Skocz do zawartości

FocusMax v3.8 - poczatek


Tayson

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 21.05.2016 o 18:24, wessel napisał:

Dokładnie tak. Jedna krzywa dla jednego setupu, dla wszystkich filtrów. Tylko po co do wszystkich filtrów? Ostrzymy raz na luminancji a resztę załatwiamy offsetem

wyliczenie offsetu widze tak:

-ostrosc dla L

-parkowanie dravtube na 0

- ostrosc dla R

- parkowanie dravdube na 0

- ostrosc dla L....

ostrosc ustawiana na zmiane L i inny filtr, np po 10x na kazdy filtr. powinno to dac juz jakas srednia wartosc offsetu. nawet jezeli zmieni sie troche temp, to pierwszą wartoscią odniesienia bedzie filtr L, a potem ten dla ktorego licze offset.

 

dobrze mysle?

trzeba na to poswiecic jedna nocke i bedzie z glowy.

 

W dniu 31.05.2016 o 10:17, Duser napisał:

Skoro twój setup jest mobilny i wymaga grzebania w nim podczas sesji, to właściwie po co bawić sie w Focusmaxa ( chyba że w celach naukowych :icon_wink: ).

To ma sens gdy masz sprzęt w obserwatorium, czasem trudno dostępny ( jak mój - na dachu garażu), wtedy ostrzenie zdalne ma sens.

zauwazylem, ze w ED80 (juz go nie mam) jak i w moim nowym APO100Q z R&P wyciag nie parkuje idealnie na 0. za kazdym razem brakuje ciut do zaparkowania na 0.

tez tak masz w swoim 100Q?

 

zastanawiam sie jak zdalnie doparkowac wyciag o te brakujace ulamki.

@MateuszW mozna w DF wymusic w ruchu swobodnym np -200krokow? Wtedy bede mial pewnosc, ze stoi na 0 pomimo wczesniejszych mikro poslizgow.

zauwazylem, ze jezeli dravtube nie mozna juz dalej wciagnac, to focuser przeskakuje. zakladam, ze to jest zabezpieczenie przed uszkodzeniem i nic zlego sie nie dziej z przekladnia, slimakiem i innymi elementami.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze kombinujesz. Mając porządny focuser mający bezwzględny eknoder położenia np. FLI Atlas albo FLI PDF nie musisz nic parkować. Po prostu jak masz dobre krzywe to ostrzysz na każdym z filtrów a różnicę wpisujesz jako offset w Maximie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tayson napisał:

dobrze mysle?

trzeba na to poswiecic jedna nocke i bedzie z glowy

Trochę nie rozumiem tej pierwszej części z parkowaniem. Po prostu ostrz na zmianę L i np R kilka razy, za każdym razem odejmuj otrzymane pozycje i wylicz średnią.

1 godzinę temu, Tayson napisał:

zauwazylem, ze w ED80 (juz go nie mam) jak i w moim nowym APO100Q z R&P wyciag nie parkuje idealnie na 0. za kazdym razem brakuje ciut do zaparkowania na 0.

tez tak masz w swoim 100Q?

Ten problem wynika przede wszystkim z małej sztywności samego mechanizmu wyciągu: ośki, tego plastikowego "uchwytu" na ośkę itp. W efekcie powstaje coś na kształt luzu, ale o trudnym do zrozumienia charakterze. Możesz spróbować użyć backlasha z ostatniej zakładki focusmax. Nie wiem, jak działa, bo nie korzystałem, ale może się sprawdzi. Sam będę implementował wbudowaną redukcję backlasha w samym focuserze jako kolejna rzecz.

1 godzinę temu, Tayson napisał:

@MateuszW mozna w DF wymusic w ruchu swobodnym np -200krokow? Wtedy bede mial pewnosc, ze stoi na 0 pomimo wczesniejszych mikro poslizgow.

zauwazylem, ze jezeli dravtube nie mozna juz dalej wciagnac, to focuser przeskakuje. zakladam, ze to jest zabezpieczenie przed uszkodzeniem i nic zlego sie nie dziej z przekladnia, slimakiem i innymi elementami.

Czegoś takiego nie bardzo da się zrobić... Ale podstawowe pytanie jest takie, czy po takim zaparkowaniu i wróceniu na pozycję ostrości focuser wróci w to samo miejsce, czy nie? Bo jeśli tak, to odstępstwo od zera nie stanowi problemu.

Przeskakiwanie to cecha samego silnika i pojawia się, gdy jest za słaby, aby się obracać. W tym wypadku wychodzi na to, że opór zablokowanego crayforda jest już za duży i nie daje rady "kręcić w miejscu" ośką. Tak, nic się wtedy złego nie dzieje i nie psuje ze sprzętem. To przeskakiwanie dzieje się w polu magnetycznym, a nie jakiejś zębatce, czy czymś :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poluj na używki PDF. Pojawiając się czasami w cenach do 4500 max, a widziałem tez za 3700.

PDF jest starszą konstrukcją i w opinii niektórych np. Jesiona trochę zawodną ze względu na konstrukcje mechaniczną - tam jest łańcuszek napędzający trzy koła zębate i to wszystko jest odkryte. Ja myślę, że to może być powód złego działania tej mechaniki. Zrobiłem sobie taki pokrowiec pyłoszczelny i on chroni także przed wilgocią, bo elektronika też jest odsłonięta.

Atlas już tych wad nie ma. Mam oba te fokusery i oba działają lepiej niż poprawnie. Nie ma problemów z łącznością i precyzją działania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Tayson napisał:

wyliczenie offsetu widze tak:

-ostrosc dla L

-parkowanie dravtube na 0

- ostrosc dla R

- parkowanie dravdube na 0

- ostrosc dla L....

 

26 minut temu, MateuszW napisał:

Trochę nie rozumiem tej pierwszej części z parkowaniem. Po prostu ostrz na zmianę L i np R kilka razy, za każdym razem odejmuj otrzymane pozycje i wylicz średnią.

 

jezeli FM ma w krzywych wyliczona pewna pozycje dravtube (np 8000), od ktorej najszybciej i najsprawniej wyliczy ostrosc, to przed kazdorazowym wykonaniem ostrzenia trzeba zaczynac od pozycji 0 - drawtube calkowice schowana.

w momencie gdy po zaparkowaniu wyciag sie nie cofnie do konca pozostaje pewna wartosc (np 300) ktora bedzie odjeta do kolejnego ostrzenia, wiec kolejnym razem FM ustawi ostrosc o iles tam krokow wczesniej (w tym przypadku ostrosc na 7700) niz wypadloby w przypadku wyjechania z pozycji 0.

nie wiem wiec czy jest to offset dla filtra, czy blad parkowania.

 

po zalozmy 10tym wyjechaniu do 0 ostrosc moze wypasc w okolicy np 5000, a wtedy juz na pewno FM sie pogubi.

czy przypadkiem nie bedzie latwiej ostrzyc dla kazdego filtra RGB osobno? wydaje mi sie ze sztywne wyliczenie offsetu moze byc bardzo problematyczne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam że nie rozumiem. Fokuser musi tak sterować wyciągiem, aby pracował on bez poślizgów i wracał do założonego położenia. Jeśli tak nie jest to nie ma sensu używanie FM.

Ja używałem wcześniej wyciągu rack and pinion z Robofokusem do kamery STL i byłem bardzo zadowolony.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Tayson napisał:

jezeli FM ma w krzywych wyliczona pewna pozycje dravtube (np 8000), od ktorej najszybciej i najsprawniej wyliczy ostrosc, to przed kazdorazowym wykonaniem ostrzenia trzeba zaczynac od pozycji 0 - drawtube calkowice schowana.

Hmm, ale dlaczego musisz zaczynać od zera? Ja u siebie zaczynam od schowanego wyciągu, potem daję żeby się ustawił na pozycję zgrubnej ostrości (te 8000 np) i następnie klikam focus w focus maxie. Jeśli potrzebuję powtórzyć ostrzenie, to znowu klikam focus, ale nie wracam w międzyczasie do zera. W zerze jestem tylko na początku i na końcu (jak parkuję).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aby kazdy wynik byl liczony od fizycznego zera i latwiej bylo wszystko wyliczyc.

nie zawsze wyciag sie chowa do konca. oczywiscie jezeli jestem kolo sprzetu to moge recznie dokrecic galka i jest po sprawie. caly czas mam na mysli prace zdalna z domu, gdy nie widze setupu.

 

niewaze.... zobaczymy co przyniosa nocne testy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Tayson napisał:

aby kazdy wynik byl liczony od fizycznego zera i latwiej bylo wszystko wyliczyc.

nie zawsze wyciag sie chowa do konca. oczywiscie jezeli jestem kolo sprzetu to moge recznie dokrecic galka i jest po sprawie. caly czas mam na mysli prace zdalna z domu, gdy nie widze setupu.

 

niewaze.... zobaczymy co przyniosa nocne testy.

W maximie masz możliwość ustawienia backlashu wyciągu. Przestaw wyciąg na jakąkolwiek wartość, a następnie krok po kroku przesuwaj wyciąg w przeciwną stronę. Powinieneś wyczuć palcem gdy poruszy się pokrętło wyciągu. Gorzej gdy tak jak u mnie wyciąg ma kilkaset tysięcy kroków, wówczas nie ma innej możliwości jak zwiększyć granulację kolejnych przesunięć wyciągu. To co wyjdzie wpisujesz do maxima i zapominasz o problemie.

Edytowane przez Krzychoo226
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MateuszW napisał:

Hmm, ale dlaczego musisz zaczynać od zera? Ja u siebie zaczynam od schowanego wyciągu, potem daję żeby się ustawił na pozycję zgrubnej ostrości (te 8000 np) i następnie klikam focus w focus maxie. Jeśli potrzebuję powtórzyć ostrzenie, to znowu klikam focus, ale nie wracam w międzyczasie do zera. W zerze jestem tylko na początku i na końcu (jak parkuję).

 

1 godzinę temu, Tayson napisał:

aby kazdy wynik byl liczony od fizycznego zera i latwiej bylo wszystko wyliczyc.

nie zawsze wyciag sie chowa do konca. oczywiscie jezeli jestem kolo sprzetu to moge recznie dokrecic galka i jest po sprawie. caly czas mam na mysli prace zdalna z domu, gdy nie widze setupu.

Przyznam że nie rozumiem , po co cały ten ambaras z parkowaniem wyciągu. Po co go parkowć? Po czorta jeździć tym wyciągiem w tą i nazad ???

Ja nie parkuję wyciągu . Zostaje w pozycji ostatniej ostrości. Podczas ponownego wyostrzenia pozycja fokusera odpowiadająca ostrości zmienia sie nieco, ale w niczym przecież to nie przeszkadza. Przecież ewentualne różnice ostrości między filtrami zapisane są jako ofsety w stosunku do pierwszego filtra ( najczęściej LUM) , a nie jako bezwzględne wartości kroku fokusera. Tak jest w Maximie, ale także  innych znanych mi programach, jak choćby SGpro.

Natomiast kluczową sprawą jest takie ustawienie backlasha , aby wyciąg  po komendzie np  100 kroków IN , a potem 100 kroków OUT wracał dokładnie do tego samego punktu.

Jako elementu wykonawczego używam u siebie motoreduktora od Robofocusa, który jest ok, ale  także ma pewien backlash ( na przekładniach ). Przyznam, że nie przekonały mnie wbudowane w Maxima , czy SGpro funkcje kasacji backlasha, dlatego zaimplementowałem sobie własną funkcję do mojego sterownika . Mogę np podac osobno wartośc luzu dla każdego z kierunków przesuwu. Sterownik pamięta ostatni kierunek i po prostu dodaje odpowiednią liczbe kroków przy zmianie kierunku ostrzenia. Działa to lepiej , w moim przekonaniu.  .

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież dowolny programowy backlash załatwia cały problem. 200 kroków skasuje każdy luz. Przy starcie ostrzenia odjeżdża w kierunku OUT do np. HFD40, implementuje backlash, a potem wszystko odbywa się już tylko w kierunku IN i to musi działać - pod warunkiem, że wyciąg wytrzyma ciężar kamerki wraz z zabawkami.

Atlas owszem, ale na używanego PDF'a to bym już uważał. Te śrubki, które robią tam całą robotę nie dość, że mają skok calowy (czyli duży) to szorują w ściance grubości ~1mm - to się musi wyrobić. Wiem, bo miałem :(

Pozdrawiam Wszystkich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Tom-cio napisał:

 

Atlas owszem, ale na używanego PDF'a to bym już uważał. Te śrubki, które robią tam całą robotę nie dość, że mają skok calowy (czyli duży) to szorują w ściance grubości ~1mm - to się musi wyrobić. Wiem, bo miałem :(

Pozdrawiam Wszystkich.

To ja mam pewnie nowszy model PDFa bo ma wstawki - chyba mosiężne, chromowane albo niklowane , w obudowie. A skok- bez przesady! Przesuw 8 mm to 5500 kroków!

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Krzychoo226 napisał:

Zmierz backlash, wpisz do maxima, on zajmie się resztą.

Masz jakiś pomysł jak to dokładnie zmierzyć? Z Maxima do tego nie chce korzystać. 

 

W FM jest backlash comp., np IN Wpisuję się liczbę X kroków. 

 

Oki, ale moje pytanie.

On ta liczbę kroków będzie doliczal kazdorazowo, niezmiennie? Czy to przy ruchu o 100 kroków, czy 1000 zawsze doda stałe Xkrokow?  Zaczynam wątpić w idę offsetu moim wyciągiem..... 

Edytowane przez Tayson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do każdego ruchu w przeciwną stronę względem poprzedniego doda backlash i tyle. Jak to policzyć dokładnie? Nie wiem. W Moonlite ruszałem krok po kroku aż poczułem że wyciąg ruszył. Możesz przykleić do pokrętła jakiś pręcik by wydłużyć ramię.

Edytowane przez Krzychoo226
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Krzychoo226 napisał:

Do każdego ruchu w przeciwną stronę względem poprzedniego doda backlash i tyle.

Ale to tak nie działa . Maxim doda backlash tylko do wybranego kierunku ( IN lub OUT) , cofając nieco fokuser o zadaną ilość  kroków przy ruchu w przeciwną stronę . Przy wykonywaniu drobnych korekt (np przy kompensacji temperatury) wychodzi to średnio.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Ustawienie Focusa IN oraz HFD, a nie last position. Czas exp gwiazdki wg max 1s, czyli wszystko zależy od jasności gwiazdki. 

Krzywe dostają punktacje więc wybierz te najlepsze. Im więcej tym lepiej, ale mi daje również radę z 3szt.

Odpal wizzarda. Oczywiście działaj na filtrze L. Bez problemu poradzi sobie z ostrzeniem na innych filtrach, o ile są tego samego producenta. 

Bazowa ekspozycje daj w bin2, a przy ustawianiu ostrości bin1. 

Edytowane przez Tayson
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.