Jump to content

Znane obiekty w 3D


Recommended Posts

Natknąłem się dziś na informację o tym, że Wielka Mgławica w Orionie jest mniej więcej kulista. Zdziwiło mnie to trochę bo widziana z naszej perspektywy nie przypomina takiego kształtu. Z ciekawości poszukałem takich wizualizacji znanych nam obiektów, które ułatwiłyby zrozumienie ich kształtów w trójwymiarze :)

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Część to pewnie pomiary odległości różnych fragmentów obiektów, część to pewnie założenie jak według naszej wiedzy pewne zjawiska powinny zachodzić, a część to pewnie zwykłe domysły, dlatego nie możemy tego interpretować jako prawdę objawioną ale pewną pomoc w wyobrażeniu sobie jak to wygląda.

 

Ciekawe i dosyć prawdopodobne opracowanie modelu Mgławicy Homunculus:

 

 

http://www.nasa.gov/content/goddard/astronomers-bring-the-third-dimension-to-a-doomed-stars-outburst

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Aczkolwiek owe domysły przeprowadzane są dość sensownie i nawet powiedziałbym, że skomplikowanie ;) Dochodzi jeszcze założenie, że obiekty wykazują dużą symetrię.

 

Metoda opisana jest tutaj:

http://www.cg.cs.tu-bs.de/publications/wenger2012visualization/

można ściagnąć z tego miejsca kilka modeli mgławic i całą publikację na ten temat ;)

Te modele są w dwóch formatach: HDF5 oraz DDS. Nie wiem czym jest HDF5, DDS wiem, ale nie wiem czym na windowsach można to prawidłowo otworzyć - to są pliki, które mają warstwy, każda z warstw jest przekrojem na odpowiedniej głębokości. Istnieje plugin do Photoshopa, który obsługuje DDSy (oraz cały zestaw narzędzi do command line-a) na stronach NVIDIA, trzeba szukać "DDS tools". Nie otworzą one natomiast tych plików jako modeli 3d, tylko pozwolą na konwersje do innych formatów graficznych i oglądanie kolejnych warstw osobno :( DDSy oryginalnie służą do robienia tekstur w grach, bo jest to natywny format dla kart graficznych i zwiększa wydajność (ze stratną kompresją).

 

 

 

Część to pewnie pomiary odległości różnych fragmentów obiektów, część to pewnie założenie jak według naszej wiedzy pewne zjawiska powinny zachodzić, a część to pewnie zwykłe domysły, dlatego nie możemy tego interpretować jako prawdę objawioną ale pewną pomoc w wyobrażeniu sobie jak to wygląda.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Można w zasadzie powiedzieć, że większość mgławic jako kompleksów, nie tylko samych wycinków, które znamy, jak na przykład Filary w m17 są mniej więcej kuliste. Tym bardziej obszary powstałe w wyniku śmierci gwiazdy.

Pomiary takiego czegoś opierają się na mierzeniu radialnych i dopplerowskich prędkości konkretnych obszarów. Mając te dane możemy mniej więcej odtworzyć kształt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Podobny wątek już mamy, więc łączę ^_^

 

Jukka Metsavanio pokrótce wyjaśnia jak to robi:

 

Cytat

My 3-D experiments are a mixture of science and an artistic impression. I collect distance and other information before I do my 3-D conversion. Usually there are known stars, coursing the ionization, so I can place them at right relative distance. If I know a distance to the nebula, I can fine tune distances of the stars so, that right amount of stars are front and behind of the object.

 

After the first step [gathering the info about the stars], the nebula layer of the image get splitted to an elemets by it’s structure. Then a 3d-mesh is made by the brightness of the nebula. This can be done since the gas in the nebula emits a light of it own and the thickness of the nebula can be estimated by the amount of light.

Then I split the star image to a separate layers by the star brightness and the color index. If there are stars with a known distance, like ones coursing the emission of the nebulosity, I separate them to a different layers, all the steps are done “semi automatic”.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.