Jump to content

Canon - winietowanie


Robson_g
 Share

Recommended Posts

Cześć.

Mam problem z obróbką zdjęć z obiektywów z dużym winietowaniem. Podczas wyciągdania obiektów, dochodzi do ostrych przebarwień i w ogóle do wręcz zaniku zebranego sygnału.

Czy jest jakiś sposób na pozbycie się tego, czy mam przymykać ostro obiektyw?

Podałem przykład :

To jest stack po delikatnym wyciągnięciu.

70 mm

F3.2,a chciałbym nawet na F2.8, bo jest taka możliwość.

 

Dziękuję i pozdrawiam

test winietowania.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flat lub sztuczny flat. Innej opcji nie ma.

 

Jest, oszustwo ;)

W photoshopie robisz kopię warstwy, inwersję, a następnie takiego blura, żeby całkiem zniknęły gwiazdy. Wtedy ustawiasz rodzaj warstwy na taki, który odejmuje jasności, zapomniałem nazwy... Wystarczy przelecieć przez wszystkie i dwa będą dobre (a jeden z nich lepszy) ;)

Dobry flat oczywiście jest lepszy ;)

 

[edit]

Na szybkiego zrobione. Oczywiście warto pomieszać jeszcze parametrami i powoduje to różne inne problemy, ale zmniejsza to problem, w sytuacji kiedy już mamy materiał jaki mamy. Użyty rodzaj warstwy to "jaskrawe światło", niestety mam w pracy tylko wersję polską Photoshopa i nie wiem jak się nazywa w angielskiej ;) Pin light?

swiatlo_jaskrawe.jpg

Edited by Michal G.
Link to comment
Share on other sites

 

Jest, oszustwo ;)

W photoshopie robisz kopię warstwy, inwersję, a następnie takiego blura, żeby całkiem zniknęły gwiazdy. Wtedy ustawiasz rodzaj warstwy na taki, który odejmuje jasności, zapomniałem nazwy... Wystarczy przelecieć przez wszystkie i dwa będą dobre (a jeden z nich lepszy) ;)

Dobry flat oczywiście jest lepszy ;)

 

[edit]

Na szybkiego zrobione. Oczywiście warto pomieszać jeszcze parametrami i powoduje to różne inne problemy, ale zmniejsza to problem, w sytuacji kiedy już mamy materiał jaki mamy. Użyty rodzaj warstwy to "jaskrawe światło", niestety mam w pracy tylko wersję polską Photoshopa i nie wiem jak się nazywa w angielskiej ;) Pin light?

Ale jeśli już chodzi o flaty, to założenie jest takie, że to miałyby byś pliki RAW.

Link to comment
Share on other sites

Ok, czyli miałoby to wyglądać mniej więcej tak:

 

1. Wykonuję kilkanaście ekspozycji, zaraz po zachodzie Słońca, tym samym obiektywem, którym robiłem sesję, wycelowanym w niebo.

2. Ogniskowa taka sam jak podczas sesji nocnej.

3. Ostrość na nieskończoność, tak jak na gwiazdy w nocy.

4. Wartość przysłony identyczna jak podczas nocnej sesji.

5. ISO nie ma aż takiego znaczenia.

6. Uważać na histogram, aby słupek był mniej więcej na środku, tak jak idealna ekspozycja (bez prześwietlenia oraz bez niedoświetlenia).

7. Temperatura otoczenia raczej nie ma znaczenia.

8. Takie pliki RAW dołączam do stackowania, jako flaty.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Robert. Flat pomoże, ale cudów nie zrobi. Winietowanie zabiera światło z narożników, więc masz tam mniej sygnału. Sztuczny flat wyrówna klatkę, ale sygnału nie odzyskasz, bo go tam nigdy nie było. Dlatego planując sesję tak dobieraj ogniskową, by żadne istotne elementy nie były w obszarze winiety.

Albo zbieraj tak dużo materiału, żeby nawet z narożników wyciągnąć :)

Link to comment
Share on other sites

Robert. Flat pomoże, ale cudów nie zrobi. Winietowanie zabiera światło z narożników, więc masz tam mniej sygnału. Sztuczny flat wyrówna klatkę, ale sygnału nie odzyskasz, bo go tam nigdy nie było. Dlatego planując sesję tak dobieraj ogniskową, by żadne istotne elementy nie były w obszarze winiety.

Albo zbieraj tak dużo materiału, żeby nawet z narożników wyciągnąć :)

Jakoś wcześniej nie miałem z tym problemów. Wszędzie przysłonę ustawiałem na F4. Uwielbiam pokazywać pełne klatki, bo lubię szerokie kadry :)

Link to comment
Share on other sites

Jeśli problemem jest tylko winietowanie a nie gradienty, to najlepiej usunąć je w LR w zakładce Lens Correction - wybrać profil dla odpowiedniego obiektywu.

DSS nie przyjmuje TIFF'ow. Tzn przyjmuje ale nie wszystkie kalibruje. Podczas rejestracji na niektórych klatkach pokazuje 0 stars.

Link to comment
Share on other sites

DSS nie przyjmuje TIFF'ow. Tzn przyjmuje ale nie wszystkie kalibruje. Podczas rejestracji na niektórych klatkach pokazuje 0 stars.

heh mam to samo z szerokimi kadrami,na połowie klatek 0 stars i nie wiem jak z tym walczyć,chyba trzeba się nauczyć iris-a.

Link to comment
Share on other sites

W DSS macie suwak ustawiony na minimum, tj 2%?

Patrz moja stopka.

Kochany i o to chyba chodziło! :icon_biggrin:

Wprawdzie nie 2%, bo liczy mi po kilkaset tys gwiazd, ale trochę więcej i chyba będzie ok.

na próbę wrzuciłem 3 klatki. Chyba obejdzie się nawet bez flatów.

Dzięki!

www.jpg

Edited by Robson_g
Link to comment
Share on other sites

Taka winieta co pokazałeś to i tak pikuś w porównaniu z niektórymi szkłami na m42, dlatego od czasu jak kupiłem samyanga 85mm f1.4 to sobie leżą w pudełku i czekają na lepsze czasy :mr.green: . Całkiem fajna fotka wyszła w tego zooma canona i to jeszcze przed obróbką.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.