Jump to content

Recommended Posts

Cześć przedstawiam jedną klatkę z mojego Canona Eos 550 i obiektywu ef 70-200 4L.Niby wszystko ok,tyle że poziom i ilość szumu jak dla mnie jest bardzo duża.Nawet po stacku 65 klatek nie wiele da się z tego wyciągnąć.
W związku z tym mam pytanie do posiadaczy eos 550, czy u was też jest podobnie?
Przeglądając wcześniejsze fotki(300s iso 800) z tego body i ts65Q szum jest zdecydowanie mniejszy.Co może być przyczyną? optyka,temperatura ...?
Poniżej klatka 240s, iso 800,temp otoczenia ok 15 st.

File Name IMG_1348.TIF
File Size 102.6MB
Camera Model Canon EOS 550D
Firmware Firmware Version 1.0.9
Shooting Date/Time 2016-09-01 23:51:43
Owner's Name
Shooting Mode Manual Exposure
Tv(Shutter Speed) 240
Av(Aperture Value) 5.6
Metering Mode Partial Metering
ISO Speed 800
Auto ISO Speed OFF
Lens EF70-200mm f/4L USM
Focal Length 70.0mm
Image Size 5184x3456
Flash Off
FE lock OFF
White Balance Mode Auto
AF Mode Manual focusing
Picture Style Standard
Sharpness 3
Contrast 0
Saturation 0
Color tone 0
Color Space sRGB v1.31 (Canon)
Long exposure noise reduction 0:Off
High ISO speed noise reduction 3:Disable
Highlight tone priority 0:Disable
Auto Lighting Optimizer Standard
Peripheral illumination correction Disable
Drive Mode Single shooting
Live View Shooting OFF

cas2 jpegIMG_1358.JPG

Link to post
Share on other sites

po pierwsze temperatura zwieksza ilosc szumu

po drugie dlugosc naswietlania zwieksza ilosc szumu

po trzecie duza liczka klatek niweluje szum

po czwarte prawidlowa kalibracja klatkami kalibracyjnymi w czasie stackowania usuwa szum.

 

tak to widze.

Edited by Tayson
Link to post
Share on other sites

Zadam absolutnie głupie pytanie - na wszelki wypadek: jak rozumiem zapisujesz subklatki w formacie RAW?

 

W czym stackujesz?

Jaką metodę stackowania wybierasz?

Czy odejmujesz darki i biasy?

 

Jeśli masz przyzwoity upload , możesz spakować i wrzucić gdzieś wszystkie 65 subklatek. Spróbuję zrobić stack, zobaczymy co u mnie wyjdzie.

Wklejam poniżej fragment z Canona 50D, na ISO 800 i 420 sekund. Zdjęcie robione 25 grudnia, więc pewnie było nieco chłodniej.

 

C50D_ISO800_420Sec.png

Link to post
Share on other sites

Popatrzyłem na swoje subklatki i stawiałbym jednak na temperaturę. Poniżej dwie klatki, z lewej w ciepłą noc, z prawej w chłodną. Obydwie Canonem 6D. Prawa to 240 sekund, lewa 360.

Różnica w szumie dramatyczna.

C6D.png

 

Link to post
Share on other sites

Zadam absolutnie głupie pytanie - na wszelki wypadek: jak rozumiem zapisujesz subklatki w formacie RAW?

 

W czym stackujesz?

Jaką metodę stackowania wybierasz?

Czy odejmujesz darki i biasy?

 

Jeśli masz przyzwoity upload , możesz spakować i wrzucić gdzieś wszystkie 65 subklatek. Spróbuję zrobić stack, zobaczymy co u mnie wyjdzie.

Wklejam poniżej fragment z Canona 50D, na ISO 800 i 420 sekund. Zdjęcie robione 25 grudnia, więc pewnie było nieco chłodniej.

 

Oczywiście że raw,takie też wrzucam do Dss,stackuję medianą. Z reguły zawsze robię darki i biasy,ale w przypadku dwóch ostatnich sesji postanowiłem odpuścić ze względu na sporą ilość subklatek 86 x 180s i 99x180s. Z wrzuceniem całości może być problem ewentualnie dodam stacki.

Problem może tkwić także po stronie moich umiejętności obróbki takich szerszych kadrów,z ts65 było znacznie łatwiej.

Link to post
Share on other sites

Zdecydowanie problemem jest tutaj temperatura, optyka nie ma nic do szumu (chyba, że masz piasek na niej :-) ). Klatki kalibracyjne nie usuwają szumu, tylko stackowanie.

Jeśli do stacku użyjesz słabego masterdarka to dodasz szum do fotografii.

 

 

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Popatrzyłem na swoje subklatki i stawiałbym jednak na temperaturę. Poniżej dwie klatki, z lewej w ciepłą noc, z prawej w chłodną. Obydwie Canonem 6D. Prawa to 240 sekund, lewa 360.

Różnica w szumie dramatyczna.

attachicon.gifC6D.png

 

 

Właśnie też przeglądam swoje z poprzednich sesji i różnica jest podobna, te z mniejszym szumem robiłem późną jesienią więc na pewno było znacznie chłodniej niż w poprzednie noce.

Link to post
Share on other sites

Z reguły zawsze robię darki i biasy,ale w przypadku dwóch ostatnich sesji postanowiłem odpuścić ze względu na sporą ilość subklatek 86 x 180s i 99x180s.

To nie ma żadnego związku. Jak pisze Pav, darki nie usuwają szumu, mogą go tylko dodać jak będzie ich za mało. Darki usuwają hotpiksele, ampglow, patterny tła, czyli elementy stałe, nielosowe! Tych rzeczy nie usunie stackowanie nawet 1000 klatek, będą wciąż takie same. Hotpiksele może usunąć dithering, ale pozostałe rzeczy zostają, jedynie darki z nimi sobie poradzą.

Link to post
Share on other sites

Niestety 550D szumi dość mocno. Wiem bo sam mam. Ostatnio byłem zdziwiony gdy zobaczyłem zdjęcia mojego kolegi z 1200D. Zauważalnie mniej zaszumione przy tych samych parametrach i temperaturze, bo fociliśmy w obok siebie w jedną noc. A 1200D to teoretycznie słabszy aparat niż 550D.

Link to post
Share on other sites

Niestety 550D szumi dość mocno. Wiem bo sam mam. Ostatnio byłem zdziwiony gdy zobaczyłem zdjęcia mojego kolegi z 1200D. Zauważalnie mniej zaszumione przy tych samych parametrach i temperaturze, bo fociliśmy w obok siebie w jedną noc. A 1200D to teoretycznie słabszy aparat niż 550D.

 

Za to 5 lat młodszy ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 14 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 250 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.