Jump to content

EmDrive...naprawdę działa?


Recommended Posts

Może źle się wyraziłem. W tym odcinku o tej łódce było tam wyjaśnione co i jak ale nie pamiętam już co konkretnie. Ogólnie - łódka nie łamie prawa pędu.

Widziałem gdzieś w TV statek kosmiczny (tzn. taką wizje) mający laser na pokładzie który "uderzał" w żagiel słoneczny. To samo co z łódką.

Cos musiales pomieszac... Ani Twoja łódka, ani statek kosmiczny nie zadziala. Tam tez dziala zasada zachowania pedu. I łódka i statek to to samo co pistolet. Wylatujaca kula(woda/foton) z lufy, obdarzona pedem, powoduje ze bron(dysza/wyrzutnia fotonow) musi otrzymac ped rowny pedowi kuli, ale w przeciwnym kierunku - co odczuwamy jako odrzut broni.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

W przypadkach urzadzeń o tak fantastycznych właściwościach w 99,9% mamy do czynienia z błędem pomiarowym (przypomnijmy choćby niedawne słynne ponadświetlne neutrina). Oczywiście w tym przypadku potencjalne ogromne korzyści nakazują nam zgłębić możliwość realizacji wariantu 0,1%. Pewnie wszyscy marzymy, by ten silnik rzeczywiście działał, ale rzeczywistość jest twarda. Ostatnie testy coraz bardziej zbliżają nas do rozwiązania tej zagadki:

 

Eric W. Davis, a Senior Research Physicist at the Institute for Advanced Studies at Austin: “I noted in [the study’s] conclusion paragraphs that [Tajmar’s] apparatus was producing hundreds of micro-Newtons of thrust when it got very hot and that his measuring instrumentation is not very accurate when the apparatus becomes hot,” Davis told io9. “He also stated that he was still recording thrust signals even after the electrical power was turned off which is a huge key clue that his thrust measurements are all systematic artifact false positive thrust signals.”

“The experiment is quite detailed but no theoretical account for momentum violation is given by him, which will cause peer reviews and technical journal editors to reject his paper should it be submitted to any of the peer-review physics and aerospace journals,” Davis added.

NASA aerospace engineer Marc Millis tells io9 something similar. The experiment, Millis explains, seemed to show thrust lingering even after the power was off, which would be indicative of a thermal effect.

What’s more, when looking at previous EMDrive experiments, Davis noticed that the alleged thrust was generated slowly, and not instantaneously, when the electrical power was switched on.

“This is a direct indication of a thermal effect in reverse (heating versus cooling), which produces a clear false positive thrust signal,” says Davis. “Tajmar has to account for and reconcile this fact as well in his data analysis which he apparently did not discuss in his paper. This would be another nail in the coffin against the existence of any real definite momentum violating thrust produced in the microwave cavity.”

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Też słyszałem że Zderzak Łągiewki przeczy zasadą newtonowskiej fizyki.

"Może są na tym świecie rzeczy które się fizjologom (fizykom) nie śniły?"

 

Łągiewka to też świetna historia, chociaż bardziej dla psychologów niż fizyków, nie wiem czy na tym forum już o tym wspominałem?

w każdym razie gość skonstruował jakiśtam mechanizm (mniejsza o szczegóły) i wytworzyła się grupa, która wierzy, że działanie tego mechanizmu jest sprzeczne z prawami newtona (albo udaje że wierzy bo taką mają taktykę marketingową). równocześnie ten sam mechanizm jest w "normalnym świecie" opisany równaniami, przeanalizowany, stosowany w praktyce (np. w amortyzatorach) i nie wykazuje ponadnaturalnych właściwości.

 

taktyka z jednej strony się sprawdza, bo budzi sensację i od kilkudziesięciu lat(!) są bohaterami na różnych targach wynalazków, zwłaszcza tych zahaczających o nieznane energie i ezoterykę ale z drugiej strony nie pozwalało im to opatentować konstrukcji niezgodnej z prawami fizyki - a już dawno temu ktoś inny opatentował analogiczny mechanizm ale nie łamiący praw newtona. no, skoro działają na innych zasadach to nawet nie można powiedzieć że wykorzystano cudzy pomysł :P

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

 

wygląda raczej jakby ktoś przespał poprzedni wysyp niusów i napisał dopiero teraz to co wszyscy wklejali dawno temu.

 

Prawdopodobnie to efekt ożywienia w temacie które nastąpiło po tej wypowiedzi:

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=38577.msg1440938#msg1440938

 

Oczywiście nadal nie ma sensu nadmiernie kombinować, bo oficjalny artykuł (poddany peer-review) wciąż jeszcze się nie ukazał.

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Zaczynają się potwierdzać hipotezy, które zakładają (i nie wyjaśniają, dlaczego) że

a) fotony jednak mają masę inercjalną

B) pęd fotonów nie traktujemy jako wartość kwantową czy relatywistyczną (h kreślone razy omega) ale klasycznie, nierelatywistycznie jako m*v (co jest absurdalne moim zdaniem)

c) masa bezwładnościowa obiektów nie jest inwariantna względem nieinercjalnych układów odniesienia, ale zmienia się wraz z pewnym czynnikiem zależnym od rozmiarów Wszechświata (sic!)

Potwierdzeniem ma być tabelka (nawet nie wykres, bo wykres wyglądałby jeszcze gorzej) w której wartości przewidziane są luzno skorelowane z wynikami doświadczeń, o których część autorów mówi, że są w granicach błędu doświadczalnego. Oczywiście autor nie podaje żadnych wartości błędów.

 

Oczywiście efekt Unruha to raczej zaakceptowana teoria analogiczna do promieniowania Hawkinga. Ale włączenie go do wyjaśnienia em-drive + zmiana definicji masy inercjalnej + jednoczesne twierdzenie, że wyjaśniło się ciemną materię i energię wydaje się trochę naciągane.

 

PS

Autor publikacji http://arxiv.org/pdf/1604.03449v1.pdf

nie powołuje się na żadnych innych autorów, poza sobą i twórcą em-drive, oraz artykuły zespołów doświadczalnych, a zatem wiarygodność jest skrajnie mała. Stąd też ja autorowi nie wierzę :)

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Nowe info w sprawie silnika
http://www.nextbigfuture.com/2016/11/new-nasa-emdrive-paper-shows-force-of.html

EDIT:
Znowu na redditcie piszą coś takiego:


It's no wonder why they couldn't get this published in a physics journal. Their experimental and data analysis method are at best at the level of an advanced undergraduate, and they have absolutely zero knowledge of any advanced concepts in physics, which they demonstrate in their discussion section at the end.

This paper should absolutely not be taken as evidence of a working emdrive. And so it remains pathological science.

 

Edited by antwito
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

I nie będzie testować napędu EmDrive:

http://cannae.com/cubesat-mission-clarification/

 

Wcale bym się nie zdziwił, gdyby nigdy, nigdzie nie poleciał. 80% tego typu zapowiedzi kończy się na newsie.

 

to akurat nie szkodzi, bo "Cannae is using it’s own proprietary thruster technology which requires no on-board propellant to generate thrust." B)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Co mnie zmartwiło, bo chętnie poczytałbym o jednoznacznym rozstrzygnięciu spekulacji o działaniu/niedziałaniu EmDrive

Cannae drive to prawie to samo, co EmDrive, ma działać na takiej samej zasadzie, więc jeśli Cannae będzie działał, to Em też.

Link to post
Share on other sites

Oj, mam ochotę skonstruować i wypróbować taki napęd. Konstrukcja banalna. magnetron na bazie napędu radaru mikrofalowego dużej mocy umożliwiłby uzyskanie realnie dużego, jednoznacznie określonego ciągu. Przecież dla takich zakładów jak np. RAWAR zrobienie czegoś takiego to banał. Aż wierzyć mi się nie chce, że nie próbowali...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

To jest właśnie problem, który poruszyłem w poprzednim poście. Wystarczyłoby zbudować "napęd" o dużej mocy i nie trzeba byłoby się zastanawiać czy to podmuch ciepłego powietrza, kichnięcie laboranta czy cokolwiek innego powoduje jakieś efekty. No ale wtedy sprawa byłaby jednoznacznie określona...

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Podobno ten napęd ma bodajże 4x większy ciąg od silników jonowych, więc jak to jest, że jonowe stosuje się już dłuższy czas i już dawno je sprawdzono, a z EmDrive ciężko o jednoznaczną odpowiedź?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 12 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 238 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.