Skocz do zawartości

Focenie z ostatniej nocy :)


dargeo

Rekomendowane odpowiedzi

Meridian flipa musisz zrobić sam. Czyli po przekroczeniu południka (w zalezności od deklinacji można z tym trochę zwlekać) zatrzymujesz focenie i guiding, dajesz goto na te same współrzędne, co wcześniej i montaż wykonuje flipa, czyli ustawia się na ten sam punkt "od drugiej strony". Oczywiście trochę nie trafi i musisz dokonać pewnej korekty kadru, żeby był identyczny z poprzednim. Pamiętaj, że po wykonaniu flipa kadr jest obrócony o 180 st. Po korekcie odpalasz ponownie guiding i focisz dalej. Jeśli w zakładce "guide" w maximie masz zaznaczony ptaszek "auto pier flip" (tak jest domyślnie), to maxim sam odwróci dane kalibracyjne o 180 st i nie będziesz musiał ponownie kalibrować guidingu - wystarczy go odpalić.

W zakładce od teleskopu powinieneś mieć zaznaczone "use scope pier filip" i jest to opcja jedynie do centrowania na wybrany punkt (po flipie po prostu również odwrócą się dane kalibracyjne, żeby to dalej działało).

Gdy nabierzesz doświadczenia, to taki flip będzie Ci zabierał mniej, niż 10 min, ale teraz to może być bardzo czasochłonny proces, więc lepiej tego unikać. Wybieraj wiec obiekty, które nie będą przechodzić przez południk danej nocy, czyli na początku sesji będą na "wczesnym" wschodzie, albo zaraz za południkiem.

Mateusz to się nazywa wyczerpująca odpowiedz. Jestem Ci niezmiernie wdzięczny za wytłumaczenie zagadnienia. Już kiedyś miałem coś takiego jak opisujesz kiedy nacisnąłem goto po raz kolejny na gwiazdę w zenicie i byłem zdziwiony co się dzieje, że montaż obraca się o 180 stopni :). Teraz już wiem, że nie jest to wina elektroniki :)

 

Co do kalibracji guidingu to czy nie jest tak, że podczas sesji się tylko raz kalibruje a później wybiera się tylko gwiazdki do śledzenia??

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze zakładka "Telescope" w "Observatory", "Use scope pier flip".

 

Darek jak dla mnie to zdjęcie mi się podoba, faktycznie może ciut mały brak ostrości, ale to i tak w moich oczach progres w porównaniu do poprzednich :) Ostrość ustawiasz na masce bahtinova, używając do tego jakiegoś powiększenia w maximie czy innym APT?

 

Na pewno widzisz komę w LG i PG rogach zdjęcia, nie ma jej na dole, co skłania mnie ku stwierdzeniu, że możesz mieć lekko pochylony wyciąg (góra-dół tuby albo prawo-lewo), patrząc po ułożeniu aparatu to pewnie góra-dół.

 

Nie wiem czy to miarodajna metoda, ale ostatnio robiłem u siebie taki test: ustawiłem teleskop w pionie, zrobiłem mu zdjęcie z odległości około 2 m obiektywem 50mm i wrzuciłem zdjęcie do dowolnego programu graficznego. Potem narysowałem kwadrat, przystawiając go do brzegu tuby i wyciągu, żeby zobaczyć czy są kąty proste, czy coś nie jest przekrzywione. Może spróbuj zrobić tak u siebie.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy zastosować funkcję dynamicznego wyrównania tła w PixInsight. I wtedy przy tak małych róznicach można zrezygnować flata.

Opis jest tutaj:

http://astropolis.pl/topic/43904-funkcja-dynamic-background-extraction-pixinsight-tutorial/

 

Wiesz, nie każdy ma Pixa, a w PS w tym przypadku też będzie to banalne, bo nie ma rozległych mgławic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze zakładka "Telescope" w "Observatory", "Use scope pier flip".

2.jpg

 

Darek jak dla mnie to zdjęcie mi się podoba, faktycznie może ciut mały brak ostrości, ale to i tak w moich oczach progres w porównaniu do poprzednich :) Ostrość ustawiasz na masce bahtinova, używając do tego jakiegoś powiększenia w maximie czy innym APT?

Ostrość ustawiam na masce bahtinova włączając Live view w maximie i powiększając 5x (max)

 

Na pewno widzisz komę w LG i PG rogach zdjęcia, nie ma jej na dole, co skłania mnie ku stwierdzeniu, że możesz mieć lekko pochylony wyciąg (góra-dół tuby albo prawo-lewo), patrząc po ułożeniu aparatu to pewnie góra-dół.

Widzę i nie cieszy mnie ten fakt. Aparat jest montowany w taki sposób, że może opadać góra/dół jak teleskop patrzy w zenith (oś optyczna teleskopu w pionie a aparat w poziomie)

 

Nie wiem czy to miarodajna metoda, ale ostatnio robiłem u siebie taki test: ustawiłem teleskop w pionie, zrobiłem mu zdjęcie z odległości około 2 m obiektywem 50mm i wrzuciłem zdjęcie do dowolnego programu graficznego. Potem narysowałem kwadrat, przystawiając go do brzegu tuby i wyciągu, żeby zobaczyć czy są kąty proste, czy coś nie jest przekrzywione. Może spróbuj zrobić tak u siebie.

Ostatnio sprawdzałem luzy w wyciągu z podpiętym aparatem i o dziwo nie było ich można było wyczuć. Może to być też wina kolimacji ale tego na oko nie zobaczę, a niedawno to robiłem i było dobrze. Pewnie też zrobię to co piszesz aczkolwiek może to jest mało dokładna metoda i raczej nie spodziewam się cudów. Faktem jest że 7d też ma swoją wagę ok. 905 g (z akumulatorem) co zapewne też nie jest dobre dla kitowego wyciągu GSO.

 

Może rozwiązaniem też jest nowy wyciąg (już z motofocuserem) ale nie mam pojęcia jaki by należało zastosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym mówię. To malutkie czerwone kółeczko mi przeskakuje na druga stronę i z powrotem. Ogólnie jest bardzo czułe :)

 

Ty masz teleskop F4, prawda? To jest bardzo, bardzo wymagający sprzęt.. Masz mikroruchy? Ja miałem newtona F5, byłem w stanie ustawić ostrość bez mikroruchów, ale nawet zaciskanie śruby blokującej wyciąg zmieniało ustawienie, więc musiałem "wyczuć" jak to wszystko pracuje. Na F4 to będzie masakra..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha, dokładnie. Zaciśnięcie śruby blokującej powoduje minimalną zmianę ostrości :) - Darek musisz wyczuć jak ten ruch wpływa na ostrość, ostrość ustawić "kroczek" przed punktem - tak żeby dopiero docisk blokady spowodował wejście w punkt ostrości :) Przerabiałem to własnoręcznie, brzmi strasznie ale dało się opanować.

 

Dzięki Ci jolo za Twój focuser :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z owej nocy jeszcze jeden obiekt NGC7635

32x300s iso800

Tu widać jak canon bez modyfikacji radzi sobie z takimi obiektami. Obiekt dla mnie trudny w obróbce ale to co udało mi się zrobić to przedstawiam na poniższej klatce

NGC7635grup32v1.jpg

Edytowane przez dargeo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spory szum wylazł jak na tyle klatek i takie iso. No i tu brak ostrości bardziej widać.

 

Co do dwóch nowych podejść do M27, na pierwszej za mocno wyciąłeś tło, warto by zostawić chociaż po tych 15 jednostek, jeśli nie 20.

Na drugiej za dużo niebieskiego.

 

Wystawisz surówkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zdaje się nie jest łatwy obiekt. Podnosisz sobie poprzeczkę na starcie, ale widać, że wyjdziesz jeszcze na ludzi :)

Szczerze mówiąc, zaczynam szczerze podziwiać, bo 800mm ogniskowej + szumiący Canon, o efekty nie jest łatwo, ale po M27 i po tym zdjęciu widać, że się da. Podszkolisz się z obróbki i będziesz wymiatał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.