Jump to content
Kurak

O postrzeganiu barw i iluzjach optycznych

Recommended Posts

Nie do końca zgadzam się z Twoją diagnozą. Gros rzekomo czerwonawej powierzchni truskawek jest bardzo bliski jakiejś dziwnej szarości.

Zobacz jakie cuda wychodzą gdy dwa razy odwrócimy kolor -> tam i -> z powrotem :o

 

Trudno uwierzyć, że tan jasny prostokąt całkiem po prawej jest tym samym kolorem malowany co ta czerwonawa niby truskawka - a jednak :)

 

Pozdrawiam

p.s.

A astrofotografia estetyczno-ds-owa ma swoje podbandowe chwyty, więc nie jest bezdskusyjnym argumentem IMHO

dobra_dobra.jpg

Edited by ekolog

Share this post


Link to post
Share on other sites

no tak, nasza percepcja dostosowuje się do koloru oświetlenia i nawet tego nie zauważamy.

i potem się dziwimy dlaczego aparaty są tak głupie i nie potrafią zrobić najprostszej rzeczy do której zostały zbudowane - przekazać obraz który wygląda prawdziwie.

tymczasem aparat w całej swojej obiektywności może określić kolor prawidłowo, jednak my i tak zobaczymy go już inaczej :P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

no tak, nasza percepcja dostosowuje się do koloru oświetlenia i nawet tego nie zauważamy.

i potem się dziwimy dlaczego aparaty są tak głupie i nie potrafią zrobić najprostszej rzeczy do której zostały zbudowane - przekazać obraz który wygląda prawdziwie.

tymczasem aparat w całej swojej obiektywności może określić kolor prawidłowo, jednak my i tak zobaczymy go już inaczej :P

Najbardziej jest to widoczne w nocy, w świetle lamp sodowych. Nasze oczy widzą, że lampy są pomarańczowe, ale otoczenie ma nadal w miarę "naturalną", czyli różnorodną kolorystykę. To dlatego, że nasze oczy "ustawiają" sobie odpowiedni balans bieli. Aparat też ma automatyczny balans bieli, ale on w takich warunkach wymięka :) Zdjęcie jest ewidentnie zbyt pomarańczowe. Dopiero ustawienie ręcznego balansu blisko granicy zakresu regulacji pozwala na uzyskanie na zdjęciu tego, co widzi oko.

 

Automatyczne ustawianie balansu bieli w aparacie polega na analizie kolorystyki całego obrazu. Aparat stara się uzyskać "sporą różnorodność". Dlatego też czasami, gdy mamy w kadrze same obiekty o podobnym kolorze, aparat ustawia niepopranym balans, starając się zróżnicować te obiekty. Albo gdy zrobimy zdjęcie żółtej piłki na żółtej kartce, to wszystko wyjdzie białe :) Co lepszy aparat tym lepszy algorytm ustalania balansu, takie lustrzanki jednak inteligentniej sobie radzą, niż telefony (zwłaszcza starsze). Ale oko jest tutaj najlepszym sprzętem i jego algorytm bije na głowę każdy aparat (a może się nam tak tylko wydaje?).

 

Ostatecznie rodzi się pytanie: jaki balans bieli jest tym "właściwym"? Odpowiedź wydaje się prosta - taki, przy którym źródło światła jest białe - jak Słońce, żarówka. No dobra, ale co jak mamy źródła światła o różnej barwie? Albo jakiejś totalnie egzotycznej? Albo jak weźmiemy pod uwagę, że odbite od przedmiotu światło również oświetla resztę sceny jakimś kolorem? Sprawa się wyraźnie komplikuje. I jak dla mnie - nie ma tu jednoznaczniej odpowiedzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znalezionie na www.msn.pl

Nic więcej ponad te opisy co wkleiłem obok zdjęć nie napisano tam.
Też mi się nie chce wierzyć w to co zrobił niejaki Kokichi ale ... może Szuu wygoogluje jak to działa? ;)

Pozdrawiam

il0.jpg

il1.jpg

il2.jpg

il4.jpg

il6.jpg

il7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.