Jump to content

Recommended Posts

Witam forumowiczów!

Kiedyś dawno temu pytałem się Was jaki aparat do Landscape Astrophotography będzie dobry do 2000zł. Doradziliście mi Canona 700D i wielkie dzięki Wam za ten wspaniały aparat ;) Jednak aparat trzeba na czymś posadzić [latanie w terenie z EQ-2 do przyjemnych nie należy]. Na statywach znam się raczej marnie, jednak co nieco poczytałem i osobiście potrzebuję statyw który będzie:

-stabilny
-do 600zł (najlepiej wraz z głowicą)
-udźwig do 1,5-2kg wystarczy w 100%
-wysoki na ok 160-170 cm
-waga nie ma znaczenia (w senie transportu - nie będzie sprawiał problemu, stabilność jest ważniejsza)
-mile widziana możliwość dociążenia

Trochę poszukałem i w oko wpadł mi Manfrotto 290 Xtra
http://www.cyfrowe.pl/aparaty/statyw-manfrotto-290-xtra-z-glowica-mh804-3w.html

I pytanie: Czy ten statyw będzie wart ceny i nada się do Landscape Astrophotography?
Czy lepiej szukać czegoś innego?

Mile widziane rady :)



Link to post
Share on other sites

Fotografia czyli to co lubię najbardziej.

Wydaje mi sie ze idziesz w zła stronę. Taki statyw musi byc przedewszystkim kompaktowy bys mógł z nim chodzic. Używałem do widoczków chińskiego z węglanów i był świetny Statyw Triopo MT3230X8C + głowica B. Jednak moja wersja była na klipsy. Jeśli jest zimno zamknięcia klipsowe bedą bardziej wygodne niż takie odkręcane. Ale do twóichc celów głowica B-2 wystarczy. Ja używałem go do d700 z obiektywami 80-400 nikona i 14-24 z dużym dodatkowym filtrem polaryzacyjnym 150mm. Sprzęt świetny i kompaktowy. Gorąca stopka trzyma mocno i ma zabazpieczenie przed wysunięciem sie aparatu a do tego jeśli masz ochotę przygotuj sobie mały odważnik bo można go podwiesić pod statywem na małych haku.

Link to post
Share on other sites

Najpierw się zdecyduj czy "waga nie ma znaczenia" czy "latanie w terenie z EQ-2 do przyjemnych nie należy" :)

Od dwudziestu lat używam manfrotto 055cb i jestem zadowolony. Rzecz nie do zdarcia. Zauważyłem jednak, że jest dość wrażliwy na wiatr. Dlatego kupiłem drewnianego goliata. Jednak coś za coś. Z mafrotto biegam plażą z Gdyni do Gdańska, z goliatem taki numer nie przejdzie.

Możesz też zrobić przejściówkę i mocować głowicę foto do statywu EQ. Zawsze jeden grat w domu mniej :)

Link to post
Share on other sites

A co do twojego statywu to pamiętaj ze nie ma poziomicy. Złe wypoziomowanie oznacza tez przycinanie zdjec w późniejszej obróbce. Po za tym nie napisałeś jakim obiektywem robisz zdjecia bo jeśli wyższej klasy szerokokątnym to 2kg to za mało na głowicy bo takie obiektywy sa raczej ciężkie. I nawet jeśli nastawisz dobrze wszustko to przy dłuższej ekspozycji np 5-10min moze ci sie on obsuwać. Tak miałem właśnie z 14-24

Link to post
Share on other sites

 

Widzę że kilku rzeczy nie napisałem więc uzupełnię to teraz:

Aparat canon 700D - 525g bez baterii

Obiektyw - na razie KITowy 18-55 IS STM, w przyszłości planuje przesiadkę na Samyang 14mm f/2.8 - 530g.

Więc waga zamknie się w 1,5kg sprzętu.

 

Ogólne zazwyczaj będą to ekspozycje do 30s oraz ewentualnie ''wirówki'' czyli np 150 zdjęć po 30s każde (ważna stabilność aby aparat został w miejscu).

Ten statyw który ja znalazłem faktycznie poziomicy nie ma (oprócz tego małego kółka będącego ''poziomicą'', jednak to nie jest większy problem. Od biedy można własną zamontować...).

 

Natomiast Twój statyw na pewno jest wyższy (a ja jednak mam te 180cm), tańszy i ma mniejszą wysokość maksymalną. Zastanawiam się co z wagą. Twój jest ok 800g lżejszy i posiada 4 segmentowe nogi. Z tego co słyszałem w terenie w nocy może na wietrze się kołysać i zdjęcia 30s lub wirówki mogą być poruszone. A jak jest naprawdę? Możesz pokazać przykładowe Twoje zdjęcia najlepiej astro-plenerowe?

 

Dzięki za zaangażowanie! ;)

 

 

Edited by Ketrab
Link to post
Share on other sites

Najpierw się zdecyduj czy "waga nie ma znaczenia" czy "latanie w terenie z EQ-2 do przyjemnych nie należy" :)

Od dwudziestu lat używam manfrotto 055cb i jestem zadowolony. Rzecz nie do zdarcia. Zauważyłem jednak, że jest dość wrażliwy na wiatr. Dlatego kupiłem drewnianego goliata. Jednak coś za coś. Z mafrotto biegam plażą z Gdyni do Gdańska, z goliatem taki numer nie przejdzie.

Możesz też zrobić przejściówkę i mocować głowicę foto do statywu EQ. Zawsze jeden grat w domu mniej :)

Stabilność stawiam na pierwszym miejscu (budżet 600zł więc statywu 10kg raczej tu nie będzie :D ). Dość wrażliwy na wiatr czyli że zdjęcia 30s będą poruszone?

Co do przejściówki rozważałem to kiedyś, jednak czasem będę chciał też poobserwować w tym samym czasie więc to w grę nie wchodzi :)

Link to post
Share on other sites

Do astropejzażu najlepiej nieco "przesadzić" z nośnością statywu. Jeśli twój zestaw ma ważyć 1,5 - 2 kg, to kup statyw, którego nośność producent określa na minimum 5 - 6 kg. Poza tym nie ma sensu pracować na w pełni rozsuniętym statywie. Najlepiej jeśli dolne segmenty nóg są niewysunięte i niewysunięta jest kolumna centralna. Wtedy statyw zapewnia odpowiednią stabilność. Oczywiście dociążenie jak najbardziej pomaga.

Obecnie statywy Triopo chyba najlepiej wypadają w relacji cena-jakość. Osobiście używam taki model http://fotozakupy.pl/product-pol-8494-Triopo-C-258-z-glowica-KJ-2-zestaw.htmli jak dla mnie jest zupełnie wystarczający, przy czym używam go w takiej konfiguracji jak wcześniej opisałem. Ponieważ jest to konstrukcja aluminiowo-magnezowa, to trzeba brać pod uwagę konieczność wychłodzenia, na przykład po wyjęciu zimą z ciepłego samochodu. Inaczej na kilku pierwszych klatkach stratrailsa gwiazdki pojadą trochę. W praktyce wystarczy jakieś 15 minut. W konstrukcjach karbonowych raczej takiego problemu nie będzie.

Link to post
Share on other sites

Do astropejzażu najlepiej nieco "przesadzić" z nośnością statywu. Jeśli twój zestaw ma ważyć 1,5 - 2 kg, to kup statyw, którego nośność producent określa na minimum 5 - 6 kg. Poza tym nie ma sensu pracować na w pełni rozsuniętym statywie. Najlepiej jeśli dolne segmenty nóg są niewysunięte i niewysunięta jest kolumna centralna. Wtedy statyw zapewnia odpowiednią stabilność. Oczywiście dociążenie jak najbardziej pomaga.

Obecnie statywy Triopo chyba najlepiej wypadają w relacji cena-jakość. Osobiście używam taki model http://fotozakupy.pl/product-pol-8494-Triopo-C-258-z-glowica-KJ-2-zestaw.htmli jak dla mnie jest zupełnie wystarczający, przy czym używam go w takiej konfiguracji jak wcześniej opisałem. Ponieważ jest to konstrukcja aluminiowo-magnezowa, to trzeba brać pod uwagę konieczność wychłodzenia, na przykład po wyjęciu zimą z ciepłego samochodu. Inaczej na kilku pierwszych klatkach stratrailsa gwiazdki pojadą trochę. W praktyce wystarczy jakieś 15 minut. W konstrukcjach karbonowych raczej takiego problemu nie będzie.

Tak tani statyw i wykonujesz stratralis? Mógłbyś podesłać zdjęcia astro pejzażowe oraz tych wirówek? Będę bardzo wdzięczny ;)

Jak wiatr wpływa na gwiazdy na zdjęciach na tym statywie?

Co do tego schematu co powiedziałeś - wiadomo podnosi to stabilność.

Zastanawiam się jeszcze nad tym statywem Camrock EVO Tactic T80 http://www.optyczne.pl/8868-news-Camrock_EVO_Tactic.html.

Widziałem na forum oferte sprzedaży i nawet mnie zainteresowała. Choć na forach piszą aby lepiej w inne firmy w tej cenie celować.

Link to post
Share on other sites

Zdjęcie podesłałem na priv.

Camrock ma kiepską opinię, bo kojarzy się głównie z tanimi i tandetnymi statywami jakie kilka lat temu zaczęła wypuszczać na rynek. Jednak te, które podlinkowałeś to już zupełnie inna półka i wyglądają całkiem solidnie.

Widać i w tej firmie poszli po rozum do głowy i postanowili zawalczyć o bardziej wymagającego klienta.

 

Nawet gdyby nośność tego EVO Tactic T80 podzielić przez 4 to i tak wynik 5 kg jest imponujący jak na tę klasę sprzętu.

Edited by Koziołrogacz
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Zdjęcie podesłałem na priv.

Camrock ma kiepską opinię, bo kojarzy się głównie z tanimi i tandetnymi statywami jakie kilka lat temu zaczęła wypuszczać na rynek. Jednak te, które podlinkowałeś to już zupełnie inna półka i wyglądają całkiem solidnie.

Widać i w tej firmie poszli po rozum do głowy i postanowili zawalczyć o bardziej wymagającego klienta.

 

Nawet gdyby nośność tego EVO Tactic T80 podzielić przez 4 to i tak wynik 5 kg jest imponujący jak na tę klasę sprzętu.

To mam teraz dużą zagwozdkę - albo tańszy Triopo-C-258-z-glowica-KJ-2 albo droższy 2-3 krotnie EVO Tactic T80. Lecz ten ostatni ma właśnie gorszą opinie i jest po prostu droższy... Oba są 4 segmentowe ale widzę po Twoich Fotografiach przez duże "P" że nie ma to większego znaczenia...

Link to post
Share on other sites

To mam teraz dużą zagwozdkę - albo tańszy Triopo-C-258-z-glowica-KJ-2 albo droższy 2-3 krotnie EVO Tactic T80. Lecz ten ostatni ma właśnie gorszą opinie i jest po prostu droższy... Oba są 4 segmentowe ale widzę po Twoich Fotografiach przez duże "P" że nie ma to większtrioppoego znaczenia...

Pytanie czy ta gorsza opinia odnosi się do firmy ogółem, czy do tego konkretnego jej produktu. Zarówno parametry, jak i to co widać na zdjęciach wygląda całkiem nieźle, pomijając oczywiście samą kolorystykę, która nie każdemu może się podobać. "Organoleptyczne" sprawdzenie byłoby tu chyba najbardziej miarodajne, bo rzetelnych recenzji tego bądź co bądź nowego produktu trudno będzie jak na razie znaleźć.

Jak dla mnie Triopo C-258 wart jest swojej ceny, ale jest on po prostu tani. Jednak wydaje mi się, że ten EVO Tactic T80 może być lepszym wyborem niż tzw. "markowy" statyw w tej samej cenie.

Edited by Koziołrogacz
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

źle pojmujesz problem tu nie chodzi tylko o nośność statywu ale problemem jest to czy twoja mocowanie wystarczy by aparat stał w jednym miejscu. Głowica musi być max mocna by nawet nie drgną i nawet jeśli dociążysz każdy statyw to jeśli głowica nie utrzyma aparatu wystarczająco mocno to aparat z czasem będzie podróżował w dół. Pamiętaj ze twój obiektyw zawsze Bedzie zmieniał punk ciężkości.

Sam statyw musi być mocny byś go dociążył ale tez głowica musi gwarantować ci więcej niż tylko odpowiednia nośność.

 

Postaram sie zaraz gdziea wstawic zdjecia i ci pokazac

Link to post
Share on other sites

 

Przekonujesz mnie tą głowicą B2. Fajna, porządna, tania i z poziomicami. Zastanawiam się w sumie dalej nad tym Manfrotto 290 Xtra. Rozmawiałem z kilkoma astrofotografami i sobie ją chwalą. W sklepie także na bardzo porządną wygląda. Zastanawiałem się czy przypadkiem nie lepiej by kupić osobno samego Manfrotto i głowice B2. Cenowo to będzie ok 620zł. Natomiast statyw który Ty proponujesz z tą głowicą to ok 545zł. Sam statyw nie przekonuje mnie tylko dla tego że ma 4 sekcyjne nogi.

Na te nogi to zwracam uwagę wedle tego poradnika: http://nightscapes.pl/blog/jaki-wybrac-statyw/''ilość segmentów'' Jednak jak widzę dość zachwalasz go sobie (co widzę też na Fotografiach). Możesz powiedzieć jak ten Triopo MT3230X8C + głowica B sprawdza się na wietrze?

Nie mówimy o halnym (choć wróć...mieszam w górach..). Są zdjęcia poruszone przez wiatr czy raczej przy tym co proponujesz ten problem nie występuje?

Czy stabilność da zadowalający efekt na zdjęciach typu wirówki/timelapsy?

 

Pozdrawiam! :)

Link to post
Share on other sites

Generalnie statyw to tak naprawdę mniejsze źli i jaki weźmiesz to najważniejsze bedą zapięcia kula to juz inna bajka i musi byc mocna i nie moze sie ślizgać.

Ja miałem starsza wersje tego statywu. Ale nie narzekałem na długie czasy. Niestety uszkodziłem jedno zapięcie i poprostu go wywaliłem. Dowiedziałem sie ze właśnie lepsze sa 3 segmentowe i taki kupiłem cięższy i niemieckiej firmy. Szczerze mówiąc to przeszkadzam mi brak takiej kompaktowosci jak w tym Chińczyku. I ciężar większy. Triopo był lżejszy ale nie odczułem jakiś specjalnych drgań a używałem juz na nim obiektywu 12-24 i radził sobie dobrze. Ale jak powiedziałem nie radził siebie z uszkodzeniami mechanicznymi operatora

Link to post
Share on other sites

Dzięki za komplement ale zdjęcie z artykułu jest mocno podbijane a moje kilka korekcji w cameraRAW. Źle ze kupiłeś canona bo oni maja lepsze bodu niż nikon ale nikon deklasuje ich w jakości obiektywow. Nie ma lepszego szerokiego konta niż 12-24 nikona jest to tak świetny obiektyw ze kupowane sa przejściówki do canonow by go używać. Moje zdjecia obracających sie gwiazd sa z pierwszej ale jak na razie jedynej prawdziwej sesji astrofotografi bo reszta raczej to zdjecia nocne i możesz zobaczyć to na mojej stronie.

Zdjęcie z artykułu jest nudne. Miliony takich widziałem a uwierz mi ze to nie jest żadna sztuka zrobic takie zdjęcie. Ale ciekawe zdjęcie to juz inna bajka. Polecam ci dodatkowo zapoznać sie z tematem malowania światłem i zdjecia nabiorą nowego innego wymiaru. Bo szybko zobaczysz ze trzeba zrobic cos nowego by pokazać ze masz pomysł.

Zauważ tez ze bez problemu zrobiłem 15 min ekspozycje i mam jeszcze godzinna bez przepalenia ale niestety to było nad ranem i obiektyw mi zaparkował trochę ale nieba nie przewaliłem. Musisz poznać zasadę zainteresowania obserwatora i najważniejsza rzecz tzw trujkat fotograficzny czyli zależność ISO-czas-ekspozycja.

Jeśli kupisz dobra głowice to wybierz poprostu wygodny sobie statyw bo ja nie zauważyłem wielkiej różnicy mieczy obecnym za 300f i poprzednim za 100f. Ale kula to różnica oglromna bo kilka testowałem. I tutaj musisz naprawdę sie postarać. I jeszcze cos, jeśli normalnie bys zrobił zdjęcie z wysokości 180cm to takie zdjecia właśnie nie powinnienes robic. Zrób z każdej ale nie z tej. Najlepiej weź kocyk i zrób z niskiego pułapu tak by wskoczył ci kwiatek pub kamyk i pomaluj go jakimś fajnym kolorem światła. Zdjęcie nabierze charakteru i bedzie inne a przez to sie wyróżni. Naucz sie opowiadać Historie danego miejsca w oparciu o gwiazdy. Fotografia to właśnie opowiadanie historii

Link to post
Share on other sites

I jeszcze cos, jeśli normalnie bys zrobił zdjęcie z wysokości 180cm to takie zdjecia właśnie nie powinnienes robic. Zrób z każdej ale nie z tej. Najlepiej weź kocyk i zrób z niskiego pułapu tak by wskoczył ci kwiatek pub kamyk i pomaluj go jakimś fajnym kolorem światła. Zdjęcie nabierze charakteru i bedzie inne a przez to sie wyróżni. Naucz sie opowiadać Historie danego miejsca w oparciu o gwiazdy. Fotografia to właśnie opowiadanie historii

Urzekłeś mnie tymi zdaniami. Na 100% zapamiętam sobię tą radę, ba! wykuję na pamięć! :)

 

Co do statywu i głowicy. Raczej zrobię tak jak mówisz: wybieram Triopo MT3230X8C + głowica B

Głowica jest jak widziałem i tak jak mówiłeś bardzo dobra i polecana a statyw idealnie pasuje cenowo i jakościowo do siebie. Komplet za 545zł http://www.cyfrowe.pl/aparaty/statyw-triopo-mt3230x8c-i-glowica-b2.html. Nawet jeżeli te 4 segmenty będą mi targać na stabilności to zawsze mogę ich nie wysuwać - co zresztą i tak będę robił dla perspektywy.

 

Więc dziękuję Wam, Rak-photo & Fredrixxon & Koziołrogacz za zaangażowanie pod tym tematem ;)

Pozdrawiam!

Bartek

Link to post
Share on other sites

W swojej przygodzie z fotografią przerobiłem kilka statywów: Sherpa 600R (2,1 kg), Benro 198EX (1,8 kg), Sirui T1004x (1,1 kg). Moje wnioski są takie:

 

- Stabilność statywu nie tyle zależy od ilości sekcji nóg, co od ich średnicy.

- Duży wpływ na stabilność wysuniętej kolumny centralnej ma łącznik kolumny z nogami. Niestety ma on tez zauważalny wpływ na wagę całego statywu.

- Mimo wszystko zwróć uwagę na wagę. Nie polecam statywów do turystyki o wadze ponad 2,0 kg, bo na nic Ci sie ta waga nie przełoży.

- Statyw nie musi być bardzo wysoki. Od swojego wzrostu odejmij 25 cm i to rozsądna max wysokość statywu.

- Mimo wszystko dobrze gdy statyw jest na tyle wysoki żeby nie było potrzeby zbyt dużego wysuwania kolumny centralnej.

- poziomice masz w aparacie.

- kadruj na LV - lepiej mieć drugi czy trzeci akumulator w zapasie niż duży, ciężki i nieporęczny statyw.

- odwracane nogi to świetne rozwiązanie.

 

Mój obecny statyw Sirui T1004x używam zarówno do szerokich kadrów jak i do długo-czasowej astro-fotografii (Astrotrack). W tym drugim przypadku mam schowaną jedną sekcje nóg i kolumne centralną. Stabilność przy całkowitym obciążeniu ~3,5 kg (Canon 60D, wedge, Astrotrac + lunetka, Sonnar 135 mm, zasilanie) jest bardzo dobra.

 

Triopo, Sirui, Genesis i jeszcze kilka marek to produkt tej samej chińskiej fabryki. Ale nie mówię że jest to to samo - mogą się różnić użytym stopem, wykończeniem, detalami wpływającymi na trwałość czy stabilność. Sirui ma wyraźnie wyższe ceny - wygląda jak produkt premium z tej fabryki.

 

Zobacz jeszcze na Genesis A3 - to chyba to samo co Triopo MT3230X8C tylko w niższej cenie.

Link to post
Share on other sites

Marek zgadzam sie ze wszystkim co generalnie napisałeś ale po co mu wysuwany na wysokość niższa od jego własnej. Jak rozumiem to ma byc wygoda ale po co? W astrofotografi krajobrazowej nie liczy sie tylko to co jest na niebie ale tez to co jest na ziemi. Wydaje mi sie łże lepiej jest zrobic zdjęcie 25cm nad ziemia tworzac zdjęcie o jakim nikt nie pomyślał niż klepać wszystkie takie same. Czyli z jednej wysokości.

 

Do ketrab nie zapominaj tez o malowaniu światłem. Jedna latarka wielo kolorowa stowarzyszenia cuda bo nada twoim zdjęciom nowego i nie powtarzalnego charakteru. Możesz tez dorzucić swoją twaz lub postać by podkreślić inność zdjec. Nie duplikuj innych ale dodawaj cos od siebie, same okręgi gwiazd sa łatwe do zrobienia ale to jak skomponujesz je w całościowe zdjęcie zrobi z niego cos ci każdy bedzie ci zazdrościł lub zdjęcie dobre technicznie ale jakich sa tysiące

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 17 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 117 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 208 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 30 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.