Jump to content
Marcinos

problem z ustawieniem backfocus TS APO 81Q f/4.4

Recommended Posts

Cześć

Od pewnego czasu borykam się z problemem ustawienia odpowiedniej wartości back focus w refraktorze TS 80 mm f/4.4 . Jest to quadruplet z korektorem umiejscowionym w wyciągu - dlatego tak ważne jest ustawienie odpowiedniej odległości kamery od korektora. Link do strony producenta :

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p7224_TS-Imaging-Star-80-mm-f-4-4---6-element-Flatfield-APO-Telescope.html

Problem zaczął się wtedy gdy ustawiłem tą odległość na wartość jaką podaje producent = 68 mm . Miało być płaskie pole a w rzeczywistości po wyostrzeniu środka kadru w rogach wyszły placki zamiast gwiazd. TS cały czas twierdzi ,że to poprawna wartość , jednak na zdjęciu jest katastrofa :

5a60c8660b40d_zIRcutm.thumb.jpg.2d4d810478fd48f7a6a1896589a9e134.jpg

 

Ustawiając różne wartości BF udało mi się , na chybił trafił ,ustawić jego nieco lepszą wartość , zarazem jest to najlepszy rezultat jaki udało mi się osiągnąć:

M31x.thumb.jpg.412566563bee90c466a48badfc29aeac.jpg

Jest już w miarę , jednak jak na dedykowany astrograf z płaskim polem to krzywizna pola jest nieakceptowalna.

Powyższe zdęcie wykonałem przy wartości BF = 86,6mm.

17,5 mm BF kamery ASI 071 + 59,1mm + 10mm grubości tilt adaptera = 86,6mm . Jeżeli źle to liczę to wyprowadźcie mnie proszę z błędu.

bf.jpg.4ba7d1cc315d8cd722980bce53660105.jpg

 

Czy ktoś z was ma ten model TSa ? Może ktoś zna prawidłową wartość BF dla tego teleskopu i nie będę musiał odkrywać ameryki na nowo :)

Ewentualnie jak ustawić backfocus nie tracąc na to pół nocy ? Może znacie jakąś inną metodę niż zmienianie go co 1 mm i wykonywanie próbnych klatek ?

pozdrawiam

Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po pierwsze pamiętaj, że do długości drogi optycznej musisz dodać 1/3 grubości szkła w filtrze. Masz tam po drodze IR-Cut, którego nie uwzględniłeś w obliczeniach. 

 

Co do zdjęć.

Pierwsze ma tylko krzywiznę pola (i minimalnie nie trafioną ostrość w centrum). Czyli źle jest ustawiona albo odległość obiektyw-korektor, albo korektor-matryca, albo oba na raz.

Drugie jest "przekoszone" i od tego powinieneś zacząć. Do tego jest koma, która może być również konsekwencją pochylenia płaszczyzny ostrości.

 

Może zamiast pierścieni dystansujących użyj fokusera helikalnego? Ustawisz właściwy dystans z dokładnością 0,1mm, a i może części ugięć się pozbędziesz.

Np. ten jest krótki (choć drogi bo to Borg):

https://www.firstlightoptics.com/helical-focusers/borg-m57-helical-focuser-dx-low-profile-7758.html

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Marcin? A nie powinieneś mierzyć odległości do matrycy do korektora?

Jeśli chodzi o wartości podane przez TS`a na stronie to już 2x mi się one nie zgadzały. Zupełnie inaczej wychodziło w moim setupie - newton - korektor<>kamera.

Edited by _Spirit_

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Marek_N napisał:

Po pierwsze pamiętaj, że do długości drogi optycznej musisz dodać 1/3 grubości szkła w filtrze. Masz tam po drodze IR-Cut, którego nie uwzględniłeś w obliczeniach. 

 

Pierwsze ma tylko krzywiznę pola (i minimalnie nie trafioną ostrość w centrum). Czyli źle jest ustawiona albo odległość obiektyw-korektor, albo korektor-matryca, albo oba na raz.

Drugie jest "przekoszone" i od tego powinieneś zacząć. Do tego jest koma, która może być również konsekwencją pochylenia płaszczyzny ostrości.

Może zamiast pierścieni dystansujących użyj fokusera helikalnego? Ustawisz właściwy dystans z dokładnością 0,1mm, a i może części ugięć się pozbędziesz.

 

Marek , faktycznie , filtr pominąłem jednak przy skali rozbieżności kilkunastu mm , te dodatkowe 0,x mm filtra jest na tym etapie pomijalne.

Odległość obiektyw-korektor jest ustawiona fabrycznie bez możliwości zmiany . Korektor wchodzi w skład TSa . Pozostaje nam jedynie ustawienie odpowiedniej odlegości korektor-matryca.

Zdaję sobię sprawę z tego ,że jest przekoszone - jednak najpierw chcę ustawić odpowiednią wartość BF ,a potem dać do dorobienią pierścień dystansujący o odpowiedniej długości aby wyeliminować ugięcia na gwintach. Na samym początku popełniłem błąd ,ślepo wierząc w fabryczną wartość 68 mm , ręcznie doszlifowałem jedną ze złączek - prawdopodobnie tam powstaje przekoszenie. Mea culpa :)

Fokuser helikalny ? pierścień dystansujący na pewno będzie tańszy , lżejszy i bez ugięć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, _Spirit_ napisał:

Marcin? A nie powinieneś mierzyć odległości do matrycy?

Tak właśnie mierzę - 17,5 mm które dodałem to wartość BF samej kamery ASI 071 .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Łukasz i ja mamy 80Q, czyli starszą i ciemniejszą wersję, w której korektor jest w tubie a nie w wyciągu. Jest to zupełnie inna konstrukcja z innymi problemami :P

Rafał

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Marcinos napisał:

Odległość obiektyw-korektor jest ustawiona fabrycznie bez możliwości zmiany . Korektor wchodzi w skład TSa . Pozostaje nam jedynie ustawienie odpowiedniej odlegości korektor-matryca.

Marcin, mylisz dwie konstrukcje refraktorów z korektorem. Generalnie są tam dwa "dystanse" - obiektyw-korektor i korektor-matryca. W przypadku fotografowania na nieskończoności oba działają dobrze tylko przy jednym ustawieniu ale....

1. odległość obiektyw-korektor musi być stała - czyli korektor powinien być częścią tubusu a nie wyciągu,

2. odległość korektor-matryca musi mieć możliwość zmiany, ponieważ różna jest odległość matrycy od krańca obudowy kamery + umieszcza się tam dodatkowe elementy optyczne.

 

81Q to taka "odwrotna" konstrukcja - w jego przypadku, korektor jest w fokuserze i odległość względem obiektywu się zmienia (ma to sens tylko gdy robi się zdjęcia "ziemskie"), za to nie ma możliwości zmiany fokuserem odległości od korektora do matrycy (co jest dobre jak już się ustali tą finalną odległość). Bardziej działa jak obiektyw fotograficzny, gdzie przy ostrzeniu "korektor" porusza sie względem obiektywu, za to odległość bagnetowa jest stała.

 

PS. Ja bym wywalił ten tilt-adapter, bo nigdy nie wiesz czy jest dobrze ustawiony i w związku z tym jaki obraz daje w rzeczywistości obiektyw+korektor. Użyj go w przed-ostateczności. Ostatecznością jest tilt-adapter w kamerze :)

PS.2. Wpływ grubości filtra na odległość ogniskowania jest mała, ale warto pamiętać, że filtry Baadera (2mm - grubość szkła), Astronomika (1mm) czy Astrodona bądź Chromy (3mm) ją zmienią. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, kudi145 napisał:

Łukasz i ja mamy 80Q, czyli starszą i ciemniejszą wersję, w której korektor jest w tubie a nie w wyciągu. Jest to zupełnie inna konstrukcja z innymi problemami :P

Rafał

szkoda

może jednak ktoś się znajdzie na forum kto ma takiego TSa 80 Q f/4.4

pozdroM

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Marcinos napisał:

Cześć

w refraktorze TS 80 mm f/4.4 . Jest to quadruplet z korektorem umiejscowionym w wyciągu - dlatego tak ważne jest ustawienie odpowiedniej odległości kamery od korektora. Link do strony producenta :

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p7224_TS-Imaging-Star-80-mm-f-4-4---6-element-Flatfield-APO-Telescope.html

Edited by Tayson

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Marek_N napisał:

Marcin, mylisz dwie konstrukcje refraktorów z korektorem. Generalnie są tam dwa "dystanse" - obiektyw-korektor i korektor-matryca. W przypadku fotografowania na nieskończoności oba działają dobrze tylko przy jednym ustawieniu ale....

1. odległość obiektyw-korektor musi być stała - czyli korektor powinien być częścią tubusu a nie wyciągu,

2. odległość korektor-matryca musi mieć możliwość zmiany, ponieważ różna jest odległość matrycy od krańca obudowy kamery + umieszcza się tam dodatkowe elementy optyczne.

81Q to taka "odwrotna" konstrukcja - w jego przypadku, korektor jest w fokuserze i odległość względem obiektywu się zmienia (ma to sens tylko gdy robi się zdjęcia "ziemskie"), za to nie ma możliwości zmiany fokuserem odległości od korektora do matrycy (co jest dobre jak już się ustali tą finalną odległość). Bardziej działa jak obiektyw fotograficzny, gdzie przy ostrzeniu "korektor" porusza sie względem obiektywu, za to odległość bagnetowa jest stała.

Oczywiście zdaję sobie z tego sprawę . Może nieco niedokładnie się wyraziłem , bardziej chodziło mi o to ,że zajmujemy się tylko wartością odległości korektor-matryca . 

18 minut temu, Marek_N napisał:

PS. Ja bym wywalił ten tilt-adapter, bo nigdy nie wiesz czy jest dobrze ustawiony i w związku z tym jaki obraz daje w rzeczywistości obiektyw+korektor. Użyj go w przed-ostateczności. Ostatecznością jest tilt-adapter w kamerze :)

Zrobię test - z tilt adapterem i bez - wtedy będzie wiadomo czy wprowadza jakieś odchyłki . Podejrzewam ,że nie wprowadza ponieważ jest ustawiony na zero. A jeżeli finalnie okaże się ,że obraz jest przekoszony to właśnie nim będę mógł go wycentrować .

W samej kamerze jest możliwość regulacji płaszczyzny matrycy ?? Tego to już w warunkach garażowych bym się nie podjął ruszać :)

Edited by Marcinos

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 6.03.2019 o 12:09, pawelpm napisał:

Dzięki pawelpm za linka, widzę że gość walczył ale finalnie zwątpił, szkoda że nie podał większej ilości danych odnośnie dystansu BF i ostrości na brzegach. Choć pewnie różnice pomiędzy poszczególnymi sztukami też będą spore.

 

Wracam do tematu z nowym zapałem :)

 

Finalnie planuję zrobić testy aby zmierzyć rozmiar gwiazd na brzegach pola widzenia przy różnych wartościach BF. Planuje zrobić to ręcznie: tzn ustawić ostrość na gwieździe w środku kadru , zmierzyć jej FWHM , a następnie zmierzyć FWHM gwiazd na brzegach. Następnie zmienić odległość BF o +-2mm na regulowanej złączce i operację powtórzyć. Po ok 15 pomiarach powinno już być coś wiadomo. Następnie powtórzyć operację z najlepszą wartością jaką udało się znaleźć, ale zmieniać wartość BF o +- 0,5mm.

 

Ale może macie jakiś pomysł jak zrobić to prościej ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakim programem robisz zdjęcia?

W APT jest FocusAid

W SGPro jednym kliknięciem obliczasz HFR

W MaximDL Toggle Information (Ctrl+I) -> Aperture

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dorzucę swoje trzy grosze. TS pisze, że backfocus wynosi 68mm od gwintu M48. I tutaj jest moje pytanie - jakim gwintem kończy się refraktor, jakie przejściówki dodaje producent? Z tego co widzę, to tilt adapter kończy się M48, czy poza tym coś jeszcze jest dodawane, np. przejściówka z jakiegoś gwintu np. M68 na M48, która ma omijać tilta?

Zastanawiam się, czy producent nie wyliczył, że za tiltem ma gwint M48 i od niego liczy te 68mm, więc w twoim przypadku pewnie od kamery do tilta mogłoby być 51,2 lub 51,5mm (w zależności od grubości filtra UV, pierwsze obliczenie dla 2mm grubości szkła, drugie dla 3mm szkła).

 

To jest luźny pomysł, to nie jest odpowiedź na Twoje pytanie. Jest to tylko i wyłącznie kolejny pomysł, jakaś konkretna wartość, jaką warto sprawdzić.

 

Tomek

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, count.neverest napisał:

Podpowiedz, w jakiś sposób można zmierzyć FWHM?

Mam na myśli określenie spotsize analizując FWHM gwiazd. Sprawdzić FWHM referencyjnej z centrum kadru a następnie porównać wielkość tych z obrzeży. Choć jak teraz się nad tym zastanawiam to chyba zbyt duże błędy pomiaru będą wychodzić.

 

2 godziny temu, Zywis napisał:

Jakim programem robisz zdjęcia?

W APT jest FocusAid

W SGPro jednym kliknięciem obliczasz HFR

W MaximDL Toggle Information (Ctrl+I) -> Aperture

APT oraz od niedawna Maximem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Tomek96 napisał:

Dorzucę swoje trzy grosze. TS pisze, że backfocus wynosi 68mm od gwintu M48. I tutaj jest moje pytanie - jakim gwintem kończy się refraktor, jakie przejściówki dodaje producent? Z tego co widzę, to tilt adapter kończy się M48, czy poza tym coś jeszcze jest dodawane, np. przejściówka z jakiegoś gwintu np. M68 na M48, która ma omijać tilta?

Zastanawiam się, czy producent nie wyliczył, że za tiltem ma gwint M48 i od niego liczy te 68mm, więc w twoim przypadku pewnie od kamery do tilta mogłoby być 51,2 lub 51,5mm (w zależności od grubości filtra UV, pierwsze obliczenie dla 2mm grubości szkła, drugie dla 3mm szkła).

 

To jest luźny pomysł, to nie jest odpowiedź na Twoje pytanie. Jest to tylko i wyłącznie kolejny pomysł, jakaś konkretna wartość, jaką warto sprawdzić.

 

Tomek

Tak , refraktor kończy się gwintem M68, w komplecie jest tilt adapter gr 10mm , który kończy się gwintem M48. Od niego jest liczona wartość BF = 58mm. Innych przedłużek czy redukcji brak w komplecie.

Z tego co pamiętam, to właśnie taką odległość ( ok 51mm ) ustawiłem pomiędzy kamerą a tiltadapterem za pierwszym razem. Dla pewności sprawdzę to jeszcze raz jak tylko znajdzie się kawałek czystego nieba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 144 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 166 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 29 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.