Jump to content

Fotografia statywowa i DS? Też można!


LibMar
 Share

Recommended Posts

Nie dam rady powiedzieć jak dokładnie powinieneś przesuwać (prędkość dla danej deklinacji obiektu jest oczywiście stała). Tu zależy od użytej gumki (niektóre są mniej rozciągliwe, inne bardziej itp, do tego dochodzi jeszcze temperatura powietrza). Dwie gumki to zły pomysł, ponieważ trudniej jest ustawić konkretną prędkość. Biorę ze sobą laptop i odpalam EOS Utility po podłączeniu do niego aparatu. Wybieram następnie Live View Mode (chyba tak się nazywa) i mam aktualny widok z aparatu. Później ustawiam najwyższe możliwe ISO (6400), najmniejszą przysłonę (f/5.6 dla 300mm) i jakieś 1" długości ekspozycji. Nie po to, aby robić zdjęcie, lecz w celu uzyskania jak najjaśniejszego obrazu w aparacie. Wówczas na ekranie laptopa widzę gwiazdki do 4-5 mag (nie zwracałem uwagi jaki dokładnie mam zasięg) i ustawiam kadr oraz ostrość (z 300mm widać przynajmniej kilkanaście gwiazdek, więc nie ma problemu). Potem wybieram tryb Bulb i ustawiam odpowiednie wartości:

- jakieś 10 sekund przerwy zanim zacznie się pierwsze ujęcie (czas, aby usiąść wygodnie i przygotować gumkę)

- odpowiednia długość ekspozycji (wcześniej warto przetestować jak idą ujęcia z 5, 7, 10 czy 15 sekund)

- między kolejnymi ujęciami dać chociaż 5 sekund przerwy (na sprawdzenie jak wyszło poprzednie zdjęcie)

 

Po zrobieniu zdjęcia na ekranie pojawi się jak ono wyszło. Maksymalizuję obraz, abym wiedział jaki jest stan gwiazdek (jaki jest stopień poruszenia). Robi to automatycznie, więc nie trzeba lecieć do komputera co jedno zdjęcie :) Przypominam tylko, aby wyłączyć wygaszacz ekranu :)

 

Nie polecam jednak ustawiać pręt, który ma imitować przetrzymywaną gumkę. Do tej pory spośród 50 ujęć po 10 sekund, żadne wyszło bez poruszenia.

 

Jeżeli gwiazdy mają kreski, to gumka jest zbyt słabo rozciągnięta, bądź za mocno.

Jeśli przez kolejne ujęcia gwiazdy zjeżdżają coraz bliżej prawego kadru (a fotografujemy południową bądź północną część nieba), to gumka jest zbyt słabo rozciągnięta.

Jeśli przez kolejne ujęcia gwiazdy zjeżdżają coraz bliżej lewego kadru (a fotografujemy południową bądź północną część nieba), to gumka jest zbyt mocno rozciągnięta.

Jeśli mamy ostry obraz gwiazd, staraj się utrzymać ręką (pręt nie zadziałał w końcu) takie samo rozciągnięcie.

Jeśli gwiazdy jednak zjeżdżają w górę bądź w dół (a statyw jest na płaskiej powierzchni), to obiekt się wznosi ponad horyzont, lub opada - wówczas trzeba jedną z nóg skrócić/wydłużyć, bądź fotografować będąc na lekkim wzniesieniu (aby kąt nierówności powierzchni był równy kątowi ruchu gwiazdy względem horyzontu). Co 15-30 minut należy to poprawić, ponieważ kąt wznoszenia lub opadania ulega zmianie. To dlatego południe i północ najłatwiej fotografować.

 

W moim statywie da się wyłącznie ruszać w lewo/prawo. Ruch w górę i w dół jest niemożliwy (trzeba lekko dać luzy w statywie, ale z powodu masy sprzętu zaczyna on sam spadać w dół), dlatego stosowanie równi pochyłej jest najlepszym rozwiązaniem :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Po kilku miesiącach, znając inne metody obróbki, postanowiłem wrócić do M42 :)

 

 

Z przepalonym środkiem zajmę się jednak kiedy indziej, gdyż na razie nie ma na to czasu :)

 

M42-z-gumki-recepturki.jpg

Edited by LibMar
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.