Skocz do zawartości
Damian Kępiński

Kilkaset godzin ekspozycji - czyli parę zdjęć zrobionych puszką po coli...

Rekomendowane odpowiedzi

13 godzin temu, Fotosnajper 12 napisał:

Słup trakcyjny czy z kamerą? Ale i tak brawo za miejscówkę.

Jeśli pytasz o miejsce zamontowania kamerki, to była to latarnia - dokładną miejscówkę zaznaczyłem czerwonym kółkiem:

 

Bez tytułu.jpg

Edytowane przez Damian Kępiński
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam! Wreszcie znalazłem temat o solarigrafii na tym forum :)  Dopiero zaczynam się w to bawić i mam pytanie.

Jak najlepiej mocować kamerę do słupka/parapetu/poręczy/czegokolwiek?

Widzę  @Damian Kępiński , że masz już duże doświadczenie w temacie, więc mógłbyś mi pomóc?

Edytowane przez Antoni Sk
literówka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Antoni Sk napisał:

Witam! Wreszcie znalazłem temat o solarigrafii na tym forum :)  Dopiero zaczynam się w to bawić i mam pytanie.

Jak najlepiej mocować kamerę do słupka/parapetu/poręczy/czegokolwiek?

Widzę  @Damian Kępiński , że masz już duże doświadczenie w temacie, więc mógłbyś mi pomóc?

Na wstępie odradzam taśmę klejącą i plastikowe paski zaciskowe - oba przypadki przez parę dni ekspozycji są okej ale później świrują pod wpływem różnic temperatury. Napinają się i luzują, w efekcie czego zdjęcie wychodzi mocno poruszone. Jeśli chodzi o moje doświadczenia w kwestii mocowania to trzymam się od paru miesięcy dwóch klejów - pierwszym jest przezroczysty uszczelniacz FIX ALL CRYSTAL. Chwyta "na kontakt", czyli przyciskasz posmarowaną kamerkę, puszczasz i od razu trzyma. Jego używam najczęściej - głównie ze względu na to, że po oderwaniu kamerki można usunąć to co pozostało w miejscu, w jakim była przyklejona. Staram się nie zostawiać po nich brudu, to dla mnie bardzo istotna sprawa. Drugim klejem jest MAMUT GLUE z Den Braven'a. Jest on gęstszy od kleju wspomnianego wcześniej i lepiej wytrzymuje nawet najgorsze warunki pogodowe, typu mróz 20*, bardzo wysoką wilgotność powietrza czy upały. Z tym, że jest on biały i zawsze pozostawia po sobie "ślad" którego nie da się zetrzeć. Z tego powodu używam go tylko do mocowania kamerek w miejscach, w których ten brud nikomu nie będzie przeszkadzał. Oba kleje są dostępne w typowych sklepach budowlanych typu Castorama, Brico, itd.

Edytowane przez Damian Kępiński
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wartburg - Szrot na peryferiach Oławy
~140 dni
Kodak Polymax

59e4092d01671_oii.jpg.53f4c0dea142a7330f3d1f753f44afdb.jpg

 

Most na Odrze - Oława
~140 dni
Kodak Polymax

59e409cf9e054_oawa2aj.jpg.23818508b8f2cafb055d6d0040089a5c.jpg

 

 #201- Bełchatów
Energetyk+Polymax
~80 dni

2011j.jpg.4f2aa1794301efcb20b595177a74c8ef.jpg

 

100 wschodów na niebie - 100 zachodów odbitych w oknach
Blokowisko POW - Bełchatów
Polymax+półwalec

Patrząc na zaparkowane "duchy" samochodów widać dość dokładnie skłonność poszczególnych ludzi do wybierania tej samej miejscówki do parkowania.

POW4j.jpg.7cecfea4c8eabe0025176ca45d008c82.jpg

59e40af1cc16d_POW4parking.jpg.e63f00e12b5d0eefeaecca1d121930b9.jpg

 

Testowy short z budowy na Wyszyńskiego (Bełchatów). Przez mury prześwituje cały krajobraz dzięki temu, że kamerka została przeze mnie zamontowana jeszcze w czasie gdy ustawiony był jedynie fundament. ToiToi na lewej - duch.
Ledwo 39 dni ekspozycji.
Polymax

IMG_20171013_0001h.jpg.8420fcd6932cc9415470c48e0cbad08a.jpg

 

Nieczynna wieża ciśnień w Oławie
Polymax w energetyku
~140 dni

59e40bc9dd3dd_oawa1j.jpg.9f029ded3c95c40c83b53211f2dfe15b.jpg

 

Kościół modrzewiowy w Postękalicach
Polymax w półwalcu
110 dni

59e40c12d1106_KociPostkalicej.jpg.77a1ead8c9553e469843f8e5674f8dd8.jpg

 

"MegaWatt" w centrum Bełchatowa
~95 dni
Polymax w półwalcu

Jasne plamy na dole to efekt prześwitów w tylnej ścianie kamerki.

59e40c63e03f8_niskiniskifullj.jpg.c8077dfd31d79ddd0cc22ade0588d28b.jpg

 

  • Lubię 8

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetnie, że spróbowałeś!

Masz rację, słup wygiął się ze względu na sposób w jaki zamontowałeś kamerkę - geometria zdjęcia zależy właśnie od tego. Widząc w jakim miejscu jest otworek i wiedząc na jakiej powierzchni wewnętrznej ściany jest poprowadzony papier, da się z łatwością przewidzieć jakie pole złapie dana kamerka. Schemat wygląda z grubsza tak:

puchah.jpg.f464590cb17472ed59578c7f5508747c.jpg

 

Rzeczywiście zrobiłeś zbyt duże otworki - optymalnie byłoby gdybyś uzyskał jakieś 0.2-0.3mm. Uda Ci się to gdy blaszkę delikatnie naciśniesz szpilką (nie robiąc w niej jeszcze wtedy dziurki) i powstałe dzięki temu wybrzuszenie lekko przeszlifujesz drobnym papierem ściernym. Po każdym ruchu kontroluj sobie, czy coś zaczyna prześwitywać - w pierwszym momencie gdy zauważysz prześwit delikatnie wsuń samą końcówkę ostrza szpilki, dzięki czemu wyrównasz krawędzie. To wystarczy by mieć całkiem nieźle przygotowany, bardzo mały otworek.

Poruszenia są wyraźne i w pierwszej chwili myślałem, że rzeczywiście to wina słabego kleju, ale po wyglądzie poruszenia na Twoim pierwszym zdjęciu można stwierdzić, że wynikają one bardziej z ruchów samego papieru wewnątrz puszek. Biorąc pod uwagę, że ta pierwsza puszka była zamontowana poziomo, to poruszenie powinno przebiegać pod kątem, za sprawą opadania jednej ze stron pod wpływem grawitacji... Ewidentnie tutaj widać, że papier w środku Ci się po prostu lekko zwinął i tak samo mogło być w przypadku reszty zdjęć :) Do stabilizowania papieru w środku puszki i do zabezpieczania aparatów przed dopływem światła, polecałbym Ci kupić taśmę aluminiową. Ja używam takiej z Kauflandu, kosztuje ledwo piątaka.

Co do klejów do montowania kamer na zewnątrz, polecam Mamut Glue lub FixAll Classic, ewentualnie FixAll Crystal. Wszystkie są do znalezienia w sklepach budowlanych.

 

P.s.: Na ostatnim zdjęciu masz powieloną linię podwójną ciągłą, a nie światła samochodów :)

  • Lubię 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szkoda zachodu z tym wycinaniem kwadracika ;) Druga rzecz, że sprawdzanie na "typowym otworku" jest niewymierne, bo fotografia krótkoczasowa daje o wiele lepszy efekt na tym samym otworku, niż gdyby został on wykorzystany do długich ekspozycji.

 

Temat zacisków i klejów już się przewinął w tym wątku :)

" Na wstępie odradzam taśmę klejącą i plastikowe paski zaciskowe - oba przypadki przez parę dni ekspozycji są okej ale później świrują pod wpływem różnic temperatury. Napinają się i luzują, w efekcie czego zdjęcie wychodzi mocno poruszone. Jeśli chodzi o moje doświadczenia w kwestii mocowania to trzymam się od paru miesięcy dwóch klejów - pierwszym jest przezroczysty uszczelniacz FIX ALL CRYSTAL. Chwyta "na kontakt", czyli przyciskasz posmarowaną kamerkę, puszczasz i od razu trzyma. Jego używam najczęściej - głównie ze względu na to, że po oderwaniu kamerki można usunąć to co pozostało w miejscu, w jakim była przyklejona. Staram się nie zostawiać po nich brudu, to dla mnie bardzo istotna sprawa. Drugim klejem jest MAMUT GLUE z Den Braven'a. Jest on gęstszy od kleju wspomnianego wcześniej i lepiej wytrzymuje nawet najgorsze warunki pogodowe, typu mróz 20*, bardzo wysoką wilgotność powietrza czy upały. Z tym, że jest on biały i zawsze pozostawia po sobie "ślad" którego nie da się zetrzeć. Z tego powodu używam go tylko do mocowania kamerek w miejscach, w których ten brud nikomu nie będzie przeszkadzał. Oba kleje są dostępne w typowych sklepach budowlanych typu Castorama, Brico, itd. "

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie chyba cały czas otworek za duży, bo mi aparacik nie łapie ostrości.. ale ślady Słońca wyszły ładnie ;)  Fomaspeed C312, pudełko po kliszy, ~100 dni :)

IMAG0046b.jpg

  • Lubię 3
  • Kocham 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 5.12.2017 o 09:54, Fotosnajper 12 napisał:

Wycięcie i wklejenie to kilka minut. Sprawdzenie to też taki sam czas. Chodzi tu o porównanie otworka względem "wzorca" którym jest np. obiektyw. Czym zdjęcie ostrzejsze i ciemniejsze, tym mniejszy i bardziej równy otworek. Bardziej nawet się skupiam na ostrości zdjęcia, co i tak uważam że jest do poprawienia. Typowo naświetlane chyba 20-30s ale ISO teraz nie pamiętam. Tylko o takie porównanie mi chodzi. I już kilka blaszek wywaliłem, bo wyszedł za duży i nierówny, a tak wywalił bym puszkę. Łatwiej obrobić kawałek płaskiej blaszki jak miziać wewnątrz puszkę z tego czegoś tam. Kleje już mam, więc to powinno pomóc. Zobaczymy za ok. 3 miesiące. Nowe już wiszą w starych miejscach. 

 

Pozdrawiam.

 

Będziesz oczywiście robił jak zechcesz, ale według moich doświadczeń testowanie otworka za pomocą aparatu całkowicie mija się z celem. Druga sprawa, że nie zgadzam się z tym, iż łatwiej obrabiać blaszkę niż samą puszkę, bo dodajesz sobie niepotrzebnej roboty (przygotowanie puszki według mojego "przepisu" zajmuje góra dwie minuty).

Jestem już teraz pewien, że w końcu i tak stwierdzisz, że sposób o którym mówię jest najlepszym na przygotowanie kamerki z puchy. To po prostu naturalna kolej rzeczy, kwestia tylko kiedy to nastąpi ;)

P.s.: Przyklejając blaszkę na większą dziurę w puszce tworzysz następne miejsce gdzie potencjalnie może dostawać się do środka wilgoć. Wierz mi, że nawet najlepiej zabezpieczone kamerki przepuszczają rosę pomiędzy "płatkami" taśmy (niezależnie ile warstw użyjesz), dlatego trzeba dążyć do zminimalizowania ryzyka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 5.12.2017 o 11:03, sidiouss napisał:

U mnie chyba cały czas otworek za duży, bo mi aparacik nie łapie ostrości.. ale ślady Słońca wyszły ładnie ;)  Fomaspeed C312, pudełko po kliszy, ~100 dni :)

IMAG0046b.jpg

To prawda, otworek trochę przeciągnięty :) Pokażesz tutaj fotę tego aparatu z kliszówki?

Sam rozmiar tego aparatu sprawia, że nie można specjalnie liczyć na fajerwerki, ale w tym przypadku zdecydowanie dałoby się wyciągnąć więcej przy trochę mniejszym otworku. Inna rzecz to czas. Aparatom z całych kliszówek trzeba dać te 5-6 miesięcy.

3 miesiące wystarczą, ale to w przypadku, gdy używasz na przykład półwalca z kliszówki - żeby go przygotować rozcinasz pojemnik na pół, doklejasz ściankę z plastiku, następnie robisz w tejże ściance dużą dziurę (~1x1cm) i dopiero na nią naklejasz blaszkę z przygotowanym wcześniej otworkiem. Światło w takiej kamerce będzie działało "wydajniej" niż w pełnym półwalcu, w efekcie czego ekspozycja będzie mogła być krótsza.

Negatyw zeskanowałeś do .jpg? Jeśli tak, to odradzałbym Ci to na przyszłość, bo mocno zatraca się jakość skanu. Dwie najlepsze opcje to .bmp i .tiff., przy ustawieniach dpi 600 i wyżej.

 

Edytowane przez Damian Kępiński

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki tylko żeby Wam serducho nie stanęło od nadmiaru napojów typu Red Bull, Cola i inne chemie. :)

 

  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, Fotosnajper 12 napisał:

Tu się z Tobą zgodzę. ;)

Masz jakiegoś zaufanego z papierem na ebayu? Możesz zapodać jakiś link? 

Nie mam. Trzeba szukać samodzielnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ŁÓDŹ - Fontanna przy Sukcesji
Półwalec PCV zamontowany na sygnalizatorze
~3 miesiące
Warto zwrócić uwagę na to, jak wyglądają refleksy słoneczne wymalowane na szybach... i oczywiście na latarnie, które jako jedyne na tego typu zdjęciach rejestrują się nocą :)

Sukcesja.jpg.ac748f8a6c86cbc5da35597b0540f8ba.jpg

 

Crop:

Sukcesjacrop.jpg.c74956ea34ff670823585c16ddd20c55.jpg

Edytowane przez Damian Kępiński
  • Lubię 5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sięgam ręką wystarczająco wysoko, by "normalni" ludzie tego nie zauważyli, a tym bardziej sięgnęli ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że to oczywiste, że nie wspinam się na niego, tylko dosięgam ręką. Tak jak już zresztą powiedziałem wyżej.

Edytowane przez Damian Kępiński

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 7.12.2017 o 00:16, Damian Kępiński napisał:

To prawda, otworek trochę przeciągnięty :) Pokażesz tutaj fotę tego aparatu z kliszówki?

Negatyw zeskanowałeś do .jpg? Jeśli tak, to odradzałbym Ci to na przyszłość, bo mocno zatraca się jakość skanu. Dwie najlepsze opcje to .bmp i .tiff., przy ustawieniach dpi 600 i wyżej.

 

Muszę spróbować z tym półwalcem, na razie zrobiłem aparacik z metalowego pudła po perfumach str8 ;) tył ma płaski a wieczko wypukłe, więc idealnie się nadaje :)

Co do skanowania, to niestety mój skaner robi tylko JPG 600 dpi.. 

IMG_20171210_125325_HDR.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, sidiouss napisał:

Muszę spróbować z tym półwalcem, na razie zrobiłem aparacik z metalowego pudła po perfumach str8 ;) tył ma płaski a wieczko wypukłe, więc idealnie się nadaje :)

Co do skanowania, to niestety mój skaner robi tylko JPG 600 dpi.. 

IMG_20171210_125325_HDR.jpg

Fajnie, że pokazałeś to zdjęcie, bo widać w czym może być problem jakościowy :) Pierwsza rzecz to zbyt duży otworek, a druga to brak czarnej taśmy na całej powierzchni kamerki. Na początku robiłem podobnie do Ciebie, czyli liczyłem na to, że czarnych pudełeczek nie trzeba dodatkowo wyczerniać, bo przecież nie powinny przepuszczać światła... A okazuje się, że przepuszczają i to wystarczająco dużo, aby niepotrzebnie "doświetlić" zdjęcie, co kończy się brakiem kontrastu :) Ja stosuję taką zasadę, że nawet gdy jestem pewien, że światło nigdzie się nie przedostanie, to i tak dodaję jeszcze jedną warstwę taśmy - tak profilaktycznie.

Gdy następnym razem użyjesz kliszówki, to po włożeniu papieru do środka dokładnie zaklej dookoła całe pudełeczko. Najlepiej skupić się na miejscu gdzie łączy się pokrywka i sam pojemnik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sporo prześwitujących duchów 1f631.png
Budowa przy Wyszyńskiego w Bełchatowie
~140 dni
Puszka po Redbull'u + Kodak Polymax

Dorzuciłem poniżej screena z google.maps z widokiem na miejscówkę jeszcze przed rozpoczęciem budowy i wykadrowane zbliżenie dla rozkminiaczy, chcących pobawić się wyobraźnią i na podstawie śladów Słońca przecinających konstrukcję dojść do tego, jakie jej części i kiedy były dobudowywane... Generalnie łatwe to nie jest.
:g:

 

IMG_20180104_0001j.jpg.920940b97480ea61f5bbfcd8915781d2.jpg

 

 

maps.jpg.9f68c1cfb8551aea160f13b1388113d3.jpg

 

IMG_20180104_0001jd.jpg.cf170dec0356215722a128aabee26d13.jpg

  • Lubię 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawo! Kapitalnie, ze tacy młodzi ludzie interesują się jeszcze taką formą sztuki. Świetne prace

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Polecana zawartość

    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 11 odpowiedzi
    • Zbiórka: Obserwatorium do poszukiwania nowych planet pozasłonecznych
      W związku z sąsiednim wątkiem o zasadach przyjmowania stypendiów, po Waszej radzie zdecydowałem się założyć zbiórkę crowdfundingową na portalu zrzutka.pl. W tym wątku będę informował o wszelkich aktualizacjach, przychodzących także po zakończeniu.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 80 odpowiedzi
    • Mamy polską zmienną typu R Coronae Borealis (RCB)! (albo z dyskiem protoplanetarnym?)
      W ten weekend, korzystając z danych ASAS-SN (All Sky Automated Survey for Supernovae), wykryłem nieznaną do tej pory zmienną typu R Coronae Borealis. To jedna z najrzadszych typów gwiazd zmiennych - do tej pory odnaleziono zaledwie ~150. Ich poszukiwanie nie należy do najprostszych, gdyż swoimi wskaźnikami barwy (B-V, J-K etc.) nie wyróżniają się zbytnio, dlatego szybciej jest przeszukać krzywe blasku.
        • Lubię
      • 14 odpowiedzi
    • Odkrycia 144 gwiazd zmiennych
      W tym temacie przedstawiam wyniki trwającego pół roku amatorskiego projektu, którego celem było wyszukiwanie nowych gwiazd zmiennych. Podsumowując, udało mi się znaleźć 144 gwiazdy zmienne, jedna z nich to współodkrycie z Gabrielem Murawskim - układ binarny o znacznej ekscentryczności. Postanowiłem więc zakończyć projekt, by móc zając się tematem spektroskopii średnich rozdzielczości.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 9 odpowiedzi
    • Poszukiwanie nowych mgławic planetarnych
      Witam,
       
      Przed chwilą otrzymałem maila o nowym odkryciu kandydatki na mgławicę planetarną, która otrzymała oznaczenie Mur 1. Oprócz tego, znalazłem także interesujący region (H II lub YSO), który uzyskał oznaczenie Mur Object 1. O co chodzi i co to są za znaleziska? Już wszystko wyjaśniam
       
      Kilka tygodni temu skontaktowałem się z francuzem Trygve Prestgardem, którego często można spotkać wśród takich projektów, jak SOHO Comets czy VSX (bardzo rzadkie zmienne, np. typu R Coronae Borealis czy YSO). Obecnie skupia się na poszukiwaniu nowych mgławic planetarnych na zdjęciach z obserwatoriów, mając na koncie kilkadziesiąt takich obiektów. Postanowiłem spróbować i poświęciłem na to około 15-20 godzin. Efekt? Dwa nowe znaleziska, które dostały oznaczenia na podstawie mojego nazwiska: Mur 1 oraz Mur Object 1.
       

      Possible Planetary Nebula - Mur 1
       
      Okazuje się, że na niebie wciąż nieco przeoczono, a do nich należą np. mgławice planetarne. Na chwilę obecną są to jedynie kandydatki, określane na podstawie widoczności w różnych pasmach (DSS, PANSTARRS, DECaPS, AllWISE). Kolejnym celem będzie określenie spektrum, co ma zweryfikować charakter PN (planetary nebula) obiektu. Od strony egzoplanet, możemy porównać do sytuacji, kiedy odnaleźliśmy powtarzalne tranzyty obiektu mogącego być rozmiarami planetą, ale trzeba jeszcze sprawdzić jego masę metodą radialną.
       
      Trzeba wspomnieć, że rzadko są to wyjątkowe źródła - są słabe (>17 mag), małe kątowo i rzadko kiedy ukazują swoje piękne kolory. Bo te jaśniejsze już wykryto wcześniej
       
      Oraz pozycja Mur 1 w programie Stellarium. Jak widać, z Polski go nie zobaczymy, bowiem leży w konstelacji Kila. Jest bardzo słaby (19-20 mag), więc jego rejestracja wymaga nieco poświęcenia.

       
      Na początku przyszłego roku zostanie opublikowany artykuł z nowymi znaleziskami, wśród których pojawi się powyższy obiekt. Prowadzi go również Francuz (Pascal Le Du), więc można spodziewać się, że raczej nie będzie on po angielsku Również wtedy będziemy mogli wyszukać go m.in. w bazie Simbad/VizieR czy HASH (http://hashpn.space/). Na chwilę obecną jedynie przekazując tę informację dalej.
       
      A tak z kolei wygląda Mur Object 1 - nie jest to mgławica planetarna, choć przypomina wyglądem. Zdaje mi się, że jeszcze będzie dokładniej sprawdzone co to takiego jest. Leży w konstelacji Żagla (także niebo południowe).

      Jaka jest efektywność? Przez kilkanaście godzin odnalazłem 9 podejrzanych celów, z czego dwa okazały się trafione - jeden znany (ale nieopublikowany jeszcze w Simbad) oraz Mur 1. Oprócz tego, Mur Object 1. Pozostała szóstka to pięć słabych galaktyk oraz jedna gwiazda (która wydawała się nieco bardziej rozmyta niż reszta w kadrze, ale jednak to gwiazda).
       
      Bardzo fajny projekt, który postaram się rozwinąć nieco bardziej, u boku poszukiwania nowych egzoplanet
        • Kocham
        • Lubię
      • 7 odpowiedzi
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.