Jump to content

O Darka i Biesa na Szu wpływie


Recommended Posts

W związku z przerzutką ostatnimi czasy na kamerę mono, staję przed nowymi wyzwaniami i nowymi pytaniami.

Pierwsze i najbardziej oczywiste to "jak żyć?...". Kamerę kolorową wystarczało odpalić, napstrykać fotek tyle ile się da, a potem złożyć do kupy i z gruba tyle. Wiadomo że debayeryzacja zmusza do odjęcia biasa i darka, bo inaczej wychodzą artefakty. I git.

Po zmianie na mono, oooo... to już wyższa szkoła jazdy. Tak prosto już nie jest....

Przy kamerze mono pojawia się "opcja" aby nie używać daków i biasów. Podobno z natury swojej oprócz dobrej roboty czyli usuwania hot pixeli wprowadzają dodatkowy szum. Podobno hot pixele można usunąć poprzez kombinację ditheringu i składania medianą.

Podobno.

Zatem w ramach fotografowania IC63 zebrałem w dwa dni 19 klatek Ha, po 900 sekund sztuka, z włączonym ditheringiem, ST8300. Złożyłem medianą dwa razy. Pierwszy raz z kalibracją a drugi raz "goły i wesoły" bez jakiejkolwiek kalibracji.

Efekt postarałem się pokazać na załączonych zrzutach ekranu. To są czyste fotki wyplute z intergatora, bez jakiejkolwiek obróbki.

Panowie. Co sądzicie? Warto kalibrować czy nie? Czy ja to dobrze widzę że bez kalibracji zdjęcie samo w sobie jest jaśniejsze (3x wyższe average) oraz stddev jest te parę oczek niższe, czyli ciut niższy szum?

Jest jakiś test który mógłbym przeprowadzić na materiale aby definitywnie stwierdzić czy warto czy nie warto iść tą drogą?

 

ST8300 Ha 19x900s

 

 

ekran_88 Oct. 25 12.30.jpg

ekran_87 Oct. 25 12.30.jpg

ekran_86 Oct. 25 12.25.jpg

ekran_85 Oct. 25 12.25.jpg

Link to post
Share on other sites

Wg mojej wiedzy korzystając z ditheringu, nie trzeba kalibrować zdjęć darkami, jeśli kamera ma niski współczynnik prądu ciemnego i zdjęcia są prawidłowo naświetlone. Przy czym przy składaniu klatek warto korzystać z bardziej zaawansowanych algorytmów niż mediana: SD Mask albo Sigma Clip. SD Mask daje najniższy szum w finalnym zdjęciu (http://www.dens-astropics.org.uk/page%2019.htm).

Więcej: http://www.hiddenloft.com/notes/NeedDarkFrames.htm

Z biasami z tego co się orientuję jest podobnie, ale ponieważ ich wykonanie nie nastręcza takich problemów, jak wykonywanie darków, to warto je odejmować.

Link to post
Share on other sites

Jako posiadacz tej samej kamery,sam z chęcią poczytam co mają do powiedzenia inni. Ja sam nie stosowałem klatek kalibracyjnych do czasu,aż zwrócono mi na to uwagę. Zacząłem budować zatem w pochmurne noce bibliotekę darków i biasów i zaczynam ostatnio ich używać. Wydaje mi się,że o ile przy RGB nie są potrzebne,to przy narrowbandzie owszem. Wg mnie jest lepiej. Inaczej było kiedy używałem ST2000XM. Nie wiem czy to za sprawą większego rozmiaru piksela,ale tam wychodziło to zdecydowanie lepiej jak w przypadku ST8300.

Link to post
Share on other sites

Odpowiedz jest prosta - jeżeli ccd lub/i optyka jest obarczona wadami których nie da się usunąć inaczej niż kalibracją to należy takową wykonać.

Odpowiedz jest celowo pokrętna bo sam sobie musisz odpowiedzieć jakie wady ma Twoja kamera/optyka i czy umiesz lub chce Ci się je usuwać inaczej niż przez kalibrację ;)

 

Jak tam Veil z RODOS ?

Link to post
Share on other sites

Przemek, myślę że jest sporo w tym racji. Ogólnie prawdopodobnie tak jest że bez kalibracji zdjęcia wychodzą gładsze. Ale tylko w przypadku setupów "bez wad".

U mnie o ile w optyce nic nie siedzi, czyli nie ma paprochów ani śladu winietowania, o tyle kamera ma ten taki delikatny amp glow przy lewym i prawym skraju. Niestety na fotografiach składanych bez darków/biasów to widać.

Zatem na dziś sam sobie proponuję taki układ, że jeżeli obiekt będzie mały i od razu będzie wiadomo że będę robił spory crop, to wtedy pokuszę się o składanie bez kalibracji. W przypadku rozległych, gdzie cropa nie będzie lub będzie mały, będę składał z kalibracją.

Ot i jest plan!

 

Jeżeli zaś chodzi o Veila z RODOS.... Kolor to klapa. Oprócz tego że w bin2 , to jeszcze nie był przeostrzany po zmianie filtrów (dałem się wpuścić w to że są parfokalne). Ostrzony był na zielonym, więc niebieski i czerwony nie są do końca ostre. Po złożeniu RGB to nie wygląda dobrze, zatem w zasadzie z Veila mam tylko mono. Tak się kończy adaptowanie do zmian sprzętowych w biegu i na żywym. :(

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeżeli mogę Ci doradzić - biasy wystarczają na usunięcie tego pojaśnienia - a możesz ich zrobić nawet 1000 więc dodany szum będzie znikomy. Darki nie działają tak dobrze jak dithering - dzięki ditheringowi otrzymujesz rzeczywistą wartość piksela a nie czarny punkt zamiast białego ;). Jeżeli byś miał amp glow to musiał byś użyć darka ale te kamery go nie maja - pojaśnienie to nie jest amp glow jak go nazwałeś - co prawda widzisz go na darkach ale jak zrobisz klatki master w maximie to z darka zginie a zostanie tylko na biasie - wiesz darki do flatów itp ;)

 

Jeżeli chodzi o parafokalność filtrów Badera to może ma to znaczenie przy teleskopach f-3/4 ja już sobie odpuściłem ostrzenie na kolorach - ostrość ustawiam na L i jadę klatki kolorowe naprzemiennie a ostrze jak zmieni się temperatura lub robię przerwę na flipa.

 

Chętnie kuknę w Twój materiał z rodos bo wiem jakie początki są trudne po przesiadce oraz jestem bardzo ciekaw obrazów z Twojej nowej zabawki.

Link to post
Share on other sites

Ja od zawsze stosuje i darki i dithering..i jakoś nie zauważyłem pogorszenia jakości po odjęciu darka...a co do ostrzenia to przy F3 parafokalność nie istnieje :)

Warto potraktować flaty darkami, bo przy robieniu flata raczej nikt nie pamieta o dtheringu :)

Link to post
Share on other sites

Ja od zawsze stosuje i darki i dithering..i jakoś nie zauważyłem pogorszenia jakości po odjęciu darka...a co do ostrzenia to przy F3 parafokalność nie istnieje :)

Warto potraktować flaty darkami, bo przy robieniu flata raczej nikt nie pamieta o dtheringu :)

W jaki sposób potraktować flaty darkami? Od poszczególnych flatów odjąć darki i dopiero potem je zestackować?

Link to post
Share on other sites

Ja od zawsze stosuje i darki i dithering..i jakoś nie zauważyłem pogorszenia jakości po odjęciu darka...a co do ostrzenia to przy F3 parafokalność nie istnieje :)

Warto potraktować flaty darkami, bo przy robieniu flata raczej nikt nie pamieta o dtheringu :)

 

Warto wspomnieć że chodzi o darka do flata a nie darka do light bo to zupełnie co innego.

Link to post
Share on other sites

W jaki sposób potraktować flaty darkami? Od poszczególnych flatów odjąć darki i dopiero potem je zestackować?

Tak, ale oczywiście darki do light. Traktujemy flata normalnie jak klatkę light.

@Naski - Dithering usuwa walniete kolumny, moja kamera jest tego najlepszym przykładem.

Edited by wessel
Link to post
Share on other sites

No dobra to teraz jestem w rozterce.

 

.zombi. pisze, że dark do flata to co innego niż dark do lighta. Co potwierdza jakaśtamstronka w necie.

Ty piszesz, że traktujemy flata normalnie jak klatkę light (dorobiłbym wtedy darka o długości czasu trwania klatki flat), ale wcześniej że "darki do light".

 

To jak ma być? :)

Link to post
Share on other sites

.zombi. pisze, że dark do flata to co innego niż dark do lighta

 

Inny w tym sęsie że czas darka = czas light a czas dark flat równa się czas flat - temperatura zresztą też.

Edited by .zombi.
Link to post
Share on other sites

Czasy flatów są na tyle krótkie a sygnał na tyle mocny, że o ile kamera nie jest jakaś zupełnie walnięta, to szum z prądu ciemnego we flatach powinien być na tyle minimalny, aby można go było zignorować. Wystarczy zatem od flatów usunąć szum odczytu czyli odjąć biasy.

Edited by skriabinlover
Link to post
Share on other sites

Dobra niech ktoś to napisze jak chłop krowie na rowie, albo potwierdzi co tu podsumowałem :)

 

- robię flaty

- do flatów robię dark flaty (bez dostępu światła, czas darka = czas flata)

- kalibruję flaty (robię to w maximie) odejmując od każdego flata master dark flata i master biasa

- z tak skalibrowanych flatów robię master flata

- dopiero takim master flatem traktuję lighty

 

Tak?

Link to post
Share on other sites

Tak ale w zależności od softu którego używasz musisz pamiętać co już od czego zostało odjęte żeby się bałagan nie zrobił:

 

process_advanced_cal.png

 

Zdaje się ze jeszcze od każdego Dark Flata musisz odjąć Master Biasa.

Edited by .zombi.
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 12 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 238 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.