Jump to content

ASI174MM - zabawy DS


MateuszW
 Share

Recommended Posts

Nie znalazłem wątku o tej kamerze (ani chłodzonej siostrze), więc zakładam swój. Jeśli taki wątek istnieje - proszę o połączenie.

Otóż spróbowałem swoich sił w lucky imaging kamerką ASI174. Teleskopem Meade LX200 12" z ogniskową 3000 mm (czyli skala 0,4"/pix) na klinie paralaktycznym, bez guidngu, zrobiłem testowo 186 klatek po 5 sekund, z czego zestackowałem 132. To raptem tylko 11 min materiału! Seeing tej nocy był masakryczny, więc wyniki słabe. Ale pokazuję, co udało mi się uzyskać:

attachicon.gifM42_221116_DDPps.jpg

Rejestrację prowadziłem w FireCapture, ale na przyszłość chyba lepiej będzie robić DSy w Maximie. Zapisywałem fitsy. Niestety, DSS nie umiał wykryć dosć gwiazdek na tych klatkach, a Autostakkert nie czyta fistów. Stąd odpaliłem starego, znienawidzonego Registaxa (dziad wszystko łyknie). Wyszło nu nieźle, poza tym, że stackuje chyba średnią i wychodzą piękne łańcuszki hotpikseli (które "występlowałem" w większości). Ktoś wie, jak zmienić alg stackowania?

Zaleta jest taka, że na hotpikselach wyszło ładne PE i błąd ustawienia bieguna :)

attachicon.gifPE.jpg

Lewo prawo mamy Ra, góra dół to Dec. Wychodzi, że pe ma +-12", czyli tak "przeciętnie". Bez tragedii, ale też rewelacji. Dryf w Dec miał 27,2" w czasie 15,5 minuty, czyli 1,75" / minutę, co przy tej skali daje 14 sekund idealnie punktowych klatek (w praktyce pewnie można przyjąć 3x więcej, czyli 42s). Pamiętajmy, że to równik, czyli najgorsze miejsce, jak chodzi o prowadzenie. Czy to dobry wynik, jak na pół nocy metody dryfu, mając na uwadze, że to 3000 mm? W zasadzie błąd polarnej jest na poziomie PE, czyli chyba nie ma co więcej walczyć, jedynie zastosować guiding.

Dla mnie bomba...Też mam ASI 174 i muszę przyznać że zainspirowałeś mnie swoim zdjęciem do testowanie jej w DS.

 

pozdrawiam

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...Rejestrację prowadziłem w FireCapture, ale na przyszłość chyba lepiej będzie robić DSy w Maximie. Zapisywałem fitsy. Niestety, DSS nie umiał wykryć dosć gwiazdek na tych klatkach, a Autostakkert nie czyta fistów. Stąd odpaliłem starego, znienawidzonego Registaxa (dziad wszystko łyknie)...

 

Mateusz a jakim cudem Autostakkert nie czyta Ci fistów??

Mi czyta fitsy bez problemu i bez problemu je stackuje, dodatkowo ma fajną opcję Column Noise Correction (np dla ASI 120) i Row Noise Correction (dla IMX 174 :) ).

Samo stackowanie testowane na nędznym materiale testowym, lepiej moim zdaniem wychodzi w Autostakkert niż w DSS.

Póki co, ja czekam na jakieś normalne warunki, bo na razie mgły, chmury i syf i nie ma jak testów robić... :(

 

Pozdro :Beer:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Mateusz a jakim cudem Autostakkert nie czyta Ci fistów??

Mi czyta fitsy bez problemu i bez problemu je stackuje, dodatkowo ma fajną opcję Column Noise Correction (np dla ASI 120) i Row Noise Correction (dla IMX 174 :) ).

Samo stackowanie testowane na nędznym materiale testowym, lepiej moim zdaniem wychodzi w Autostakkert niż w DSS.

Póki co, ja czekam na jakieś normalne warunki, bo na razie mgły, chmury i syf i nie ma jak testów robić... :(

 

Pozdro :Beer:

Hmm, chyba miałem na laptopie starą wersję, na PC mi faktycznie czyta. No to spróbuję poprawić. Autostakkert ma szansę więcej wycisnąć, bo on lokalnie deformuje zdjęcie, czyli "prostuje" seeing. A Registax, czy DSS tylko całością rusza.

O właśnie, jako przykład w Row Noise Correction podają moją matrycę :)

 

No to posprawdzam, jak będę miał chwilę.

Link to comment
Share on other sites

Jak na 0,4"/piksel wygląda dobrze. Czym planujesz robić guide przy 3000mm? Zewnętrzna optyka przy lustrze to możliwość ugięć, OAG przy 3000 to trochę perwersja ;)

Jeszcze nie wiem. Teleskop jest własnością obserwatorium i z tego względu obawiam się, że może nic z tego guidingu nie wyjść... Kupowanie sprzętu to tam droga przez mękę. Raczej na oaga nie ma szans, być może będzie refraktor na piggyback. Ale wiem doskonale, że lustro będzie pływać. Przydałby się reduktor ogniskowej zdecydowanie.

Link to comment
Share on other sites

Wyjaśnicie mi, co to znaczy kijanki? To też są dyski protoplanetarne? Domyślam się, że nazwa jest spowodowana kształtem (niektórych z obiektów na zdjęciach w linku).

 

Formują się tam młode gwiazdy i układy planet, ciekawe obiekty do łapania ale nie przy wysokości górowania obiektu jaki występuje u nas :(

 

http://www.spacetelescope.org/images/opo0113a/

http://chamaeleon-observatory-onjala.de/en/rooisand-observatory/2013/deepsky-images/2014-deepsky/m042_rooisand_cdk_1700x1300_obj.jpg

 

Moim zdaniem najlepsze dotychczas amatorskie zdjęcie pod względem detalu i urody centrum M42

 

http://www.cloudynights.com/topic/521063-m42-center-oiiihasii-c11qhy5l-iiasi224mc/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Zabaw ciąg dalszy.

 

Wczoraj wreszcie wybrałem się na jakieś obserwacje po dłuższej przerwie. Chmury był w kratkę, chodziło trochę niedeterministycznych niziołków po niebie :) Najpierw odświeżyłem nieco wizuala, a później zapiąłem swoją ASI174MM, żeby zobaczyć co jest warta w mojej tubce. Miałem focić tylko Jowisza (o nim w innym wątku, jak go skończę), ale naszło mnie na szalony pomysł: M13.

 

Spróbowałem więc "astrofotografii radosnej" - bez guidingu, bez autofocusa, bez plateslova, bez Maxima i bez wielu innych rzeczy. Po prostu kamerka i jeden kabel USB do laptopa :) No dobra, był też DreamFocuser (ale bez połączenia z PC), było koło filtrowe (ale wybrany tylko filtr L, też bez PC). Kamerka wsadzona byle jak, na jakiś clamping ringach, jak to pod planetki. Brak korektora. Toż to zniewaga dla DS! Ale coś wyszło. Postawiłem na krótkie ekspozycje - uznałem, że sensowne będzie 1 s, bo już coś tam widać, a jeszcze można się wstrzelić pomiędzy gorszy i lepszy seeing. Pokonanie seeingu - tego pragnąłem.

 

A więc tak:

SW200/800 + ASI174MM + Baader L + NEQ6.

900 x 1s (z 1100 klatek) = 8GB :) Gain 240 (podobno "lowest readout noise"), tryb 12bit, rejestracja w FireCpature do FITsów (bo Maxim za wolno zapisywał takie krótkie klatki i tracił cenny czas).

M13 Drizzle DDP pix ps.jpg

 

To jest drizzle 1,5x, full zdjęcie. I wciąż ostre :) Skala natywna 1,5"/pix, z drizzle to jest 1"/pix. Dawno (wcale?) nie miałem tak ostrego zdjęcia z tego newtona. Obróbka w miarę szybka. No więc tak: widać komę, widać pasy w tle. Koma nie taka zła, bo matryca mała. A pasy to wina poziomego dryfu (brak guidingu). Niestety, ale odjęcie darków przyniosło dziwny efekt "fal":

020317_011_g3_ap19.jpg

Ktoś wie, o co chodzi? Materiał stackowany w Autostakkert2. Komuś się udało tam użyć poprawnie darków? Przydałoby się osunąć te rozmazane hoty, ale lepsze hoty, niż te fale...

 

To tylko 15 min materiału. Efekt mnie na prawdę zaskoczył. A najlepsze jest w tym wszystkim ta beztroska, to "radosne fotografowanie". Wszystko działa, bo w zasadzie nic nie ma. Wszystko proste na maxa. To jest piękne. No ale jednak kosmetyka tego zdjęcia cierpi, jednak ten wielki Atik coś tam umie zdziałać :)

 

Tak sobie myślę, co by było, jakbym ASIę wsadził w Mocnego Kolegę 2,5x :) Co by wyszło z tego związku?

Edited by MateuszW
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

A jak ciężko potem po takim radosnego astrofoto wrócić do starych giudowanych zdjęć ^_^ Na szczęście świat idzie do przodu i już chyba pozostaniemy przy szybkich klatkach.

 

Pasy widać też na stacku bez drizzle i darków, one tylko wzmocniły efekt. Zauważyłem, że te matryce CMOS poniżej jakiegoś czasu naświetlania głupieją i dostają każda właściwych dla swojego gatunku artefaktów, podobnie zresztą mają ATIKI CCD, ale nikt z Was nie robił nimi 1s więc nawet nie zauważyliscie a polecam spróbować. Może się okazać, że dla uzyskania jednorodnego tła albo będziesz robił 20 000 klatek albo wydłużysz czasy do 5-10-20 sek.

Link to comment
Share on other sites

A jak ciężko potem po takim radosnego astrofoto wrócić do starych giudowanych zdjęć ^_^ Na szczęście świat idzie do przodu i już chyba pozostaniemy przy szybkich klatkach.

 

Pasy widać też na stacku bez drizzle i darków, one tylko wzmocniły efekt. Zauważyłem, że te matryce CMOS poniżej jakiegoś czasu naświetlania głupieją i dostają każda właściwych dla swojego gatunku artefaktów, podobnie zresztą mają ATIKI CCD, ale nikt z Was nie robił nimi 1s więc nawet nie zauważyliscie a polecam spróbować. Może się okazać, że dla uzyskania jednorodnego tła albo będziesz robił 20 000 klatek albo wydłużysz czasy do 5-10-20 sek.

Z pasami są dwie sprawy. Po pierwsze są pasy "sprzętowe", o których piszesz. Faktycznie to widać na klatkach, ale jest w Autostakkert bardzo fajna funkcja usuwania tych pasów - usuwa je w zasadzie całkowicie. Drugi rodzaj pasów powstał z powodu jednostajnego dryfu obrazu i to, że są akurat poziome, wynika z orientacji kamerki. Te pasy to po prostu rozmazane hotpiksele zarówno te mocne, jak i prawie niewidoczne. Gdyby w autostakkert dało się wybrać metodę stackowania na jakąś sigmę, to pewnie by tego nie było. A tak to nawet nie wiem, jakim algorytmem on to stackuje. Gdyby odjąć od tego prawidłowo darka, to efekt powinien zniknąć. Niestety, coś poszło nie tak i dark co prawda usunął hoty na pojedynczych klatkach, ale po złożeniu powstała kaszana w tle. I ta kaszana jest co najmniej kilka razy mocniejsza, niż te pasy bez darków. To nie jest tylko dodanie szumu własnego darków, to zdecydowanie coś więcej. A, to wadliwe zdjęcie jest bez drizzle - jak piszesz, ono tu nie gra jakiejś istotnej roli.

Link to comment
Share on other sites

Z pasami są dwie sprawy. Po pierwsze są pasy "sprzętowe", o których piszesz. Faktycznie to widać na klatkach, ale jest w Autostakkert bardzo fajna funkcja usuwania tych pasów - usuwa je w zasadzie całkowicie. Drugi rodzaj pasów powstał z powodu jednostajnego dryfu obrazu i to, że są akurat poziome, wynika z orientacji kamerki. Te pasy to po prostu rozmazane hotpiksele zarówno te mocne, jak i prawie niewidoczne. Gdyby w autostakkert dało się wybrać metodę stackowania na jakąś sigmę, to pewnie by tego nie było. A tak to nawet nie wiem, jakim algorytmem on to stackuje. Gdyby odjąć od tego prawidłowo darka, to efekt powinien zniknąć. Niestety, coś poszło nie tak i dark co prawda usunął hoty na pojedynczych klatkach, ale po złożeniu powstała kaszana w tle. I ta kaszana jest co najmniej kilka razy mocniejsza, niż te pasy bez darków. To nie jest tylko dodanie szumu własnego darków, to zdecydowanie coś więcej. A, to wadliwe zdjęcie jest bez drizzle - jak piszesz, ono tu nie gra jakiejś istotnej roli.

 

Skoro wszystko jest jasne to czekam na zdjęcia z 1s bez pasów :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.