Skocz do zawartości

Jaka tonacja koloru w narrowband? Ankieta


Adam_Jesion

Kolorystyka w narrowband by Jesion  

56 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Którą wersję preferujesz?



Rekomendowane odpowiedzi

5 minut temu, lemarc napisał:

Astrofotografia amatorska sprowadza się w istocie do rejestracji piękna Kosmosu, bo naukowości w tym raczej nie widzę. Czy to źle, wprost przeciwnie.

Bez wątpienia masz w tym zdaniu rację. Ale jeżeli używamy słowa "rejestracja", to im więcej zarejestrujemy i pokażemy na swoim zdjęciu, tym lepiej. Oczywiście nikomu nie odbieram prawa patrzenia na astrofotografię inaczej. Pewnie dlatego nigdy nie bulwersowały mnie afery, że ktoś coś tam domalowywał w swoich fotkach ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tonacja / paleta barw to jedno (i o tym jest ten wątek), a detal to zupełnie osobne tematy. Nie kapuje tego przeskoku dyskusji z kolorystyki na detal.

 

Zdjęcie Wessela nie podoba mi się, ale wykorzystanie go w celu uzasadnienia "braku detalu" jest nadużyciem.

 

PS. Jesion, ostatnimi czasy wpadłeś w jakiś narcystyczny ton. Nie bylo tego dawniej - co sie dzieje?

Edytowane przez Marek_N
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątek ma mieć charakter edukacyjny a nie stanowić przyczółka do kłótni. Radzę stonować oskarżenia po obydwu stronach.  :pain10:

 

Sam wybrałem wersję nr 5 patrząc na dwie rzeczy subiektywną wg mnie wersję kolorystyczną i bardziej obiektywną ilość detalu. Każdy z nas inaczej to odbiera i to chyba Adam chciał nam przekazać. Techniki obróbki jak pojawią się to lepiej by były w osobnym opracowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Marek_N napisał:

onacja / paleta barw to jedno (i o tym jest ten wątek), a detal to zupełnie osobne tematy. Nie kapuje tego przeskoku dyskusji z kolorystyki na detal.

Nie kapujesz - to ok, ale nie musisz być dla mnie opryskliwy (nadużycia, narcystyczny, etc.), szczególnie kiedy nie masz racji. W tym wypadku tonacja/kolor ma znacznie w kontekście detalu, bo rysuje coś, czego w luminacji może nie być (jeżeli narrowband zostanie nieprawidłowo złożony) i dokładnie o tym jest wątek.

Przykład, który może lepiej zobrazuje, co chciałem przekazać wątkiem:

color.png


Zobaczcie sobie, jak wygląda luminancja dla tego zdjęcia. Możecie np. zamienić je na grayscale (lub LAB), a jeżeli Wam się nie chce, to poniżej pokazuję Luminancję powyższego zdjęcia. Tak więc - detal w zdjęciach może być budowany także samą chrominancją.

luminancja.png

 

W narrowband składamy obraz sami, czyli tworzymy zarówno luminancję jak i chrominację. Syngalizuję, że o ile w luminancji potrafimy budować detal, to czasami zapominamy o tym, że kolor go także tworzy i stanowi ważny element informacji, które niesie zdjęcie.

PAX i proszę mniej personalnych przytyków. Chyba potrafimy skupić się na merytoryce?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Marek_N napisał:

Tonacja / paleta barw to jedno (i o tym jest ten wątek), a detal to zupełnie osobne tematy. Nie kapuje tego przeskoku dyskusji z kolorystyki na detal.

Jak to osobne tematy? Jeśli dwa piksele mają różne wartości kanałów ale paleta przypisze im ten sam, albo bardzo zbliżony kolor, to właśnie zgubiłeś detal. A odróżnianie odcieni jest trudniejsze lub łatwiejsze w zależności od koloru, więc paleta w zdjęciach narrowband powinna mieć bardzo duży wpływ na detal lub jego brak. Rejestracja to nie to samo, co wizualizacja.

Edytowane przez Behlur_Olderys
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

Jak to osobne tematy? Jeśli dwa piksele mają różne wartości kanałów ale paleta przypisze im ten sam, albo bardzo zbliżony kolor, to właśnie zgubiłeś detal. A odróżnianie odcieni jest trudniejsze lub łatwiejsze w zależności od koloru, więc paleta w zdjęciach narrowband powinna mieć bardzo duży wpływ na detal lub jego brak. Rejestracja to nie to samo, co wizualizacja.

Wypowiadasz sie z punktu widzenia laika. Wlasnie m.in. na tym polega zadanie grafika pracującego z kolorem, żeby przy użyciu dowolnej palety (a zazwyczej tej najprzyjemniejszej dla oka) zachować ten sam detal. W PS czy LR masz do tego stosowne narzedzia i nic nie jest dziełem przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

Jak to osobne tematy? Jeśli dwa piksele mają różne wartości kanałów ale paleta przypisze im ten sam, albo bardzo zbliżony kolor, to właśnie zgubiłeś detal. A odróżnianie odcieni jest trudniejsze lub łatwiejsze w zależności od koloru, więc paleta w zdjęciach narrowband powinna mieć bardzo duży wpływ na detal lub jego brak. Rejestracja to nie to samo, co wizualizacja.

To oczywiście też, ale w narrowband mamy bardzo specyficzną sytuację, bo rejestrujemy bardzo wycięte widma i w ogóle trudno powiedzieć, co to jest luminancja. Po prostu jej nie mamy więc trzeba ją stworzyć. Najprostszym trickiem jest użycie H-alpha w roli luminancji, co już z zasady budowy koloru jest sporym problemem, bo luminancja z halpha nie wie nic o poziomach jasności innych filtrów (OIII i SII). Efektem takiego uproszczenia jest właśnie utrata detali z innych kolorów, bo informacja z nich posłużyła tylko do chrominancji, a nie do luminancji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Adam_Jesion napisał:

W tym wypadku tonacja/kolor ma znacznie w kontekście detalu, bo rysuje coś, czego w luminacji może nie być (jeżeli narrowband zostanie nieprawidłowo złożony) i dokładnie o tym jest wątek.

Wiec wydrukuj koledze tryptyk z najlepszym detalem (jeśli do tego sprowadzasz wybranie stosownej palety barw) i po problemie. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Marek_N napisał:

Wypowiadasz sie z punktu widzenia laika. Wlasnie m.in. na tym polega zadanie grafika pracującego z kolorem, żeby przy użyciu dowolnej palety (a zazwyczej tej najprzyjemniejszej dla oka) zachować ten sam detal. W PS czy LR masz do tego stosowne narzedzia i nic nie jest dziełem przypadku.

Tak jest w przypadku kiedy dokonujesz korekcji koloru (każdy laik sobie powinien poradzić, bo programy raczej tu pilnują luminancji), ale sprawa wygląda zupełnie inaczej, kiedy zdjęcie kolorowe budujesz sobie sam, do tego z fragmentów widma i do tego tworząc luminancję tylko z 1 kanału (halpha).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Marek_N napisał:

Wypowiadasz sie z punktu widzenia laika. Wlasnie m.in. na tym polega zadanie grafika pracującego z kolorem, żeby przy użyciu dowolnej palety (a zazwyczej tej najprzyjemniejszej dla oka) zachować ten sam detal. W PS czy LR masz do tego stosowne narzedzia i nic nie jest dziełem przypadku.

Pytanie więc brzmi: z jakiego punktu widzenia będzie patrzył odbiorca :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie wszystkie wariacje kolorystyczne zdjecia Jesiona nie bedą sie szczegolnie różnic między sobą szczegółem. Bo są po prostu dobrze przygotowane (a i pozyskany material był bogaty w detal).

 

Zgadzam się że użyta paleta barw może mieć wpływ na dostrzegalność detalu, tylko że:

- porównywanie do słabszego technicznie zdjęcia jest nie fair,

- chyba nie o tym jest ten wątek (temat ciekawy ale do kontynuacji pod innym tytułem).

Edytowane przez Marek_N
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Marek_N napisał:

Wiec dlaczego Luminacji nie stworzyć z Ha+OIII+SII, szczegolnie że i tak 70-80% sygnału to jest Ha? Pytam jako laik.

Dokładnie tak należy zrobić, choć sprawa nie jest trywialna, bo luminanacja musi być dobrej jakości i przede wszystkim - rozdzielczości. Na ogół OIII i SII jest bardzo słabej jakości. A dlaczego inni tak nie robią? Teraz już wiesz, po co jest ten wątek. Nie każdy musi zdawać sobie sprawę ze wszystkiego. Wtedy fora nie byłyby nikomu do niczego potrzebne.

Edytowane przez Adam_Jesion
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.