Skocz do zawartości

Montaż iOptron CEM25P


gryf188

Rekomendowane odpowiedzi

44 minuty temu, Maciek Łukasz napisał:

A. One Star Aligment na Altaira

B. moduł WiFi od iOptrona to chyba alignację robi się już na czymkolwiek

A. Dlaczego nie mozesz przeprowadzic alignacji na 3 gwiazdy? Nie znasz ich nazw, czy ogranicza balkon?

B. Ja ioptrona steruje z PC. Sequence Generator Pro 3 automatycznie wykonuje goto na opbiekt, automatycznie rozpoznaje kadr, automatycznie wykonuje korekty o wykryty błąd i ogólnie wszystko pozostałe również robi automatycznie : )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Maciek Łukasz napisał:

wczoraj jak ustawiłem czas jak radziliście to było już dużo dokładniej

ja cały czas uważam, że po zalogowaniu się GPSa, pozycja i czas zostają zastąpione danymi z GPSa- bez względu na to co tam było wcześniej wpisane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alignacje robisz właśnie na widoczne obiekty(gwiazdy), które masz nad horyzontem. Lista jest dluga, przecież możesz wybrać gwiazdki, które Ty widzisz. Zrób celowanie w Polarna metoda dryfu, nawet krotkoczasowo. Potem align na 3 gwiazdy. 2 jest niedokładne, jak jeszcze nie widzisz polarnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekspertem nie jestem ale dość dobrze się orientuję po niebie a wczoraj i przedwczoraj to właśnie ograniczenia balkonowe i chmurowe za duże żeby na trzy gwiazdy, nawet na dwie zrobić. Chociaż gdyby nie było grupowania w typy obiektów to na Księżycu, Saturnie, Jowiszu i  Altairze jednocześnie bym zrobił.

Montaż najczęściej będzie jednak na otwartym terenie (działka) używany, teraz to tylko taka mała wprawka. Więc mam nadzieję, że jak Polarną lunetką ustawię i align na 3 gwiazdy to już rozjeżdżać się nie będzie. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ziebol1 napisał:

ja cały czas uważam, że po zalogowaniu się GPSa, pozycja i czas zostają zastąpione danymi z GPSa- bez względu na to co tam było wcześniej wpisane

Jak GPS złapie fixa i wchodzisz w ustawienia to strefa czasowa jest cały czas na sztywno, tak jak ręcznie wpisało się. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Maciek Łukasz napisał:

Jak GPS złapie fixa i wchodzisz w ustawienia to strefa czasowa jest cały czas na sztywno, tak jak ręcznie wpisało się. 

tak, ale sprawdź na głównym ekranie pilota czy coś się zmieniło. Wyciąg z oryginalnej instrukcji:

 

"The time will be updated automatically when the GPS receiver has established its link with the GPS satellites. In the event that the GPS module is unable to establish a link to the satellites, local time can be entered manually"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna rzecz mnie wkurza w tym montażu - po wyłączeniu hamulców obu osi każdorazowo trzeba regulować napięcie pasków ( bo to chyba napięcie pasków regulują te śrubki). To trochę nietypowe rozwiązanie, bo w innych montażach rozłączenie napędu nie powoduje konieczności jego regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, wessel napisał:

Jedna rzecz mnie wkurza w tym montażu - po wyłączeniu hamulców obu osi każdorazowo trzeba regulować napięcie pasków ( bo to chyba napięcie pasków regulują te śrubki). To trochę nietypowe rozwiązanie, bo w innych montażach rozłączenie napędu nie powoduje konieczności jego regulacji.

Z tego co się orientowałem po kupnie montażu to one regulują spasowanie zębatek, ale niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę: robią to właśnie przez napinanie pasków?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wessel rozbierałem ten montaż do ostatniej śrubki. Te srebrne pokrętła służą do regulacji docisku ślimaka do koła zębatego. Natomiast jedyna możliwość, aby napiąć paski, to poluzować silniki w szczęce, która je trzyma. Jest tam ze 2mm otworu. Silniki należy odepchnąć i zakręcić wkręty. I po backlashu. Robi się to raz i później jakakolwiek regulacja elementami, które są na zewnątrz nie wpływa na napięcie pasków. Montaż prowadzi naprawdę fajnie i bardzo dokładnie. Moim zdaniem jest to bardzo udana konstrukcja, choć zdarzają się egzemplarze, które trzeba mocno dopiescic, jak mój ;)

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, count.neverest napisał:

I po backlashu.

no właśnie ja mam problem drobny z backlashem w DEC, ale ponieważ całkowity błąd prowadzenia wynosi około 50% rozdzielczości zestawu, to się tym nie przejmuję. Pogrzebię w przyszłości. @count.neverest dysponujesz jakąś instrukcją jak to zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, count.neverest napisał:

@wessel rozbierałem ten montaż do ostatniej śrubki. Te srebrne pokrętła służą do regulacji docisku ślimaka do koła zębatego. Natomiast jedyna możliwość, aby napiąć paski, to poluzować silniki w szczęce, która je trzyma. Jest tam ze 2mm otworu. Silniki należy odepchnąć i zakręcić wkręty. I po backlashu. Robi się to raz i później jakakolwiek regulacja elementami, które są na zewnątrz nie wpływa na napięcie pasków. Montaż prowadzi naprawdę fajnie i bardzo dokładnie. Moim zdaniem jest to bardzo udana konstrukcja, choć zdarzają się egzemplarze, które trzeba mocno dopiescic, jak mój ;)

No i ok, ale po cholerę taka konstrukcja która wymaga odsuwania ślimaka w celu odpięcia hamulca? Ja wiem, że fajnie prowadzi - tyko ciekawe jak takie udziwnienia wpływają w dłuższym okresie czasu na stan przekładni która może przeskakiwać przy złym ustawieniu tego pokrętła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak inne konstrukcje, bo nie korzystałem, ale tu nie widzę zagrożenia. Nawet przy luźnej śrubie montaż prowadzi i zęby dobrze się układają względem ślimaka, ponieważ w śrubie jest jeszcze sprężyna z kulką, która dociska. Sam ślimak podnosi się czarnym pokrętłem. Śruba go tylko blokuje i reguluje doscisk. Wystarczy cofnąć pół obrotu i ślimacznica dostaje odpowiedni luz. Naprawdę trzeba się postarać, żeby zniszczyć mechanikę. Być może jest to jakaś specyficzna konstrukcja, ale po kilku próbach wszystko robi się bez zastanowienia. 

Zresztą to następca modelu ZEQ, o tej samej konstrukcji, którego przez lata ludzie już używają z powodzeniem, więc nie obawialbym się :)

Edytowane przez count.neverest
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, count.neverest napisał:

Nie wiem jak inne konstrukcje, bo nie korzystałem, ale tu nie widzę zagrożenia. Nawet przy luźnej śrubie montaż prowadzi i zęby dobrze się układają względem ślimaka, ponieważ w śrubie jest jeszcze sprężyna z kulką, która dociska. Sam ślimak podnosi się czarnym pokrętłem. Śruba go tylko blokuje i reguluje doscisk. Wystarczy cofnąć pół obrotu i ślimacznica dostaje odpowiedni luz. Naprawdę trzeba się postarać, żeby zniszczyć mechanikę. Być może jest to jakaś specyficzna konstrukcja, ale po kilku próbach wszystko robi się bez zastanowienia. 

Zresztą to następca modelu ZEQ, o tej samej konstrukcji, którego przez lata ludzie już używają z powodzeniem, więc nie obawialbym się :)

Nagraj film jak to obsługiwać :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ziebol1 Odnośnie usuwania backlash w DEC (w RA jest tak samo). 

1. Obróć RA o ok 90° w stosunku do pionu, aby mieć łatwy dostęp- zablokuj oś. 

2. Odkręcaj wszystkie śruby tak jak zaznaczyłem- imbus 2mm i krzyżak. Śrubę docisku również wyjmij, nie wyjmuj spod niej kulki- nie wypadnie, chyba że przykleiła się smarem- sprawdź to.

3. Zdejmij obudowę. Pierwsze zdjęcie może być dość ciężkie, naciśnij w miejscu logo iOptron i na przeciwległej ściance, będzie łatwiej.

4. Odkręć płytkę PCB, nie musisz jej odłączać, zsuń na bok. 

5. Włóż śrubę dociskową z powrotem (łącznie z kulką, jeśli wyjąłeś i do końca zablokuj, żeby obudowa silnika była nieruchoma). Poluzuj śruby silnika. Śruba zaznaczona na czerwono jest w otworze regulacyjnym, który ma szerokość większą niż zielony. Odsuń silnik od srebrnej obudowy, żeby napiąć pasek i zakręć. Możesz spróbować użyć dystansu z czegoś trwałego, jak np. cienka blaszka. Zakręć i poskładaj wszystko tak jak było :)

6. Pokręć parę obrotów "w te i we wte" najpierw bez obciążenia, potem z teleskopem, żeby mieć pewność, że płynnie chodzi. 

Untitled1.thumb.jpg.20719f15e670676c805611c4c3be1c41.jpg

Edytowane przez count.neverest
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze jedna sprawa, która mnie w tym momencie zastanawia. Kręcąc śrubą do regulacji szerokości geograficznej ruch do niższych szerokości jest spokojny, płynny, natomiast ku wyższym już inaczej - nie płynny tylko taki rwany, skokowy jakby..z wyrazniejszym oporem. Oczywiście te boczne pokrętła mam na luzie przy tej regulacji. Ten typ tak może mieć czy to jest jakiś problem do naprawy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Maciek Łukasz napisał:

nie płynny tylko taki rwany, skokowy jakby..z wyrazniejszym oporem

Mam dokładnie tak samo- tłumaczyłem to sobie, że rwany ruch wynika z tego, że śruba musi walczyć z grawitacją i ponosić cały montaż

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki skok zauważałem u siebie tylko jak miałem bardzo mocno niewyważony zestaw. 

Zdejmijcie całkiem śrubę rzymską i sprawdźcie, czy po zluzowaniu bocznych śrub głowica porusza się lekko. Tam nie ma nic więcej, tylko 2 osie, z czego jednej można się pozbyć.

Można to robić bez żadnych obaw, bo to i tak trzeba zrobić na niskich szerokościach. Może podkładki plastikowe, które tam są, niepoprawnie ktoś ułożył i blokują. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja ją ustawiam na "pustym" montażu i zauważyłem, że to zjawisko nie występuje jeśli lekko pomogę tej śrubie podnosząc (wspomagając) montaż ręką. Rzeczywiście wygląda to jak brak poślizgu, ale jednocześnie nie zauważyłem błędów prowadzenia w RA, więc się tym nie przejmuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Irytujących pytań ciąg dalszy.. 

 Sprawdziłem sobie dziś poziomicą jak wygląda zero position. Statyw wypoziomowany bardzo dokładnie, natomiast zobaczcie na foto jak wygląda ustawienie w Ra gdzie dopiero poziomica łapie poziom.. Sprawdzone na dwóch różnych poziomicach. Nie powinny te obudowy napędów i pokrętła docisków idealnie się pokrywać w poziomie? Teraz sugerować się tym i tak ustawić pozycję zerową? 

IMG_20190727_175552.jpg

IMG_20190727_175928.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.