Skocz do zawartości

ASI 1600MM-C PRO - "pierwsze światło"


kubaman

Rekomendowane odpowiedzi

cóż :)

 

nie jest to chyba to czego bym sobie od razu życzył, ale tak właśnie wygląda pierwszy stack w L z tej kamerki. Mocno obrobiony, bo jakoś za mało tego materiału było. Bez darków, biasów i flatów.

Efekt pierwszego starcia w nierównej walce po przesiadce z aparatu. 30 klatek po 90 sekund. Guiding pojechany - wiem, będę się poprawiał.

Obiektyw Canon 600 F4 IS L.

 

ASI1600PROFIRSTLIGHT.jpg

Edytowane przez kubaman
  • Lubię 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CFZ jest to przedział podany w ułamku mm w zakresie którego masz prawidłowo ustawiona ostrość.  Najlepiej brać największą wartość, przeważnie dla R. 

Czy jesteś w stanie ręcznie ustawić obiektyw z dokładnością 40mikromow? Wątpię. Po to właśnie stosuje się focuser. Im obiektyw / teleskop jaśniejszy tym CFZ jest węższa. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Tayson napisał:

CFZ jest to przedział podany w ułamku mm w zakresie którego masz prawidłowo ustawiona ostrość.  Najlepiej brać największą wartość, przeważnie dla R. 

Czy jesteś w stanie ręcznie ustawić obiektyw z dokładnością 40mikromow? Wątpię. Po to właśnie stosuje się focuser. Im obiektyw / teleskop jaśniejszy tym CFZ jest węższa. 

 

Tomku, przecież nie ostrość jest tu problemem. Canon 600 F4 IS L to zacne szkło. jeśli nie ma luzów to ostrość można ustawić bardzo dokładnie. Na tym zdjęciu widać problemy z trackingiem/guidingiem, spore winietowanie (teleobiektywy na pełnej dziurze tak mają - niezbędny jest flat) no i potrzebna jest praktyka w obróbce -zabawa poziomami, krzywymi i takie tam zabiegi wymagające doświadczenia, wiedzy i odpowiedniego softu. Ale z tej fotki widać, że ogromny potencjał jest i kolega Kubman ma wszelkie powody do optymizmu i radości z zakupu kamery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Kubo.

Czy możesz napisać na jakim montażu to robiłeś? 

Jaka jest masa tego szkiełka? 

Wrzuć najlepiej zdjęcie całego setupu. Podejrzewam duże ugiecia w połączeniu tuba montaz oraz tuba guider.

Może to mieć wpływ na pojechać gwiazdki.

Czas 30x90s, czy wszystkie zdjęcia miały pojechać gwiazdki. Może bez guide było by lepiej?

 

maxresdefault.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, fizyk5 napisał:

Witaj Kubo.

Czy możesz napisać na jakim montażu to robiłeś? 

Jaka jest masa tego szkiełka? 

Wrzuć najlepiej zdjęcie całego setupu. Podejrzewam duże ugiecia w połączeniu tuba montaz oraz tuba guider.

Może to mieć wpływ na pojechać gwiazdki.

Czas 30x90s, czy wszystkie zdjęcia miały pojechać gwiazdki. Może bez guide było by lepiej?

 

maxresdefault.jpg

Wszystko jest w necie:grin:

https://www.optyczne.pl/179-Canon_EF_600_mm_f_4L_IS_USM-specyfikacja_obiektywu.html

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie prowadzenie jest tutaj problemem tylko połączenie optyka/matryca - wystarczy dokładnie przyjrzeć się zdjęciu: gwiazdy w lewym dolnym rogu są okrągłe, choć nieostre, a po przeciwnej stronie są znieksztłacone w łuki. Najprawdopodobniej to wina braku ortogonalności pomiędzy obiektywem, a matrycą.

Na tym bym się skupił na Twoim miejscu. Zrób fotkę krótkoczasową (kilka fotek), pomierz wyniki CCD Inspectorem, spróbuj w innych częściach nieba/położeniach tuby. Przy tak małym pixelu łatwo jednak nie będzie :)

 

Pozdrawiam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tayson napisał:

CFZ jest to przedział podany w ułamku mm w zakresie którego masz prawidłowo ustawiona ostrość.  Najlepiej brać największą wartość, przeważnie dla R. 

Czy jesteś w stanie ręcznie ustawić obiektyw z dokładnością 40mikromow? Wątpię. Po to właśnie stosuje się focuser. Im obiektyw / teleskop jaśniejszy tym CFZ jest węższa. 

 

Tayson, zdaję sobie sprawę z dokładności i wygody focusera, ale przecież to jest obiektyw, nie ma tu możliwości by skorzystać z tego rozwiązania. Obiektyw ma ogromny pierścień ostrzenia, myślę że ma on około 12-14 centymetrów średnicy i nie miałem wielkich problemów by wyostrzyć obraz na masce Bahtinowa. Pierścień jest bardzo dokładny, zero luzów i stabilnie trzyma ustawienia. Dla porównania - głębia ostrości dla tego szkła przy zdjęciach z minimalnej odległości wynosi niecały centymetr. Układ ostrzenia musi być i jest bardzo precyzyjny.

46 minut temu, Krzychoo226 napisał:

W torze optycznym będzie miejsce na oag? Przy tej skali wątpię by inna forma guidingu zdała egzamin. A przy okazji, fajny ten teleskop :)

brakuje mi ok 1,5 cm.

Zastanawiam się, czy nie udało by mi się zrobić innej przejściówki EOS-T2 i to jednak zmieścić. Guider jest zamontowany prymitywnie, ale to nie był problem z zamocowanie tylko z guidngiem, PHD2 pokazywał bardzo słabe wyniki. Dla porównanie wyłączałem guiding ale przy tych czasach rezultat był podobny. Myślę, że poza wszystkim mam rozkolimowana lunetkę do ustawiania na polarną, mam zamiar następnym razem posłużyc się SharpCap'em by mieć pewność dobrego ustawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Krzychoo226 napisał:

W torze optycznym będzie miejsce na oag? Przy tej skali wątpię by inna forma guidingu zdała egzamin.

Pozwolę się z Tobą nie zgodzić. Oczywiście OAG jest dobrym rozwiązaniem, ale z własnego doświadczenia wiem, że to nie jedyna opcja. Ja guiduję zawsze oddzielną tubą i nigdy nie mam z tym problemu. Zobacz, tu crop 1:1 ogniskowa sporo większa bo 1000 mm, pixel odrobinę mniejszy bo 3,7 mikrona (skala 0.77"/pixel). Kubman ma skalę ok. 1,3"/pixel więc i wymagania co do guidingu znacznie mniejsze. Dodam, że to stack 27x360 sek.

xxx.jpg.e5621e0799510683b1a1d840560c646c.jpg

Edytowane przez Grzędziel
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Grzędziel napisał:

Pozwolę się z Tobą nie zgodzić. Oczywiście OAG jest dobrym rozwiązaniem, ale z własnego doświadczenia wiem, że to nie jedyna opcja. Ja guiduję zawsze oddzielną tubą i nigdy nie mam z tym problemu. Zobacz, tu crop 1:1 ogniskowa sporo większa bo 1000 mm, pixel odrobinę mniejszy bo 3,7 mikrona (skala 0.77"/pixel). Kubman ma skalę ok. 1,3"/pixel więc i wymagania co do guidingu znacznie mniejsze. Dodam, że to stack 27x360 sek.

xxx.jpg.e5621e0799510683b1a1d840560c646c.jpg

ty pewnie masz gudiera typu piggu back. nie bardzo wiem jak w ten sposob zainstalowac guider na szkle kubamana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro już zeszło na sprzęt, to tak to u mnie wygląda.

Zgadzam się, pisałem o tym w wątku o filtrach narrowband, że mam jakieś przekoszenie i gwiazdy nie są idealne od początku. Ale guiding tez nie pomógł, wszystko pojechało. Bardzo długo kombinowałem jak zamontować guider i na razie mam takie rozwiązanie - niestety obręcze od 10" newtona nie są idealnie sztywne i póki co nie mam jak skolimować z obiektywem głównym - jest przesunięcie. 

 

Za nieosiowość optyczną układu podejrzewam albo opaskę grzewczą naklejoną na kamerkę - jest niby spacer, ale nie mam pewności czy układ jednak się nie opiera o opaskę, a ta nie jest symetryczna. Drugi słaby punkt to adapter ZWO, po stronie bagnetu EF ma trochę luzu.

IMG_20171210_142728_s.jpg

IMG_20171210_142739_s.jpg

IMG_20171210_142813_s.jpg

IMG_20171210_142828_s.jpg

IMG_20171210_142833_s.jpg

Edytowane przez kubaman
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysl nad czymś takim jak ze screenu. Wszystko musi być sztywno zamocowane. Nie może być "aby się trzymało". 

Twoje obręcze w prostej linii prowadzą to wielu ugiec. 

Nie wiem również jak ze sztywnością stopki trzymającej obiektyw. 

 

 

Screenshot_20171210-180718.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem o tym, ale uznałem, że będzie gorzej i trudniej to wyważyć. Obiektyw jest na bank zaspawany do monta, nie ma jakichkolwiek luzów.

Układ guidera jest nieco "wiotki" jak nim potrząsam ręką, to czuję lekkie drgania. Nie nazwałbym tego jednak w żadnym wypadku słabym zamocowaniem. Myślę o wykonaniu tubusu o średnicy OTA 10" z odpowiednimi wycięciami, która rozpręży pierścienie i wtedy nie ma bata. Ale poczekajmy. Na razie mam inne problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to widzę tak. 

Wywal obręcze, wywal ota80.  

Zainstaluj większą płytę. Do niej przykrec guider 50mm w obreczach i stopke obiektywu. Oczywiście nie twierdzę że to jest najlepsze rozwiązanie jakie człowiek może stworzyć ;-)

Ja u siebie wymieniłem wyciag heliakalny na sztywna, regulowana złączke.

Screenshot_20171210-183922.thumb.png.c3542c11fbd0516ff484e54850502780.png

20171210_183815.thumb.jpg.53426ea93a54878f97318c28a88b55b3.jpg

 

Edytowane przez Tayson
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknąłem na zdjęcia Jon Rista na Astrobin.   https://www.astrobin.com/gear/22491/canon-canon-ef-600mm-f4-l-ii/

Można to poskładać:     https://jonrista.com/2014/02/13/atlas-eq-mount-600mm-telescope/

Jednakże, nie mogę się przekonać do tego, żeby tuba była tylko na swojej stopce.

Przecież jak się ją w odrośnik dmuchnie, to musi się bujnąć, to jest długa dźwignia. Ja bym ją w dwóch miejscach starał się podeprzeć.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.