Jump to content

Jak / gdzie w MaximDL sprawdzić prawidłowość wykonania klatki FLAT dla ASI1600MM-C?


seg
 Share

Recommended Posts

Cześć,

 

Jak w tytule. Chcę zrobić bibliotekę klatek kalibracyjnych, bo Księżyc już praktycznie uniemożliwia fotografowanie. Czy da się to zrobić z poziomu Maxim'a? Technikę wykonania klatki FLAT oczywiście znam - kwestia dobrania czasu dla tej konkretnej kamery. Gdzie i na jaki parametr zwrócić uwagę oraz czy da się to sprawdzić na FIT'sie, czy trzeba go konwertować itd.?

 

Dzięki,

seg

Link to comment
Share on other sites

Czy to jest zrzut z Twojego programu? Robisz FLAT'y z ADU 25000? Dla jakich ustawień kamery? Napisz proszę coś więcej skoro mamy ten sam sprzęt obrazujący.

Link to comment
Share on other sites

To był plug-in ;) W ostatniej wersji jest stand-alone. Dzięki!

Edited by seg
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Szkoły SĄ różne ja używam 2/3 :)

Tytuł tego posta jest nieprawidłowy/- nie robimy flata do kamery tylko do setupu.

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, wessel napisał:

Tytuł tego posta jest nieprawidłowy/- nie robimy flata do kamery tylko do setupu.

Nie napisałem "do" tylko "dla". "Dla" w sensie "przy użyciu", "z wykorzystaniem" - właściwych przy wykonywaniu posiadaną przeze mnie kamerą. No patrz, inni zrozumieli.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Tayson napisał:

Przepal całkowicie klatkę i sprawdź ile adu pokazuje aperature w maximie. Z tej wartości weź 1/3.

 

@Piotr4d czy na pewno będzie to 25k?

Dzięki.

 

Nie, ten soft tak (25k) ma ustawione zaraz po instalacji. Ponoć dla ASI1600MM-C jest to ~33% z 20000, czyli jakieś 6600.

Link to comment
Share on other sites

I jeszcze jedno - o ile dobrze rozumiem ustawienia kamery (highest dynamic range, unity gain, lowest read noise, etc.) nie mają żadnego znaczenia, bo piszemy o kwestiach hardware'owych, tak? W sensie ustawiam ADU6600 dla dowolnego gainu i offsetu? A jak to się ma do trybu 8 / 16 bit RAW? Czy to ustawienie ma jakiś wpływ?

Edited by seg
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Ustawienia gain i offset , podobnie głębokość bitowa - mają wpływ jak najbardziej na flaty. Oczywiście poziom flata powinien być taki sam, czyli te Twoje 6600.

Ja też zrozumiałem, chodziło mi raczej o tych co to przeczytają i nie zrozumieją :) tacy też tu są i czytają.

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Najprościej zrobić jakieś 4 zdjęcia, zmieniając czas i już masz dobrany ten właściwy :) Szczerze mówiąc nie rozumiem, po co tu się bawić w dodatkowy program. Przecież to nie musi być jakaś super dokładna wartość ADU, tylko mniej więcej. Robiąc flaty po zachodzie Słońca jasność nieba i tak zmienia się bardzo szybko.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oczywiście ta wtyczka nie robi nic niezwykłego. I sam jestem ciekaw jak by to wyglądałow szybko zmiennych warunkach oświetlenia. Jednak z prawdziwą flatownicą lub nawet z flatownicą koszulkową można trochę uprościć robiene flatów. I tyle.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, MateuszW napisał:

Szczerze mówiąc nie rozumiem, po co tu się bawić w dodatkowy program

Znakomicie ulatwia temat, nie musze mieć zapisanych informacji ile sekund na jaki kanał dać czas naświetlania żeby wypalić 21000 ADU. Klikam i sie nie martwię. Automatyzacja - ostrość też można ręcznie ustawiać tylko po co.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, wessel napisał:

Ustawienia gain i offset , podobnie głębokość bitowa - mają wpływ jak najbardziej na flaty. Oczywiście poziom flata powinien być taki sam, czyli te Twoje 6600.

Ja też zrozumiałem, chodziło mi raczej o tych co to przeczytają i nie zrozumieją :) tacy też tu są i czytają.

Jasne, rozumiem, że mają wpływ, ale na powiedzmy "szybkość" osiągnięcia zadanego poziomu 6600ADU w sensie nie trzeba robić FLAT'ów dla różnych ustawień kamery. Dziękuję.

 

2 godziny temu, MateuszW napisał:

Najprościej zrobić jakieś 4 zdjęcia, zmieniając czas i już masz dobrany ten właściwy :) Szczerze mówiąc nie rozumiem, po co tu się bawić w dodatkowy program. Przecież to nie musi być jakaś super dokładna wartość ADU, tylko mniej więcej. Robiąc flaty po zachodzie Słońca jasność nieba i tak zmienia się bardzo szybko.

Niby tak, ale w głowie zawsze pozostanie pytanie "czy można było lepiej?" lub "co by było gdybym zrobił tak jak inni zalecają?".

 

1 godzinę temu, Piotr4d napisał:

Oczywiście ta wtyczka nie robi nic niezwykłego. I sam jestem ciekaw jak by to wyglądałow szybko zmiennych warunkach oświetlenia. Jednak z prawdziwą flatownicą lub nawet z flatownicą koszulkową można trochę uprościć robiene flatów. I tyle.

Flatownica będzie. Zwyczajnie teraz nie mam czasu jej robić, a chciałem mieć kompletne klatki kalibracyjne.

 

Godzinę temu, dziki napisał:

Znakomicie ulatwia temat, nie musze mieć zapisanych informacji ile sekund na jaki kanał dać czas naświetlania żeby wypalić 21000 ADU. Klikam i sie nie martwię. Automatyzacja - ostrość też można ręcznie ustawiać tylko po co.

Dokładnie. Raz jest zbyt jasno, a po chwili na fotach zaczynają wychodzić gwiazdy. Tak źle i tak niedobrze. A gdy masz mało czasu i doświadczenia wolisz to powierzyć automatyce. A z tą automatyzacją ostrości to rozumiem, że chodziło Ci o Mateusza DreamFocuser ;)

Edited by seg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, seg napisał:

Niby tak, ale w głowie zawsze pozostanie pytanie "czy można było lepiej?" lub "co by było gdybym zrobił tak jak inni zalecają?".

Jak wspomniałem, wartości ADU na niebie potrafią się zmieniać nawet dwukrotnie w czasie kilku minut, jakie kamera CCD potrzebuje na zrobienie flatów. Tak więc nie ma znaczenia dokładność, z jaką ustawisz jakąś tam "świętą" wartość ADU. Programom do stackowania jest to zupełnie obojętne - w sensownych granicach. A co do "inni zalecają", to każdy zaleca inaczej, więc która wartość jest dobra? :)

Link to comment
Share on other sites

Nie napisałem, że wartość jest święta. Stosuję się do zaleceń twórcy programu i tyle. Każdy robi tak, jak uważa za stosowne.

Edited by seg
Link to comment
Share on other sites

Ja robiłem testy roznej jasności flatow dla swojej KAF 8300 (troszkę odbiegamy od głównego wątku), wartościami average dla całej klatki 10k, 15k, 20k, 25k, 30k, 35k, 40k, 45k, 50k. Użyta flatownica aurora. 

MasterFlat i MasterBias zrobiłem z ok 60szt.

Niekorygujacy prawidłowo flaty to 10k, 15k - czyli niedoswietlony oraz 40-50k - przepalony. Idealna wartość dla mojej matrycy to ok 21k.

W przedziale 20-35k nie bylo praktycznie żadnej różnicy w kalibracji pojedynczej klatki. 

Edited by Tayson
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Tak wracając do tematu : dla mojego setupu z ASI 1600 MM-C robię flaty z ADU ok.40.000. Jest super. Korzystam z flatownicy Aurora

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, wessel napisał:

Tak wracając do tematu : dla mojego setupu z ASI 1600 MM-C robię flaty z ADU ok.40.000. Jest super. Korzystam z flatownicy Aurora

Poczekaj, ta kamera z tego co czytałem ma full well przy 20ke, chyba, że mylę pojęcia.

Link to comment
Share on other sites

No dobra, a skąd wziął się tam tryb 16bit? Kamera ma przetwornik "hardware'owy" 12bit. 8bit rozumiem, zawsze można zmniejszyć rozdzielczość, a 16bit? Oversampling, czy co?

Edited by seg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.