Skocz do zawartości

Czy trzeba usuwać gwiazdy przy składaniu HaLRGB?


Gość wessel

Rekomendowane odpowiedzi

Dlaczego usuwamy gwiazdy z obrazów Ha? Ano dlatego że w prezentacji HaLRGB a dokładniej (HaL)(HaR)GB kolor czerwony gwiazdek zakolorowanych razem w mgławicą sumuje się z rzeczywistym kolorem gwiazd RGB i powoduje ich praktycznie nieusuwalny, brzydki zafarb.
Może najpierw rozszyfrujmy co oznacza to  (HaL)(HaR)GB bo z liczby pytań wnioskuję że nie wszyscy wiedzą: otóż zapis HaL oznacza , że luminacja tego obrazka jest złożona z obrazka zrobionego filtrem L ( luminacja) i Ha. Sposób złożenia to przeważnie Ha dodane z atrybutem lighten, co powoduje dalsze problemy bo nagle pojawiają się trudności w  opanowaniu kształtu dużych gwiazd - jasnych w Ha lub nawet posiadających halo.
Zapis HaR oznacza , że sygnał R jest zblendowany z sygnałem Ha przeważnie z atrybutem lighten lub screen.
Czyli finalnie L to ( HaL) , R to ( HaR) no i już normalnie G i B.
W tym procesie umiejętne usunięcie gwiazd z sygnału Ha jest kluczowym procesem.
Jak to robimy? Albo oprogramowaniem Straton, albo akcjami Annies Astroaction - te dwa sposoby bardzo fajnie działają jeśli obrazek nie jest zaszumiony lub mgławica nie jest w gęstym polu gwiazd np. Drogi Mlecznej. Ostatecznie można to robić ręcznie wykorzystując stempel Photoshopa - no ale można to zrobić dla kilkunastu, kilkudziesięciu gwiazd ale nie dla kilkuset. Chyba że ktoś ma duuuuuużo czasu. Nota bene ten ręczny sposób daje najlepsze rezultaty.
Ponadto i Straton i Annies Astroaction degradują obrazek w stopniu silnie zależnym od jego jakości i treści.
Poniżej pokazuję jeszcze inną metodę dającą całkiem niezłe rezultaty. Oczywiście jak to w tym "fachu" bywa - nie da się jej zastosować zawsze i do każdego obrazka.
Obrazek Ha wykorzystany poniżej jest niedokończony ( tylko 17 klatek) i proszę nie komentować jego jakości.
Metoda wymaga : umiejętności tworzenia maski gwiazd ( np. PixInsight lub Photoshop) i samego Photoshopa.
Obrazki składowe:
Ha

5.jpg.d5c2cbade3ae4b25a38508bda03db484.jpg
RGB

3.jpg.222c54830e57b808321fde5c79087822.jpg

Maska gwiazd

4.jpg.1fd33ce3ffa95eea8b4a7c25e5aacd40.jpg


Zaczynamy od zakolorowania Ha - otrzymujemy bardzo czerwony obrazek z czerwonymi gwiazdami.

1.jpg.389cb567ef4774b7a683315c713fc2b0.jpg

2.jpg.032b186d3bbde23020a603d63b4800bc.jpg


Następnie układamy warstwy w PS jak poniżej:
1. Najniżej zakolorowany obrazek Ha
2. Wyżej Ha z maską gwiazd z atrybutem NORMAL
3. Wyżej Ha z atrybutem Luminosity
4. Najwyżej RGB z atrybutem Screen

6.jpg.d66865009f833883102f09066234d4bb.jpg

i już :)

Oczywiście obrazek wymaga dokończenia Ha i dopieszczenia całości, ale już widać że dla tego typu obiektów metoda daje niezłe rezultaty.

fin.thumb.jpg.c6a3cf8efc52f977ed9710beefcedbb5.jpg

 

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu akurat jest tylko luminancja Ha , nie ma L gwiazd bo dodałem wcześniej. Tak, to  łączenie kolorowego Ha z RGB. Nie , popatrz jak są opisane warstwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.