Skocz do zawartości

Pytanie o "kopanie"


Rekomendowane odpowiedzi

Jest taki efekt? :D Ciekawe. Pomyślałem chwilę, i jezeli to się dzieje tylko w czasie deszczu, to musi mieć coś wspólnego z przepływem ładunków miedzy ciałem i ziemią (jak buty są suche to są kompletnym izolatorm). To z kolei pewnie wynika z różnicy potencjałów między ziemią i drutami, a jak dotykasz ręką metalowego uchwytu parasola, to ładunki przepływają dalej do parasola. Ale co się z nimi dalej dzieję? Może nastepuje nieznaczne wyładowanie snopiące??? :?

Sory, elektrykiem nie jestem, tak sobie tylko głośno myślę. Pewnie się grubo mylę :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też nie jestem elektrykiem, ale zaciekawiło mnie to zjawisko. Na początku wytłumaczyłem go sobie w ten sposób, że skoro wokól przewodnika z prądem wytwarza się pole magnetyczne, to podobnie jak w prądnicy na skutek zmiennego pola magnetycznego indukuje się energia elektryczna, to tak samo w czasie "ruchu parasola pod drutami" obejmujemy coraz to nowe linie pola magnetycznego i w metalowej rączce od parasola indukuje się prąd, ale to była tylko taka moja pierwsza próba wytłumaczenia tego zjawiska, co Wy na to :wink: :?:

 

Pozdrowienia:

-Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Z duzej odleglosci od drutów i malej predkosci poruszania indukcja elektromagnetyczna jest mała . Nie zalezy takze od deszczu . Moze odwrotnie . Mokre izolatory . Prąd przeplywa przez nie do ziemi i w jakies odleglosci od słupa jest potecjał niezerowy ziemi / napięcie krokowe / . Bedąc w tym miejscu jestes naładowany i dotykając nienaładowanego parasola /rozładowuje go deszcz / cie kopie . Chyba lepiej brzmi odwrotnie . Ladunki elektryczne z linii podczas silnego deszczu przepływają do ziemi poprzez deszcz i opary . Te , które wyłapie parasol cię kopią . Linia ta musi miec b. wysokie napięcie . Najlepiej pod nią nie chodzić ewentualnie małymi kroczkami . Moze obydwie przyczyny .