Skocz do zawartości

M42 z Gdyni II


Alex

Rekomendowane odpowiedzi

Mam nadzieję, że Dream_Evil się nie obrazi, że robię mu konkurencję. :icon_wink: Nie ukrywam, że to jego wątek mnie zmobilizował do dołączenia do swojej kolekcji tej perły nieba jesienno-zimowego (http://astropolis.pl/topic/43231-m42-z-gdyni/). Niestety, nie mam cierpliwości na 355 ekspozycji, więc musiałem "nieco" wydłużyć czasy. Wiem, że muszę popracować nad przepalonym środkiem, ale generalnie myślę, że moje klamoty też dają radę. Może ich jeszcze nie wyrzucę? :g:

 

Setup: NEQ6, SBIG ST-2000XCM, Orion ED80, QHY5 + SW 80/400, Baader Neodymium Moon & Sky Glow

Czasy: 25 x 180s, 10 x 120s, 10 x 60s

Miejsce i data: Gdynia, 2013.11.28

M42.jpg

  • Lubię 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, czekam na swojego ED80 od SW wlasine i tak sie zastanawiam na ile niezbedny jst flattener przy wielkosci matrycy APS-C (canon 40d) i tym refraktorze ED. Twoje zdjęcie bylo z flattenerem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyższe zdjęcie było wykonywane bez flattenera (który "dojrzewa" na półce). Zwracam jednak uwagę, że SBIG ma matrycę o wymiarach 11.8 x 8.9 mm. Przy APS-C flattener jest raczej niezbędny. Poniżej przykładowa fota z mojego 1000D i również ED80 bez flattenera (proponuję opuścic litościwą zasłonę milczenia nad walorami estetycznymi tej foty). Jak widać - im dalej od centrum kadru tym większa kaszana.

M31.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wyrzucaj na pewno :-) Fajne zdjęcie - osobiście wolę takie środki M42 niż wyprane z jakiejkolwiek "jasności" - w okolicach trapezu jest jasno i trzeba to pokazać a nie płasko jak rozwałkowane wałkiem...

 

Druga sprawa to czasy - wg mnie trochę mało te 180sek.

Trzecia sprawa to kolor gwiazd :-)

 

Paweł

 

PS

Wg mnie flattener jest wymagany do tak dużych matryc jakimi są APS-C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyższe zdjęcie było wykonywane bez flattenera (który "dojrzewa" na półce). Zwracam jednak uwagę, że SBIG ma matrycę o wymiarach 11.8 x 8.9 mm. Przy APS-C flattener jest raczej niezbędny. Poniżej przykładowa fota z mojego 1000D i również ED80 bez flattenera (proponuję opuścic litościwą zasłonę milczenia nad walorami estetycznymi tej foty). Jak widać - im dalej od centrum kadru tym większa kaszana.

Hmmm, to nie zdawalem sobie sprawy, że to aż tak widoczne będzie... teraz chyba wrócę to opcji z dołożeniem 300 zł i wzięciem TS apo 65Q, gdzie flattener jest wbudowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Haha, no to chyba będzie seria tych postów, bo mnie też korci, żeby ustrzelić M42. Wczoraj warunki były dobre, ale moim głównym celem był Lovejoy i jakoś się nie zgrałem w czasie, żeby złapać M42. Strzeliłem jedynie dla próby 2 klatki, żeby zobaczyć co wyjdzie.

 

Bardzo fajna fotka, podoba mi się kolorystyka i detal w centrum. W jaki sposób łączysz ekspozycje o różnej długości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Pav1007

Popracowałem trochę nad tym środkiem. Sam nie wiem :g: Rzeczywiście wyciągając detale spłaszczam dynamikę. Trochę nienaturalnie to wygląda. Na tyle ile się dało spróbowałem trochę pokolorować gwiazdy, a lepszy materiał dopiero przy kolejnej okazji.

 

@astrotripper

Z tymi ekspozycjami różnej długości to trzebaby się autorów DSS zapytać. Po prostu wybieram ekspozycje o różnych długościach pamiętając jedynie o podłączeniu odpowiednich darków.

 

EDIT: Oops! Coś się do góry nogami wkleiło :icon_redface:

M42v2.jpg

Edytowane przez Alex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że miałeś na myśli "zbyt wysoka szkoła jazdy"? :mr.green:

 

Znaczy się co detalicznie powinno się robić z tym trapezem? Bo pierwsza wersja to było po prostu wyciągnięcie mgławicy krzywymi i poziomami. Natomiast w drugim przypadku wydawało mi się, że wznoszę się na wyżyny, zgodnie z tuturialem mago58: http://astropolis.pl/topic/39756-astrofotografia-dla-poczatkujacego-tutorial/ (zresztą zrobionym na przykładzie M42). Moja pierwsza wersja odpowiada temu, co w tutorialu jest w kroku nr 8, a druga w kroku 22. Czyżbym przesadził? :uhm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@astrotripper

Z tymi ekspozycjami różnej długości to trzebaby się autorów DSS zapytać. Po prostu wybieram ekspozycje o różnych długościach pamiętając jedynie o podłączeniu odpowiednich darków.

Super, nie wiedziałem, że DSS to potrafi, zawsze mi się wydawało, że trzeba jakoś samemu kombinować. Dzięki za info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę słowa konstruktywnej krytyki spróbowałem nieco ostrożniej podziałać na maskach. Myślę, że w tej wersji zachowany jest sensowny kompromis między detalem w trapezie, a ograniczeniem dynamiki. Tylko teraz, cholerka tło poleciało :icon_neutral:

 

Zdaje się, że jednak nie ma drogi na skróty. Przede mną: http://helion.pl/ksiazki/adobe-photoshop-cs3-cs3-pl-oficjalny-podrecznik-adobe-creative-team,pcs3op.htm

M42v3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze jedno niedociągnięcie, na której nie zwrócili uwagi przedmówcy :) Widać źle usunięte hotpiksele, a dokładniej za bardzo usunięte. Takie coś działo się u mnie (za czasów lustrzanki), jak miałem darki z ciut wyższej temperatury, niż fotki, ale tym masz przecież kamerę z kontrolą temperatury, więc coś takiego nie powinno się dziać. Dziwne mi się to wydaje.

 

Apropo różnych czasów w stacku. Ja to robiłem tak, że robiłem 2 osobne stacki. Tego z dłuższymi ekspozycjami wyciągałem, żeby pokazać ciemny detal, a ten krótki obrabiałem dla środka. Potem nakładałem te 2 zdjęcia w PSie. Nie mam pojęcia, jak DSS się zachowuje przy różnych czasach (mi dawał ostrzeżenie o tym, jak przez przypadek mi się kiedyś zaplątała inna klatka). Najlepiej by było, gdyby robił jakby HDR, ale to chyba zbyt wiele jak na zwykłe składanie. Myślę, że on po prostu w zależności od metody składania w jakis sposób faworyzuje któreś klatki (pewnie dłuższe) i stack jest nie do końca poprawny. A czy na fotkach 180s środek się przepalał? Moim zdaniem nie ma sensu robić klatek o różnej długości, jedynie w przypadku obiektów typu M42 zrobić 2 serie - jedna normalna, a druga na środek, bo po co bawić się w jeszcze jakieś pośrednie czasy?

Edytowane przez MateuszW
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spodziewałem się aż takiego odzewu! Dzięki!

 

@HAMAL

Myślę, że w drugiej wersji zbyt duży obszar mgławicy wymaga podmiany, żeby próbować maskować gotowy rezultat. A z braku wprawy nie potrafię drugi raz uzyskać takiego samego efektu obróbki pozostałych części foty :icon_redface:

 

@MateuszW

Rzeczywiście, jak już zwróciłeś na to uwagę to widzę, że wszystkie obrazki są jakieś takie piegowate. Wszystkie ekspozycje i darki były wykonywane w tej samej tempoeraturze (-10 st.), więc jedyne wyjaśnienie jest takie, że DSS nie jest jednak taki inteligentny jak myślałem i nie można go stosować do automatycznego łączenia ekspozycji o różnym czasie. Bo prawdopodobnie zamiast stosować odpowiednie darki do odpowiednich ekspozycji, uśrednił je i stąd na krótszych ekspozycjach pojawiły się źle usunięte hotpiksele. Pewnie więc pozostaje ręczne składanie różnych czasów ekspozycji tak jak sugerujesz. A przyjęte przeze mnie czasy to była taka swobodna improwizacja i nie należy się nimi sugerować :icon_biggrin:

Edytowane przez Alex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że noc bez M42 jest nocą straconą, :icon_wink: a kolejna bezchmurna (w miarę) noc może się zdarzyć dopiero w przyszłym roku, poczułem przemożną chęć przetestowania kolejnego zestawu klamotów. Dzisiaj więc z cyklu "Moje pierwsze..." tadaam! narrowband :helo:

 

Wodór zarejestrował się jeszcze przy bezchmurnym niebie, ale w zbieraniu tlenu i siarki przeszkadzały już gęstniejące cirrusy. Z tego też powodu czerwonego kolorku jest jak na lekarstwo i cała mgławica wyszła zielono-niebieska. Mam nadzieję, że również chmury odpowiadają za nie najlepszą ostrość, bo każdy kolor był dokładnie ostrzony przy pomocy maski. Aha, najważniejsze! Jakby się ktoś nie domyślił, to miała być paleta HST :szczerbaty: Kadr wyszedł nieciekawy, bo z rozpędu wycentrowałem na trapez, zapominając o farfoclach. Obróciłem klatkę, żeby odpowiadała poprzednim fotkom w wątku.

 

Setup: NEQ6, Atik 314e, Orion ED80 + SW FF/FR, QHY5 + SW 80/400, filtry Baader CCD Ha, OIII, SII

Czasy: Ha = OIII = SII: 12 x 300s

Miejsce i data: Gdynia, 2013.12.02

 

Czy to normalne, że gwiazdy w OIII są większe, skutkując kolorowymi obwódkami po złożeniu?

M42_HST.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz się pobawić jeszcze swoim materiałem ( chodzi o nalozenie koloru) to tutaj http://astromarcin.pl/pliki/m42_sky_90_s2l.tif

znajdziesz M42 złożoną z klatek 3min z miasta z kamerki mono.

Ja robiłem ogniskowa 405 ; kamerka z tym samym rodzajem chipu typu tyle ze wersja XM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem pierwsze podejście do tutoriala. Na razie nie wszystkie operacje są dla mnie zrozumiałe, ale powoli zaczyna to przypominać paletę HST :thmbup: Wadą tego podejścia jest to, że gwiazdy pochodzą wyłącznie z warstwy luminancji, więc robią się monochromatyczne.

 

@MarcinPC

Plik ściągnąłem. Dzięki. Muszę jednak do tego dojrzeć. Obawiam się, że złożenie warstw wymagające obrotu i przeskalowania może mnie przerosnąć :g:

 

 

M42_HST_v2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.