Skocz do zawartości

Modernizacja AZ3.


Astromaniak1234

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, od kilku dni jestem szczęśliwym posiadaczem maka 127. Mam montaż AZ3 i wobec braku środków poszukuję sposobu na prostą modernizację, aby przymocować rączkę i poprawić regulację góra-dół, aby nie musieć targać za tubę. Jestem kompletnie zielony w tej kwestii widziałem parę przeróbek na zdjęciach, ale ciężko tam się dopatrzeć jak to zrobić dokładnie. Byłbym wdzięczy za wszelką pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ATM, tu trzeba improwizować. Jeśli obce są Ci proste narzędzia, to może lepiej nie bierz się za przeróbki? Patrząc na zdjęcia można naprawdę wiele wywnioskować i przymocować te przeciwwagi/sprężyny. Każdy to zrobi inaczej i każde rozwiązanie będzie dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga! Uwaga!

Temat Mak127 na AZ3 był już kiedyś wałkowany w czasach antycznych tego forum. Nie podejmuję się odnaleźć stosownego wątku, poza tym zawarte w nim zdjęcia modyfikacji AZ3 są już pewnie i tak niedostępne. Spróbuję opisowo w skrócie przypomnieć najważniejsze punkty:

 

1) NIE DA SIĘ eksploatować Maka 127 na AZ3 bez modyfikacji tego montażu.

 

2) Przyczyna: jest to montaż AZ z mirokroruchami bez wyważania sprzętu w osi ALT (podniesienia); konstrukcyjnie rozwiązano to tak, że oś ALT jest podwójna; jedną stanowi mechanizm mikroruchu w pionie, drugą śruba z podkładka cierną w roli hamulca; jest to rozwiązanie pod małe sprzęty, Mak 127 jest za ciężki.

 

3) Skutki: niekontrolowane opadanie tuby Maka 127 do tyłu przy dużych kątach podniesienia (nie wyrabia ta podkładka cierna) oraz kiepska praca mikroruchu (nierówne obciążenie)

 

4) Remedium, czyli modyfikacja montażu (3 opcje):

- sprężyny odciążające (teoretycznie proste, ale trudne w regulacji)

- powieszenie tuby z boku głowicy montażu, na wysokości tej zgrubnej osi ALT; wystarczą do tego dwa kątowniki lub inne profile alu, koniecznie grube przekroje