Skocz do zawartości

Sztywny materiał do DIY


Behlur_Olderys

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Mam pytanie: jaki materiał najlepiej nadaje się na szkielet średnich rozmiarów montażu, powiedzmy czegoś ala Astrowalker? Jak to wygląda z ceną, dostępnością, obróbką? Na razie dłubię w drewnie i raczej wydaje mi się ono ok: sztywne, twarde, łatwo się wierci i wycina. Czy dla poprawienia sztywności (będzie całość raczej ciężka, tak do 5kg) lepiej byłoby zastosować pleksi? MDF? Włókno węglowe? Aluminium? tak naprawdę to potrzebuję w projekcie 3 listewki ok 30-50 cm długości, 10-15 szerokości i 8-12mm grubości, plus parę drobiazgów. No i musi się dać w tym sensownie wyciąć kilka dziur na łożyska (mam łopatkowe wiertło do drewna) oraz oczywiście kilka dziur na śrubki mocujące resztę mechaniki. Ktoś coś może polecić? Podzielić się doświadczeniem? Oczywiście liczę się z kosztami, to nie zamówienie publiczne dla muzeum :) Najlepiej coś dostępnego w marketach budowlanych... :)
Druga sprawa: nakrętka do śruby: lepiej kupić jakąś ładną, metalową (?) czy samemu gwintować jakiś plastik? Mam ostatnio dużo czasu na przemyślenia, i mało kasy, więc chciałem wszystko dobrze przemyśleć, a potem mniej zapłacić :)

 

EDITED:
Pomyliłem się, oczywiście mam na myśli 8-12mm grubości sklejki! :)

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O MDF-ie zapomnij :P Z łatwością "puchnie" i się rozwarstwia.

Może kupić kantówkę (praktycznie bez znacznie z jakiego drewna) lub jeśli masz możliwość skleić ze 3-4 warstwy 20 mm sklejki (to da 8 cm łącznie). W jakimś markecie to Ci nawet chyba przytną listwę na wymiar ;) Tylko skleić.

To tyle jeśli chodzi o drewno.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklejka powinna się nadać. Jest lekka sztywna i łatwa w obróbce. Dodatkowo można próbować utwardzić ją jakąś żywicą, a po takim zabiegu będzie mocna jak "diabli", w każdym bądź razie wystarczająco mocna.

Robiąc samodzielnie nakrętki możesz zdecydować o jej spasowaniu z śrubą. Gwintowniki sprzedawane po trzy w komplecie, do kolejno głębszych nacięć.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli robiłbyś coś w aluminium, polecam zaopatrzyć się w wiertła kobaltowe. I naturalnie wiercić na niskich obrotach. (Przekonałem się na własnej skórze robiąc tyczkowego Newtona). Dostępność materiału bezproblemowa, oprócz marketów budowalnych jest też mnóstwo na Allegro (różne rurki, płaskowniki, pręty itp.).

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej szedłbym w aluminium - jeżeli chcesz oszczędzić trochę na wadze to może jeszcze wziąłbym pod uwagę tekstolit.

Jeżeli chcesz wykonać samodzielnie to do takiego zadania raczej potrzebowałbyś wiertarkę stołową.

Ewentualnie w Krakowie powinieneś znaleźć firmę, która wytnie to wodą z płyty ~10mm.

Tylko narysuj sobie to w jakimś darmowym CADzie, albo innym programie do grafiki wektorowej - żeby wygenerować dxf z wykrojami.

 

Zastanawiałeś się jak chcesz osadzić łożyska w profilu o przekroju 15x10mm ?

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to że w profilu 15x10 wykonasz otwór maksymalnie fi10-12 - musiałbyś kombinować z łożyskami ślizgowymi. Toczne (np. kulkowe) o takiej średnicy zewnętrznej są mikrusie.

Te ramiona będą musiały mieć bardziej skomplikowany kształt niż prosty profil - choćby żeby pomieścić łożyska toczne.

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może jakoś się nie zrozumieliśmy z wymiarami - najlepiej wrzuciłbym rysunek techniczny, ale nie mam go dopracowanego jeszcze co do milimetra ;)
Dwa ramiona to profile - powiedzmy - 200x80x10mm. Ramię napędowe (poprzeczne) będzie trochę szersze i dłuższe, więc pewnie ok. 300x80x15mm. Także spokojnie się wszystko zmieści.

 

Ogólny rysunek - bez wymiarów ani szczegółów - to oczywiście żadna nowość w branży:

 

sruba.png

 

W tym momencie mam coś takiego, tylko że wszystko jest "wystrugane" z drewna a części z odzysku, więc jakość jest taka, powiedzmy, przeciętna. Chciałbym wszystko zrobić tak sztywne i bezluzowe, jak się da, dlatego chciałem wykorzystać jakiś - być może - lepszy od sklejki materiał (ale skoro mówicie, że ok, to zostanę przy tym), łożyska (do drewna to chyba tylko "na wcisk"?) łączące ramiona oraz wózek, a sam wózek na prowadnicach. W wózku zamontowane będą łożyska liniowe oraz dwa mocowania na nakrętkę (na razie M10x1 albo nawet zwykłe M10). Do tego porządny krokowiec + sprzęgło 5/10 (nie BYJ42) bez żadnych przekładni + sterowanie arduino, które upcha się gdzieś na ramieniu napędowym. Śruba napędowa osadzona w łożyskach takich malutkich aluminiowych razem z podstawkami, a silnik odpowiednio wypoziomowany na takim montowaniu w L-kę.

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w mechanice samochodowej na wciskanie lozysk uzywa sie czesto ponizszego patentu.

lozyska do zamrazarki na 1h, miejsce z otworem ogrzewasz opalarka. spasowalne bez stresu.

 

A jakie są przy tym nominalne wartości średnic otworu i łożyska?

Tj. łożysko o średnicy X do otworu o średnicy X, czy może otwór ma mieć średnicę trochę mniejszą, niż X? :)

 

Innymi słowy: czy wkładając łożysko 26mm do otworu (w aluminium) o średnicy 26mm będzie raczej luz, czy raczej właśnie nie da się tego włożyć bez w/w metody z zamrażarką i palnikiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może jakoś się nie zrozumieliśmy z wymiarami - najlepiej wrzuciłbym rysunek techniczny, ale nie mam go dopracowanego jeszcze co do milimetra ;)

Dwa ramiona to profile - powiedzmy - 200x80x10mm. Ramię napędowe (poprzeczne) będzie trochę szersze i dłuższe, więc pewnie ok. 300x80x15mm. Także spokojnie się wszystko zmieści.

 

Ogólny rysunek - bez wymiarów ani szczegółów - to oczywiście żadna nowość w branży:

 

attachicon.gifsruba.png

 

W tym momencie mam coś takiego, tylko że wszystko jest "wystrugane" z drewna a części z odzysku, więc jakość jest taka, powiedzmy, przeciętna. Chciałbym wszystko zrobić tak sztywne i bezluzowe, jak się da, dlatego chciałem wykorzystać jakiś - być może - lepszy od sklejki materiał (ale skoro mówicie, że ok, to zostanę przy tym), łożyska (do drewna to chyba tylko "na wcisk"?) łączące ramiona oraz wózek, a sam wózek na prowadnicach. W wózku zamontowane będą łożyska liniowe oraz dwa mocowania na nakrętkę (na razie M10x1 albo nawet zwykłe M10). Do tego porządny krokowiec + sprzęgło 5/10 (nie BYJ42) bez żadnych przekładni + sterowanie arduino, które upcha się gdzieś na ramieniu napędowym. Śruba napędowa osadzona w łożyskach takich malutkich aluminiowych razem z podstawkami, a silnik odpowiednio wypoziomowany na takim montowaniu w L-kę.

 

Pozdrawiam!

 

Jeżeli te profile będą mieć 80mm szerokości to OK - zwłaszcza że, to łożysko u dołu (łączące profile A i "B") fajnie, żeby było większe - jego rozmiar będzie definiował nośność tego montażku. Profil C pewnie mógłby być trochę węższy

Jakbyś robił z profili aluminiowych, to mógłbyś wykorzystać profil C jako prowadnicę.

 

 

A jakie są przy tym nominalne wartości średnic otworu i łożyska?

Tj. łożysko o średnicy X do otworu o średnicy X, czy może otwór ma mieć średnicę trochę mniejszą, niż X? :)

 

Innymi słowy: czy wkładając łożysko 26mm do otworu (w aluminium) o średnicy 26mm będzie raczej luz, czy raczej właśnie nie da się tego włożyć bez w/w metody z zamrażarką i palnikiem?

 

Są zasady doboru tolerancji średnicy wałka i otworu pod łożyska. Ale chcąc zamontować łożyska na wcisk musiałbyś zlecić rozwiercenie/roztoczenie otworu - wymagana szerokość pola tolerancji to około 20~30um.

Jeżeli chcesz zrobić DIY to raczej szedłbym w wklejenie łożyska na klej do metalu albo taki patent jak naszkicowałem poniżej. Otwór wywiercony wiertłem, z luzem, a potem całość ściśnięta śrubą.

osada lozyska.jpg

Łożyska użyj najlepiej 2RS SS (dwustronnie uszczelniane, ze stali nierdzewnej). Niektóre rozmiary są popularne w sprzęcie AGD, a przez to dostępne w przystępnych cenach.

Edytowane przez bartolini
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jeżeli te profile będą mieć 80mm szerokości to OK - zwłaszcza że, to łożysko u dołu (łączące profile A i B) fajnie, żeby było większe - jego rozmiar będzie definiował nośność tego montażku. Profil C pewnie mógłby być trochę węższy

Jakbyś robił z profili aluminiowych, to mógłbyś wykorzystać profil C jako prowadnicę.

 

Wydaje mi się, że użycie wałków będzie bardziej precyzyjne...? No bo musiałby sam jakoś ten profil "wyprofilować" żeby gładko po nim sunął wózek. A tak - wałki + łożyska liniowe to chyba super-komfort... nie? :)

 

 

 

Są zasady doboru tolerancji średnicy wałka i otworu pod łożyska. Ale chcąc zamontować łożyska na wcisk musiałbyś zlecić rozwiercenie/roztoczenie otworu - wymagana szerokość pola tolerancji to około 20~30um.

Jeżeli chcesz zrobić DIY to raczej szedłbym w wklejenie łożyska na klej do metalu albo taki patent jak naszkicowałem poniżej. Otwór wywiercony wiertłem, z luzem, a potem całość ściśnięta śrubą.

attachicon.gifosada lozyska.jpg

Łożyska użyj najlepiej 2RS SS (dwustronnie uszczelniane, ze stali nierdzewnej). Niektóre rozmiary są popularne w sprzęcie AGD, a przez to dostępne w przystępnych cenach.

 

Akurat łożyska po złotówce kupuję, to chyba dużo taniej się nie da? :)

Ten patent który narysowałeś jest super, na pewno spróbuję pójść w tą stronę, dzięki!

Swoją drogą, to do łożysk nie używam żadnych specjalnych wałków, tylko śrubę o tym samym fi, co wewnętrzna średnica łożyska, no i mocno skręcam. Czy to dobre rozwiązanie na łączenie dwóch łożysk?

łozysko.png

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prowadnice liniowe będą dokładniejsze.
Łożyska jednak sugerowałbym 2RS SS. Otwarte ze stali węglowej, czyli "za złotówkę" najpierw się zapiaszczą, a po jakimś czasie skorodują.
Chyba, że nie planujesz używać tego regularnie w polu, tylko ma być to taki prototyp-demonstrator.
Jeśli chodzi o węzeł łożyska to użyłbym jednej sztuki zwłaszcza, że łożyska kulkowe mają luz kątowy,
który w twojej konstrukcji jest nie porządany, a przy użyciu dwóch te luzy się zsumują.
Poniżej naszkicowałem takie najprostsze rozwiązanie z dodanymi podkładkami płaskimi.
Liczbą i grubością podkładek możesz wyregulować sobie odległość pomiędzy poszczególnymi profilami.

Oczywiście średnica zewnętrzna podkładki nie może wchodzić na pierścień zewnętrzny łożyska.

lozysko.png

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prowadnice liniowe będą dokładniejsze.

Łożyska jednak sugerowałbym 2RS SS. Otwarte ze stali węglowej, czyli "za złotówkę" najpierw się zapiaszczą, a po jakimś czasie skorodują.

Chyba, że nie planujesz używać tego regularnie w polu, tylko ma być to taki prototyp-demonstrator.

Jeśli chodzi o węzeł łożyska to użyłbym jednej sztuki zwłaszcza, że łożyska kulkowe mają luz kątowy,

który w twojej konstrukcji jest nie porządany, a przy użyciu dwóch te luzy się zsumują.

Poniżej naszkicowałem takie najprostsze rozwiązanie z dodanymi podkładkami płaskimi.

Liczbą i grubością podkładek możesz wyregulować sobie odległość pomiędzy poszczególnymi profilami.

Oczywiście średnica zewnętrzna podkładki nie może wchodzić na pierścień zewnętrzny łożyska.

attachicon.giflozysko.png

 

Żeby wszystko było jasne:

Mam teraz takie łożyska:

http://allegro.pl/lozysko-kulkowe-6000-2rs-10x26x8-rs-rsr-2rsr-2rsh-i6701077386.html

 

Czy to są 2RS SS, o których mówisz? Czy chodzi tylko o to, żeby były nierdzewne? Bo jeśli tak, to masz rację - na razie uważam to za prototyp, do seryjnej produkcji już użyję nierdzewnych elementów ;)

 

Hm... To co, śruba po prostu przechodzi przez profil/drewno tak o, na wylot? Nie będzie latało na boki? To się wtedy czymś smaruje czy coś?

Właśnie najbardziej mnie zawsze zastanawiało: w jaki sposób robi się tego typu połączenia ruchome?

 

Wersja drewno:

Mam dwie deski, jedną (A) wiercę fi=10mm, w drugiej (B) 25mm łopatką otwór. Do (B) wbijam łożysko, przewlekam przez nie śrubę M10 i wszystko spinam nakrętkami/podkładkami, i już?

 

Wersja alu:

hm... Nie mam łopatki 25mm do aluminium :)

 

W obu przypadkach mam taką wątpliwość: śruba może luźno chodzić w desce / profilu (B).... Nie chciałbym wyważać otwartych drzwi, a czy jest jakaś standardowa metoda, którą się stosuje w takich łączeniach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te które podlinkowałeś są uszczelniane, ale rdzewieją - może nie tak od razu, ta stal ma trochę dodatków stopowych, ale po kilkukrotnym osadzeniu rosy będą rdzawe ślady.
Nierdzewne to takie:
http://allegro.pl/lozysko-nierdzewne-inox-ss-6000-2rs-10x26x8-brl-i6740749683.html
Ten rozmiar byłby OK pomiędzy B-C i A-C.

Na główne łożysko wybrałbym coś o średnicy zewnętrznej 40~50mm:
http://allegro.pl/lozysko-kulkowe-nierdzewne-ss-6303-2rs-mgk17x47x14-i6780017842.html
Tylko w sumie nie za bardzo wiadomo jak będzie się zachowywało pojedyncze łożysko kulkowe jako oś montażu - czy nie będzie jakiegoś bujania.

Może trzeba by zbudować węzeł z dwóch łożysk lub chociaż zastosować łożysko dwurzędowe...

Jeśli chodzi o "trzymanie się kupy" to skręcając to śrubą wygenerujesz siłę osiową na poziomie jednego-kilku kN,
co przyjmując współczynnik tarcia pomiędzy elementami na poziomie 0.1~0.2, pozwoli przenieść kilkadziesiąt-kilkaset N siły promieniowej.
Patent zadziała z aluminium lub stalą - drewno/plastik nawet jeżeli nie pęknie przy skręcaniu,to po pewnym czasie popełznie.

Edytowane przez bartolini
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te które podlinkowałeś są uszczelniane, ale rdzewieją - może nie tak od razu, ta stal ma trochę dodatków stopowych, ale po kilkukrotnym osadzeniu rosy będą rdzawe ślady.

Nierdzewne to takie:

http://allegro.pl/lozysko-nierdzewne-inox-ss-6000-2rs-10x26x8-brl-i6740749683.html

Ten rozmiar byłby OK pomiędzy B-C i A-C.

 

Na główne łożysko wybrałbym coś o średnicy zewnętrznej 40~50mm:

http://allegro.pl/lozysko-kulkowe-nierdzewne-ss-6303-2rs-mgk17x47x14-i6780017842.html

Tylko w sumie nie za bardzo wiadomo jak będzie się zachowywało pojedyncze łożysko kulkowe jako oś montażu - czy nie będzie jakiegoś bujania.

Może trzeba by zbudować węzeł z dwóch łożysk lub chociaż zastosować łożysko dwurzędowe...

 

Jeśli chodzi o "trzymanie się kupy" to skręcając to śrubą wygenerujesz siłę osiową na poziomie jednego-kilku kN,

co przyjmując współczynnik tarcia pomiędzy elementami na poziomie 0.1~0.2, pozwoli przenieść kilkadziesiąt-kilkaset N siły promieniowej.

Patent zadziała z aluminium lub stalą - drewno/plastik nawet jeżeli nie pęknie przy skręcaniu,to po pewnym czasie popełznie.

Dziękuję bardzo za fachowe rady, naprawdę właśnie tego potrzebuję :) Jeszcze ostatnie - na razie pytanie. Jeśli profil z aluminium, to jaki? Chyba nie ma takich po prostu "deseczek" - prostopadłościennych w gruncie rzeczy - jak drewnianych, tylko jakieś takie dziwne kształty same... już nie mówiąc o wierceniu dużych otworów? Jak to ciąć? Boję się, że budżet mi uleci na zakupie samych narzędzi... Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary handlowe możesz zobaczyć sobie np. tutaj:

almagna.com

 

Ale na pewno jest jakaś hurtownia w Krk.

Cena to ~30PLN/kg.

 

Weź jakiś dural np.6061, nie czyste alu, bo to tragicznie się obrabia.

Edytowane przez bartolini
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli profil z aluminium, to jaki? Chyba nie ma takich po prostu "deseczek" - prostopadłościennych w gruncie rzeczy - jak drewnianych

Na A. są i lite prostopadłościenne, o najróżniejszych wymiarach axbxc.

 

 

już nie mówiąc o wierceniu dużych otworów? Jak to ciąć?

 

Pablito zachwalał frezarkę górnowrzecionową (akurat w kontekście sklejki i drewna), ale przy odrobinie cierpliwości piłką ręczną dasz radę ;)

Edytowane przez WielkiAtraktor
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej projektowałem takie ramiona kiedyś na łożysko oporowe kulkowe 52mm średnicy, ale jak chcesz, żeby trzecie ramię było pomiędzy nimi mozna tam wsadzić np łożysko stożkowe(mam takie jak cos). Te 2 pozostałe łożyska to moga byc tuleje ślizgowe spokojnie. Jakim silnikiem chcesz zasilać? Wydaje mi się, że popularny 28byj48 dostaje pod obciążeniem sporego błędu periodycznego(on ma w środku mega chińskie plastikowe przekładnie zębate).

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej projektowałem takie ramiona kiedyś na łożysko oporowe kulkowe 52mm średnicy, ale jak chcesz, żeby trzecie ramię było pomiędzy nimi mozna tam wsadzić np łożysko stożkowe(mam takie jak cos). Te 2 pozostałe łożyska to moga byc tuleje ślizgowe spokojnie. Jakim silnikiem chcesz zasilać? Wydaje mi się, że popularny 28byj48 dostaje pod obciążeniem sporego błędu periodycznego(on ma w środku mega chińskie plastikowe przekładnie zębate).

Możesz rozwinąć z tym łożyskiem stożkowym, z czym to się je? Oczywiście krokowiec będę miał zamiar załatwić jakiś "lepszy", myślałem o takim 12V 0.23Nm w opakowaniu Nema17...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykle łożyska montuje się w parach, czasami dodaje się 3cie, które przenosi tylko siły osiowe.

Tutaj możesz zobaczyć przykłady takich aranżacji - między innymi z użyciem łożysk stożkowych:

http://www.nsk.com.br/upload/file/NSK_CAT_E1102m_A20-23.pdf

 

Jeżeli chciałbyś budować montaż o dużej nośności, to musiałbyś przynajmniej główną oś zabudować w jakiejś tulei z 2 łożyskami.

Tutaj masz przykład jak ułożyskowane jest takahashi em200 - z tym że ślimacznice są dodatkowo ułożyskowane względem osi, dla swobodnego obrotu osi po zwolnieniu sprzęgieł:

https://www.widescreen-centre.co.uk/astronomy-mounts-and-tripods/takahashi-mounts/takahashi-em-200-german-equatorial-mount

 

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.