Jump to content
Naski

AstroPhysics GTO 1600 vs ASA DDM85 PREMIUM

Recommended Posts

Jak w temacie , może mi ktoś wytłumaczyć , jak to jest , że AP i inne firmy sprzedają się za ogromne pieniądze i znajdują nabywcow , skoro na rynku jest ASA montaź , który >

 

1. Nie potrzebuje guidingu ....!

2. Porównywalny cenowo z konkurencją

3. cichy

.........................

Nie wiem sam co pisać ... bo co oczekuje się od montażu ... ? niezawodnego prowadzenia , niezależnie od warunków ...?

 

A może inaczej ... jak nie ASA DD85 to co ?...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie to kwestia przyzwyczajeń do marki i nieufność do nowych technologii. Pisząc jako użytkownik ASA nie wyobrażam sobie, że może być coś lepszego. No może wadą jest to, że bez kompa do niego nie podchodź no i trochę waży (jeśli ktoś nie ma stałego obserwatorium). Pozostaje jeszcze 10micron, który "chodzi" na pilota no ale nie jest "niesłyszalny" jak montaż ASA :)

Gdybym wybierał coś stacjonarnego to tylko DDM85.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ładnie napisane Justin ... teoretycznie wydaje mi sie że asa montaże , nie maja konkurencji ... a jednak istnieje tyle firm produkujace montaże ....

 

Może pytanie powinno brzmieć inaczej >

- wady montaży Asa ...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że trzeba realnie zastanowić się i rozpisać wady i zalety obu technologii.

Nowość zawsze potrzebuje trochę czasu zanim się przyjmie na rynku (przyzwyczajenia, przewidywalność etc.)

Za jakiś czas pewnie się dowiemy tak obiektywnie o wszystkich "za i przeciw".

Share this post


Link to post
Share on other sites

ładnie napisane Justin ... teoretycznie wydaje mi sie że asa montaże , nie maja konkurencji ... a jednak istnieje tyle firm produkujace montaże ....

 

Może pytanie powinno brzmieć inaczej >

- wady montaży Asa ...?

 

Jak tak sobie myślę, to nie widzę żadnej wady montaży ASA, których by nie miały inne montaże jeśli chodzi o mechanikę. Jedyne wady to chyba te związane z softem, czyli konieczność posiadania Maxima i Pinpointa w wersji komercyjnej Zalet natomiast mnóstwo (brak PE, świetny soft Autoslew z Sequence - cały czas rozwijający się w kierunku zwiększenia możliwości astrofoto). Niektórzy za wadę uważają konieczność precyzyjnego wyważenia, no ale każdy montaż musi być wyważony a ASA daje do tego precyzyjne narzędzie w postaci funkcji Balance w Autoslew.

Oczywiście żadna rzecz nie jest niezniszczalna i w każdym montazu może coś się zepsuć, spalić ale to chyba jasne.

Edited by JustinSullivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z ciekawości, dlaczego przy ujeżdżaniu ASA, konieczność posiadania Maxima w wersji komercyjnej to wada?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak spisują się ASy przy wietrze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z ciekawości, dlaczego przy ujeżdżaniu ASA, konieczność posiadania Maxima w wersji komercyjnej to wada?

 

Widocznie nie napisałem wystarczająco jasno. Nie chodziło mi o wersję komercyjną Maxima tylko o Pinpointa. Nie wystarczy już Pinpoint w Maximie wbudowany. Prawda jest taka, że posiadanie Maxima tez może być wadą, bo aby skorzystać z wszystkich możliwości montażu jesteśmy niejako "zmuszani" do nabycia oprogramowania określonego producenta.

Co do wiatru to jakoś nie miałem okazji potestować. Może ktoś inny się wypowie z pozycji praktyka bo w teorii wiatr nie powinien w ogóle mieć wpływu na montaż. Skoro ASA pilnuje właściwej pozycji enkodera 100 razy na sekundę, to gdyby nastąpiła próba przesunięcia w którejś osi na skutek wiatru, to montaż powinien sam w ułamku sekundy wrócić na pilnowaną pozycję.

Edited by JustinSullivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie bierzesz pod uwagę bezwładności setupu

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak spisują się ASy przy wietrze?

W przeciwieństwie do klasycznych montaży ASA "guiduje" wiatr. Czyli jesteś w stanie fotografować w takich warunkach, w których tradycyjnym montażem z guidowaniem nie jesteś w stanie nic robić. Mit "problemów z wiatrem" w przypadku ASA wziął się wg mnie z prostej przyczyny: pojawiły się mniejsze montaże, takie jak DDM60, który ludzie w wielu przypadkach obciążają pod granicę nośności, a możliwość reagowania montażu na wiatr spada wraz ze zbliżaniem się do max nośności. Inaczej mówiąc, jak powiesisz np. 28 kg na DDM60, to jego zdolność pracy z wiatrem będzie zbliżona do typowego montażu. Jeżeli ten sam zestaw wrzucisz na DDM85, to będzie mógł focić w "halny" ;)

 

Tak jak napisano wcześniej, ASA koryguje ponad 100 na sekundę pozycję, więc spokojnie powiewy wiatry kompensuje, czego nie jest w stanie zrobić klasyczny montaż.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że trzeba realnie zastanowić się i rozpisać wady i zalety obu technologii.

Nowość zawsze potrzebuje trochę czasu zanim się przyjmie na rynku (przyzwyczajenia, przewidywalność etc.)

Za jakiś czas pewnie się dowiemy tak obiektywnie o wszystkich "za i przeciw".

Zalety motażu ASA DDm60pro,bo taki używam od 1,5 roku :

-nie potrzeba guidingu,

-seeinig nie ma wpływu na jakość prowadzenia montażu,

-dokładność prowadzenia jest większa niż montaży tradycyjnych (używam do tej pory IEQ-45, wcześniej miałem Sky-Watcher HEQ5pro),

-wyraznie lepsza jakość zdjęć od tej uzyskiwanej przy użyciu montaży tradycyjnych-gwiazdki są małe i idealnie okrągłe,

-możliwość uzyskiwania ekspozycji nawet 15-30min.

-brak wpływu ewentualnych chmurek na jakość prowadzenia (montaż porusza się według wcześniej zaprogramowanej trajektorii, kontrolowany jest przez precyzyjne enkodery zamontowane na osiach które 100 razy na sekundę korygują ewentualne błędy przy pomocy oprogramowania),

-niewielki wpływ wiatru,

-duża nośność montażu, taka jak w instrukcji obsługi,

-porządek z kablami-wszystkie można wpiąć do montażu ASA DDM60pro

-bardzo szybkie i precyzyjne ustawianie programowe na Polarną( przy niewielkiej wprawie i dwóch iteracjach ok.15min-dokładność nawet poniżej 1min. kątowej)

-prawie idealne odnajdywanie zadanych obiektów.

 

Wady:

-niezbyt jasna i czytelna instrukcja obsługi dla kogoś kto pierwszy raz spotyka się z montażami Direct-Drive,

-konieczność użycia komputera najlepiej przeznaczonego tylko do tego celu,

-konieczność zakupu Pint-Pointa,

-gdy zmieniamy setup, od nowa musimy zrobić PID dla silników AS-y oraz zmienić parametry w programie Sequence,

-za mała możliwa korekcja błędu na Polarną w azymucie-ważne przy ustawianiu ASADDM60 w polu,

- wpływ Księżyca w pełni na błąd ustawienia na polarną( program robi zdjęcia gwiazd i porównuje je do katalogu w programie Pint-Point)

-nie za bardzo nadaje się do obserwacji wizualnych, problem z PID przy zmianie okularów na dużo cięższe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilka zalet mocno naciąganych:po pierwsze nikt nie fotografuje przez chmury, po drugie co to znaczy niewielki wpływ wiatru? Po trzecie uzyskanie ekspozycji 30 minut to faktycznie osiągnięcie tylko ASA, lepsza jakość zdjęć :) dzięki montażowi -dobre, duża nośność ( jak to się ma do tego co pisał Jesion?), wpływ Księzyca jak sie okazuje nie tylko na miesiączkowanie mrówek :) no i te ciężkie okulary zmieniające wyważenie.

Po prostu super wizytówka.

Jestem fanem montaży ASA i kiedyś sobie taki kupię. Ale jak widać muszę to jeszcze przemyśleć...szczególnie ten wpływ Księzyca..

 

Zeby to było całkiem jasne - ASA to najlepszy montaż w swojej klasie, po co mu robić taką pseudo profesjonalną reklamę ?

Edited by wessel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idealnie Andrzej wypunktował wszystko. Tylko się pod tym podpisać. Dodam tylko 2 rzeczy:

AD 1) Instrukcja

Przy średniej znajomości angielskiego wcale nie jest tak bardzo nieczytelna. Od zamówienia montażu do otrzymania jest tyle czasu, ze można instrukcję poznać na pamięć i w zasadzie przed dotknięciem "nowego nabytku" potrafiłem w 95% się nim posługiwać (a jakimś geniuszem nie jestem). Niestety instrukcja nie jest aktualizowana i otrzymuje się montaż z innymi portami niż na fotach i trzeba samemu pogłówkować co i jak podpiąć, żeby działało.

AD 3) Pinpoint

Cena około 150 USD to ułamek tego co kosztuje montaż więc w zasadzie ta wada jest pomijalna.

AD 4) PID-y

Przy każdym setupie robi się to tylko raz i zapisuje plik. Potem tylko wybieramy, który setup montaż ma obsługiwać wgrywając zapisane ustawienia. Można sobie PID-y w domu, na sucho, poustawiać nie tracąc czasu na to w nocy. Problem z okularami pozostaje :)

 

PS: Jeśli chodzi o te chmury to rozumiem, że Andrzejowi chodziło o to, że nie wysypie się wtedy guiding jak nie ma gwiazdki prowadzenia. Co zaś ty czy się wiatru to gdzieś w sieci jest filmik pokazujący jak działa "niby" ten wpływ wiatru. Naciśnięcie przeciwwagi w którymś kierunku powoduję, że montaż podaje więcej mocy aby to zrównoważyć.

Czy to reklama? Nikt chyba poza Adamem nie ma żadnego powodu aby to robić :)

 

Edited by JustinSullivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilka zalet mocno naciąganych:po pierwsze nikt nie fotografuje przez chmury, po drugie co to znaczy niewielki wpływ wiatru? Po trzecie uzyskanie ekspozycji 30 minut to faktycznie osiągnięcie tylko ASA, lepsza jakość zdjęć :) dzięki montażowi -dobre, duża nośność ( jak to się ma do tego co pisał Jesion?), wpływ Księzyca jak sie okazuje nie tylko na miesiączkowanie mrówek :) no i te ciężkie okulary zmieniające wyważenie.

Po prostu super wizytówka.

Jestem fanem montaży ASA i kiedyś sobie taki kupię. Ale jak widać muszę to jeszcze przemyśleć...szczególnie ten wpływ Księzyca..

 

Zeby to było całkiem jasne - ASA to najlepszy montaż w swojej klasie, po co mu robić taką pseudo profesjonalną reklamę ?

Gdy używam montażu tradycyjnego IEQ-45 i niewielka chmura zajdzie mi na fotografowany obiekt, montaż przestaje precyzyjnie prowadzić bo wywala program PHD i muszę od nowa znajdować gwiazdkę do guidingu. Co do wiatru napisał o tym Adam, że montaż koryguje jego wpływ 100 razy na sekundę za pomocą enkoderów umieszczonych na obu osiach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie , ze ten temat tak sie rozwina.

Chociaz dalej nie rozumiem jak konkurencja funkcjonuje. Wybierajac sprzet za grube tys euro bo o takich tu mowa, ten AstroPhysics 1600 nie ma racji bytu ...? , jak i rowniez inne firmy ...-------------------------------------------------------------------

Chyba troche zle spojrzalem na ceny ... no ale niestety, tak obie firmy prezentuja swoje zabawki. Mnostwo opcji.

 

- jezeli teraz dobrze kombinuje to za cene 12tys dolarow mam montaz ktory uniesie 90kg

- bedzie sie nadawal do visuala

- jest o polowe tanszy

 

I chyba to na tyle ... CENA + nośność .... a wszystko inne przemawia za ASA ...?

-------------------

Edited by Naski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilka zalet mocno naciąganych:po pierwsze nikt nie fotografuje przez chmury, po drugie co to znaczy niewielki wpływ wiatru? Po trzecie uzyskanie ekspozycji 30 minut to faktycznie osiągnięcie tylko ASA, lepsza jakość zdjęć :) dzięki montażowi -dobre, duża nośność ( jak to się ma do tego co pisał Jesion?), wpływ Księzyca jak sie okazuje nie tylko na miesiączkowanie mrówek :) no i te ciężkie okulary zmieniające wyważenie.

Po prostu super wizytówka.

Jestem fanem montaży ASA i kiedyś sobie taki kupię. Ale jak widać muszę to jeszcze przemyśleć...szczególnie ten wpływ Księzyca..

 

Zeby to było całkiem jasne - ASA to najlepszy montaż w swojej klasie, po co mu robić taką pseudo profesjonalną reklamę ?

 

sorry za off.

 

Ale ten temat powstał chyba po to żeby wypowiedzieli się ludzie którzy mieli lub mają kontakt z montażami ASA i kilkoma innymi wysokiej klasy.

Można w nim będzie znaleźć odpowiedz dlaczego warto wybrać ASA, a może dlaczego wbrew opinii większości osób które nie miały z takim montażem praktycznie kontaktu nie powtarzać za powszechnie przyjętą opinią "Zeby to było całkiem jasne - ASA to najlepszy montaż w swojej klasie,"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może dlatego, że Jankesi wolą swoje produkty a nie podnosić PKB jakiegoś kraju w Europie, który nie wiadomo gdzie leży. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry za off.

 

Ale ten temat powstał chyba po to żeby wypowiedzieli się ludzie którzy mieli lub mają kontakt z montażami ASA i kilkoma innymi wysokiej klasy.

Można w nim będzie znaleźć odpowiedz dlaczego warto wybrać ASA, a może dlaczego wbrew opinii większości osób które nie miały z takim montażem praktycznie kontaktu nie powtarzać za powszechnie przyjętą opinią "Zeby to było całkiem jasne - ASA to najlepszy montaż w swojej klasie,"

Drogi kolego...po pierwsze brak poczucia humoru a po drugie ferujesz wyroki nie majac pojęcia co piszesz. Zamykam się i przepraszam za off topa. Piszmy bzdury dalej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie pytanko o to guidowanie wiatru - względem czego montaż porównuje położenie 100x na sekundę? Albo inaczej - położenie czego do czego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie pytanko o to guidowanie wiatru - względem czego montaż porównuje położenie 100x na sekundę? Albo inaczej - położenie czego do czego?

 

Tam są enkodery bardzo wysokiej rozdzielczości i porównanie jest pewnie na zasadzie zwykłego sprzężenia zwrotnego, czy pozycja aktualna jest równa zadanej, którą to montaż sam sobie wyznaczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, tak myślałem właśnie że jest to "sprawa wewnętrzna" i montaż koryguje własne luzy i przemieszczenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim razie to guidowanie wiatru działa na tyle, na ile całość jest idealnie sztywna, bo jak się teleskop zatrzęsie na dovetailu lub kamera na wyciągu, to już żadne enkodery tego nie wykryją. Oczywiście teleskopy premium są super sztywne, ale czy aż tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I tak i nie z tym dovetailem i luzem kamery. O ile te błędy byłyby powtarzalne i nie skokowe to myślę, że są spokojnie do skorygowania choćby w funkcji MLPT. Polega ona na tym,że gdy chcemy focić określony obiekt to montaż robi kilka ekspozycji przyszłych miejsc w których powienien pojawić się obiekt fotografowany. Zatem jeśli za 10 minut obiekt powinien się znaleźć w miejscu w którym jest np: gwiazda A a CCD wskazuje, że centrum kadru jest np na gwieździe B to montaż przeliczy sobie o ile powinien skorygować swoje prowadzenie, żeby po 10 minutach centrum wypadało na gwieżdzie A. Gorzej jeśli dovetail rusza się nieprzywidywalnie.

Edited by JustinSullivan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chociaz dalej nie rozumiem jak konkurencja funkcjonuje. Wybierajac sprzet za grube tys euro bo o takich tu mowa, ten AstroPhysics 1600 nie ma racji bytu ...? , jak i rowniez inne firmy ...

Nie wiem, czy na takie pytanie w ogóle da się odpowiedzieć. Należy chyba założyć, że po prostu dobrze jest, jak jest - to znaczy, że mamy wybór. Jeżeli ktoś lubi klasyczne montaże, to kupuje AP/Paramount, a jak ktoś chce DD, to kupuje ASA (czy inne, jeżeli się pojawią, a pewnie kiedyś się pojawią - dostępne amatorom, bo pro oczywiście jest).

 

To trochę jak z elektrycznymi samochodami. Taka Tesla Model S bije większość samochodów we wszystkich parametrach, a jednak zawsze klasyczne, paliwożerne muscle car'y będą miały swoich nabywców ;)

 

W przekładniowcach, bez wątpienia, jest jakiś klimat "klasyki" ;) Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że niezależnie jaki montaż klasy premium się kupi, to na pewno będzie można nim robić świetne zdjęcia. Oczywiście nikt, kto nie używał ASA nie jest w stanie zrozumieć, o czym piszą jego właściciele. To jednak jest tak duża przepaść użytkowa, że naprawdę - nie da się gadać, żeby nie podpaść w określenie "fanatyka". Ale prawda jest taka, że właściciele tych montaży stają się fanatykami (co mnie też dotyczy), bo po prostu - taki jest ten produkt - łatwo go pokochać :P

 

 

W takim razie to guidowanie wiatru działa na tyle, na ile całość jest idealnie sztywna, bo jak się teleskop zatrzęsie na dovetailu lub kamera na wyciągu, to już żadne enkodery tego nie wykryją. Oczywiście teleskopy premium są super sztywne, ale czy aż tak?

Tak.

 

Jeżeli zestaw jest sztywny, a MUSI być, jeżeli chcemy pracować bez guidera (raczej każdy właściciel ASA wiesza na nim w miarę dopracowany zestaw), to wtedy korekta dotyczy de facto całego zestawu. Enkodery są na osiach, a nie przy silnikach, tak jak to bywa w servoDC - a to gigantyczna różnica.

 

Teoria teorią, ale w praktyce działa to naprawdę świetnie (mówię z perspektywy właściciela DDM85, gdzie zawsze miałem spory zapas ładowności). Na DDM60 wieszam raczej małe teleskopy, więc też mi to działa prawidłowo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 30 replies
    • Własny guider? Ależ to bardzo proste !
      "Guider? Ależ to bardzo proste". Co to jest guider to raczej większość z nas wie. Jak dobrać jego parametry do posiadanego setupu - uuuuu... tu już gorzej. Nie wdając się w rozważania naukowe chcę Wam dziś zaproponować prosty i świetnie działający guider dla setupów głównych o skali obrazu 1.5 arcsec/piksel i mniejszej, czyli od 1.5 do nieskończoności ( wiadomość dla Taysona).
        • Love
        • Like
      • 44 replies
    • Montaż "Wirus 2020"
      A właściwie montażyk. Ponieważ mam od niedawna drukarkę 3D zająłem się analizą projektu podlinkowanego przez Gayosa w temacie o wydrukach 3D.
        • Love
        • Like
      • 117 replies
    • Astropolis w czasie pandemii - informacje o reklamie
      Nie chcę w tym miejsc rozwodzić się na temat aktualnej sytuacji epidemicznej (słyszymy to wszędzie z dużą intensywnością) więc przejdę od razu do rzeczy. Wielu członkom naszej społeczności wirus skomplikuje życie w sferze ekonomicznej i ten post chciałbym dedykować dla nich (dla nas?).
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • MGAB-V249 - nowy rodzaj gwiazd zmiennych!
      Gwiazdy zmienne można poszukiwać na dwa sposoby. Obserwujemy losowy fragment nieba w poszukiwaniu obiektów zmieniających swój blask lub korzystamy z archiwalnych danych pomiarowych wykonanych przez różne obserwatoria astronomiczne (np. ASAS-SN, ZTF).
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.