Jump to content

Recommended Posts

No mi też by się pogoda przydała. Jak co napisz ile Ci wyszło.

na pewno napiszę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam tą samą tubę GSO-Delta 8"f4 i kolega zrobił mi taką modyfikację.

 

msg-1260-0-76665400-1416860025.jpg

 

W tych teleskopach strasznie cienki jest tubus. Cieńszy niż w SW 8"f5.

A modyfikacja zapobiegnie uginaniu się całego wyciągu w miejscach jego zamontowania. Podobne rozwiązania z dwoma obejmami do których jest przykręcony wyciąg stosują firmy z wyższej pułki.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No super to wygląda. ile zapłaciłeś za pierścienie? Czy od środka blacha jest przykręcona do pierścieni na wysokości wyciągu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierścienie są spasowane ze średnicą tuby i przkrzykręcone do stopki wyciągu, oczywiście wyciąg jest też przykręcony normalnie do tuby.

Coś ponad 100zł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem, brak pogody. Ale sztywność całego wyciągu na pewno lepsza niż bez. Bez to trzymając ręką wyciąg widać jak się blacha ugina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem, brak pogody. Ale sztywność całego wyciągu na pewno lepsza niż bez. Bez to trzymając ręką wyciąg widać jak się blacha ugina.

 

Czyli to będzie kolejna modyfikacja :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zobaczysz po zdjęciach. Canon jest cięższy od Atika 314E. Choć na wyciągu wieszam Atika i koło filtrowe Atika więc ma co się uginać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś doszły kolejne elementy do wyciągu (pierścień gwintowany, podstawa, przedłużka 19mm).

Zgodnie z ustaleniami z Jazz-em wszystko dotarło tak jak powinno i w odpowiednim czasie. Elementów nie opisuję bo wiadomo, że wykonane należycie :) no może warto wspomnieć że w podstawie brakowało dwóch wkrętów (trzeba gdzieś dokupić).
_MG_0032.jpg_MG_0034.jpg

 

po szybkim złożeniu otrzymujemy ładnie wyglądający zestaw :D "szczęśliwy"

_MG_0035.jpg_MG_0036.jpg

 

Oczywiście zaraz postanowiłem sprawdzić jak to działa w praktyce :D bo pogoda dziś dopisała na testy :). Jazz pewnie pogodę przysłał mi z paczką :D.

Pierwsze odczucia jednak nie są tak wspaniałe :D bo wyciąg nie chodzi idealnie - coś się w nim blokuje. Prawdopodobnie to kwestia regulacji docisku do ośki wyciągu. Ale mimo to zastanawia mnie czemu wyciąg się częściowo przesuwa i w okolicach środka bieżni ma problem z przesunięciem - wygląda to tak jak by miał ciężej.

Nawet nie mam pojęcia co i jak ustawić w Maximie ale na to przyjdzie jeszcze czas.

 

A i jedna bardzo ważna uwaga w tym zestawie canon nie ostrzy bo brakuje mu przedłużki o długości około 37-40mm. Będę musiał coś w tej kwestii wykombinować :D

Edited by dargeo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podstawka wyciągu pasowała do otworów w tubie? Niesamowite :) Do SW z tego, co wiem, to nie pasuje.

A i jedna bardzo ważna uwaga w tym zestawie canon nie ostrzy bo brakuje mu przedłużki o długości około 37-40mm. Będę musiał coś w tej kwestii wykombinować :D

Jesteś pewny, że brakuje przedłużki? Trochę to nietypowy objaw, no ale wszystko jest możliwe. GSO ma taki duży backfocus?

 

Dziwna sprawa z tym nierównym przesuwaniem. Nie powinno tak być. Docisk śrubki powinien równomiernie wpływać na całą drogę wyciągu, tj przy złej regulacji albo się będzie ślizgał, albo będzie chodził ciężko, ale tak samo w każdej pozycji. No ale obczaj sprawę :)

 

Jeszcze jedno pytanie, czy ta złączka do mocowania MPCC umożliwia w jakiś sposób kadrowanie (obracanie aparatu)? Jeśli nie, to kiszka, bo aparat wypadnie Ci w losowej pozycji i nie będziesz mógł obracać kadru :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyciąg GSO jest półtora raz wyższy :D

 

Mateusz możesz obracać cały wyciąg z aparatem

Edited by dargeo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oryginalny wyciąg od tej tuby co ma dargeo jest 2x wyższy. Kolega zakupił wyciąg nisko profilowy i to normalne że bez przedłużki nie wyostrzy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oryginalny wyciąg od tej tuby co ma dargeo jest 2x wyższy. Kolega zakupił wyciąg nisko profilowy i to normalne że bez przedłużki nie wyostrzy.

Zastanawiam się natomiast, w którym miejscu zastosować przedłużkę, czy pod wyciągiem czy może na T2 a może na drawtube?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oryginalny wyciąg od tej tuby co ma dargeo jest 2x wyższy. Kolega zakupił wyciąg nisko profilowy i to normalne że bez przedłużki nie wyostrzy.

Zastanawiam się natomiast, w którym miejscu zastosować przedłużkę, czy pod wyciągiem czy może na T2 a może na drawtube?

Edited by dargeo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widać że drawtuba kończy się gwintem i można zrobić przedłużkę wkręcaną na drawtube.

Edited by Alien7101

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mateusz możesz obracać cały wyciąg z aparatem

Za pomocą tych małych imbusików na podstawce? Nie wydaje się to wygodne w nocy, ale faktycznie da się i to jest najważniejsze :)

 

Jeśli chodzi o mocowanie przedłużki, to pamiętaj, żeby czasem nie dać jej pomiędzy MPCC, a aparatem, bo zmienisz ich odległość, która ma być ściśle określona :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chodzi o mocowanie przedłużki, to pamiętaj, żeby czasem nie dać jej pomiędzy MPCC, a aparatem, bo zmienisz ich odległość, która ma być ściśle określona :)

Przez moment tak myślałem ale później mi przeszło :) jak się zastanowiłem.

 

Osobiście uważam, że powinna być przedłużka pod wyciągiem (między podstawą a wyciągiem) ze względu że będą mniejsze siły działały na łożyska drawtube. Ale nie wiem czy takie podstawy są w sprzedaży.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przez moment tak myślałem ale później mi przeszło :) jak się zastanowiłem.

 

Osobiście uważam, że powinna być przedłużka pod wyciągiem (między podstawą a wyciągiem) ze względu że będą mniejsze siły działały na łożyska drawtube. Ale nie wiem czy takie podstawy są w sprzedaży.

Witamy w świecie astro gdzie autocad i tokarz są twoimi najlepszymi przyjaciółmi ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witamy w świecie astro gdzie autocad i tokarz są twoimi najlepszymi przyjaciółmi ;)

Dobrze, że człek miał rysunek techniczny w podstawówce. Zawsze się coś narysuje.

 

Panowie co sądzicie o mych uwagach? pod wyciągiem czy na drawtube?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najprostsza będzie przedłużka drawtube. W pewnym krakowskim sklepie to pewnie koszt 50zł i 3, 4 dni. Dużo lepsza będzie podstawka pod wyciąg, to oczywiste. Jeżeli masz typowe i łatwo dostępne w polsce elementy (teleskop, wyciąg) to również nie powinno być z tym problemów, w sklepie sami pomierzą, dorobią na odpowiednią długość i po kłopocie. Problem w tym że twojego wyciągu nie ma i albo sam zmierzysz i zrobisz rysunek, albo wyślesz im wyciąg.. Jeżeli nie brakuje Ci dużo do punktu ostrości to ja bym się w podstawkę nie bawił.

 

Najlepiej zadzwoń/napisz do Janusza i coś Ci doradzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najprostsza będzie przedłużka drawtube. W pewnym krakowskim sklepie to pewnie koszt 50zł i 3, 4 dni. Dużo lepsza będzie podstawka pod wyciąg, to oczywiste. Jeżeli masz typowe i łatwo dostępne w polsce elementy (teleskop, wyciąg) to również nie powinno być z tym problemów, w sklepie sami pomierzą, dorobią na odpowiednią długość i po kłopocie. Problem w tym że twojego wyciągu nie ma i albo sam zmierzysz i zrobisz rysunek, albo wyślesz im wyciąg.. Jeżeli nie brakuje Ci dużo do punktu ostrości to ja bym się w podstawkę nie bawił.

 

Najlepiej zadzwoń/napisz do Janusza i coś Ci doradzi.

40 mm to nie jest mało

Share this post


Link to post
Share on other sites

I znów noc bez gwiazd :(. Ale trzeba to wykorzystać :)

Postanowiłem poszukać i powalczyć ze swoimi zdjęciami a dokładniej z komą i korektorem komy bo stosując pierścienie nie zauważyłem jakiejś znaczącej różnicy. Wstawiam przykładowe zdjęcie wykonane bez pierścieni oraz z dwoma pierścieniami po 0,3mm co daje nam 0,6mm dodatkowej odległości od matrycy.

przed-pierścieniami32.jpgpo-pierścieniach32.jpg

 

Szukając w sieci sprawdziłem dokładnie wymiary. Okazuje się, że Bader dla MPCC pisze o odległości ogniskowania dla gwintu T2 na poziomie 55mm (Focus distance from the T2 thread: 55 mm).

Więc zacząłem dokładnie liczyć:

EOS ma odległość ogniskowania do matrycy 44mm (przekreślone kółko na górze w okolicy wizjera pokazuje punkt ogniskowania w EOSie) plus 11mm ringa T2/EOS daje nam dokładnie 55mm i tyle podaje producent :(. Tak więc kwestia odległości Korektora MPCC od matrycy zostaje zamknięta - to nie jest kwestia korektora :(.

Pozostaje nadal się męczyć z rozjechanymi gwiazdkami w okolicy narożników :(.

PIĘKNY ŚWIAT ASTROFOTOGRAFII

Edited by dargeo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie to tylko lewa strona jest pojechana, a z prawą jest całkiem ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie to tylko lewa strona jest pojechana, a z prawą jest całkiem ok.

Na pewno jest bardziej pojechana. Pozostaje po raz kolejny rozkręcić teleskop i sprawdzić jeszcze raz kolimację (mimo że na laserze pokazuje prawidłowo) , którą już robiłem dwukrotnie ale może gdzieś robię jakiś błąd. Jeśli to nie pomoże to pozostaje wymiana newtona na coś co obsłuży klatkę APS-C

 

Edited by dargeo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baader podaje 55 mm, ale niekoniecznie w każdym teleskopie taka odległość będzie optymalna. Przy f/5 się to sprawdza, ale możliwe, że w f/4 odległość musi być ciut inna. Możliwe, że te 0,6 mm daje na tyle małą różnicę, że jej jeszcze nie widać, ale gdybyś zmienił odległość bardziej, to na pewno powinno się pogorszyć lub poprawić.

Dodatkowo określenie zmian utrudnia fakt, że oba zdjęcia wykazują inne ugięcia zestawu. Lewe zdjęcie jest pojechane z lewej strony, a prawa jest prawie ok, podczas, gdy prawe jest rozjechane równo z lewej i prawej. Prawdopodobnie coś się ugina i daje różne efekty. Nieraz na samym złączu EOS powstaje niewielki luz.

Dodatkowo oba zdjęcia są bardziej rozjechane na górze, niż na dole. To jest stały trend, który prawdopodobnie wynika ze "zwisania" aparatu na luźnej złączce T2/EOS. Wydaje mi się, że ten efekt powstaje właśnie z nierównoległości korektora i matrycy, a nie z złej kolimacji (choć to też jest możliwe).

Tak więc, nawet, gdybyś znalazł optymalną odległość korektora od matrycy, to i tak będziesz miał inaczej skorygowaną górę i dół i nie dojdziesz do ideału.

 

A jeśli chodzi o odległość, to będzie problem, jeśli potrzeba będzie ją skrócić. Bo wydłużyć nie ma problemu. Ale sprawdź jeszcze, jak się zachowa korektor po większym oddaleniu, np o 2 - 3 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.