Jump to content

Zbieranie materiału grupowo?


yogi3e
 Share

Recommended Posts

Witam przeglądając zdjęcia z EPOD czy APOD jest tam napisane, że materiał był zbierany przez kilkadziesiąt, kilkaset godzin i w związku z tym zrodziło mi się w głowie pytanie. Czy np. 20 osób z tym samym sprzętem, (ale z różnych miejsc powiedzmy w Polsce) może zebrać materiał tego samego obiektu i później go zestakowac? Czyli wychodziłoby np. 20 osób każdej nocy zbiera 5h materiału przez np 4 dni to wychodzi: 20x5x4=400 h materiału. Jest wogóle możliwe połączenie tego materiału od wszystkich osób i zrobić jedno super zdjęcie?

I mówi się, że im więcej materiału tym lepiej a może być tak że materiału jest za dużo? Powiedzmy, że chcę sfotografować M31 i jaka będzie różnica jeżeli mam np. 200h materiału a 1000h wyciągne więcej detalu? Czy może będzie prześwietlone? Skąd wiadomo jak długo trzeba zbierać materiał na danym obiekcie, żeby efekt był zadowalający?

 

Nie wiem czy do dobry dział więc jak coś to proszę o przeniesienie. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

To byłoby trudne z dwóch powodów.

Sprzęt musiał by być identyczne (teleskop/ogniskowa, typ kamery/rozdzielczość). Ilość astrofotografów w Polsce jest skończona więc pewnie nie zebrało by się wiele osób z identycznym sprzętem.

A nawet jakby kilku udało się zebrać to myślę, że byłby problem z przekonaniem ich do uczestnictwa w tym projekcie. Każdy ma większy fun z tego, że samodzielnie od A do Z czegoś dokona.

 

Poza tym technicznie było by to możliwe, choć miałbym wątpliwości, czy efekt końcowy byłby zadowalający. Oprócz sprzętu ważne jest ustawienie ostrości, wybór kadru, wysokość nad horyzontem (refrakcja atmosferyczna), seeing, czas naświetlania, rodzaj użytych filtrów, jakość guidungu itp.

 

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze to namowienie kilku osób ;-)

 

Ja np mam w tym momencie zaczete 3 obiekty i każdy ma jakiś termin na wykonanie, bo inaczej przeskoczy na kolejny rok. Słabo widzę zaczecie czegoś innego niż w planach.

Ciekawe jak inni?

 

W Twoim pomyśle ważne jest kadrowanie, aby jak najmniej cropowac stacka.

Link to comment
Share on other sites

Chodziło mi generalnie czy takie coś w ogóle byłoby możliwe. A jak jest z tym stackowaniem materiału? Czy może być tak że jest go za dużo?( Oczywiście możemy odjąć), ale czy "nadprogramowa ilość" będzie miała swoje skutki w obróbce materiału? I skąd wiadomo, że danego materiału wystarczy aby już coś wyciągnąć? Bo przecież nie widzimy tego podczas zbierania materiału a i po stackowaniu przeważnie jest czarne zdjęcie z kilkoma gwiazdkami. Wiem, że pytania może i głupie, ale odpowiedzi nigdzie nie znalazłem.

Link to comment
Share on other sites

Można zestackować ze sobą absolutnie wszystko. Niektórzy np dokładają kolor z jednego zestawu do luminancji/Ha z drugiego (oba zestawy są ich). Zestawy różnią się teleskopem, czy kamerą. Sam nieraz alignuję ze sobą zdjęcia totalnie inaczej wykadrowane, obrócone i z innej skali, w celu zrobienia np porównania dwóch zdjęć. Wszystko da się zalignować odpowiednim programem (Maxim DL ruszy wszystko).

 

Problemy, które się pojawiają są głębsze. Dobór kadru i obrotu to tylko kwestia ugadania się. Lekkie różnice skali również nie przeszkadzają (no bo już łączenie materiału z 2x większej i mniejszej skali ma średni sens, czyba że jedno to np L a drugie RGB). Problemem jest kolimacja i geometria obrazu. Jeśli dwa teleskopy różnią się nieco kolimacją, to niemożliwe jest idealne zalignowanie takiego materiału. Zawsze w jakimś obszarze zdjęcia rozjadą się ciutkę gwiazdki, czy nie równo złoży się kolor, w efekcie powstanie na gwiazdkach "tęcza". Jeśli zestawy różnią się dystorsją, to różnice mogą być na prawdę spore (choć to akurat mądre programy chyba umieją skorygować, jak PixInsight?). Problemem jest kwestia dobrej kalibracji materiału, szczególnie flaty. Łącząc zdjęcia z różnym winietowaniem wyjdą straszne gradienty. Do tego różne gradienty od LP mogą być sporym problemem.

 

A odnośnie ilości materiału, to oczywiście nie ma czegoś takiego, jak "za dużo materiału". Zawsze im więcej, tym lepiej. Choć im więcej materiału, tym mniejszy efekt daje dołożenie kolejnych klatek. Coraz mniej się to opłaca. A ile materiału robić? To już kwestia doświadczenia, rozeznania jak "trudny" jest obiekt, jakie mamy obecnie warunki (LP, przejrzystość powietrza itp), jakie czasy stosowali inni fotografowie (dlatego tak pomocne jest podawanie swoich czasów i setupu przy publikowaniu zdjęć). Czasami (a może często) zbieramy mniej materiału, niż chcemy, bo przychodzą chmury, potem nie ma jak dokończyć, czy coś innego się dzieje.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Na razie nie mam żadnego zestawu :( Pieniążki się odkładają. Po prostu przeglądając zdjęcia z APODa i EPODa patrząc na czas w jaki materiał został zebrany. Np. 400 h to biorąc pod uwagę pogodę i inne warunki to pewnie zbierany materiał było przez parę miesięcy i to tylko dla jednego obiektu. I tak pomyślałem sobie, że może to kilka osób fociło, żeby skrócić czas (taka zorganizowana akcja) i czy w ogóle takie coś byłoby możliwe, stąd też te pytania. Ale w przyszłości jak nabiorę trochę doświadczenia, kupię sprzet itd. to jak ktoś byłby chętny to można poeksperymentować (wszystko w imię nauki :D) :) Oczywiście zrobienie zdjęcia i obróbka w pojedynkę na pewno daje wielką satysfakcję:)

Link to comment
Share on other sites

Dochrapiesz się swojego sprzętu z czasem :)

 

Ale jak już pisali Chłopaki, sporo problemów z takim przedsięwzięciem, chociaż patrząc ile ostatnio poszło TS-ów i ASI1600 jest spora szansa na ujednolicenie sprzętu u wielu osób.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.