Jump to content

VdB 158 Moje pierwsze podejście do mgławicy pyłowej


Recommended Posts

Pozostali dwaj członkowie Brygady ( bujarek i wessel) walczyli na północnej  rubieży wysuniętej w Broku. Dodam - z sukcesami :)

Fotka zapowiada się nieźle!

Edited by wessel
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Grzędziel napisał:

Pav1007-mistrz, Dziki-starszy instruktor i Grzędziel-praktykant

Ejjj, bez takiej gradacji - wszyscy jesteśmy na równym poziomie - jesteśmy pasjonatami astrofotografii :-)

Wcale nie czuję się mistrzem.

 

A zdjęcie - rewelacja Piotr! Rób kolor i wrzucaj. Bardzo fajnie wyszło.

P.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Wdzięczny obiekt i nawet PK 110-12.1 jest ;) Przy dalszej obróbce zwróć uwagę na gwiazdki bo tu w miniaturce jest ok ale w pełnej rozdzielczości łączą się od odszumiania i tworzą "kaszkę". Pamiętaj również że na obraz kolorowy oko inaczej reaguje i nie ma potrzeby tak forsownego wyciągania.

Link to post
Share on other sites
25 minut temu, .zombi. napisał:

 Pamiętaj również że na obraz kolorowy oko inaczej reaguje i nie ma potrzeby tak forsownego wyciągania.

Tajniki efektywnej reklamy wizualnej ;):P

Dobra uwaga skądinąd.

Wyciągając mocno L-kę stawiamy duże wymagania co do koloru. Te jeszcze jedna odsłona tego tematu.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, wessel napisał:

Pozostali dwaj członkowie Brygady ( bujarek i wessel) walczyli na północnej  rubieży wysuniętej w Broku. Dodam - z sukcesami :)

Dodam, że nie byle jacy członkowie bo Mózg Informatyczny i Ojciec Założyciel

:)

7 godzin temu, .zombi. napisał:

Przy dalszej obróbce zwróć uwagę na gwiazdki bo tu w miniaturce jest ok ale w pełnej rozdzielczości łączą się od odszumiania i tworzą "kaszkę".

6 godzin temu, MaPa napisał:

Wyciągając mocno L-kę stawiamy duże wymagania co do koloru. Te jeszcze jedna odsłona tego tematu.

Faktycznie L wyciągnąłem mocno i gwiazdki w dużym powiększeniu wyglądają tak jak napisał Zombi. Tej zaprezentowanej wersji nie będę kolorować - do koloru planuję podejść od zera.

Link to post
Share on other sites

No i wymęczyłem kolor. Długo siedziałem i sam nie wiem co jest dobrze a co nie tak. Potrzebuję z tydzień przerwy żeby spojrzeć z dystansu. Odnoszę wrażenie, że z czasów 7x300 w bin 1 trochę za mało miałem sygnału w pasmach RGB.

L: 22x600   RGB 7x300

59eb5cf6e4443_171016Vdb158L22x600RBG7x300APO102w7.thumb.jpg.7822b7df1c1c58b5c71aaf018b61d9ee.jpg

  • Like 8
Link to post
Share on other sites

Tu się tak na prawdę zaczynają schody astrofotografii :). Przy mgławicach pyłowych łatwo dorobić kolor na gwiazdki i jakąś jasną cześć ( np tytularny vdB). Aby pokolorować resztę materiał koloru praktycznie musi przebijać L-kę w jakości. Czyli dużo i przede wszystkim ciemne niebo. Często widzę zdjęcia w których materiału wg mojej wiedzy wystarcza tylko na gwiazdki a pyłowe obszary trochę tak na szaro-stalowy jakiś tam odcień. Nie jest to problem zapewne ale pozostawia niedosyt u mnie.

Edited by MaPa
Link to post
Share on other sites

Marcin ma rację, chociaż co do kolorystyki pyłów akurat się nie zgadzamy :) dużo, dużo rgb potrzeba na te ciemnotki.

Fotka dobrze rokuje Piotrze, ale to jeszcze nie to. Zauważ, że wszystkie niebieskie gwiazdy masz duże , wręcz jak się patrzy na zdjęcie to widać tylko niebieskie. Przez to zanika zupełnie postrzeganie koloru innych gwiazd. Widać go dopiero po bliższym przyjrzeniu się. No a na pozostałych wyszło coś dziwnego, bo centrum ma przewagę magenty- są fioletowo- różowe.

Ja myśle że 12x600 na kolor przy Twoim setupie dałoby o wiele większą swobodę obróbki i nieporównywalnie  lepszy efekt!

Edited by wessel
Link to post
Share on other sites

Mam pytanie - czy na złożonym RGB było w ogóle widać choć trochę mgławicy?  Walczę z podobnymi problemami na swoich zdjęciach. Człowiek sobie myśli, że koloru można zebrać znacznie mniej niż luminancji, a tu widać dobitnie, że to nieprawda :)

Link to post
Share on other sites

Piotr, to zależy od obiektu. Co do zasady to powinno być tyle samo, ale... :) przeważnie brakuje czasu. Akurat ciemne mgławice wymagają dużo luminancji i CO NAJMNIEJ tyle samo koloru. Rozumiem to w ten sposób, że jeżeli luminancji robię 18 x600 to koloru 18x600 na kanał.

Troszkę inaczej wygląda sprawa jeśli robisz np. kolorowe gwiazdki do mgławicy Ha , jeśli oczywiście nie ma tam innych kolorów. Wtedy można sobie pozwolić na pewne oszczędności. Zobacz moją IC 405 z ubiegłego tygodnia - tu było 6x600 na kanał, no ale to po pierwsze niebo w Broku a po drugie f3, tyle że z małym pikselem 3.69. Dużą kamerą STL 11000 to samo uzyskałbym robiąc 6x300 sekund na kanał. No tylko skala byłaby już nie taka.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Duser napisał:

Mam pytanie - czy na złożonym RGB było w ogóle widać choć trochę mgławicy?  Walczę z podobnymi problemami na swoich zdjęciach. Człowiek sobie myśli, że koloru można zebrać znacznie mniej niż luminancji, a tu widać dobitnie, że to nieprawda :)

Nic nie było, sam zobacz. Tylko ciemniejszy pas (zasłonięte gwiazdki).

59ec4fedd699b_Action-RGB.thumb.jpg.7278336df184bf74ffff8dac5052c541.jpg

Wessel i MaPa mają rację. Trzeba palić dużo koloru. Tylko pytanie kiedy to robić jak się mieszka w mieście i wypady pod ciemne niebo to wyprawa, abstrahując od pogody.

 

Link to post
Share on other sites

Piotrek, jedziemy na tym samym wózku... :) Ja jedna fotkę robię czasem dwa lata! Ot Wiedźma na przykład - chociaż czasy mikre, powinno być więcej. Ale przy tak niskim obiekcie masz więcej parametrów do jednoczesnej korelacji : nów, pogoda, Twój czas wolny no i przerwa między drzewami sąsiada kiedy to coś widać :)

Link to post
Share on other sites

No więc to chyba nie był całkowicie surowy stack bo krzywe kolorów były bardzo podejrzanie wyrównane - pewnie soft którym składałeś coś tu podziałał. Na moje oko to tego koloru było by wystarczająco na przyzwoite pokolorowanie luminancji gdyby nie atakujące z każdej strony gradienty oraz winieta (stąd wyciągałem tylko wycinek). Obróbka ciemnych i bardzo ciemnych mgławic jest bardzo prosta jeżeli mamy materiał pozbawiony winiety, z prawidłowo skorygowaną flatem "field illumination" (nie wiem jak to przetłumaczyć)  - wtedy gradienty od zaświetlenia da się łatwo usunąć - w efekcie nawet najdrobniejsze farfocle da się wyciągnąć.

RGB2.jpg.a66d59730878fdc04d680d1f6970f4d1.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 238 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 30 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.