Jump to content

Kilka przemyśleń nt folii słonecznej Baader


starczek
 Share

Recommended Posts

Coż, jak sam tytuł posta wskazuje będzie coś o folii słonecznej. Pozwoliłem sobie napisać parę zdań na temat ekonomicznego projektowania filtrów. Innymi słowy jak dobrać powierzchnię folii aby starczyło nam na wszystko co chcemy mieć "ofoliowane" a nie kupić jej za dużo. W treści jest trochę matematyki, ale jeśli ktoś nie chce, nie musi w nią "wnikać". Dodatkowo dołączony jest program (mojego autorstwa, a jakże :mrgreen:) który wszystko znakomicie ułatwia.

 

Zapraszam do lektury i czekam na Wasze surowe opinie.. :salu:

 

PS Niestety limity w załącznikach na forum nie pozwalają podpiąć tu pliku, więc do pobrania jest stąd.

 

PS2 W razie problemów z pobieraniem najlepiej kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać "Zapisz jako..." .

Link to comment
Share on other sites

Ten tego :roll: a jak to się ma do faktu ze jak zamówiłem folię 10x10cm to dostałem 9x14cm  :mrgreen:  jak miałem wyciąć z tego koło 10 cm wie ktoś może ? :mrgreen:

 

Nie narzekaj, bo dostałeś większą powierzchnię niż zamówiłes, więc jesteś do przodu 26%. :mrgreen: A może trzeba było dosztukować i skleić? :lol: Swoją drogą ciekawe jak by to wpłynęło na jakość obrazu (zakładam niemal perfekcyjne sklejenie)?

Link to comment
Share on other sites

Swoją drogą ciekawe jak by to wpłynęło na jakość obrazu (zakładam niemal perfekcyjne sklejenie)?

Rozumiem że PERFEKCYJNE SKLEJENIE to sklejenie krawędziami BEZ ZAKŁADKI. :mrgreen:

 

Ze sklejaniem bym uważał. Ta folia dość kiepsko się klei, kiedyś podczas obserwacji dmuchnął wiatr, cały filtr ODKLEIŁ SIĘ od porawki i malownioczo odchylił. Na szczęście akurat nie tkwiłem przy okularze.

Jeśli zakładka by była maleńka - powiedzmy troszkę ponad milimetr - to przecież nie wprowadzała by większych zaburzeń niż krzyżak Newtona!

 

Ja potrzebowałem 12 cm średnicy, zamówiłem , he-he, 20 x 20. Z analizy oferty doszedłem do wniosku że mierzą z dokładnością do... 10 cm. Wykorzystanie powierzchni prawie jak w produkcji wafli krzemowych z mikroprocesorami. Ale (na szczęśćie) przysłali mi kwadrat a nie pasek 10 x 40 ! :razz:

Link to comment
Share on other sites

Kiedyś kupiłem sobie za porównywalną cenę folię mylarową, z myślą o zrobieniu filtru słonecznego. Nieźle byłem zaskoczony gdy okazało się że przysłali mi arkusz ok. 180cm x 100cm. Dopiero potem zrozumiałem jakie ma prawdziwe przeznaczenie. Niestety jako filtr do teleskopu zbytnio sie nie nadaje, może do patrzenia na słońce okiem nieuzbrojonym... 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

I owszem przeczytałem, odpaliłem exe'ca i zastanawiałem się co to jest R, P i Q ale już wiem bo znalazłem te oznaczenia na schemacie, czy jesteś matematykiem z zamiłowania lub wykształcenia bo podejście do tematu jest dobrze przemyślane a zastosowany algorytm zapewne nie jest taki trywialny na jaki wygląda :salu:

Link to comment
Share on other sites

Sorry Janusz, ale u mnie tego "smiecia" nie ma. Jezeli zamieszcza się na forum jakieś wykonywalne pliki to minimum przyzwoitości sprawdzić je skanerem - sa darmowe w sieci. Przecież można komuś zniszczyć cenne dane, np. astrofotki ;-))

Pozdrawiam,

Jurek

Link to comment
Share on other sites

Witam,

a skąd w "pakiecie" Trojan.Remotesob.112 ?

Bo mój skaner coś takiego wynalazł w ściagnietym zipie?

Kolego mam nadzieję, ze nie jest to działanie celowe?

Proszę o wyjaśnienia.

Jurek

 

Nie jest to żadne działanie celowe. Skąd to w ZIPie nie mam pojęcia, ale u mnie NAV z najnowszymi bazami nic nie wykrywa. Sądze, że to tzw. fałszywy alarm. Nie wiem za jakiego antywirusa korzystasz, ale czasem tak się zdarza, że niektóre programy wyrzucają fałszywe alarmy. Mój program jest spakowany wewnętrznie kompresorem UPX, który powoduje "wysypkę" niektórych antywirusów (starsze wersje NAVa potrafiły taki plik przy uruchamianiu skanować kilkadziesiąt sekund zanim unznały, że wszystko OK i pozwalały wczytać program :!:)

Link to comment
Share on other sites

I owszem przeczytałem, odpaliłem exe'ca i zastanawiałem się co to jest R, P i Q ale już wiem bo znalazłem te oznaczenia na schemacie, czy jesteś matematykiem z zamiłowania lub wykształcenia bo podejście do tematu jest dobrze przemyślane a zastosowany algorytm zapewne nie jest taki trywialny na jaki wygląda  :salu:

 

Cóż, matematykiem nie jestem (choć mam ścisłe wykształcenie) a takie "zabawy" matematyczne to trochę moja słabość... :) Algorytm banalny faktycznie nie jest (uwierzcie, że nie chcielibyście rozwiązywać tych równań ręcznie), zaś konepcja rozrastała się (tak jak napisałem - nie wiem czy czytałeś artykuł czy tylko bawiłeś się programem) wraz z drążeniem tematu. Z całą sprawą "bujałem" się jakies 3,4 tygodnie, bo:

1) sprawa się rozrastała (ciągle nowe pomysły)

2) nie lubię robić czegoś byle jak i na szybko a potem 300 razy poprawiać błędy (choć już wrzuciłem tu jedną poprawkę, ale nie poprawia ona blędów tylko dorzuciłem dwa rysunki obrazujące sytuację dla q=Qmax)

3) nie zajmowałem się tylko tym, jak każdy mam w ciągu dnia milion innych spraw.

 

Mam nadzieję, że będzie jakaś krytyka (konstruktywna oczywiście) co do tego tematu, bo liczę na ożywioną dyskusję :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

Gdzie mozna wyslac podejrzany plik:

kavtest kaspersky.pl (odrazu dostajemy odpowiedz, czy wg. najnowszych baz Kasperskiego w danym pliku znajduje sie wirus).

 

wirus mks.com.pl (plik jest sprawdzany przez pracownikow MKSa i na odpowiedz trzaba poczekac na ogol do kolejnego dnia roboczego, jesli jest w pliku wirus - dostaniemy informacje jak go usunac)

 

W miejsce spacji trzeba wstawic @ :)

Link to comment
Share on other sites

Jako się rzekło tako się zrobiło :) czyli rozważania teoretyczne wprowadziłem w czyn. Zakupiłem folię o rozmiarach 250x300mm i dobrałem parametry tak, że otrzymałem cztery filtry:

- 1 teleskopowy, fi=240mm,

- 2 lornetkowe, fi=83mm,

- 1 na szukacz, fi=60mm.

 

Cygnus napisał, że folia się słabo klei, więc postanowiłem zamocować folię bez klejenia. Samo mocowanie filtrów do sprzętu optycznego to po prostu ich nasuwanie na obiektywy. Średnice pierścieni mocujących dobrane są na tyle dokładnie, że filtry wchodzą ciasno ale nie za ciasno – tak w sam raz. :) „Zdmuchnięcie” filtru jest praktycznie niemożliwe, bo jak pisałem filtry wchodzą naprawdę „stykowo” plus szerokość pierścienia mocującego jest na tyle duża, że filtr można zdjąć przesuwając go tylko dokładnie wzdłuż tubusu. Tak rozwiązany został problem „odpadnięcia” filtru na skutek silnego wiatru.

Teraz kilka słów o konstrukcji. Wszystkie cztery filtry pokazane na zdjęciach zrobione są wg tego samego schematu. Najpierw wyciąłem z kartonu o „normalnej” grubości (nie wiem ile wynosi ta grubość, taki karton znajduje się na końcu każdego bloku rysunkowego) dwa kwadraty o takim boku aby swobodnie można było wyciąć w nich później koła o średnicy równej apreturze instrumentu na który dany filtr był przeznaczony. Mamy więc dwa kwadraty z wyciętymi kółkami. Potem wycięty został z folii zaprojektowany filtr i przymocowany do jednego z kwadratów dokładnie na środku. Mocowanie zrobiłem za pomocą zwykłego zszywacza i zszywek na obwodzie folii. Wiem, że nie powinno się tak mocować, bo w miejscach „nakłucia” folii przez zszywkę powstają dziurki które mogą spowodować rozerwanie się folii z powodu naprężeń (zwyczajna propagacja szczeliny). Jednak doświadczalnie stwierdziłem, że folia jest na tyle wytrzymała, iż bez problemu wytrzyma zszywanie i późniejszą eksploatację. Wszystkie zszywki dodatkowo doginałem za pomocą kombinerek tak aby były możliwie płaskie (w praktyce po ściśnięciu chowają się całkowicie w karton nie wystają nawet odrobinkę). Mocowania dokonano w czterech miejscach co 90 stopni. Potem przyłożyłem drugi kwadrat i zszyłem całość znów co 90 stopni z przesunięciem 45 stopni względem wcześniejszego zszycia. Teraz pora na montaż pierścienia mocującego. To znów zwykły karton złączony (czyli zszyty) w pierścień o szerokości 50-60mm i długości takiej jak obwód (zewnętrzny!) obiektywu instrumentu na który robimy filtr. Zszywki znów zostały spłaszczone kombinerkami a dodatkowo samo zszycie zostało dokładnie zabezpieczone taśmą samoprzylepną (widać to na jednym ze zdjęć) tak aby nie zszywki nie porysowały obudowy naszego instrumentu w trakcie wkładania. Jeszcze należy go naciąć z jednej strony na szerokość 10-15mm na całym obwodzie co około 20-25mm. Wyginamy teraz te listki o 90 stopni na zewnątrz (dobrze jest przed zszyciem pierścienia mocującego lekko go „zarysować” jakimś ostrym narzędziem (np. nożyczkami) wzdłuż linii oddalonej o właśnie te 10-15mm co ZNACZNIE ułatwi równe cięcie listków i ich odginanie). Mocowanie do kwadratów z folią to znów zszywanie. Mamy teraz filtr w stanie surowym. Polecam jeszcze (naturalnie w trakcie wcześniejszych prac) zaklejenie krawędzi wyciętego koła zwykłą czarną taśma izolacyjną aby zabezpieczyć i wygładzić ową krawędź. Całość filtru oklejamy jeszcze czarną taśmą aby uniknąć przenikania fałszywego światła do obiektywu poza folią oraz ewentualnych odbić. BARDZO WAŻNE jest oklejenie krawędzi gdzie łączy się pierścień mocujący z kwadratami z folią, gdyż łączenie na zszywki nie daje szczelnego połączenia i będzie tam dostawało się wspomniane fałszywe światło. Jak całość wygląda można zobaczyć na poniższych zdjęciach. Dla estetyki przyciąłem filtry do kształtów mniej więcej ośmiokątów. Filtr teleskopowy (największy) jest (oprócz pierścienia mocującego) wykonany z grubszego kartonu (praktycznie z tektury) ze względu na sztywność. Oklejenie całości taśmą izolacyjną zabezpiecza nam dodatkowo filtr przed wilgocią gdyż taśma taka to wyrób „gumopodobny”. Oczywiście w czasie obserwacji słonecznych raczej deszcz nie pada ani nie grozi nam rosa. Wypadki jednak chodzą po ludziach i może nam się zdarzyć rozlanie napoju chłodzącego w trakcie „gorących” :) dziennych obserwacji słonecznych. Dodatkowo takie wyczernienie powinno do minimum ograniczyć przenikanie światła słonecznego do obiektywu poza filtrem (sądzę, że praktycznie do zera). Na koniec mała uwaga – dzięki mocowaniu filtrów za pomocą opisanych pierścieni, bardzo łatwo wykonać dodatkowe „pierścienie redukcyjne” i wykorzystać posiadany filtr w sprzęcie kolegi czy swoim o innej aperturze. I jeszcze ciekawostka, choć duży filtr pasowałem na TALa200K to pasuje on równie idealnie na Celestrona NexStar 8i. Przypadek? Może niech posiadacze innych telepów 200mm podadzą tutaj średnicę zewnętrzną (bądź obwód, wszystko jedno) swoich działek. Uffff, trochę się naprodukowałem… Mam nadzieję, że nikt nie zasnął w trakcie lektury. :mrgreen:

 

PS Tylko 5 zdjęć ze względu na ograniczenia na forum. :(

szukacz1.jpg

 

szukacz2.jpg

 

teleskopowy1.jpg

 

teleskopowy2.jpg

 

wszystkie.jpg

Link to comment
Share on other sites

Cygnus napisał, że folia się słabo klei, więc postanowiłem zamocować folię bez klejenia.

A próbowałeś przykleić ją taśmą klejącą?

Ja tak zrobilem dzięki czemu uzyskałem prawie idealnie płaską i naprężoną membranę. Nie wiem czy ma to jakiś wpływ na obserwacje, ale na pewno powiększa walory estetyczne, bo folia nie jest już taka wymiętolona.

Link to comment
Share on other sites

A próbowałeś przykleić ją taśmą klejącą?

 

Nie lubię zbytnio polegać na taśmach, bo te potrafią się pięknie odkleić po jakimś czasie. Poza tym, taki filtr pracuje w pełnym słońcu więc będzie się nagrzewał (zwłaszcza, że jego "obudowa" jest czarna) i taśma może puścić, wolałbym nie "dostać" w oko światłem słonecznym :noughty:. No i większosć taśm po jakimś czasie niestety "puszcza soki" czyli wypływa z nich klej - miałem już takie przypadki. :| Generalnie przyklejenie taśmą uważam za mało solidne rozwiązanie.

 

Co do pofałdowania folii to o ile wiem (być może źle wiem...) to nie ma to wpływu na jakość obrazów, więc, jak słusznie zauważyłeś, jest to jedynie walor estetyczny. Dodatkowo nie zaleca się całkowitego napinania folii. Ponoć lepiej kiedy jest ona właśnie lekko pofałdowana. :salu:

Link to comment
Share on other sites

Wyglądają te filtry (na fotografiach) okropnie, folia w ogóle nie napięta. Na obraz ma to minimalny wpływ, ale estetyka.. estetyka... Adam Słodowy :mrgreen:

 

Właśnie taśma (czarna, z tworzywa sztucznego, izolacyjna) trzyma świetnie.

Ja mój filtr zrobiłem z oryginalnej plastikowej przykrywy na tubę teleskopu, wyciąłem w niej stosowną dziurę (o średnicy równej średnicy zwierciadła głównego), folię nakleiłem po zewnętrznej stronie (bo jest łatwiej manipulować z taśmą) i jest ekstra, napięta jak trzeba, bardzo estetycznie. Filtr widać na awatarze :)

Taśma w słońcu wcale się nie odkleja ale nie zalecam przezroczystego scotcha do papieru tylko właśnie elektrotechniczną taśmę izolacyjną!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.