Jump to content

Nowe przepisy konsumenckie od 25 grudnia 2014 roku


Recommended Posts

Myślę, że zainteresuje zwłaszcza kupujących sprzęt przez internet, ale nie tylko ;)

 

 

Od 25 grudnia 2014 obowiązywać będzie zmieniona ustawa o prawach konsumenta. Nowa ustawa przewiduje wiele istotnych zmian, bardzo korzystnych dla konsumentów, zapewnia większą ochronę ich praw. Ustawa ta wdraża dyrektywę 2011/83/UE Parlamentu Europejskiego i Rady, dzięki czemu już niedługo prawa kupujących będą identyczne w całej Unii Europejskiej.

Wprowadzane zmiany na pewno ucieszą konsumentów, ponieważ klient stoi na o wiele lepszej pozycji niż dotychczas. Wydłużeniu uległy terminy, a na sprzedawców nałożone zostały bardzo restrykcyjne obowiązki informacyjneinformacje udzielane klientowi muszą być sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, w języku polskim, a także nie mogą one wprowadzać kupującego w błąd. Dotyczy to zarówno ceny, cech produktu, instrukcji obsługi i opisu konserwacji, jak i kosztów transportu, terminów i informacji o sposobie zapłaty, a także danych teleadresowych sprzedawcy.

 

Przepisy obowiązujące od 25 grudnia 2014:

  • Obowiązuje ustawa o nazwie: ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 r. poz. 827).
  • Klient korzysta z rękojmi lub dodatkowo z gwarancji.
  • Klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy i 14 na zwrot towaru, jeśli ten był zakupiony na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
  • Jeśli dochodzi do zwrotu produktu zakupionego na odległość, koszt odesłania towaru ponosi sprzedawca, chyba że klient został wcześniej przez niego wyraźnie poinformowany, że to on pokrywa koszt wysyłki.
  • Przy rękojmi konsument ma rok na zgłoszenie wady od momentu jej zauważenia.
  • Jeżeli do zgłoszenia reklamacyjnego z tytułu rękojmi doszło w ciągu 12 miesięcy od daty zakupu, to ciężar dowodowy spoczywa na sprzedawcy – to sprzedawca musi udowodnić, że wada produktu jest efektem niewłaściwego użytkowania go ze strony klienta. Po tym okresie, ciężar dowodowy spoczywa na konsumencie.
  • Konsument może żądać naprawy, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy – to ostatnie tylko wtedy, gdy wada ma charakter istotny, chyba że sprzedawca niezwłocznie wymieni towar na nowy, pozbawiony wady lub naprawi wadliwy egzemplarz.

Ciekawostki wynikające z nowych przepisów:

 

>> W przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, uprawnienie do odstąpienia od umowy nie znajduje zastosowania, jeżeli kwota do zapłaty nie przekracza 50 zł (w przypadku umów na odległość to ograniczenie kwotowe nie ma znaczenia)!
>> Jeżeli zauważysz wadę towaru w ostatnim, 24 miesiącu, w którym możesz złożyć reklamację, to praktycznie masz jeszcze cały jeden rok na zgłoszenie wady – trzeba tylko pamiętać, by wskazany przez Ciebie termin zauważenia wady mieścił się w tych 2 latach, które gwarantuje ustawa.
>> O zwrot gotówki możesz ubiegać się od razu, jeśli wada produktu ma charakter istotny – o tym, czy tak jest, decyduje sprzedawca. Co oznacza termin „wada istotna”? Oznacza on taką wadę, której wystąpienie uniemożliwia korzystanie z produktu zgodnie z jego przeznaczeniem. Często już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z taką wadą, np. telefon ma zepsuty mikrofon, przez co nie spełnia swojej podstawowej funkcji – nie można za jego pomocą rozmawiać.
>> Sprzedawca nie może odmówić konsumentowi obniżenia ceny towaru lub odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy, jeżeli przy pierwszej reklamacji z tytułu rękojmi nie wywiązał się on ze swych obowiązków (np. deklarował, że usterka została usunięta, a okazało się, że wciąż występuje) bądź jest to druga lub kolejna reklamacja tego towaru, nawet jeśli dalsze reklamacje dotyczą innej wady towaru.

 

Więcej info: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.