Jump to content

Asi 178 mmc gain i offset


Maro21
 Share

Recommended Posts

Mam problem z doborem ustawienia gain i offset dla 178 mmc . Próbowałem 0 gain 25 offset , 100 i więcej , przy offset 25 . Trochę wybieram na ślepo . Ktoś ma może pomysł jakie byłby ustawienia dla unity gain . Na stronie zwo nie znalazłem.

Edited by Maro21
Link to comment
Share on other sites

 

Nie rozumiem co ma wspólnego ten wątek z pytaniem.

 

Podepnę się, gdyż sam nie wiem do końca na jakich ustawieniach powinienem pracować. Znalazłem tylko tyle, że unity gain wynosi 179/510: http://www.cloudynights.com/topic/523614-zwo-asi-178mmmc-do-they-have-pattern-and-banding-noise/

 

Co do offsetu - czy to jest to samo, co gamma? Korzystam z SharpCapa, a tam nigdzie nie ma czegoś takiego jak "offset". Istnieje możliwość ustawienia od 1 do 100 - ja używałem 50, gdyż była to wartość domyślna po pierwszym włączeniu programu.

Link to comment
Share on other sites

 

Człowiek się uczy i dowiaduje się, że 'offset' to jest to samo, co 'brightness'. Poradnik świetnie wykonany, ale faktycznie trochę dużo roboty. Naprawdę nie są to stałe wartości, które można odnaleźć w internecie? Każdy sensor różni się o jakieś tam parę procent i dlatego nikt nie publikuje wyników?

 

No i co z gammą, który jest trzecim parametrem? Pozostawić go na 50, czyli wartość domyślną?

Link to comment
Share on other sites

 

Człowiek się uczy i dowiaduje się, że 'offset' to jest to samo, co 'brightness'. Poradnik świetnie wykonany, ale naprawdę w Internecie nikt nie publikuje tych wartości? Od razu kilkaset osób miałoby problem z głowy. Każdy sensor różni się o ileś tam procent, przez co nie ma sensu tego publikować?

 

No i co z gammą, który jest trzecim parametrem? Pozostawić go na 50, czyli wartość domyślną?

 

PS: Napisałem post jeszcze raz, bo wkradł się jakiś błąd.

GammaOffset.png

Link to comment
Share on other sites

Podepnę się, gdyż sam nie wiem do końca na jakich ustawieniach powinienem pracować. Znalazłem tylko tyle, że unity gain wynosi 179/510: http://www.cloudynights.com/topic/523614-zwo-asi-178mmmc-do-they-have-pattern-and-banding-noise/

 

Co do offsetu - czy to jest to samo, co gamma? Korzystam z SharpCapa, a tam nigdzie nie ma czegoś takiego jak "offset". Istnieje możliwość ustawienia od 1 do 100 - ja używałem 50, gdyż była to wartość domyślna po pierwszym włączeniu programu.

 

 

Unity gain dla ZWO ASI 178 to "0".

Ustawienie offset w SharpCap to "brightness".

Gamma powinna być na 50.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mam problem z doborem ustawienia gain i offset dla 178 mmc . Próbowałem 0 gain 25 offset , 100 i więcej , przy offset 25 . Trochę wybieram na ślepo . Ktoś ma może pomysł jakie byłby ustawienia dla unity gain . Na stronie zwo nie znalazłem.

 

Ja mam QHY178C (odpowiednik ZWO ASI 178MCC) i dla gain 5 ustawiam offset 20. Dla gain 20 ustawiam ok 50-60. Sugeruje się histogramem dla klatek bias - sygnał nie powinien być obcięty z lewej strony.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wyjaśnisz mi na jakiej podstawie unity gain jest równe zero? Przecież na tym występuje totalna ciemność, ani jednej gwiazdy nie naświetlę wystarczająco w krótkim czasie. Nie tylko ja się głowiłem dlaczego w drugim wykresie ciągle są pomiary mniejsze od 1: https://astronomy-imaging-camera.com/wp-content/uploads/178-Gain-RN-DR-FW-vs-gain1.jpg

Na razie znalazłem tylko takie coś... ale chyba bez odpowiedzi: http://www.astronomy.com.cn/bbs/thread-376771-1-1.html

Skoro ASI178 jest 14-bit, a reszta 12-bit, to powinienem pomnożyć wartości z wykresu razy 4... I unity gain wystąpi tam, gdzie gain jest równy 0.25? :uhm:

 

A może po prostu źle myślę, że mam kierować się unity gain w fotometrii... Jeśli tylko zachowuje się liniowość, no to nie ma szans, aby w programie rzeczywiste spadki 0.1 mag były rejestrowane np. jako 0.2 mag. Ale dzięki za zwrócenie uwagi na offset, sprawdzę jaki będzie miał wpływ na pomiary. Na razie staram się rozgryźć co potrafi kamerka, więc przepraszam za ewentualne podstawowe pytania :)

 

Brak ucięcia histogramu przy gain=0/510 i gamma=50/100 występuje u mnie przy offsecie=50/600. Dopisuję do tego maksymalne wartości po ukośniku, gdyż zdaje mi się, że w innym sofcie/sterownikach zakres ten jest inny. Niektórzy ludzie dziwili się dlaczego GPCAMV2'em miałem gain równy 5 tysięcy.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wyjaśnisz mi na jakiej podstawie unity gain jest równe zero? Przecież na tym występuje totalna ciemność, ani jednej gwiazdy nie naświetlę wystarczająco w krótkim czasie.

 

Unity gain jest wtedy kiedy jeden elektron odpowiada jednemu ADU. Kamerka przez mały piksel ma studnię na 15000 elektronów i jest 14 bitowa (16384 mozliwych wartości). Podzielisz jedno przez drugie i wyjdzie Ci ok. 0.9 przy gain 0. Jak widać w tej kamercę nawet nigdy nie osiągnie się 1e-/ADU, ponieważ zwiększając gain wartość e-/ADU się zmniejsza. Dzięki temu zmniejszamy szum odczytu i bład kwantyzacji (quantization error) kosztem rozpiętości tonalnej (dynamic range).

 

Wszystko jest też na wykresie (drugi od góry):

 

178-Gain-RN-DR-FW-vs-gain1-742x1024.jpg

 

Nie wiem jak się to ma do fotometrii, ale zmniejszona rozpiętość tonalna przez zastosowanie gaina np. 10 podobno się odzyskuje stakując wiele klatek.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

w sips parametry unity gain to 0 gain 25 offset , ale program jest do innych kamer. Zatem jak ustawić offset ?

 

- ustaw sobie gain jaki chcesz mieć i offset 0

- zakryj dekiel i zrób biasa

- sprawdź histogram czy sygnał jest obcięty od lewej i jaka jest wartość "min" w statystykach obrazka

 

Później zwiększ offset i zrób to samo i porównaj histogram i wartość "min". Dobra wartość "min" do DSów to będzie np. ok. 250-500. Wtedy napewno sygnał nie będzie obcięty od lewej na histogramie.

 

Co do SIPSa to nie wiem jak się tam ustawia offset. Używam SharpCapa.

Edited by astrobuff
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jak już o gain i offset temat jest to może ja zahaczę o temat tylko z inną kamerką: Meade DSI PRO II mono. Jak w tym czymś ustawić offset/gain tak żeby zdjęcia nie były w 100% prześwietlone/nie miały chorych artefaktów itp? (pracuję z natywnym softem envisage bo niestety wygląda na to że kamera nie działa z żadnym innym oprogramowaniem, a szkoda bo envisage to syf jakiego mało)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

pozwolę sobie odkopać , gdyż otrzymałem odpowiedz na pytanie o unity gain zadane na forum zwo:

there is no unity gain with 178 as 178 has 14bit ADC
the EGAIN is always smaller than 1e/adu
so you can use highest dynamic range
co o tym sądzicie ?
Link to comment
Share on other sites

pozwolę sobie odkopać , gdyż otrzymałem odpowiedz na pytanie o unity gain zadane na forum zwo:

there is no unity gain with 178 as 178 has 14bit ADC

the EGAIN is always smaller than 1e/adu

so you can use highest dynamic range

 

co o tym sądzicie ?

No w sumie racja :) Odpowiedź zasadniczo padła w wątku tutaj:

 

 

Kamerka przez mały piksel ma studnię na 15000 elektronów i jest 14 bitowa (16384 mozliwych wartości).

Oznacza to, że ilość możliwych do zapisania wartości jest większa, niż potrzeba (niż studnia). Czyli nigdy nie tracimy "rozdzielczości" tonalnej. Dlatego też najlepiej jest ustawić gain = 0, bo wtedy na pewno nie obetniemy sobie dynamiki. Zasadniczo można by dać ten gain ciut większy, tak żeby rozciągnąć 15000 na zakres 16384. Być może taki jest właśnie ten preset "highest dynamic range", trzeba sprawdzić. Te presety są dostępny w panelu ustawień kamerki. Jakoś powinno się go dać wywołać z poziomu softu, którym sterujesz.

 

Czyli można powiedzieć, że w tej kamerce jest, jak w prawdziwych DSowych 16 bit :) Czyli mamy nadmiar bitów i gain nie ma znaczenia. Znaczy się ma, bo wpływa na szum odczytu... ale jak chcemy mieć pełną dynamikę to nie ma.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

No w sumie racja :) Odpowiedź zasadniczo padła w wątku tutaj:

Oznacza to, że ilość możliwych do zapisania wartości jest większa, niż potrzeba (niż studnia). Czyli nigdy nie tracimy "rozdzielczości" tonalnej. Dlatego też najlepiej jest ustawić gain = 0, bo wtedy na pewno nie obetniemy sobie dynamiki. Zasadniczo można by dać ten gain ciut większy, tak żeby rozciągnąć 15000 na zakres 16384. Być może taki jest właśnie ten preset "highest dynamic range", trzeba sprawdzić. Te presety są dostępny w panelu ustawień kamerki. Jakoś powinno się go dać wywołać z poziomu softu, którym sterujesz.

 

Czyli można powiedzieć, że w tej kamerce jest, jak w prawdziwych DSowych 16 bit :) Czyli mamy nadmiar bitów i gain nie ma znaczenia. Znaczy się ma, bo wpływa na szum odczytu... ale jak chcemy mieć pełną dynamikę to nie ma.

niestety firma nie zapewniła softu do zbierania materiału , najwygodniej pracuje mi się pod SIPS , a nie mam pewności ,że presety dotyczą zwo . Highest dynamic= unity gain czyli 0 gain offset 25 . W tej chwili stosuję 100 gain offset 30

Link to comment
Share on other sites

niestety firma nie zapewniła softu do zbierania materiału , najwygodniej pracuje mi się pod SIPS , a nie mam pewności ,że presety dotyczą zwo . Highest dynamic= unity gain czyli 0 gain offset 25 . W tej chwili stosuję 100 gain offset 30

Chodzi mi o takie okienko:

post-220749-0-31400200-1448255917.jpg

W drugiej zakładce są presety: unity gain, Highest dynamic range i coś trzeciego. To jest okienko od drivera ZWO. W programie powinien być jakiś przycisk do wywołania tych ustawień kamery, ale nie w każdym programie to jest chyba możliwe...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.