Jump to content

Halfa w czasie pełni? Ależ tak !


Duser
 Share

Recommended Posts

3 minuty temu, Piotr4d napisał:

Jak na Ha, to można by się spodziewać lepszej ostrości. Może te cirrusy zrobiły krecią robotę.

Jeżeli oceniasz po wyglądzie fotki w poście, to tam ostrość jest tragiczna - zdjęcie jest całkowicie rozmyte. Nie wiem czemu tak jest

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Piotr4d napisał:

Fotkę zapisałeś w odcieniach szarości. Zmień na RGB powinno pomóc.

Nigdy tak nie robiłem i było dobrze ....

 

Aż mnie ręce świerzbią do zebrania tlenu i siarki  :)  Może dzisiaj???  Eee , chyba jednak nie  - chmury.

Link to comment
Share on other sites

Bardzo fajnie wyszedł Ci ten Czarodziej, choć ja jestem zwolennikiem czarnego tła (wszak wszechświat jest czarny) i większych kontrastów (wyłącznie subiektywne odczucie). Ale zazdrość mnie zżera -jak Ty to Piotrze robisz, że nie masz szumu. Ostatnio eksperymentowałem ze swoją ASI 1600 w paśmie Ha i za każdym razem porażka. Szum masakryczny i do tego posteryzacja. Te same problemy co opisał u siebie Maciek. Tak więc przeprosiłem się ze starą CCD a ASI 1600 trafiła na półkę.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Grzędziel napisał:

ak więc przeprosiłem się ze starą CCD a ASI 1600 trafiła na półkę

Koniec świata, może teraz dla odmiany nastąpi paniczna wyprzedaż CMOSów? ;)

 

Taki żarcik, nie linczujcie ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Nie ma co się oszukiwać - w narrow to ta ASI 1600 słabo się spisuje w miejscach z duzym LP. Myślałem że tylko ja mam takie problemy, ale widzę że nie tylko...przecież zdjęcie Dusera ( sorry Piotr, ale tu jest kilku innych Piotrków :)  muszę po nicku dla identyfikacji) też jest zaszumione.

@Duser - warto korzystać z tabeli pokazanej przez Adama. Z niej brałem czasu i wartości gain i offset i wyszło dobrze, tzn. uzyskałem podobne efekty dla narrow w dużym LP jak z kamery CCD.

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Piotr @Duser uchyl rąbka tajemnicy. Jak pokonałeś szum. Bo 120s na Ha to trochę skromnie. Chyba że to te 99 klatek, czy może jakiś metoda odszumiana, a może wartości gain i offset kryją się za względną gładkością fotki. Tak sobie jeszcze myślę, może to zasługa dobrej kalibracji dark bias. 

Zapodaj jedną surową klatkę i stacka. Może tu https://astropolis.pl/files/category/7-astrofotografia-surowe-klatki/

Edited by Piotr4d
Link to comment
Share on other sites

Szum oczywiście jest , nie może go nie być, bo kontrast na pojedynczej klatce oraz na stacku jest bardzo mizerny z racji zaświetlenia nieba. Dlatego, aby skontrastować obrazek, trzeba go mocno strechować , co uwidacznia szum w ciemnych partiach zdjęcia.

Nie sądzę, aby w tych warunkach wynik z CCD był by jakoś szczególnie różny - napotkali byśmy chyba na te z=same problemy - czyli różnica w jasności między obiektem a tłem rzędu raptem może 10 % .

Może się mylę, ale proszę pokazać mi stacka bez odszumienia z CCD , zrobionego pod silnym LP ( miasta lub jeszcze lepiej - Księżyca ) , który był by gładki jak pupa niemowlaka w ciemnych partiach .

Ja w każdym razie , opierając się na własnym doświadczeniu z CCD ( ATIK 383L) , przewagi nad CMOS-em w tej materii nie widzę. W tych warunkach , przy tak agresywnym strechu, Atik szumiał by pewnie podobnie . Choć oczywiście zdaję sobie sprawę, że 383L szumi mocno i są dużo lepsze sensory ( choćby ten z 314L )

Zresztą  - dzisiaj pełnia. Może ktoś w ramach testu pstryknie Wizarda lub coś podobnego w Halfa na CCD  z podobnym czasem integracji. Porównamy...

 

4 godziny temu, wessel napisał:

Lewy górny róg - tam już nie ma mgławicy - ja tam widzę wyraźny szum tła - i w okularach i bez :)

Pamiętaj, Maćku, że oglądasz zdjęcie w skali niemal 1:1 . Większośc zdjęć pokazywanych na forum to resize. Po redukcji rozdzielczości szum był by znacznie mniejszy.

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Piotr, ja wszystko rozumiem i nie mam nic do tego szumu...każdy lubi to co robi i to co ma. Ja tylko nie dam sobie wmówić że go tam nie ma! 

A co do porównania z CCD... Hm... No tu się nie zgodzę. 3.5 godziny Ha z Wawy takiego Wizzarda - w końcu robiłem to chyba trzy razy - wystarczało do wygładzenia tła. No przecież nie pisałbym bzdur gdybym tego sam nie doświadczył!

Link to comment
Share on other sites

29 minut temu, wessel napisał:

A co do porównania z CCD... Hm... No tu się nie zgodzę. 3.5 godziny Ha z Wawy takiego Wizzarda - w końcu robiłem to chyba trzy razy - wystarczało do wygładzenia tła. No przecież nie pisałbym bzdur gdybym tego sam nie doświadczył!

Oczywiście wierzę, aczkolwiek jeżeli robiłeś go np  STL-em 11k , to raczej nie ma co porównywać do ASI.

 

Niewątpliwie jest coś takiego w szumie z kamer CMOS, co przy znacznym forsowaniu sygnału układa się w dość nieprzyjemny dla oka  kaszkowaty szum.  I nie likwiduje go nawet znaczna  ilość klatek.

W Atiku 383  też brzydko szumi, ale pamiętam mojego starego Atika 314L i tam struktura szumu była przyjemniejsza. 

 

A może potrzeba jakiegoś innego algorytmu stackowania ? Pobawię się ......

 

Tutaj link do surowego stacka :

https://astropolis.pl/files/file/15-wizard-99-x-120-sek-halfa-asi-1600mmc/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fotka jest z TS 100Q .

A tak powinna wyglądać , biorąc pod uwagę warunki - crop  1:1, bez resize, bez odszumiania i jakiejkolwiek ingerencji, poza rozciągnięciem do akceptowalnej granicy szumu.

wizard_cr_raw.thumb.jpg.6f0769d431ed4f20bfd1a5f48f4f3c00.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Bardzo pięknie to określiłeś:" Niewątpliwie jest coś takiego w szumie z kamer CMOS, co przy znacznym forsowaniu sygnału układa się w dość nieprzyjemny dla oka  kaszkowaty szum.  I nie likwiduje go nawet znaczna  ilość klatek. " W pełni się z Tobą zgadzam Piotr.

A co do porównania to oczywiście porównuję  kamerą o identycznym pikselu czyli ATIK ONE 9M... Kiedyś napisałem że ona jest ślepa- no bo w porównaniu z STL czy nawet ML 8300 jest dużo mniej "czuła" ( choć to może niewłaściwe słowo) ze względu na mały piksel. Ale szum ma zdecydowanie bardziej strawny i łatwiejszy do opanowania niż ASI 1600.

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, wessel napisał:

Ale szum ma zdecydowanie bardziej strawny i łatwiejszy do opanowania niż ASI 1600.

Mimo wszystko jednak uważam, że  nie jest tak źle i aż takiej przepaści nie ma .  Analizowałem stack zdjęcia Grzędziela i tam także wychodzi mnóstwo szumu, jak sie zacznie mocno rozciągać sygnał.

A jak łagodnie potraktować materiał , to, przy ostrożnym odszumianiu można uzyskać całkiem zadawalający efekt. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z subframe 120 sek w Halfa pod bardzo jasnym niebem , przy f/5.8 .

Co powiesz na zdjęcie poniżej - jest bez resize, tylko crop centrum kadru. Myślę, że szum jest już akceptowalny, przy zachowaniu detalu mgławicy.

Wizard_nl_crop.thumb.jpg.db47c7c36578edf7eb3cce345e97be15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Szczerze? Taki szum to ja akceptuję PRZED odszumianiem - piszę to całkiem serio i na trzeźwo! :)

Ja już doszedłem do 600 sekund ( oczywiście nb) i dopiero taki czas daje JAKIE TAKIE rezultaty,nie napiszę że dobre bo to byłaby nieprawda.

Poza tym piszesz Piotr - łagodne potraktowanie materiału - a dlaczego mam rezygnować z takiego stretchingu który pokaże więcej? Nie chcę !

I to nie jest kwestia mojego konserwatyzmu , bo kamera CMOS do zdjęć z Broku i nb i LRGB bardzo mi pasuje. No tylko tyle tyle że mieszkam w stolycy stąd bez specjalnego problemu mogłem robić nb kamerą CCD a CMOSem - nie mogę ... to mnie boli. Poza tym nic do CMOSa nie mam :)

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Jak już wspomniałem , pod moim niebem nie obserwuję takich problemów, z jakimi się zetknąłeś w Warszawie - być może bardzo silne LP zmienia tu sytuację . Wg Bortla moje niebo to 4, a twoje to 9 . 

Natomiast niewątpliwie  struktura szumu jest w CCD-kach przyjemniejsza.

Mam pytanie - czy myślisz , że gdybym zapiął Atika 383L  i zrobił w tych samych warunkach 3,5 h Halfa Wizarda, efekt był by lepszy?

Pytam na spokojnie, bez żadnych podtekstów i sarkazmu, po prostu jestem ciekawy twojej opinii .

 

Link to comment
Share on other sites

To ja się wypowiem. Robiłem Ha tym samym teleskopem z tego samego, zaświetlonego miejsca, najpierw ASI 1600 czasy po 300 sek. a następnie Atikiem 383, czasy po 600 sek. Z Atika fotkę widzieliście, z Asi (Tulipan) niestety wyszedł dużo gorzej i uznałem, że nie nadaje się do prezentacji (zainteresowanym udostępnię, ale chwilowo jestem poza domem). Natomiast fotki z ASI,  LRGB z Rodos i Beskidu wyszły doskonale.

Link to comment
Share on other sites

Nie mogę zrozumieć, dlaczego obie kamery podobnie zachowują się pod ciemnym niebem, a w warunkach LP tak różnie .

Czyżby fakt mniejszej rozdzielczości bitowej przetwornika w ASI miał tu jakieś znaczenie?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.