Skocz do zawartości
LibMar

Obserwacja zmiennej zaćmieniowej typu Algola

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj w nocy przeprowadzałem obserwacje obszaru w konstelacji Orła w filtrze fotometrycznym V. W kadrze pojawiła się jasna gwiazda zmienna typu Algola. W momencie rejestracji trafiłem na pierwszą połowę zaćmienia.

 

Wchodząc w bazę danych VSX okazało się, że jest to ASAS J184223+1158.9

https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=detail.top&oid=112140

 

A więc znany obiekt wykryty przez automat ASAS-3. Z tymi automatami to często jest kiepsko i nieraz parametry są pokazywane błędnie. Sugerowany spadek jasności to 0.15 mag. Z mojej obserwacji wynika, że prawdziwa głębokość to aż 0.46 magnitudo. Z czego to wynika? Może ASAS-3 miał zbyt małą ilość pomiarów, aby to obliczyć. Albo, to głębokość zaćmienia wtórnego, a głównego w ogóle nie wykrył. Ale może być też tak, że okres jest o połowę krótszy niż rzeczywisty - wtedy minima wtórne i główne są nałożone, a więc ASAS-3 wyznaczył średnią. Takie nieścisłości zdarzają się bardzo często i warto je w bazie poprawiać :)

image.png

 

image.png

  • Lubię 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź na jakiej referencyjnej leciał automat i porównaj ze swoją. Jeśli macie różne, spróbuj przeanalizować na tej pierwotnej. Mogą mieć kompletnie różne barwy i to jest klucz do problemu. Jesli twoje wyniki na pierwotnej referencji też będa inne, podeślij im to jako kolejną obserwacje / korekte. - taką drogą bym poszedł.

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Hans napisał:

Sprawdź na jakiej referencyjnej leciał automat i porównaj ze swoją. Jeśli macie różne, spróbuj przeanalizować na tej pierwotnej. Mogą mieć kompletnie różne barwy i to jest klucz do problemu. Jesli twoje wyniki na pierwotnej referencji też będa inne, podeślij im to jako kolejną obserwacje / korekte. - taką drogą bym poszedł.

 

Pozdrawiam.

To znaczy te błędy to jest normalka :D ASAS-3 nie ma wielu pomiarów, a z samego zaćmienia ma zapewne tylko kilka, w dodatku o średniej dokładności pomiarowej. Bywa nawet tak, że automat wykrył gwiazdę typu RR Lyrae, a w rzeczywistości to zmienna typu Algola (@bajastrotakie znalazł).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To mi nie wygląda na typ Algola. Krzywa blasku powinna byś bardziej kanciasta. Raczej na EW (typ W UMa) albo faktycznie na RR. Trzeba by pociągnąć krzywa dalej, ale u mnie bez szans na pogodę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, niepoprawne klasyfikacje nie są rzadkie. Dlatego osobiście unikam zgłaszania jesli mam tylko jedno minimum. To proszenie się o marker uncertain ;) Dwa pelne cykle to takie minimum. Wracając do tego konkretnego przypadku, czy da sie odkopac na jakich filtrach walczył ASAS-3? To raczej nie byla Vka, wiec barwa gwiazdy referencyjnej przy wyliczaniu delty ma znaczenie. Moze sie okazac, ze oba pomiary są poprawne, tyle, że dla różnych zakresów widma :)

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, Grzędziel napisał:

To mi nie wygląda na typ Algola. Krzywa blasku powinna byś bardziej kanciasta. Raczej na EW (typ W UMa) albo faktycznie na RR. Trzeba by pociągnąć krzywa dalej, ale u mnie bez szans na pogodę.

Typ EW ma ciągłe zmiany blasku, a typ EA nagle się załamuje (i jest ono wyraźnie widoczne w ~0.382). W dodatku podany okres jest za długi na EW. A od razu RR można wykluczyć tym, że maksimum trwa zbyt długo w stosunku do postępującego później spadku blasku.

 

34 minuty temu, Hans napisał:

Tak, niepoprawne klasyfikacje nie są rzadkie. Dlatego osobiście unikam zgłaszania jesli mam tylko jedno minimum. To proszenie się o marker uncertain ;) Dwa pelne cykle to takie minimum. Wracając do tego konkretnego przypadku, czy da sie odkopac na jakich filtrach walczył ASAS-3? To raczej nie byla Vka, wiec barwa gwiazdy referencyjnej przy wyliczaniu delty ma znaczenie. Moze sie okazac, ze oba pomiary są poprawne, tyle, że dla różnych zakresów widma :)

 

Pozdrawiam.

Gwiazd poniżej 10 mag nie sprawdzam, bo obiekty te są prześwietlone w danych ASAS-SN i SuperWASP, które wnoszą najwięcej. W tamtych można dokopać się ponad 12 lat wstecz, a NSVS mają prawie 20 lat (tylko tych pomiarów tyle, co ASAS-3 ma). Z takimi pomiarami da się uzyskać okres z dokładnością do ósmej cyfry po przecinku. Ta gwiazda tutaj ma stanowić tylko ciekawostkę :) ASAS-3 obserwował w filtrze V oraz I, a pomiary podane w VSX są dla filtra V.

 

Dane fotometryczne ASAS-3 nie są już dostępne publicznie od kilku miesięcy. Krzywych blasku też już nie ma. Gwiazdy nie ma w katalogu HIPPARCOS, a danych NSVS jest mało (ale widzę z nich, że prawdopodobnie okres jest poprawny (EDIT: niekoniecznie poprawny, ale na pewno nie 2xBLS), bo są dwa minima w fazie 0.0 i 0.5 (ale za mało pomiarów, aby wykazać różnicę głębokości) + płaskie maksimum, a więc potwierdzenie typu EA).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O, dane ASAS-SN nie są takie złe :) Okres dałem taki, jaki podany jest na VSX. Tak więc problemem tutaj była zbyt mała ilość pomiarów ASAS-3.

 

image.png

  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Polecane

    • Warsztaty Obróbki Astrofotografii - XIII zlot miłośników astronomii, Roztocze
      Paweł Radomski wraz z "Astrozloty.pl" oraz PTMA Lublin zaprasza na dwudniowe Warsztaty Obróbki Astrofotografii, które odbędą się na 13 zlocie miłośników astronomii - Roztocze, Kraina nad Tanwią w dniach 7-8 września 2018 roku.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 27 odpowiedzi
    • Gwiazda, która zmieniła wszechświat
      Od lat twierdzę, że każde, nawet pozornie nieciekawe zdjęcie kosmosu, nosi w sobie jakąś ukrytą „tajemnicę”. M31 to pewnie najczęściej fotografowany przez amatorów obiekt na nocnym niebie. Tak wyeksploatowany i pocztówkowy, że nikt już w niego nie klika. Tym razem przebiegle nie nazwałem wpisu M31 – lubię, jak ktoś czyta, czy ogląda moje wypociny. Co więc ciekawego można znaleźć na kolejnej fotce M31?
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 14 odpowiedzi
    • Superbolid w Rosji. Jest szansa na „mundialowy” meteoryt!
      W mediach społecznościowych pojawiły się nagrania superbolidu, który był widoczny 21 czerwca nad południowo-zachodnią Rosją! To może oznaczać, że spadł tam „mundialowy” meteoryt…
        • Lubię
      • 2 odpowiedzi
    • Astrofotografia krótkoczasowa by Lukasz83
      Postanowiłem założyć temat w którym będę gromadził moje kolejne próby i efekty zmagań z astrofotografią krótkoczasową tak żeby wszystko było w jednym miejscu. Celowo nie piszę "lucky imaging" bo ta nazwa powinna być zarezerwowana dla bardzo krótkich czasów tak poniżej 100ms. W moim przypadku czasy pojedynczych klatek będą oscylować w granicach 1s-10s.
        • Lubię
      • 94 odpowiedzi
    • Unikalna opozycja Plutona (2018)
      Naukowcy już zacierają ręce, aby przygotować się do tych obserwacji. Ostatnie takie zjawisko miało miejsce w 1931 roku, jednak nie było obserwowane z powodu braku informacji na temat wydarzenia. Mowa tutaj o tzw. opposition surge/opposition effect które polega na odbiciu promieni słonecznych z lodowej powierzchni Plutona bezpośrednio w naszym kierunku. Wszystkie trzy ciała (Słońce, Ziemia, Pluton) znajdą się w jednej linii.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 77 odpowiedzi
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.