Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, w związku z planowana zmianą teleskopu na oczko jaśniejszy, chciałbym się poradzić, jak powinienem podejść do kolimacji.

Wszystkie newtony jaki "obmacałem" I w które włożyłem swoj kolimator, cierpiały na tę sama przypadłość. Jak nacisnałem na kolimator z siłą kilkuset gramów, znacznik lasera uciekał z dziurki bez względu na dociśnięcie każdego z testowanych wyciągów (Dual speed Crayford, GSO Monorali, SW  Monorali). Czy zatem powinienem kolimację przeprowadzić z zawieszonym na kolimatorze obciażeniem odpowiadającym wadze kamery z akcesoriami  i w pozycji w której najczęściej fotografuję? Wyciąg mam w osi DEC, żeby wyważenie całości było wiarygodne z każdym położeniu. Tubka jeszcze nie kupiona ale w planie albo GSO 150/600 M-LRN albo 200/800 od SW (baflowana, również z wyciągiem Monorali ale nie karbonowa)

 

Pytanie jest do posiadaczy wszystkich Newtonów, nie tylko F4.

Pozdrawiam

Piotr

Edytowane przez Kirien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam F4, ale jeżeli pod obciążeniem z jednej strony kolimacja ucieka to będzie również uciekać pod obciążeniem z drugiej... Tyle że w przeciwną stronę... Darowałbym sobie na starcie blaszane newtony o takiej światłosile (zmiany temperatury). Te crayfordy  również bym odpuścił i kupił Baader Steeltrack lub coś z rack & pinion. Niestety całkowicie zmieni to budżet, ale ma niewątpliwą zaletę: ma szanse zadziałać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście odradzam zakup f4. Tolerancje dla błędów będą dużo mniejsze. Zamiast walczyć z kolimacją lepiej robić zdjęcia. Średnica jest ważniejsza niż światłosiła. W swoim teleskopie f5.26 mam Baader Steel Track. Próbowałem z lustrzanką oraz z lekką kamerką + koło filtrowe - kolimację trzyma w każdej pozycji. Na minus "ciemniejszego teleskopu" dłuższa rura, więc momenty większe ale EQ6 da radę. Wyważenie w Newtonie jest istotne nie tylko w osiach RA, DEC ale i względem osi teleskopu. 

Edytowane przez rambro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok - przewidzialem te odpowiedzi wiec doprecyzuje - nie interesuje mnie astrofoto estetyczne - ma to byc świadomy wybor I taki jest bo F4 jest mi potrzebne w celach naukowych bardziej niż idealnie okrągłych gwiazd w polu FF lub APSC bo I tak mam chip 10x7mm w moim atiku.

Pomijając wiec kwestie idealnych gwiazdek, interesuje mnie środek pola, ale musi być w miarę przyzwoity, żeby fotometria I spektroskopia miała jakies podstawy bytu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro zamierzasz robić fotometrię to dokładna kolimacja nie jest tu niezbędna (o spektroskopii się nie wypowiadam), więc niepotrzebnie się stresujesz. W fotometrii nawet zalecane jest rozogniskowanie gwiazd do FWHM nie mniej niż 3 pixele więc lekka deformacja obrazu gwiazd przez rozkolimowanie nie pogorszy wyników. Tym bardziej, że używasz malutkiego sensora. No i oczywiście zapomnij o stosowaniu korektora. Ja przez długi czas stosowałem do fotometrii blaszanego Newtona SW z najtańszym wyciągiem, potem zmieniłem no nieco lepszy sprzęt i w żadnym wypadku nie wpłynęło to na dokładność pomiaru. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.