Skocz do zawartości

Konserwacja CG-5-GT


Imar

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie forumowiczów.

Z racji problemu z guidingiem który poruszyłem w innym temacie, główną jego przyczyną zapewne jest stan mojego montażu to jest luzy, stary smar, wycie silniczków itp.

Czas na konserwacje.

Mam pytanie czysto techniczne.

Czy łożyska które wykorzystane są w montażu AVX który jest krewniakiem starszego cg-5 oraz podkładki teflonowe nadają się tez w cg-5?.

Łożyska te to ;

686z ślimak 4 szt.

6007 główne osi RA

51107 dociskowe osi RA

Poniżej też filmik poglądowy jak to mniej więcej wygląda który znalazłem na innym forum.

Pozdrawiam.

Edytowane przez MI89
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem filmik z ciekawości bo go nie znałem wcześniej. Jak rok temu rozbierałem swój montaż AVX na części pierwsze nie było tego filmu jeszcze.

Też miewałem czasem problemy z prowadzeniem i przyczyn tego dopatrywałem się w jakości chińskich montaży.Chciałem też sprawdzić jak montaż zniósł półroczne wystawienie na warunki atmosferyczne. Szukałem jakichś informacji jak zabrać się za demontaż AVXa, ale znalazłem tylko takie o innych montażach.

Naczytałem się na forach negatywnych komentarzy na ten temat chińskiej jakości i z chyba każdego z nich wypływał wniosek, że koniecznie należy wymieniać łożyska.

Po rozkręceniu mojego montażu  doznałem pozytywnego rozczarowania, bo nie znalazłem niczego do czego mógłbym się przyczepić.

Wszystkie łożyska były OK, żadnych luzów w osi czy w poprzek, toczyły się równo i gładko.

No, może tylko to łożysko czołowe, dzielone... Faktycznie, bieżnie zrobione z blachy, ale równe, nie zniszczone, doskonale dają radę swojemu przeznaczeniu.

Tak więc, po ponownym zmontowaniu całości i prawidłowej redukcji luzów na osiach, a także kołach zębatych okazało się, że moje kłopoty z prowadzeniem skończyły się.

Montaż już od roku spisuje się świetnie w astrofotografii.

Opisałem to już wcześniej w jednym z tematów na tym Forum (pod koniec wątku):

Z tego opisu wynika jeden wniosek:

zanim zdecydujesz się na wymianę łożysk, dobrze zbadaj przyczynę złego prowadzenia montażu, bo "prawdy" o złej chińszczyźnie, często są zwykłą legendą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne są takie działania usprawniające fabryczny sprzęt. Fajnie się to ogląda - gratulacje. Mam uwagę dotyczącą wymiany łożyska oporowego osi RA. Prawdopodobnie łatwiej będzie zamienić je na łożysko ( tzw. złożenie) igiełkowe wzdłużne. Wtedy nie trzeba będzie wiercić dodatkowego otworu technologicznego - te łożyska (złożenia) są znacznie cieńsze niż kulkowe wzdłużne, mają większą tolerancje na osiowość i większą obciążalność. Nie wykluczone, że dałoby się je także zastosować w osi DEC, ale tam trzeba by wtedy na pewno coś wywiercić... :) .

Super materiał!

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam wymiarów łożysk w tych montażach, ale podejrzewam, że w Twoim CG- 5 gt sprawdzi się bardzo dobrze. O ile pamiętam, to pierwsza wersja cg - 5 była bez łożysk, jeżeli masz taką, to wtedy pewnie trzeba coś tam "podtoczyć", ale na pewno będzie to opłacalne. Kiedyś był wątek o takiej modernizacji na naszym forum.

Najlepiej rozebrać montaż i dobrać odpowiednie łożysko w sklepie. Na ogół znają się tam na tym.

Aha, jeszcze coś. Złożenia igiełkowe wzdłużne mają podkładki (bieżnie) dwóch typów: lekkie - to takie hartowane blaszki i masywne, grube. Obydwie wersje się nadają i można dobrać w dużych granicach wysokość całego złożenia.

Edytowane przez ryszardo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, MI89 napisał:

Oczywiście nie muszę ich wymieniać od razu.. jak na razie przesmaruje go i wymyje w benzynie, coś jest nie tak chodzi dość ciężko. Jednak co do meritum pytania to rozumiem że nie masz informacji czy identyczne są w CG-5.?

Niestety, nie mam takich informacji. Nie miałem wcześniej CG-5-GT. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ryszardo napisał:

Nie znam wymiarów łożysk w tych montażach, ale podejrzewam, że w Twoim CG- 5 gt sprawdzi się bardzo dobrze. O ile pamiętam, to pierwsza wersja cg - 5 była bez łożysk, jeżeli masz taką, to wtedy pewnie trzeba coś tam "podtoczyć", ale na pewno będzie to opłacalne. Kiedyś był wątek o takiej modernizacji na naszym forum.

Najlepiej rozebrać montaż i dobrać odpowiednie łożysko w sklepie. Na ogół znają się tam na tym.

Aha, jeszcze coś. Złożenia igiełkowe wzdłużne mają podkładki (bieżnie) dwóch typów: lekkie - to takie hartowane blaszki i masywne, grube. Obydwie wersje się nadają i można dobrać w dużych granicach wysokość całego złożenia.

Cenne uwagi.

Mam te wersje z lożyskowana jedna osią jest to oś Ra.

Dziś zamówie smary, i w razie potrzeby postaram się ogarnąć łożyska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakupiłem 4 sztuki łożysk na ślimaki i dwa łożyska osi Ra ale z tą osią się wstrzymam bo chyba będzie trzeba wiercić nowe otwory technologiczne a w konserwacji montażu nie mam doświadczenia.

Kupię też płytę teflonową 0,5mm i powycinam podkładki by zmienić te oryginalne gumowe.

Jeśli całość uda mi się złożyć bez kłopotów opiszę czynności wraz z zdjęciami.

Zabiorę się za to jak znajdę czas.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się pospieszyłem z tym że zrobię tutorial w PDF bo nie za bardzo mam na to czas nawet zabrakło mi go by zainstalować napędy.

Gdy znajdę chwilę zainstaluje je i sprawdze jak to współgra ze sobą.

Edytowane przez MI89
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poskładałem montaż wszystko chodzi dość płynnie lecz jest jakiś problem natury elektronicznej w osi DEC.

To jest system goto nie ma kontroli nad prędkością silnika w osi dec kręci jedynie z maksymalną jego prędkością i podczas kalibracji na gwiazdach go to zatrzymuje napęd w tej osi gdyż mija cel i nie może precyzyjnie skontrolować silnika a następnie kręci raz jeszcze pełen obrót i tak ciągle.

Kontrola prędkości obrotu silnika w Ra działa bardzo dobrze.

Co to może być? Problem z enkoderem??

Dodam jeszcze że nie jest to powodem że silnik ma ciężko oś dec chodzi dość lekko a silnik nie ma większych kłopotów jej ruszyć.

Edytowane przez MI89
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.