Jump to content
Adam_Jesion

ZWO ASI1600MM-Cooled - Testy

Recommended Posts

Ja rozumiem że ta jedna będzie już jako używana ze zniżką dla właściciela ;)

 

Czy mi się wydaje czy jest spory szum mimo schłodzenia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ja rozumiem że ta jedna będzie już jako używana ze zniżką dla właściciela ;)

 

Czy mi się wydaje czy jest spory szum mimo schłodzenia?

 

Ta zostaje. Spokojnie. Trochę wiary w bliźnich :)

 

 

 

 

 

Czy mi się wydaje czy jest spory szum mimo schłodzenia?

Ściągnij fits'a i zobacz sam. Przecież to jest szum na poziomie kilkuset ADU (na 65K jednostek). Histogram na screenie z maxima wyskalowany jest od 34 do 1000 ADU. Niestety nie aktualizuje go do ręcznie ustawionego 20 000 ADU, więc się nie sugeruj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamera prezentuje się super. Już zaczynam żałować, że się ostatecznie na nią nie zdecydowałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zastanawiam się poważnie nad zakupem tej kamery (mono-chłodzona) późną wiosną 2017 roku (o ile żaden wydatek po drodze się nie pojawi). Na razie korzystam z Altaira GPCAMV2 IMX224 i powoli rozgryzam jak z nią pracować. Patrząc na jej możliwości, potrzebuję parę rad. Kamera przede wszystkim byłaby wykorzystywana do następujących celów:

- astrofotografia krótkoczasowa (typu 1000x2s) dla obiektów (szerokokątne mgławice mało mnie interesują, tak samo jak długie czasy ekspozycji (rzędu minut); jeszcze nigdy nie zrobiłem fotki o czasie ekspozycji dłuższej niż 60 sek...)

- fotometria (i tutaj bardzo proszę o jakiś test w tym kierunku; nie tylko liniowości, ale jakiś obiekt w praktyce (zaćmieniówka/tranzyt egzoplanety itp))

- fotografowanie słabych obiektów (ogólnie jako detekcja, by móc sięgnąć 20 mag)

- nieco mniej szczegóły planet Układu Słonecznego, to przeżyję (i potrudzę się, skoro tańsza ASI290 lepiej się nada)

 

Na razie byłby wykorzystywany z GSO 8" na EQ5, ale w związku z powyższymi potrzebami, mógłbym rozbudować później o Dobsona 12-14" na GOTO. Do tego coś na mniejszej ogniskowej, aby móc pracować w większej skali. Prosiłbym tutaj o radę (szczególnie posiadających ASI1600) - warto iść tędy w moim przypadku, czy nie?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Usb 0,5m kątowe - szukam tego od prawie roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym sobie jeszcze życzył test AS1600 z filtrem Ha - może być podpięta do jakiegoś obiektywu f/4. Jak Ktoś - coś to wrzućcie fitsa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym sobie jeszcze życzył test AS1600 z filtrem Ha - może być podpięta do jakiegoś obiektywu f/4. Jak Ktoś - coś to wrzućcie fitsa :)

 

Na pewno będzie. Wszystkie materiały będą dostępne w fitsach, do tego video :)

 

Przy okazji zaktualizowałem wpis o wykres chłodzenia. Czasu odczytu nie zmierzę, bo jest bliski zeru.

ASI1600MMC-temperature.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zastanawiam się poważnie nad zakupem tej kamery (mono-chłodzona) późną wiosną 2017 roku (o ile żaden wydatek po drodze się nie pojawi). Na razie korzystam z Altaira GPCAMV2 IMX224 i powoli rozgryzam jak z nią pracować. Patrząc na jej możliwości, potrzebuję parę rad. Kamera przede wszystkim byłaby wykorzystywana do następujących celów:

- astrofotografia krótkoczasowa (typu 1000x2s) dla obiektów (szerokokątne mgławice mało mnie interesują, tak samo jak długie czasy ekspozycji (rzędu minut); jeszcze nigdy nie zrobiłem fotki o czasie ekspozycji dłuższej niż 60 sek...)

- fotometria (i tutaj bardzo proszę o jakiś test w tym kierunku; nie tylko liniowości, ale jakiś obiekt w praktyce (zaćmieniówka/tranzyt egzoplanety itp))

- fotografowanie słabych obiektów (ogólnie jako detekcja, by móc sięgnąć 20 mag)

- nieco mniej szczegóły planet Układu Słonecznego, to przeżyję (i potrudzę się, skoro tańsza ASI290 lepiej się nada)

 

Na razie byłby wykorzystywany z GSO 8" na EQ5, ale w związku z powyższymi potrzebami, mógłbym rozbudować później o Dobsona 12-14" na GOTO. Do tego coś na mniejszej ogniskowej, aby móc pracować w większej skali. Prosiłbym tutaj o radę (szczególnie posiadających ASI1600) - warto iść tędy w moim przypadku, czy nie?

 

Poczekajmy na odpowiedzi, aż zacznę (i inni) pracować z tą kamerą. Wezmę pod uwagę Twoje pomysły. Dzięki.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno będzie. Wszystkie materiały będą dostępne w fitsach, do tego video :)

 

Przy okazji zaktualizowałem wpis o wykres chłodzenia. Czasu odczytu nie zmierzę, bo jest bliski zeru.

Adam, ten wykres ma sens jeśli podasz temperaturę ambientu. Te 25 stopni to nie jest temperatura otoczenia tylko temperatura matrycy bez chłodzenia!
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Libmar, myślę, że do fotometrii to nie koniecznie bo 12 bitów nie zapewni liniowości pomiaru w wystarczająco dużym zakresie (obym się mylił, bo też się zastanawiam nad zakupem). A tak na marginesie to do fotografowania słabych obiektów musisz pogodzić się z dłuższymi czasami naświetlania.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trudno mi też powiedzieć, gdyż ta kamera Altair świetnie spisała się na testach sprzętowych (R^2 > 0.999995 przy minimalnym gainie, a jak już przeszedłem do praktyki, to istna masakra. Jeszcze wcześniej cieszyłem się, że dało radę osiągnąć dokładność +/- 0.007 mag na podstawie 20 lightów bez klatek kalibracyjnych. Rozrzut pomiarów był bardzo znaczny, porównywalny (czasem gorszy) niż dla lustrzanki 60D (+/- 0.04 mag), co dla egzoplanet jest kompletnie niezadowalający. Trochę nie łapię co takiego źle robię, być może program mam zmienić. Po prostu muszę najpierw rozgryźć co takiego robię źle, bo już kilka razy podpadłem.

 

Gajowy ostatnio testował swoją ASI290 na SCT 8", to trochę seeingiem szarpało. Ale z tego co pamiętam, sięgnął 19.5 mag przy stacku 1.000-2.000 1-sekundowych klatek (nie pamiętam dokładnie ile ich było). Mi przy 100x5s złapało do 18 mag przy silnym LP (fotografowanie przy lampie), co prawda, przy f/4. Taki Dobson dałby radę na pewno nieco dłużej naświetlać, zanim uwidoczni się rotacja pola. Przygodę z Virtuoso już przerobiłem. Fotki z takiego sprzętu na forum dowodzą, że po 20s są bez problemu możliwe, a to w zupełności (jak na oczekiwania) wystarczy. Gorzej tylko, że spora ogniskowa to i problemy z seeingiem, więc gwiazdy rozlane i zasięg nieco mniejszy. Ale Gajowy miał podobnie. A zanim do niego dojdę, to i na EQ5 można robić :) Niestety, nie stać mnie na tubę 12" i AZ-EQ5 (czy tam 6) i szukam tańszych rozwiązań.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilość paczuszek na biurku z kamerkami robi wrażenie. Unboxing i prezentacja kamerki bardzo fajna. Nie da się ukryć, że ASI robi bardzo ładne kamerki a ta z filmiku prezentuje się wręcz pięknie. I ta matryca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adam, ten wykres ma sens jeśli podasz temperaturę ambientu. Te 25 stopni to nie jest temperatura otoczenia tylko temperatura matrycy bez chłodzenia!

 

Delta to delta. Temperatura otoczenia też była 25C (momentami więcej). Zależało mi, żeby właśnie kamera startowała z podobnej temperatury.

Edited by Adam_Jesion

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co przedstawia ten light? To jest równomiernie oświetlona powierzchnia? Dziwne te artefakty na brzegach

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilość paczuszek na biurku z kamerkami robi wrażenie. Unboxing i prezentacja kamerki bardzo fajna. Nie da się ukryć, że ASI robi bardzo ładne kamerki a ta z filmiku prezentuje się wręcz pięknie. I ta matryca.

 

Też mi się podoba, ale do czasu, jak sobie pomyślę, że muszę to wszystko sam popakować i porozsyłać ASAP :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Libmar, myślę, że do fotometrii to nie koniecznie bo 12 bitów nie zapewni liniowości pomiaru w wystarczająco dużym zakresie (obym się mylił, bo też się zastanawiam nad zakupem). A tak na marginesie to do fotografowania słabych obiektów musisz pogodzić się z dłuższymi czasami naświetlania.

Jak nie fotografuje się czegoś jasnego to i tak sygnał będzie nisko na skali, więc 12 bitów nie powinno być żadnym problemem. Francuzi amatorzy już dawno temu użyli znacznie słabszej 8-bitowej DMK31 do złapania tranzytu znanej egzoplanety.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co przedstawia ten light? To jest równomiernie oświetlona powierzchnia? Dziwne te artefakty na brzegach

 

Trochę myląca jest ta nazwa. Tak jak pisałem, chciałem zobaczyć, jak bardzo powtarzalny jest amp-glow. Zrobiłem 5 darków i je odjąłem od szóstego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak nie fotografuje się czegoś jasnego to i tak sygnał będzie nisko na skali, więc 12 bitów nie powinno być żadnym problemem. Francuzi amatorzy już dawno temu użyli znacznie słabszej 8-bitowej DMK31 do złapania tranzytu znanej egzoplanety.

 

Największym problemem (z jakim miałem do czynienia przy zbieraniu materiału w 12-bit) jest faktycznie płytka studnia. Dopóki gwiazda zmienna i referencyjna będą o podobnej jasności, nie będzie większego problemu. Podczas ostatniej próby było już całkiem obiecująco - zmieniłem nawet zestaw z GSO 8" na ED80, aby mieć referencyjną nieco bliżej. Szkoda tylko, że była o 1.1 mag słabsza - stąd miałem wątpliwości jeszcze przed rozpoczęciem zbierania materiału. I miałem rację. Do zaćmieniówek (gdzie różnice w jasności są duże), może być kiepsko. Trzeba wtedy szukać inną referencyjną lub nawet zmieniać parametry ekspozycji, kiedy gwiazda nam osłabnie. Przy tranzytach planet pozasłonecznych poradzi sobie - można trzymać się jednej. Oczywiście o podobnej jasności, czyli o różnicy nie większej niż 0.4-0.5 mag.

 

Stąd na logikę, taką 8-bit i 12-bit dałoby radę. Ale możliwości ograniczone.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Delta to delta. Temperatura otoczenia też była 25C (momentami więcej). Zależało mi, żeby właśnie kamera startowała z podobnej temperatury.

 

Nie, sorry nie masz do końca racji. Zasilana matryca pokazuje zawsze o kilka stopni więcej od ambientu. W wypadku STL jest to 3-5 stopni, w wypadku ATIKa 9 - 6 do 8 stopni. A delta jest podawana FROM AMBIENT TEMPERATURE. Jeśli byśmy tak liczyli jak proponujesz to STL by schładzal do -45 stopni, a tak nie jest :) . No ale w naszych warunkach atmosferycznych to może nie jest takie istotne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Abstrahując od postu Wessela, ale nadal w zagadnieniu, ZWO dali ciała z chłodzeniem bo to co ATIK realizuje jednym TES-em na 500mA oni robią dwoma TEC-ami potrzebując aż 2-3 A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety , wlaśnie ostatnio potknąlem się o te kilka stopni róźnicy, stąd mam pomiary. Otóż przy temperaturze otoczenia 25 stopni , a tak było co noc w Chorwacji, Atik nie dał się stabilnie schłodzić do -15 . Przy -10 szum termiczny jest taki, że po 8 godzinach naświetlania po 600 sekund dalej widać szum. Z STLem było podobnie , z tym że STL ma wodne chłodzenie i zejście do wymaganego -20 nie było problemem. Jak to pokazuje te 5 stopni o których rozmawiamy ma czasem kluczowe znaczenie.

A szum termiczny półprzewodnika jest identyczny w Atiku, Stlu czy ASI, bo to nadal krzem i jego właściwości. Dodatkowo sposób domieszkowania w matrycach wpływa bardzo niekorzystnie na ich stabilność termiczną, stąd np. warunkiem naświetlania dobrych klatek jest stabilna temperatura na matrycy i praca coolera na 70-80 procent z pewnym zapasem.

Edited by wessel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najdziwniejszy bias jaki w życiu widziałem :)

 

Adamie jeśli to nie problem to skontaktuj się z Pavel'em Pech'em (Konihlav na cloudynights). Niech rzuci okiem na klatki kalibracyjne i przy okazji uzupełni sobie bazę danych o kolejny wpis, bardzo jestem ciekaw jak w rzeczywistości wyglądają szumy w tych kamerach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Druk 3d. Projekty wydruków przydatnych w astronomii amatorskiej i nie tylko amatorskiej.
      @Adam_Jesion zachęcił mnie do założenia tematu odnośnie druku 3d. Z oczywistych względów nie ma sensu powielać treści poświęconych zagadnieniom sprzętowym, które można znaleźć w dedykowanych temu stronach/forach. To forum Astro, więc skupmy się naszym podwórku.
        • Like
      • 29 replies
    • Akcja grupowa - montaże Lupus AI
      Ruszamy z akcją zapisów na zakup naszych teleskopów! Oferowany montaż będzie miał sporo istotnych poprawek względem prototypu który przyjechał na jesienny zlot i który obecnie użytkuję. Będzie też przygotowany do instalacji enkodera i gdy skończymy obecnie projektowany sterownik to przyjedziemy i zainstalujemy wszystko co potrzeba.
        • Love
        • Like
      • 49 replies
    • Wydrukuj sobie spektroskop
      Spektroskopia jest dziedziną, w której coraz częściej realizują się astroamatorzy. W Europie szczególnie zaawansowani są tu koledzy z Francji oraz UK. My cóż, dopiero nieśmiało próbujemy, ale nawet tutaj na forum mamy przykłady osób, które osiągają już bardzo dobre wyniki @bajastro.
        • Like
      • 70 replies
    • Nowe działy dla początkujących na Astropolis
      W nawiązaniu do apelu zasygnalizowanego w tym wątku wdrożyłem dzisiaj nowy typ for na Astropolis - tzw. Pytania i Odpowiedzi. Działa to dokładnie tak, jak np. na StackOverflow, czyli ktoś zadaje pytanie, reszta odpowiada i ocenia ich jakość. Autor pytania (lub moderator) w odpowiednim momencie oznacza odpowiedź jako najlepszą (wyczerpującą zakres pytania). 
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Czym są przestrzenie kolorystyczne (sRGB, AdobeRGB) i jak nimi zarządzać
      Proces zarządzania kolorem (sRGB, AdobeRGB, itp) na konkretnym przykładzie.
       
      • 49 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.