Skocz do zawartości

ASI1600MC PRO vs ASI 294MC PRO


Zorg7

Rekomendowane odpowiedzi

Temat na niepogodę. Zastanawiam się co wybrać do teleskopu 8" z ogniskową 1000mm i montażem klasy EQ6, niebo podmiejskie, spore LP.

ASI 294 MC PRO

+ większy pixel, (powierzchnia o 50%)

+ wyższa sprawność QE 70-75% vs 50-55%

+ 14 bit ADC

+ głębsza studnia

- gorsze chłodzenie

- dużo większy prąd ciemny

https://astronomy-imaging-camera.com/products/asi-cooled-cameras/asi294mc-pro-color/

 

ASI 1600 MC PRO

+ czystsza klatka (amp glow, dark noise)

+ lepsze chłodzenie o ok. 10 st.

- mniejsza powierzchnia pixela, większa rozdzielczość większe problemy z prowadzeniem

- 12 bit ADC

https://astronomy-imaging-camera.com/products/asi-cooled-cameras/asi1600mc-cool/

 

Która kamera jest lepsza do DSO ?. Najlepsza byłaby ASI071MC PRO, ale  jest dla mnie za droga. W mono nie chce się pakować, bo koło i  filtry to dodatkowe koszty i komplikacje.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tragedii z LP nie ma. Lustrzanka tez jakoś obecnie daje radę pod tym niebem. Najgorzej jest w lato, gdy jest gorąco.  ASI 294 MC PRO kolor ma pewnie QE na poziomie ZWO ASI 1600 MM-C mono. Sensowne byłoby mono + NB ale nie mam ochoty na dodatkowe komplikacje z kołem i filtrami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ewidentnie widać, że ciągnie Cię do kamery kolorowej (to już decyzja ?) i chciałbyś otrzymać potwierdzenie słusznej drogi... Przykro mi jednak chyba  nikt odpowiedzialny nie poleci Ci tego wyboru. Zawsze wolałem szybką obróbkę z kamery kolorowej ale jeśli kiepskie niebo, to nie ma co inwestować w rozwiązanie, które nie będzie dobrze się sprawdzało. Zanieczyszczenie światłem rośnie i zmienia swoją strukturę widmową. Gdy patrzę na zmianę LP u mnie w ciągu ostatnich trzech - czterech lat cieszę się, że nie przyszło mi do głowy kupowanie kolorowej. Nadawałaby się teraz do odsprzedaży za bezcen. Przy kamerach B/W uciekniesz w filtry wąskopasmowe a w kolorze? Rozumiem jeszcze kolor dla planetarnych leniuchów ale w przypadku DSów ?

Edytowane przez RMK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy stosowanie filtrów typu CLS, UHC, IDAS itp w przypadku kolorowej Aśki coś pomoże ?

Ja też zastanawiam się nad zakupem kolorowej. Miałem kiedyś mono i komplet filtrów, ale w życiu nie zrobiłem z niej kolorowego zdjęcia. Uznałem więc, że będę robił Nikonem jednak ze względu na brak chłodzenia rozważam zakup kolorowej ASI1600 cool. 

Teraz to już sam nie wiem czy w to wchodzić? Ale mono na pewno nie kupię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiązałbym raczej sens stosowania filtrów z jakością nieba oraz koniecznymi korektami koloru. Widmo LP się zmienia, więc przydatność filtrów selektywnie wycinających niektóre pasma również. Ucieczką moim zdaniem jest tylko mono, które daje w dodatku możliwość różnorodnego stopniowania fotografii. Można fotografować tylko w HST, można w bicolor, można tylko b/w Ha lub L, lub jak warunki pozwolą LRGB a dla niektórych obiektów dorzucić Ha. Opcji jest sporo. Nawet w zależności od obecności/braku światła Księżyca można na dany dzień dostosować się wyborem filtrów.

Piszesz, że mono nie zrobiłeś kolorowej fotki ... ale próbowałeś i wiesz jak do tematu podejść, bo tego nie wyjaśnia Twoja wypowiedź? Kilka lat temu, gdy zmieniałem zestawy wykonałem porównanie, co w swoich warunkach mogę osiągnąć kamerą mono + filtry i kamerą OSC + IDAS na tym samym obiekcie. Sporo podobnych przykładów można odszukać w Internecie. Wynik był dla mnie oczywisty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem ze starej daty fotografem, który wychował się na analogach i w tej cyfrowej astrofotografii nie potrafię się odnaleźć. Nie wychowywałem się na komputerach jak większość z Was, dla tego obsługa prostych programów sprawia mi trudność.

Dla mnie to dzisiejsza astrofotografia nie wiele ma wspólnego z fotografią a więcej z grafiką, co nie jest absolutnie moją dziedziną, dla tego nie potrafię składać czy obrabiać materiału, a chęć robienia własnych zdjęć jest.

Dla tego dla mnie kamera kolorowa jest wygodniejszym rozwiązaniem a do tego tańszym (ale to inna kwestia).

Materiał z kamery mono niemal w całości poszedł do kosza i zostały jedynie wspomnienia.

Aktualnie robię zdjęcia Nikonem zwykłym i mod i jedno czego mi brakuje to chłodzenia.

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.03.2018 o 09:35, HAMAL napisał:

Zwróć uwagę na jeden szkopuł mielony ostatnio co 5 temat na CN, mam ASI kolor, dziwne artefakty, pomocy, czemu am takie dziwne przebarwienia ASI ... kolor, skąd tak niejednorodne tło ASI ...kolor

Dziękuje za link. Wyleczył mnie z zakupu "niedorobionej" ASI294 MC PRO. Jak zwykle nowości cierpią na choroby wieku niemowlęcego.  ASI 071 jest za droga więc pozostaje ASI 1600 MC lub jakiś CCD.

Odnośnie mono to się nie przekonam. Jakbym miał własne obserwatorium i zdalną kontrolę to może powstałoby jakieś zdjęcie. Pogoda często jest niepewna. Przed sesją muszę wszystko rozłożyć, po sesji złożyć. Przeważnie nie starczy czasu aby w jedną noc LRGB zrobić, co oznacza konieczność ustawiania podobnego kadru kolejnej nocy. Po zmianie filtra może być potrzebne ponowne ostrzenie. Skończy się tym, że fotka pozostanie niewykonana. Ledwo z lustrzanką udaje mi się zrobić odpowiednią ilość klatek w ciągu nocy. Podobnie jak koledze Aurora brakuje mi tylko chłodzenia a cena też ma znaczenie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o mc to mogę powiedzieć że sam do niedawna byłem zwolennikiem kamer kolorowych, jednak po przeanalizowaniu za i przeciw wygrała jednak kamera mono. Sam mam problem z obróbką i możliwością zebrania materiału jednak patrząc w przyszłość kamera mono ma tą przewagę że materiał możemy zbierać powoli i nawet podczas pełni. Obróbka może okazać się łatwiejsze gdyż obrabiamy składowe koloru przez co jesteśmy w stanie lepiej przygotować się do złożenia RGB/HSO. Kupno wszystkich elementów jest sporym wydatkiem ale jak już wspomniałem nie musimy mieć wszystkiego na raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale poczytaj CN Tyson, ludzie już próbowali wszystkiego, żartują nawet, że będą chyba robić naprzemiennie klatka light-klatka dark, może to pozwoli odjąć darkami wszelkie artefakty matryc, których nie da się odjąć nawet gdy darki są robione w powtarzalnych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.