Jump to content

Problem z gwiazdami


kenny
 Share

Recommended Posts

Witam.

Jakiś czas temu zmieniłem sprzęt. W chwili obecnej posiadam TS APO 90/600, flattener TS 2,5 kamera Atik383L (kamerę posiadałem już wcześniej)

Problem pojawił się po zakupie APO i flattenera. Niestety nie mogę uzyskać punktowych gwiazd nie tylko na krańcach, lecz w całym kadrze.

Spędziłem już ponad półtora miesiąca na walkę z setupem, niestety bez efektów, dlatego zwracam się do Was z prośbą o pomoc :)

Na początku zaznaczam, że wykluczyłem guiding (nie on stanowi problem)

Mniej więcej tak wyglądają wszystkie fotki:

Środek kadru crop:

m51 crop srodek.jpg

gdzies tam crop srodek.jpg

 

Lewy górny róg:

lewy gorny rog.jpg

 

Lewy dolny róg:

lewy dolny rog.jpg

 

Prawy górny róg:

prawy gorny rog.jpg

 

 

Prawy dolny róg:

prawy dolny rog.jpg

 

Na początek jak to wygląda u mnie:

1.jpg

 

Pierwszą myślą było, ze złączka jest źle wykonana i że ma złą odległość matrycy do krawędzi flattenera.(W tym flattenerze mierzy się odległość od krawędzi flattenera)

Według producenta odległość ta powinna być 101mm.

Producent Atika podaje odległość matrycy to 17,5mm

5.jpg

Więc odejmując odległosć kamery wychodzi 83,5mm, od tego jeszcze koło filtrowe ze złączkami i wychodzi, że złączka powinna mieć 54mm i taką odleglość mam ustawioną

Złączka jest regulowana z pierścieniem kontrującym, więc można regulować tą odległość:

2.jpg

Dzięki regulowanej złączce ustawiam tą odległość od krawędzi flattenera do krawędzi kamery 83,5mm (101-17,5mm)

 

Złączkę odesłałem, została poprawiona, lecz nie zmieniło to nic.

 

Następnie po rozmowie telefonicznej z kolegą JackiemE. umówiliśmy się i ruszyłem w drogę ze sprzętem do niego (260km :P ), ponieważ mamy praktycznie takie same zestawy. Testowaliśmy początkowo moją złączkę z jego zestawem i o dziwo wszystko było ok (u mnie nie). Następnie zamieniliśmy flattenery, tzn Jacka flattener wkręciliśmy do mojego zestawu i szok! Wszystko jest w porządku. Dla pewności raz jeszcze wkręciłem swój flattener (znowu klapa) i jeszcze raz Jacka (znowu wszystko grało).

Wydawało by się, że problem rozwiązany, wadliwy flattener.

Złożyłem reklamację na swój flattener, następnego dnia miałem już nowy. Przyszedł wieczór, więc czas na testy. Początkowo było o wiele lepiej:

środek: lewy górny róg

srodek crop.jpg lewy gorny rog.jpg

lewy dolny róg prawy górny róg

lewy dolny rog.jpg prawy gorny rog.jpg

prawy dolny róg

prawy dolny rog.jpg

 

Chciałem jeszcze trochę poprawić regulację złączką, przekręciłem dosłownie ułamek mm i znowu rozjechane gwiazdy, nawet w środku kadru. Jakoś udało się ustawić aby było ok, skierowałem teleskop w innym kierunku i znowu rozjechane gwiazdy...

 

Mam wrażenie, że gdzieś są jakieś ugięcia, tylko gdzie? Wszystko jest wkręcane na gwinty.

Jakie jest prawdopodobieństwo, że dwa flattenery są wadliwe?

Nie mam już żadnego pomysłu, co by tu jeszcze sprawdzić.

Z poprzednim refraktorem wszystko było ok, więc wykluczam wadę kamery, którą fociłem oraz koło filtrowe.

 

Dzisiaj wieczorem raz jeszcze wystawię sprzęt i będę próbować, ale już sił brak...

 

Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc.

Pozdrawiam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Chciałem jeszcze trochę poprawić regulację złączką, przekręciłem dosłownie ułamek mm i znowu rozjechane gwiazdy, nawet w środku kadru.

 

I tu chyba jest pies pogrzebany ... Flattener był kicha bo z moim sprzętem tęż było źle. Ale złączka wychodzi, że również. Ruszyłeś minimalnie i znów to samo. Innej możliwości nie widzę. Na wyciągu nie podejrzewam bo przecież z moim flattenerem i nie dotkniętą złączką po wkręceniu w Twoje APO fotki w Ustce były OK. Pierwsze u Ciebie też - dopiero gdy przekręciłeś (skręciłeś) złączkę.

 

Link to comment
Share on other sites

To po dzisiejszych wieczornych testach wrzucę kilka klatek, ale czy mam prowadzenie włączone czy też nie efekt jest taki sam. 5, 10, 15 s z guide i bez.

Niekiedy prawa strona kadru jest super a lewa niestety nie, nie ma regóły, niekiedy odwrotnie lub cały kadr zły

Link to comment
Share on other sites

Przydała by się jedna klatka ale cała, a najlepiej seria 3~4 krótkich klatek w celu wyeliminowania efektu prowadzenia.

Prowadzenie jest OK w Ustce do 300s robiliśmy. Choć rzeczywiście nie zaszkodzi spróbować.

Link to comment
Share on other sites

Ale czy akurat teraz, gdy wymieniłem sprzęt na inny? Z drugiej strony wszystko jest możliwe.

Zamieszczam kilka klatek z dzisiejszych prób:

Fotografowany obiekt to gwiazda Dubhe

 

2min DUBHE1.jpg

 

I kilka kolejnych surowych fitsów:

https://www.dropbox.com/s/dpn4wkz0hrqdz50/2min%20DUBHE.fit

https://www.dropbox.com/s/himye4y2vw6ypf2/2min%20DUBHE1.fit

https://www.dropbox.com/s/gyl6npwagz801xz/2min%20DUBHE2.fit

https://www.dropbox.com/s/m0jqcf1bjjebngq/2min%20DUBHE3.fit

 

Następnie zjechałem niżej mniej więcej w M51:

 

2min M51 2.jpg

 

I kilka kolejnych surowych fitsów:

https://www.dropbox.com/s/h3cn86ebj2trtj5/2min%20M51.fit

https://www.dropbox.com/s/9icfab8udzro7ze/2min%20M51%202.fit

https://www.dropbox.com/s/ee0ouz2ptx9ju0b/2min%20M51%203.fit

https://www.dropbox.com/s/jb3sn6orzi92p11/2min%20M51%204.fit

 

Wszystkie powyższe klatki są 2 minutowe z guide

Poniższe to 15s bez guide

Ostatecznie wycelowałem gdzieś w okolice Oriona:

 

15s zachód  bez guide 3.jpg

 

I kilka kolejnych surowych fitsów:

https://www.dropbox.com/s/f8ltabdntvzutdw/15s%20zach%C3%B3d%20%20bez%20guide%201.fit

https://www.dropbox.com/s/21h0h3ib4c4n6ru/15s%20zach%C3%B3d%20%20bez%20guide%20%202.fit

https://www.dropbox.com/s/uz8zspygmobh38p/15s%20zach%C3%B3d%20%20bez%20guide%203.fit

 

Na razie jestem w trakcie zamawiania kolejnej złączki, tym razem bez regulacji, w jednym kawałku. Mam nadzieję, że to coś pomoże

 

 

Link to comment
Share on other sites

To po dzisiejszych wieczornych testach wrzucę kilka klatek, ale czy mam prowadzenie włączone czy też nie efekt jest taki sam. 5, 10, 15 s z guide i bez.

Niekiedy prawa strona kadru jest super a lewa niestety nie, nie ma regóły, niekiedy odwrotnie lub cały kadr zły

 

To by mogło sugerować ugięcie tubusu w wyciągu. Jeśli przy różnych położeniach instrumentu ugięcie występuje w różnych kierunkach to luzy na drawtube mogą dawać taki efekt. Atik 383 z kołem i resztą to dość ciężki kawałek, a spory backfocus flattenera powoduje że ramię siły jest dość długie. Możesz spróbować ponaciskać ręką na wyciąg i zobaczyć czy się drawtube w korpusie się ugina.

Żeby dokładnie zmierzyć ugięcia możesz zrobić kilka zdjęć jakiś fragmentów nieba z czasami kilku minut w kilku zupełnie różnych kierunkach (żeby w kadrze było dość sporo gwiazdek), pobrać trial CCD Inspector (http://www.ccdware.com/downloads/) i zrobić analizę klatek i sprawdzić tilt, czyli nachylenie płaszczyzny matrycy do osi optycznej zestawu. Przy okazji zmierzysz krzywiznę pola co Ci powie czy masz dobrą odległość korektora do kamerki.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ano, teraz tylko trzeba sprawdzić czy w różnych pozycjach ugięcie zmienia kierunek i szukać słabego punktu. Skoro masz wszędzie gwintowane złączki to zacząłbym od wyciągu - może da się go podregulować...

Link to comment
Share on other sites

Dziękuje Panowie za zainteresowanie. Moglibyście coś więcej napisać na temat tego programiku, nigdy z niego nie korzystałem.

Postaram się dzisiaj po pracy przeprowadzić kilka testów, póki mam pogodę.

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jaki jest Ten twój wyciąg ale w moim TS 65Q śrubki dociskowe nie były poodkręcane - masakra jakaś a w ogóle myśl techniczna to mistrzostwo świata - aby najtaniej !!

 

Tak wygląda wyciąg tylko zamiast radełkowych do kalibracji kadru (3 sztuk) dwie są dokręcane bez łba na płaski śrubokręt a jedna z radełkiem. Kolejna radełkowa to docisk drawtuby. To wszystko jeśli chodzi o regulację z zewnątrz.

TSAPO906CarbonB.jpg

TSAPO906CarbonA.jpg

Edited by Jacekerbel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wygląda podobnie - problem z moim był taki:

- śrubka dosicka sylikonową podkładkę która dociska zębatkę do drawtube - więc jak zbyt mocno dociśniesz to zębatka zje ci podkładkę

- zamiast umieścić łożyska lub przynajmniej rolki TS wymyślił że focuser jest kontrowany przez śrubki z taka sylikonowa taśma i jedna z tych śrubek nie była w moim przypadku dokręcona i drawtube tarła o obudowę focusera i dodatkowo latała.

 

U was dochodzi jeszcze ten rotator - więc generalnie oprócz tego że są luzy i się rusza to może być normalnie coś krzywo wykonane i nieosiowe - a w czasie rotacji na fotce raz wychodzą gwiazdki lepiej w jednym miejscu a raz w drugim.

 

Oczywiście nie twierdzę że w tym przypadku tak jest ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dziękuje Panowie za zainteresowanie. Moglibyście coś więcej napisać na temat tego programiku, nigdy z niego nie korzystałem.

Postaram się dzisiaj po pracy przeprowadzić kilka testów, póki mam pogodę.

To dość prosty (ale drogi :) ) programik. Otwierasz zrobione klatki (File -> Open), potem Analysis -> Measure All i klikasz prawą mychą na obrazku na liście i wybierasz Curvature map, albo cokolwiek innego co Cię interesuje :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

- zamiast umieścić łożyska lub przynajmniej rolki TS wymyślił że focuser jest kontrowany przez śrubki z taka sylikonowa taśma i jedna z tych śrubek nie była w moim przypadku dokręcona i drawtube tarła o obudowę focusera i dodatkowo latała.

 

 

Czy to chodzi o te imbusowe śrubki ???

ts-photo-okularauszug.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie - te śrubki służą do mocowania gałki ostrości. Nie wiem czy wasz focuser jest taki sam więc pisze o swoim.

Drawtube powinna mieć trzy miejsca podparcia - jedno to zębatka a dwa pozostałe to były u mnie śrubki z taśmami sylikonowymi - a jak jest u was ?

Link to comment
Share on other sites

Problemem jest sam Atik z matrycą 8300. Rozmiar piksela 5,4 mikrona oznacza, że wszystko musi być perfekt i jakakolwiek nieosiowość będzie Ci rozwalać gwiazdy - znacznie bardziej, niż by to wynikało z logiki. Kilka sugestii:

 

1. Sprawdź (rozkręć i skręć) wyciąg i jego mocowanie do tuby. Tam chyba jest rotator, więc uważaj, bo to przy takim pikselu raczej nie zadziała. Musisz go porządnie skręcić, raz na zawsze, zwracając szczególną uwagę, czy na pewno jest dobrze dociśnięty (osiowo). Być może nieosiowość powstaje na samym "cryfordzie"? Wyreguluj go możliwie najprecyzyjniej, żeby chodził ultra twardo, ale żeby nie był przekoszony.

 

2. Wyeliminuj te złączki. Powinno być ich możliwie najmniej, bez żadnej regulacji. Sprawdź je też precyzyjną suwmiarką, bo może być też krzywa (często to się zdarza, a tu 0,1 mm to przepaść).

 

3. Sprawdź, czy korektor jest dobrze skręcony i żadna z soczewek nie jest luźna (może się wtedy przekrzywiać w różnych pozycjach teleskopu i dawać podobne efekty). Nie może też być zbyt mocno ściśnięty, bo wraz ze spadkiem temp. będzie dawał objawy astygmatyzmu (rozwalał gwiazdki).

 

4. Sprawdź, czy nie jest luźna któraś z soczewek głównego obiektywu. Podobnie, jak przy pkt. 3.

 

I ogólna uwaga - to, że coś jest na gwincie nie oznacza, że jest osiowe. To mit. W bardzo zaawansowanych zestawach połączenia na gwintach redukuje się do niezbędnego minimum.

 

Powodzenia.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dziękuje Adam za wyjaśnienie i sugestie. Jutro na spokojnie przysiądę i posprawdzam wszystko jak pisałeś.

Dzisiaj niestety nie potestuje nic, bo złączka łącząca flattener z wyciągiem przez moją nieuwagę pojechała razem z flattenerem w celu wykonania nowej złączki, tym razem bez żadnej regulacji;) Muszę czekać do przyszłego tygodnia. Oczywiście jak wróci podzielę się z Wami efektami testów.

 

Pozdrawiam

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minęło trochę czasu i efektów brak.. niestety. Wszystko zostało sprawdzone na ile możliwości pozwoliły.

Na zlocie w Zatomiu sprawdziliśmy prawię każdą możliwość, od wymiany złączek, czy to regulowana czy też nie, poprzez koła filtrowe a nawet samą kamerę dzięki uprzejmości kolegów.

Dzięki Jackowi, który z przyjemnością służył mi pomocą zamieniliśmy refraktory (mamy takie same), niestety był problem z wykręceniem złączki mocującej wyciąg z flattenerem, więc wykręciliśmy wyciągi i zamieniliśmy same rurki.

Co ciekawe praktycznie w większości przypadków brzydkie gwiazdki wychodziły tylko z jednej, lewej strony kadru (oceniane na oko).

Cały refraktor spakowałem i jutro odsyłam go w ramach reklamacji. Mam nadzieję, że faktycznie jest to wina wyciągu i następny egzemplarz będzie ok.

Na razie pozostaje mi znowu czekać i mieć nadzieję...

Trzymajcie kciuki ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Witam.

Nareszcie sprzęt mam znowu u siebie. Ze sklepu, gdzie go kupowałem trafił do TS w Niemczech, gdzie stwierdzili jedynie tyle, że jest rozkolimowany.

Na razie praca i pogoda nie pozwalały na sprawdzenie, lecz przy najbliższej okazji z pewnością przetestuje i zobaczymy efekty.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Witam.

No więc wykonałem kilka testów, po tym jak refraktor wrócił do mnie i tak jak się domyślałem kolimacja nie miała wpływu na moje kiepskie gwiazdki.

Efekt jest taki jaki był od samego początku.

Zauważyłem natomiast, że przy kręceniu rotatorem, gwiazdki w zależności od położenia rotatora wychodzą raz w miarę ładne (delikatnie z prawej strony kadru są krzywe),

po kolejnym przekręceniu rotatora nagle w całym kadrze gwiazdki sie krzywią.

Udało mi się po godzinie tak ustawić rotator, że gwiazdki były ładne w całym kadrze i do końca sesji było w miarę ok. Ale przecież zostawić tak nie mogę...

Jeszcze co mnie zastanawia, to fakt, że pierścień (obydwie końcówki męskie), którym łącze tuleje wyciągu z flattenerem wkręca się praktycznie na siłę, szczególnie przy wkręcaniu flattenera,

może to ma wpływ na gwiazdki?

Na chwilę obecną wymieniłem kolo filtrowe na nowe, zamówiłem już nowe złączki, jutro wysyłam wyciąg do sprawdzenia i dorobienia nowego pierścienia.

Niestety nie mam za wiele zdjęć pokazujących różnicę w kręceniu rotatorem, ale coś tam mam.

 

Są to surowe klatki prosto z kamery:

 

proby_1232.jpg

 

Następnie przekręciłem delikatnie rotator:

 

proby_1236.jpg

 

I ostatecznie, kiedy to udało się w miarę ustawić:

 

proby_1237.jpg

 

Może komuś nasunie się jakaś myśl, jaki może być powód tego faktu, za którą będę bardzo wdzięczny.

 

P.S.

Obiekt, który jest w środku kadru wraz z przesuwaniem rotatora powinien nadal być w środku, tak? U mnie kręcił się jakby po okręgu względem środka...a chyba tak być nie powinno?

 

Dzięki i pozdrawiam

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

P.S.

Obiekt, który jest w środku kadru wraz z przesuwaniem rotatora powinien nadal być w środku, tak? U mnie kręcił się jakby po okręgu względem środka...a chyba tak być nie powinno?

 

 

Oczywiście że tak - ale dobry rotator to rzadkość - ja w TS65Q mam rotator sklecony na sztywno i rotuję kamerą ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.