Jump to content

Materiał do ćwiczeń obróbki


etomee
 Share

Recommended Posts

Witam Kolegów,

 

Jestem początkującym astro-fotografem i właśnie kończę dopracowywać swój docelowy setup. Niestety wkrótce muszę wyjechać do pracy na kilka miesięcy i na pewien czas pożegnać się z hobby. Chciałbym jednak zabrać ze sobą materiał do ćwiczeń w obróbce koloru, którego nigdy nie robiłem. Wiem, że najlepsza metoda to próby i błędy, ale na błędy nie mam specjalnie czasu, a pogoda też nie rozpieszcza przejrzystym niebem.

 

Przygotowałem sobie plan fotografii dwóch ćwiczebnych obiektów jak poniżej. Każdy z nich mogę focić jakieś 3 godziny na noc. Zakładam, że jeszcze dwie nocki złapię :)

 

M33

 

L - 12 x 10 min

R - 5 x 4 min ( bin 2)

G - 5 x 4 min ( bin 2)

B - 5 x 4 min ( bin 2)

 

Jeśli wpadnie bonus w postaci dodatkowych pogodnych nocy to będzie jeszcze Ha o czasach 10 min.

 

IC443 (Meduza)

 

Ha - 12 x 10 min

R - 5 x 4 min (bin 2)

G - 5 x 4 min (bin 2)

B - 5 x 4 min (bin 2)

 

 

Pytania są takie -

Czy to "mniej więcej" wystarczający materiał na początek do nauki?

Czy proporcje czasów są "mniej więcej" prawidłowe?

Czy jakieś fotki kalibracyjne do kolorów trzeba jeszcze dopalać?

 

Oczywiście darki i flaty będą obowiązkowo. Całą obróbkę znajdę sobie w necie tylko na materiale mi zależy bo następna okazja do poprawki tych obiektów dopiero za rok :)

 

Z góry dziękuję za porady.

 

Link to comment
Share on other sites

Gdyby to zależało ode mnie to zbierałbym materiał każdej nocy, ale wiadomo jak to wygląda w naszym klimacie. Jeśli tylko pogoda pozwoli zrobię tego więcej ale nie mam specjalnie złudzeń.

 

Oczywiście darki dla wszystkich czasów naświetlania i i flaty dla wszystkich filtrów. Będzie tego trochę

:D

Jak rozumie przy nadarzającej się okazji palić więcej L i Ha w pierwszej kolejności?

 

Setup to ED 80 + Atik 460 + HEQ5 + filtry, guiding itd.

 

 

Ja oczywiście rozumiem, że im więcej materiału tym lepiej ale chce to jakoś "taktycznie" rozegrać, żebym potem nie został z wystarczająca ilością jednego typu klatek i z zupełnym brakiem innych "bo już pogoda nie dopisała" . W styczniu uciekam do pracy i wracam dopiero w czerwcu, a obróbka to jedyny sposób na kontakt z hobby i oderwanie się od codzienności. Został mi czas tylko do następnej pełni.

 

Edited by etomee
Link to comment
Share on other sites

No właśnie. Nieco mało danych, ale takie liczby klatek to na setup F2

Setup ma F6 (ED 80 + FF). Liczba klatek to plan minimum. Chodziło mi raczej o proporcje i li tylko do nauki. Do wystawiania zdjęć na forum to jeszcze mi daleko :D

10 minut to moje aktualne maximum. Nie prężę się na więcej póki nie opanuje perfekcyjnie sztuki ustawiania montażu bez widocznej Polaris :icon_cool:

 

Tayson, cenna uwaga, czyli Ha mogę sobie odłożyć na później (Księżyc), a zbierać LRGB póki ciemno.

Edited by etomee
Link to comment
Share on other sites

Okej, co do ilości materiału sprawa jest jasna. Będzie okazja to trzeba jak najwięcej. Trafi sie jedna noc to będzie 12 + 5 + 5 + 5, jak będą dwie to 24 + 10 + 10 + 10 itd.

Bardziej chodziło mi o proporcje materiału Ha/L do RGB.

 

Nie na darmo tez wybrałem te dwa obiekty bo jeden z nich to galaktyka gdzie materiałem podstawowym będzie L, a drugi to mgławica gdzie za L będzie "robić" Ha. Czy to dobry wybór?

 

Czy oprócz darków i flatów trzeba robić jeszcze jakieś klatki kalibracyjne potrzebne potem do koloru (gwiazd np)?

Link to comment
Share on other sites

No właśnie. Robić te biasy czy nie robić. Tutaj w tutorialu:

 

 

... facet tłumaczy (ok. 4 min) że potrzebne są jeśli chcemy przeskalowć nasze darki na inną temperaturę. Jeśli jednak mamy darki zrobione w tej samej temperaturze co lighty to bias już tam jest zarejestrowany.

Link to comment
Share on other sites

W zrobieniu nie ma żadnego problemu. Zrobię wiec i Biasy.

 

To już pewnie zagadnienie odbiegające od tego tematu i dotyczące obróbki. Nie chcę tutaj rozpoczynać dyskusji bo pewnie gdzieś w czeluściach forum taka się odbyła.

Ale jeśli prawdą jest co ten Blackwell prawi ( nie wiem na ile on się zna), to w darku zapisany jest bias. Jeśli mamy więc darki i lighty robione w tej samej temperaturze to czy dodatkowo kalibrując zdjęcie biasem nie odejmujemy szumu biasa 2 razy?

 

I żeby nie odchodzić od tematu to jeszcze dopytam. Tutaj znalazłem cos takiego:

http://astropolis.pl/topic/27162-prawdziwy-kolor-kosmosu-jak-balansowa-swoje-zdjcia/

 

Czy twarto robić dodatkowe fotografie wybranych gwiazd, czy są metody kalibracji w oparciu o zdjęcia wymienionych w pierwszym poście obiektów.

 

 

*Jeszcze raz przepraszam, że tak dopytuję ale nie mam już czasu, żeby nurzać się internecie i zgłębiać temat. Być może za kilka dni zniknę na kilka miesięcy i chciałbym zabrać ze sobą jak najwięcej użytecznego materiału do nauki. Nie tak powinno uprawiać się hobby (na skróty) ale życie pisze swoje scenariusze B)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Zgadza się, w darku bias jest już zawarty, więc nie powinno się go odejmować. Z drugiej strony przy dzieleniu przez flata lepiej, żeby bias był od niego odjęty. Dlatego ja robię tylko biasy i flaty, a darki załatwiam ditheringiem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.