery z filtrem Halfa :). Dla mnie bomba. Twoje szerokie kadry to dla mnie natchnienie :) Planuję właśnie zrobić takiego Oriona, oraz Plejady z Kalifornią, jak to nam pokazywałeś wcześniej :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejne piękne szerokie ujęcie. Marzą mi się takie kadry, tylko muszę się dorobić montażu i obiektywu :D. Pogoda by się też przydała... bo jak na razie to marnie jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja lekko w prawo i głowa była by cała. Jeśli wolno zaktualizuję swoją tapetę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjecie mocarne - jak dla mnie i jak na moj poziom. Mnie poki co udalo sie zrobic tylko cos takiego:

 

https://www.flickr.com/photos/dwieclawski/11859713706/in/album-72157627308231831/

 

To wlasciwie moje pierwsze zdjecie z uzyciem montazu, tzn. pierwsze gdy udalo mi sie dobrze (w porownaniu z poprzednimi probami) ustawic montaz na Polarna.

 

Pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
      • 30 replies
    • Własny guider? Ależ to bardzo proste !
      "Guider? Ależ to bardzo proste". Co to jest guider to raczej większość z nas wie. Jak dobrać jego parametry do posiadanego setupu - uuuuu... tu już gorzej. Nie wdając się w rozważania naukowe chcę Wam dziś zaproponować prosty i świetnie działający guider dla setupów głównych o skali obrazu 1.5 arcsec/piksel i mniejszej, czyli od 1.5 do nieskończoności ( wiadomość dla Taysona).
      • 44 replies
    • Montaż "Wirus 2020"
      A właściwie montażyk. Ponieważ mam od niedawna drukarkę 3D zająłem się analizą projektu podlinkowanego przez Gayosa w temacie o wydrukach 3D.
      • 117 replies
    • Astropolis w czasie pandemii - informacje o reklamie
      Nie chcę w tym miejsc rozwodzić się na temat aktualnej sytuacji epidemicznej (słyszymy to wszędzie z dużą intensywnością) więc przejdę od razu do rzeczy. Wielu członkom naszej społeczności wirus skomplikuje życie w sferze ekonomicznej i ten post chciałbym dedykować dla nich (dla nas?).
      • 17 replies
    • MGAB-V249 - nowy rodzaj gwiazd zmiennych!
      Gwiazdy zmienne można poszukiwać na dwa sposoby. Obserwujemy losowy fragment nieba w poszukiwaniu obiektów zmieniających swój blask lub korzystamy z archiwalnych danych pomiarowych wykonanych przez różne obserwatoria astronomiczne (np. ASAS-SN, ZTF).
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.