Skocz do zawartości

Elektronika do montażu


Adm2

Rekomendowane odpowiedzi

Muszę elektronikę do montażu w jakieś pudełko wsadzić i prąd do niej doprowadzić i zastanawiam się jak to zrobić.
Wielu rzeczy nie wiem, więc jakby ktoś miał jakieś porady, to są miło widziane.

1. Czy pudełko ma być szczelne czy z otworami wentylacyjnymi, czy wyłożone w środku pianką żeby mróz nie przeszedł i zaczęło się skraplać, małe czy duże, żeby ciepło miało się gdzie rozejść? Ale najbardziej wilgoci się obawiam, bo jest tu jej trochę.

Narysowałem taki schemat. Chciałbym, jakby to miało być używane na zewnątrz, podłączyć do pudełka z elektroniką baterię 12V jedną wtyczką.
Jakbym w domu używał, to w tą samą wtyczkę podłączyć zasilacz 12V.  Żeby nie ustawiać napięć od nowa na wszystkich przetwornicach.

2. Nie wiem czy 13,8V dla arduino to za dużo, czyli naładowany akumulator samochodowy, bo wszędzie piszą o 12V i tyle zalecają. W zasilaczach do stacjonarnych komputerów też jest 12V a nie 13,8V.

3. Czy regulatorem napięcia da się obniżyć z 14,8 V na 12 V, czy za mała różnica jest?

4. Ile takie coś w sumie może prądu ciągnąć?

Czytałem też że Raspberry nie da rady pełnego osprzętu pociągnąć, więc zalecany jest USB Hub z własnym zasilaniem.
Ale czytałem też że np. DLSR lepiej działa jak jest bezpośrednio podłączone do RPi niż przez hub. Czasami coś może nie działać.

Z tym hubem to tak optymistycznie przyszłościowo dorysowałem, bo na razie tylko DSLR używam :-)

5. Czy antena GPS ma być skierowana tym kółkiem w kwadracie do góry?  Nie za długi ten kabelek antenowy  jest.

DSC_0046.JPG

DSC_0051.JPG

Edytowane przez Adm2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym w ogole nie zasilal Arduino z 12V. Tam jest stabilizator napiecia, ktory bedzie sie przez to grzal. Stosuje tanie plytki na LM2596, ktore od razu ustawiam na 5V lub 3.3V i podaje to napiecie na stosowne piny.

DSLR mozna chyba bezposrednio podlaczyc pod Raspberry, bo w koncu nie pobiera zasilania z portu USB. To sluzy jedynie do sterowania urzadzeniem.

Synchronizujesz zegar z GPS? :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Tyson :-) Trzeba będzie takie coś założyć.  Ale teraz by mi się przydało wiedzieć, żebym czegoś za małego nie kupił.

Tzn. taki zestaw z DSLR , kamera do guidingu i focuser i elektronika montażu ile prądu ciągnie.

 

Nie pomyślałem że DSLR nie pobiera prądu z RPi - dobre :-)

Tak, GPS pracuje i jak złapie satelity, to dobra data i czas się pokazuje na Astroberry :-)

 

Już kiedyś próbowałem rozdzielić Arduino Mega od shieldu AstroEQ, ale coś nie wyszło.

12V jest podłączone do shieldu i przez niego rozprowadzane do reszty.  Na shieldzie są dwa drivery do krokowców, które 12V i chyba 4 A potrzebują.  Tom, twórca AstroEQ też mówił żeby zasilać to na 12V.  Na zdjęciu od spodu Arduino Mega a na niej AstroEQ shield.

 

AstroEQ.JPG

Edytowane przez Adm2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zupelnie innej beczki. Bezpieczniki resetowane PPTC. Dobierz wlasciwy amperaz. Napiecie musi byc wyzsze od tego w obwodzie. Nic nie szkodzi, ze bezpiecznik bedzie nominalnie na 30 czy 72V, a Ty uzywasz 12V.
https://www.aliexpress.com/item/10pcs-lot-Self-recovery-fuse-RUEF300-30V-3A-PTCC-UF300-PPTC/32841338861.html

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Tayson napisał:

4.

https://www.ledats.pl/pl/mierniki/3413-tester-voltage-oled.html 

Tayson korzystasz z tego urządzenia? 

Ciekaw jestem jednej rzeczy. Rzuciłem sobię ot tak okiem na parametry. Nie podają klasy mierzonych wielkości, a poza tym jeśli obliczymy moc z maksymalnych mierzonych wartości  napięcia i prądu wychodzi 1000W, a urządzenie mierzy ją w zakresie 0-100W. Pomyłka?

 

Odnośnie pytania kolegi Adm2 o tym, czy pudełko ma być zamknięte itp. itd. Od siebie mogę polecić preparaty do zabezpieczania elektroniki, która jest nieosłonięta tj. plastic70. Jest tego sporo na rynku. Wtedy można śmiało zrobić co najmniej u dołu obudowy podłużne otwory, które będą dorze wentylowały wszystkie regle.

Pozdrawiam,

Kamil

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Adm2 napisał:

Czy pudełko ma być szczelne czy z otworami wentylacyjnymi, czy wyłożone w środku pianką żeby mróz nie przeszedł i zaczęło się skraplać, małe czy duże, żeby ciepło miało się gdzie rozejść? Ale najbardziej wilgoci się obawiam, bo jest tu jej trochę.

A jaki ustawiłeś prąd na układach DRV? Przypuszczam, że rzędu połowy maksymalnego, bo inaczej bez radiatora by Ci się przegrzewały. W takim układzie możesz spokojnie zamknąć to w obudowie bez zbędnych otworów. Wielkość pudełka dopasuj do wielkości elementów, nie musisz robić wolnych przestrzeni. O wilgoć się nie bój - DRV wydzielają tyle ciepła, że będzie całkiem sucho. A już nawet samo raspberry by sobie dało radę jako grzałka.

5 godzin temu, Adm2 napisał:

Nie wiem czy 13,8V dla arduino to za dużo

Skoro zasilacz układ poprzez AstroEQ, to masz w zasadzie dwie rzeczy - układy DRV, które mogą być zasilane z nawet ponad 30V i przetwornicę w arudino. Prawie na pewno toleruje ona szeroki zakres napięć, ale podaj dla pewności jej oznaczenie, albo sam znajdź w dokumentacji układu max napięcie wejściowe.

5 godzin temu, Adm2 napisał:

Czy regulatorem napięcia da się obniżyć z 14,8 V na 12 V, czy za mała różnica jest?

Raczej bez problemu, ale znowu - podaj oznaczenie przetwornicy, albo sam znajdź to w dokumentacji.

Cytat

 Ile takie coś w sumie może prądu ciągnąć

Sprawdź w dokumentacji, albo zmierz :) Na oko - 2-3A.

2 godziny temu, Adm2 napisał:

Tzn. taki zestaw z DSLR , kamera do guidingu i focuser i elektronika montażu ile prądu ciągnie.

Wiesz, nie jesteśmy wróżkami, żeby to wiedzieć :) To zależy, od tego, jakie konkretnie masz te urządzenia. Max zużycie prądu możesz znaleźć w ich dokumentacji lub instrukcji...

Wierz mi - czytanie dokumentacji nie boli :) Może na początku wydaje się to nieprzystępne, ale szybko nauczysz się czytać takie teksty. Jest tam wiele interesujących informacji :)

2 godziny temu, Adm2 napisał:

chyba 4 A potrzebują

Na pewno nie. Te drivery mogą dać max 2,5A, ale na niskim napięciu. Tzn zalecane jest, aby silnik był na niskie napięcie, a nie te 12V. Wówczas przy 12V zasilania masz kilkukrotnie mniejszy prąd, niż na silniku z np 3V. No i to zależy, co ustawiłeś na potencjometrach.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezależnie jaką obudowę planujesz nie zapomnij o spełnieniu warunków termicznych dla układów wewnątrz. Czasami taki drobiazg, jak materiał i jego kolor ma znaczenie jeśli obudowa będzie miała ekstremalne warunki - np. umieszczona w nasłonecznionym miejscu. Wówczas najgorsze rozwiązanie to zamknięta metalowa malowana na czarno ;) Zimą w nocy wszystko zamarza, latem podczas grzania Słoneczka wszystko się gotuje. Niby to oczywiste, ale wierz mi takie rozwiązania już widziałem ...

Jeśli chcesz eksperymentować warto przy pierwszym podejściu zapewnić sobie możliwość kontroli. Skoro jest tam już komputerek to wystarczy czujnik temperatury i wilgotności.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, MateuszW napisał:

Te drivery mogą dać max 2,5A, ale na niskim napięciu. Tzn zalecane jest, aby silnik był na niskie napięcie, a nie te 12V. Wówczas przy 12V zasilania masz kilkukrotnie mniejszy prąd, niż na silniku z np 3V. No i to zależy, co ustawiłeś na potencjometrach.

hę?

można coś więcej na ten temat? Jakimsik sposobem nie zgadza się to stwierdzenie z prawem Ohma :)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi i pomysły.
 
Pierwsza rzecz jaka jest zaraz po wtyczce 12V na AstroEQ shieldzie to dioda C3D06065A. Z tego co zrozumialem jest ona tylko zabezpieczeniem przed złą polaryzacją.

Potem z shieldu, 12V idzie na Vin na Arduino. I tu się troche boję zasilać tego wszystkiego bezpośrednio z akumulatora samochodowego na 13,8V. Nie chcę nic spalic na Arduino, bo oryginalnego użyłem i jest sporo droższe niż chinskie klony.
Kiedyś klon Arduino mi działał na 9V a jak podłączyłem 12V to regulator się spalił i nie wiem co jeszcze, bo po wymianie regulatora nie działało - trochę się zraziłem wtedy i tak zostało :-).

Tom pisze: The board should be supplied with no more than 15V DC, and no less than 9V DC. For best performance, a 12V DC Supply capable of sourcing a current of around 4A to 5A should be used.

 

21 godzin temu, MateuszW napisał:

A jaki ustawiłeś prąd na układach DRV? Przypuszczam, że rzędu połowy maksymalnego, bo inaczej bez radiatora by Ci się przegrzewały.

Vref na driverach DRV 8825 mam ustawiony na 0,35V wiec prąd 0,7A
Silniki takie:
https://www.omc-stepperonline.com/hybrid-stepper-motor/nema-14-bipolar-18deg-18ncm-255ozin-08a-574v-35x35x34mm-4-wires-14hs13-0804s.html
To Mateusz mówisz zmienić Vref na 0,2V żeby było 0,4A, czyli połowa maksymalnego 0,8A?
Celowałem specjalnie w ciut ponizej 0,8 A , żeby silniki miały powera :-)
Bo przekładnia ślimakowa osi DEC na EQ3 połowę obrotu obraca się ciężko i połowę luźno, więc taką średnią pomiędzy nimi ustawiłem. Pomyślałem że do tej ciężko obracającej się  połowy większa siła by się przydała. Na RA jest troche lepiej.
Bawiłem się montażem i GoTo któregoś wieczoru z 8 godzin. Drivery były tylko troche cieplejsze od ręki, silniki odrobinę cieplejsze, wiec raczej dobrze.  Te dwa ciepłe chipy na RPi miały podobną temperaturę.

--------

Dzisiaj był dzień mierzenia spadków napięcia i prądów.
AstroEq  ma pobór prądu ok. 0,8A , i niewiele się zmienia podczas różnych obrotów silników.

Rzeczywiście nie wiele. Zdziwiłem się na tyle, że próbowałem ręcznie opór zrobić na obracających się osiach i zobaczyć czy więcej prądu pociągnie, ale nic się nie zmieniało.

Na RPi prawie nie ma spadków napięcia i prąd się nie zmienia po podłączeniu DSLR. Samo RPi ma pobór prądu 160 mA. Po włączeniu INDI i z obracajcymi się krokowcami 200 - 260 mA


Na bajerze jest  to z tym sterowaniem przez telefon :-) Już prawie komputera nie włączam.
Jeszcze dużo nie wiem o obsłudze Ekos.
Oczywiście na stacjonarnym jest luksus, ale jak chcę stać przy montażu, to telefonem.  
Czasami i z jednego i drugiego w tym samym czasie.
RPi czasami potrafi się włączyć i na ekranie jest czarno, to wtedy restart wszystkiego robię.

 

 

DSC_0061.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Adm2 napisał:

To Mateusz mówisz zmienić Vref na 0,2V żeby było 0,4A, czyli połowa maksymalnego 0,8A?

Nie, nie, możesz spokojnie mieć ustawione pełne 0,8A. Jeśli faktycznie oś obraca się ciężko, to nie ma co ograniczać silników.

8 godzin temu, ZbyT napisał:

hę?

można coś więcej na ten temat? Jakimsik sposobem nie zgadza się to stwierdzenie z prawem Ohma :)

Może trochę dziwnie napisałem :) Posłużę się przykładem silników kolegi z prądem 0,8A i napięciem 5,74V. Chodzi mi o to, że jeden układ DRV na zasilaniu nie będzie pobierał w tej sytuacji tych 0,8A, tylko 0,38A, co wynika ze zmiany napięcia z 12V na 5,74V. A prawo Ohma nadal działa :) 

Godzinę temu, Adm2 napisał:

Zdziwiłem się na tyle, że próbowałem ręcznie opór zrobić na obracających się osiach i zobaczyć czy więcej prądu pociągnie, ale nic się nie zmieniało

Silniki krokowe zachowują się inaczej, niż DC. DC faktycznie pobierają więcej prądu przy większym obciążeniu, a zatrzymanie osi może je spalić. Krokowce są praktycznie niewrażliwe na obciążenie, można je zatrzymać w miejscu i poza nieprzyjemnym odgłosem nic im się nie będzie działo. Również prędkość obrotów praktycznie nie wpływa na pobór prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Adm2 napisał:

Potem z shieldu, 12V idzie na Vin na Arduino. I tu się troche boję zasilać tego wszystkiego bezpośrednio z akumulatora samochodowego na 13,8V

Zobacz, jaka tam jest przetwornica na arduino, poszukaj w jej dokumentacji zakresu napięć. Sprawdź ręką, jak bardzo się grzeje. Jeśli nie parzy przy 12V, a może pracować na wyższym, to spokojnie możesz ją zasilać z wyższego.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, calla napisał:

Proponuję zrobić sobie klawisz wyłączający raspberry, jeśli jeszcze nie masz. Przydaje się.

Dobry pomysł. Właśnie nie jestem pewien co do kolejności włączania. Bo jak używałem AstroEQ razem z EQmod, to najpierw trzeba było podłączyć 12V do AstroEQ a potem USB do komputera.  Jakby się zrobiło odwrotnie, to Windows by jakiś wirtualny port zrobił i mogło by nie działać.

Ja chciałbym wszystko na raz włączać, jednym klawiszem.  Na  Ubuntu  Mate też takie wirtualne  porty się robią jak się najpierw USB podłączy?

Na razie używam dwóch zasilaczy. Jeden do AstroEQ a drugi do RPi. Wlączam najpierw AstroEQ a potem RPI. Powinienem spróbować odwrotnie, to się dowiem :-)

 

Edytowane przez Adm2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dawno taki pomysł mi przyszedł do głowy.   Na skrzynkę z elektroniką takie coś nakleić.

http://allegro.pl/zestaw-naprawczy-gore-tex-latki-mcnett-i7125818535.html

Dobrze myślę, że ciepło przez to ucieknie a wilgoć nie wejdzie do środka?

Szkoda że stare buty z Gore texem wyrzuciłem :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Skrzyneczkę zrobiłem, ale jak zwykle za dużą. Ale przynajmniej z cieńszej sklejki niż zwykle. Denko sztywne z 6mm sklejki, boki 2mm i wieczko 3mm. Jeszcze jej nie skleiłem, bo nie wymyśliłem gdzie gps przykręcić.

AstroEQ i RPi przykręciłem na klinach pod skosem, żeby pod nimi było miejsce na dwa regulatory napięcia i do wtyczek jest dostęp bez odkręcania całej płytki.
I wymyśliłem że skrzyneczka ma być zasilana z 13,8V a regulatory w skrzynce będą obniżały napięcie na 5V i 12V.
Wstawiłem dwa klawisze z pomysłu kolegi calla włączające RPi i AstroEQ  i miernik z pomysłu Tysona.

Co prawda nie będę widział czy LEDy się świecą jak włączę klawisze, ale jak po ciemku bawiłem się tym bez skrzyneczki, to różnokolorowe diody się mocno świeciły i mrugały i wyglądało jak dyskoteka. Przeszkadzało mi to. Ręcznikiem zasłaniałem. Teraz będzie ciemno.

Nie mogę się zdecydować gdzie gps przykręcić.
Oglądałem płytkę RPi ale nie widzę na niej żadnych śladów istnienia anteny wifi.  Pomyślałem że może lepiej przykręcić gps w innym miejscy niż nad anteną.
Nad sterownikami krokowców może też nie najlepiej.
Chciałem też do wieczka, ale ono jest zdejmowane całkowicie, to też  nie najlepiej. Może jakąś półeczkę na ściance zrobię.

Tylko gdzie. Nie macie jakiegoś pomysłu, żeby nic się nie zakłócało?

Nie jestem też pewien co ten ampero/voltomierz ma mierzyć. RPI czy AstroEQ.
AstroEQ mierzyłem wcześniej amperomierzem i cały czas jest pobór 0,8A, niezależnie od tego co krokowce robią.
Więc może do RPi go podłączyć, to będzie widać czy daje radę jak coś do USB podłączę.

Może jakiś bezpiecznik też trzeba przed RPi zamontować?

 

 

DSC_0192.JPG

DSC_0214.JPG

DSC_0208.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonanie pudełka ze sklejki jak zwykle klasa :) Ale osobiście poszedłbym w jakiś plastik, w najbliższym czasie będę sprawdzał użyteczność spienionego pcv do podobnych celów. Można je ciąć nożem do tapet i kleić na superglue, co w moich warunkach jest idealne. Zresztą dla każdego kto nie ma frezarki :)

Arduino i RPi nie będą tam trochę klekotały w środku? Jak to mocujesz, jakieś śrubki, dystanse, czy "w zawieszeniu"? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Skręciłem jak na zdjęciach. Kupiłem taki komplet śrubek nylonowych do tego celu i wszystkie pcb na nie przykręciłem do sklejki. Raczej nie powinny klekotać :-)

Mi też się podobało czyjeś tu pudełko plastikowe z wieczkiem, z elektroniką w środku, ale lubię sklejkę.

Nie potrafię plastikowymi pudełkami się obchodzić, kleić plastiku nie potrafię, ewentualne śrubki by może wystawały.

 

To w jakiejś foremce trzeba tą piankę pcv spienić. Kiedyś robiłem model RC Herculesa C-130 i spory kadłub z 1,5 metra długości i 30 cm średnicy zrobiłem ze styropianu i okleiłem papierem i klejem do tapet i pomalowałem farbą do malowania ścian w mieszkaniu.

Też w miarę sztywne i lekkie. Od środka kilka sklejek do przykręcania różnych rzeczy. W przedszkolu pamiętam maski na twarz się z papieru i kleju do tapet robiło :-)

 

DSC_0221.JPG

DSC_0224.JPG

DSC_0225.JPG

DSC_0229.JPG

Edytowane przez Adm2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i powinienem wsadzić moduł gps w bańkę szklaną po lampie EL84. W dobrym miejscu by był :-)

Skleję tą skrzynkę i polutuję kabelki a na koniec pobawię się miejscem dla gps'u i zobaczę  czy wszystko działa, zanim go na stałę gdzieś przykręcę.

Taka szczelnie zamknięta skrzyneczka powinna mieć jedną ściankę z aluminium, do której wszystkie grzejące się części jakoś powinny dotykać. Innym razem :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.