Jump to content

Obróbka zdjęcia konkursowego Astrowizja grudzień 2016


Guest wessel
 Share

Recommended Posts

Przygotowałem w skróconej formie proces obróbki zdjęcia konkursowego Astrowizja grudzień 2016. Pomimo zastrzeżeń niektórych kolegów do jego jakości jestem zadowolony z efekty końcowego, biorąc pod uwagę jakość materiału wyjściowego.

 

Etap 1 to "wyciąganie" nieliniowe obrazu Ha. Korzystałem tu z modułu DDP PixInsight 1.8. Parametry widać na ekranie.

 

Edu1.jpg

 

Etap 2 to obcięcie zbędnej, nie zawierającej treści cześci histogramu. Moduł Histogram Pixa.

 

Edu2.jpg

 

Etap 3 to delikatne, dodatkowe wyciągnięcie mgławicy do granicy akceptowalnego szumu. Moduł Histogram Pixa, parametry na obrazku.

 

Edu3.jpg

 

Etap IV to ponowne obcięcie histogramu po lewej stronie.

 

Edu4.jpg

 

W efekcie tych działań otrzymałem bazową postać Ha:

 

Edu5.jpg

 

Po lewej stronie i na górze obrazka wyraźnie widac obszary które musiały ulec obcięciu ze wzgledu na brak lub zniekształcenie w wyniku przesunięcia kolejnych ramek stacku.

 

Etap V. Teraz Ha podlegało odszumianiu, polepszeniu kontrastu i wyrównaniu tła ( był gradient- tło wyraźnie jaśniejsze po prawej stronie). Korzystałem z Astronomy Actions i modułu Topaz Labs De Noise. Wszystkie działania w Photoshopie CS5 Extended.

Efekt poniżej:

 

Edu6.jpg

 

Etap VI. Identyczny ciąg czynności wykonałem dla pliku RGB . Efekt końcowy poniżej:

 

Edu7.jpg

 

Etap VII. Z obrazu Ha usunąłem gwiazdy Startonem.

 

Edu 8.jpg

 

Teraz zaczyna się właściwe składanie obrazu końcowego.

 

Etap VIII. Najpierw uzyskanie właściwego obrazu zakolorowanego Ha .Uklad warstw w PSie widać na obrazku.

 

Edu8.jpg

 

Niestety , to jest nieładne. Najjaśniejsze obszary są w kolorze majtek barchanowych i nie mają szczegółów.

Edu9.jpg

 

Etap IX. Manipulując krzywymi i korzystając z maski doprowadziłem do stanu jak poniżej:

 

Edu10.jpg

 

Etap X. Teraz właściwe składanie mgławicy z kolorem. Układ warstw i atrybuty opisane na obrazku.

 

Edu11.jpg

 

Tutaj jest dużo pracy przy dobraniu właściwej proporcji poziomów warstw i przenikalności.

 

Etap XI. Efekt tych operacji poniżej. Zaznaczyłem tam także obszar, który wymaga dodatkowej korekty kontrastu aby pokazać lepiej fragmenty mgławicy a nie czarną studnię.

 

Edu12.jpg

 

W opisie pominąłem czynności techniczne czyli alignację w Pixie i crop w PSie z wyrzuceniem obszarów nie posiadających wszystkich składowych warstw.

 

 

Obrazek konkursowy już znacie:

 

Edu final.jpg

 

 

Mam nadzieję że się to komuś przyda a może nawet ktoś na tym zarobi.

 

 

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

moglbys opisac jak wykorzystujesz topaza?

dajesz ustawienia po lewej, czy wlasnorecznie ktorymis (wlasnie którymi) po prawej?

topaz.jpg

wodor-al-RAWstrongest.jpg

 

gdy uruchamiam stratona z opcja -0,09 (kiedys tak polecałeś) i reconstruct wynik mam o wile gorszy od Ciebie.

-009wodor-al-RAWstrongest_withoutStars.jpg

 

wlasnie wpadlo mi do glowy, aby mocno odszumic jeszcze raz material ha. moze to cos pomoze stratonowi?

nie mam juz na to czasu, wiec ten test pozostawie sobie na pozniej.

Link to comment
Share on other sites

Świetna tutorial:)

 

Po tym co pokazałeś tutaj - już widzę jak od d..py strony zabierałem się za materiał hehe

 

Szkoda, że mam tylko dostęp do PSa (choć niedługo będziemy mieć już trochę tego softu do obróbki i nie tylko) ale i tak jeszcze dzisiaj zastosuję Twoje "triki" w obróbce:)

 

Dzieki

Pozdrowionka

Link to comment
Share on other sites

moglbys opisac jak wykorzystujesz topaza?

 

Ja robię tak:

Topaz na oddzielnej warstwie. Następnie maska - na maskę CTR+v odszumianą warstwę. I zależnie od tego co się dzieje i co chcę odszumiać CTR+I na masce + siła krycia + darken albo lighten.

Link to comment
Share on other sites

Topaz tylko parametr overall strenght na 0.06 o ile pamietam. Dodatkowo Deep sky noise removal z akcji Astronomy Actions. Starton musi mieć odszumiony- nawet przesadnie - materiał. To i tak nie ma znaczenia bo to warstwa koloru pod luminancją.

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.