Skocz do zawartości

Projekt Dusza - IC 1848 - zakończenie


dziki

Która Dusza jest Ci bliższa?  

34 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Która wersja zdjęcia najbardziej się podoba?


Ankieta została zamknięta

  • Aby zagłosować w tej ankiecie, prosimy się zalogować lub zarejestrować.
  • Ankieta została zamknięta 26.08.2018 o 21:59

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, dziki napisał:

Czyli że za mało czerwonego? :D

Pokaż to komukolwiek z zewnątrz. Taki czerwony jest totalnie "nieludzki". To coś może powstać tylko syntetycznie poprzez nieprawidłowe dodawanie sygnału z halpha. Po prostu ja to widzę w zdjęciach gdzie czerwony doprowadzony jest do monochromatycznej halpha i mnie zęby bolą. Weź pod lupę jakiekolwiek zdjęcie, gdzie nikt nie budował sobie czerwonego na własną rękę, a występuję on naturalnie (np. z RGB, albo OSC). Zwróć uwagę na dynamikę koloru, jego różnorodność. Nigdzie nie znajdziesz takiego monotonu jak niektórzy uprawiają doklejając halpha.

 

Nie chodzi o tonację koloru, ale o jego monochromatyczność - brak informacji w innych kanałach, niekompatybilność chromy z luminancją.

To nawet nie jest kwestia subiektywna. Syntetyczny zafarbowany kolor zawsze będzie słaby - niezależnie od tego, jak bardzo się podoba wesselowi :D 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie być gołosłownym zrobiłem szybką ilustrację pokazującą, czym jest dynamika koloru vs monochromatyczność. Niestety 99% zdjęć z halpha obrabiana jest tak, że dąży do tego prawego przykładu, czyli dalej mamy monochromatyczne zdjęcie, ale zafarbowane na czerwono. Same kolorowe gwiazdy nic tu nie zmienią.

 

 

color_dynamics.jpg

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Adam_Jesion napisał:

Po prostu ja to widzę w zdjęciach gdzie czerwony doprowadzony jest do monochromatycznej halpha i mnie zęby bolą. Weź pod lupę jakiekolwiek zdjęcie, gdzie nikt nie budował sobie czerwonego na własną rękę, a występuję on naturalnie (np. z RGB, albo OSC)

@Adam_Jesion ja nie umiem inaczej. Zdjęcia składałem wg różnych recept - m.in jcbo, wessela, poldipa, gdzie oczywiście efekt końcowy próbowałem "stuningować". Jak możesz podzielić się niezawodną, albo powiedzmy: "prawilną" metodą dodawania Ha do zdjęcia, to ja bardzo chętnie bym skorzystał z Twojej wiedzy.

 

edit: chyba, że uważasz że wersja 3 jest właśnie taką, od której zęby nie bolą ;) - to też dla mnie jest konkretna informacja.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje wytrwałości w zbieraniu materiału i genialnego efektu końcowego!

 

Jest coś w tym, co mówi Adam, jednak żeby uzyskać taką różnorodną czerwień, potrzeba by mieć bardzo dużo RGB i użyć go do zróżnicowania Ha. Mając po 50 min jedyne co się zrobi, to zaszumi sygnał z Ha. Ale w praktyce ja też nie mam pojęcia, jak to złożyć, żeby powstał ten efekt :) Ja w sumie lubię taką "syntetyczną" czerwień. Nie jest może naturalna, ale w jakiś sposób "ładna" :) 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, dziki napisał:

chyba, że uważasz że wersja 3 jest właśnie taką, od której zęby nie bolą

Dla jasności - nie odbieraj tego jako formy krytyki. To zjawisko jest bardzo popularne i staram się trochę zwrócić uwagę na ten problem, bo można lepiej. A co trzeba zrobić?

1. Palić i używać RGB nie tylko dla gwiazdek
2. nie zapominać o innych kanałach (niebieski i zielony też w czerwonych zdjęciach istnieją) - to podstawa, muszą być dobrze zbalansowane

3. korygować totalnie osobno jasne tony i ciemne (tzw. split toning) - jeżeli nie mamy za wiele informacji w G, B.

4. Wziąć sobie jakiś ładny kolor czerwony z palety i postawić obok zdjęcia wielki kwadrat w czasie tonowania zdjęcia. Mózg ludzki ma niestety tę wadę (zaletę), że dynamicznie zmienia sobie balans i jak przez dłuższy czas będzie uważał, że to coś, co obrabiasz jest czerwony, to będzie je tak widział, nawet, jeżeli w rzeczywistości będzie prawie pomarańczowe :D To jest ten efekt, kiedy po 2 dniach patrzymy na nasze zdjęcie i widzimy zupełnie inne kolory.

5. I najważniejsze, nie używać halpha jako czerwony kanał przy RGB. Ona ma służyć do wzmocnienia czerwieni, a nie jej zastąpienia.

 

Nie wiem, jak to inaczej/lepiej opisać. To niestety nie jest trywialna kwestia i np. branża kolorowania zdjęć/filmów walczy z tym od początku istnienia i dopiero teraz jest nadzieja dzięki AI, że będziemy w stanie pokolorować zdjęcia tak, żeby wyglądały jak prawdziwe. Tu przykład tego, co się dzieje, jak monochromatyczny kolor nakłada się na b/w zdjęcie. Tego trzeba się wystrzegać.

jfk-bw-c.jpg

 

Praca z kolorem nie zaczyna się w momencie obróbki, ale już na etapie planowania sesji. Jeżeli nie będziesz miał odpowiedniego sygnału w RGB, to ciężko będzie zrobić z tego spektakularny kolor z dodatkiem h-alpha.

Jako przykład - spróbuj powalczyć suwakami żeby podciągnąć to w tę stronę. Myślę, że tu widać to, o czym mówię (mam nadzieję).

dziki_red.jpg

 

 

 

  • Lubię 2
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Adam_Jesion napisał:

Dla jasności - nie odbieraj tego jako formy krytyki

Odbieram jako formę rozwoju, jest OK :)

 

2 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

1. Palić i używać RGB nie tylko dla gwiazdek

Tego się obawiałem... ;)

Na moim materiale RGB widać mgławicę, słabo ale widać. Ale słabo :)

 

4 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

4. Wziąć sobie jakiś ładny kolor czerwony z palety i postawić obok zdjęcia wielki kwadrat w czasie tonowania zdjęcia. Mózg ludzki ma niestety tę wadę (zaletę), że dynamicznie zmienia sobie balans i jak przez dłuższy czas będzie uważał, że to coś, co obrabiasz jest czerwony, to będzie je tak widział, nawet, jeżeli w rzeczywistości będzie prawie pomarańczowe :D To jest ten efekt, kiedy po 2 dniach patrzymy na nasze zdjęcie i widzimy zupełnie inne kolory.

Świetna metoda, zapisuję!

 

4 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

5. I najważniejsze, nie używać halpha jako czerwony kanał przy RGB. Ona ma służyć do wzmocnienia czerwieni, a nie jej zastąpienia

Jasna sprawa :)

 

 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.08.2018 o 13:03, Adam_Jesion napisał:

3. korygować totalnie osobno jasne tony i ciemne (tzw. split toning) - jeżeli nie mamy za wiele informacji w G, B

@Adam_Jesion napisz proszę trochę więcej o tej technice. Split toning znam jedynie z obróbki "dziennych" zdjęć i to jedynie od strony "cienie przesuń w fiolet, światła w żółć, będziesz miał ładny zachód słońca" - upraszczam oczywiście ale do tego to głównie stosuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.08.2018 o 11:47, Adam_Jesion napisał:

Niestety 99% zdjęć z halpha obrabiana jest tak, że dąży do tego prawego przykładu, czyli dalej mamy monochromatyczne zdjęcie, ale zafarbowane na czerwono. 

Nigdy, nigdzie nie znalazłem tutka innego, niż który odpisałeś powyżej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na to jest kilka sposobów. Najbardziej elastyczny i kreatywny to gradient map, czyli możesz zdecydować, w którym miejscu koloru ma być dana tonacja (w gradiencie). Poniżej ekstremalny przykład do zwizualizowania idei. W przypadku typowego budowania obrazu od zera gradient mapy są standardem, w astrofoto wszystko farbowane jest monotonem i dlatego wygląda jak kolorowane zdjęcia z 19 wieku.

Mam nadzieję, że wiadomo, o co chodzi. Za chwilę wrzucę ci psd'ka z taką mapą tonalną.

 

IC5067_color_0000_mono.jpg

IC5067_color_0001_multiply.jpg

IC5067_color_0002_color.jpg

IC5067_color_0003_gradientmap.jpg

  • Lubię 2
  • Dziękuję 1
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.